Testujemy: Hyundai i30 Wagon - kombi z ambicjami (FOTO)

Bartosz Gubernat
Hyundai i30 Wagon
Hyundai i30 Wagon
Na rynku debiutuje właśnie nowy Hyundai i30 w wersji kombi. Jeszcze przed premierą udało nam się sprawdzić właściwości jezdne tego samochodu.
Hyundai i30 Wagon
Hyundai i30 Wagon

Pierwsza generacja samochodu zaprojektowanego przez Hyundai European Team w Niemczech zadebiutowała podczas salonu samochodowego w Genewie w marcu 2007 roku. Samochód zbudowany na bazie płyty podłogowej i części podzespołów Kii Cee’d już rok później doczekał się odmiany kombi, oznaczonej symbolem CW. Kompaktowy Hyundai szybko zdobył sporą popularność, a ze względu na coraz większe zainteresowanie Koreańczycy uruchomili produkcję auta w Czechach.

Dziś Hyundai i30 to jeden z najpopularniejszych samochodów kompaktowych na rynku. Liczbą sprzedawanych egzemplarzy auto nie przebiło co prawda Volkswagena Golfa, Toyoty Auris, Opla Astry czy Hondy Civic, ale zaprezentowana na początku roku jego najnowsza generacja ma na to szansę. Zwłaszcza, że w polskich salonach zaczyna się właśnie sprzedaż odmiany Wagon, czyli pojemnego kombi.

Sześć silników

Hyundai i30 Wagon dostępny jest w sześciu wersjach silnikowych. Benzyniaki to 100-konne 1,4, oraz 120 i 135-konne 1,6. Gamę jednostek wysokoprężnych otwiera 1,4 o mocy 90 KM. Dwa pozostałe silniki mają 1,6-litra pojemności. Słabszy rozwija 110 KM, mocniejszy 128 KM mocy. Turbodiesle są oszczędne – w cyklu mieszanym według danych producenta spalają ok. 4,3-4,5 litra oleju napędowego. Wszystkie trzy mają jednak filtr DPF i do jazdy głównie po mieście nie są najlepszą propozycją. Najciekawszym wyborem wydaje się 135-konna jednostka GDI, którą wzięliśmy pod lupę.

Jak pracuje układ napędowy nowego koreańskiego kombi? Zacznijmy od silnika. Kultura pracy jest wysoka, jednostka działa bardzo cicho i płynnie. Maksymalny moment obrotowy na poziomie 164 Nm to wartość przyzwoita, chociaż nawet najsłabszy w gamie diesel oferuje 220 Nm. Mimo tego jak na kombi ważące 1223 kg Hyundai i30 chętnie przyspiesza i żywo reaguje na wciśnięcie pedału gazu. Zawieszenie jest stosunkowo twarde, samochód prowadzi się pewnie. W zakrętach nie wykazuje tendencji do przechylania się, na nierównościach nie pływa.

Z silnikiem współpracuje sześciobiegowa skrzynia manualna. Działa precyzyjnie, choć podczas wybierania biegów na sucho, na postoju, nieznacznie ją słychać. Co ciekawe, już za 4 000 zł i30-tkę można wyposażyć w przekładnię automatyczną. W wersji ze skrzynią manualną i30 GDI spala w mieście ok. 8,5-litra benzyny. W trasie zużycie spada do ok. 5,2-litra. Odmiana z automatem to 5,5 litra w trasie i 9,4 litra w cyklu miejskim.

Gwiezdne Wojny

Jak przyzwyczaił Hyundai, podobnie jak wszystkie modele z nowej gamy, także i30 Wagon jest dobrze wykonany. Na pochwałę zasługują przede wszystkim miękkie materiały użyte do wykończenia kokpitu, drzwi oraz tapicerki foteli. Znakomicie prezentuje się konsola środkowa, która niektórym przypomina twarz Lorda Vadera z Gwiezdnych Wojen. I coś w tym jest. Na szczęście kosmiczny design jest stonowany eleganckim, błyszczącym, czarnym plastikiem.

Zestaw miękkich przycisków sterujących radiem i klimatyzacją wyglądają niemal identycznie jak w większym i droższym Hyundaiu i40. Wnętrze samochodu jest podświetlone na niebiesko, po zmroku prezentuje się bardzo ładnie. Minusy? Też są. To twardy plastik na konsoli między lewarkiem zmiany biegów a podłokietnikiem i twarda obudowa „pleców” przednich foteli. Trudno powiedzieć jak po dłuższym użytkowaniu będą prezentować się lakierowane na srebrno plastiki imitujące matowe aluminium.

czytaj także Hyundai i20 po faceliftingu. Nasz test
Nowy Hyundai oferuje sporo miejsca. Nawet po ustawieniu przedniego fotela dla  wysokiego kierowcy, za nim bez problemu zmieści się postawny mężczyzna. Bagażnik ma 528 litrów pojemności, która po złożeniu tylnej kanapy rośnie 1642 litrów. Przestrzeń ładunkowa jest foremna, pod podłogą znajdziemy dodatkowe schowki, np. na narzędzia czy trójkąt ostrzegawczy.

Kilka wersji

Na polskim rynku samochód będzie dostępny w sześciu wariantach wyposażenia. Najuboższa - „Base”, w standardzie ma m.in. przednie i boczne poduszki oraz kurtyny powietrzne, systemy ABS, ESC i VSM czuwające nad odpowiednią trakcją i stabilizacją toru jazdy auta. Pozostałe elementy niewymagające dopłaty to elektryczne wspomaganie kierownicy, centralny zamek, komputer pokładowy, przyciemniane szyby, elektrycznie sterowane lusterka i przednie szyby oraz halogeny i LED-owe światła do jazdy dziennej.

Zdaniem sprzedawców najpopularniejsza będzie wersja „Comfort”, dodatkowo oferująca m.in. dwustrefową, automatyczną klimatyzację, komplet elektrycznie sterowanych szyb, przedni i tylny podłokietnik, poduszkę chroniącą kolana kierowcy i podświetlaną stacyjkę. W bagażniku jest także siatka mocująca bagaże, do tego połączenie Bluetooth i podgrzewane boczne lusterka zintegrowane z kierunkowskazami. W najbogatszej wersji „Premium” standardem są ponadto podgrzewane przednie fotele, czujnik deszczu i częściowo ogrzewana przednia szyba, szesnastocalowe koła, wykończona skórą tapicerka i reflektory ksenonowe.

Ile kosztuje?

Ceny Hyundaia i30 Wagon zaczynają się od 54 400 zł za wersję „Base” z benzynowym silnikiem 1,4. Najtańszy diesel w takiej wersji to 90-konne 1,4 za 62 400 zł. Samochód z silnikiem 1,6 GDI kosztuje w najtańszej wersji 65 400 zł. W standardzie ma klimatyzację, ponieważ z tym silnikiem oferta zaczyna się od odmiany „Classic”. Najpopularniejsza wersja „Comfort” to 66 900 zł za silnik benzynowy 1,4, 72 900 zł za 1,6 GDI, 76 900 zł za diesla 1,6 110 KM i 78 900 zł za wersję 128-konną.
Za lakier perłowy lub metalik dopłacamy 1 700 zł. 4 500 zł kosztuje panoramiczny dach, 4 000 zł światła kesnonowe, 1 000 zł tempomat, a 5 000 zł nawigacja z kamerą cofania.

czytaj także Test Regiomoto - nowy Ford Focus
Czy to dużo? Porównajmy Hyundai i30 z konkurentami. Ceny nowego Forda Focusa kombi zaczynają się od 60 600 zł za auto z silnikiem benzynowym 1,6 o mocy 85 KM. 1,6 TDCi o mocy 95 KM to minimum 72 700 zł.

Opel Astra IV kombi w najtańszej wersji z silnikiem 1,4 o mocy 100 km kosztuje 65 350 zł. Na 110-konne 1,7 CDTI w najtańszej wersji trzeba przygotować 78 750 zł.

Za nowego Peugeota 308 SW trzeba zapłacić minimum 62 100 zł z silnikiem 1,4 98 KM, lub 71 100 zł za wersję 1,6 HDI o mocy 92 KM.

Pod względem jakości wykonania i stylistyki Hyundai i30 z pewnością będzie jednym z mocniejszych graczy na rynku. Gama sześciu silników i mnogość opcji wyposażenia pozwalają dobrze dopasować auto do swoich potrzeb. Do tego pięcioletnia gwarancja bez limitu kilometrów

Hyundai i30 Wagon - dane techniczne
Nadwozie i liczba miejsc: pięciodrzwiowe, 5 miejsc
Pojemność silnika: 1591 ccm
Moc silnika: 135 KM
Rodzaj paliwa: benzyna bezołowiowa
Liczba cylindrów: 4
Turbina: nie
Maks. moment obrotowy (Nm przy obr./min.): 164/4850
Skrzynia biegów: manualna, sześciobiegowa
Napęd: przedni
Przyspieszenie 0-100 km/h: 10,2 sek.
Prędkość maksymalna: 192 km/h
Średnie spalanie (miasto/trasa/mieszane): 8,5 / 5,2 / 6,4 l /100 km
Wymiary (dł./wys./szer.): 4485/1500/1780 mm
Rozstaw osi: 2650 mm
Masa: 1223 kg
Pojemność zbiornika paliwa: 53 l
Pojemność bagażnika: 528 / 1642 l
Cena testowanego egzemplarza: 72 900 zł

Plusy
- duży wybór silników i wyposażenia
- pojemne wnętrze
- ciekawy design

Minusy
- twarde plastiki (fotele i konsola przy lewarku)
- filtr DPF w silnikach diesla

Bartosz Gubernat
fot. Bartosz Gubernat

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty