Testujemy: Hyundai i40 - porównanie benzyny i diesla

Bartosz Gubernat
Testujemy: Hyundai i40 - porównanie benzyny i diesla
Testujemy: Hyundai i40 - porównanie benzyny i diesla
Koreańczycy wprowadzając na rynek Hyundaia i40 chcą podbić klasę średnią. Jeździliśmy wersją benzynową i wysokoprężną, by sprawdzić, jakie są na to szanse.
Testujemy: Hyundai i40 - porównanie benzyny i diesla
Testujemy: Hyundai i40 - porównanie benzyny i diesla

Walka o klientów z Volkswagenem Passatem, Fordem Mondeo, Toyotą Avensis, a ostatnio także Oplem Insignią już na starcie wydaje sie bardzo trudnym wyzwaniem.

 

Zobacz także  zdjęcia z testu Hyundaia i40

 

Rynkowa pozycja Passata i Avensisa i Mondeo jako liderów segmentu D wydaje się niepodważalna, a Insignia – następca poczciwej Vectry jest rynkowym hitem ostatnich miesięcy. Żeby namieszać w tak znamienitym gronie trzeba zaproponować coś naprawdę dobrego. Hyundai proponuje i40, na razie tylko z nadwoziem kombi.

Trzy silniki, cztery moce

Hyundai i40 jest dostępny na rynku w czterech wersjach silnikowych. Jednostki benzynowe to 1,6 o mocy 135 KM i 177-konny 2,0. Obie z bezpośrednim wtryskiem i zmiennymi fazami rozrządu. Diesel to 1,7 CRDI z wtryskiem common rail trzeciej generacji w wersjach 115 i 136-konnej. My do testu wybraliśmy słabszego benzyniaka i mocniejszego ropniaka.

Pod względem osiągów znacznie lepiej prezentuje się diesel. Chociaż 136 KM to w tej chwili tylko przyzwoita średnia rynkowa, Hyundai i40 z takim silnikiem jest w miarę dynamiczny i nie sprawia wrażenia ociężałego. Autu nie brakuje mocy, a pewien niedostatek wynikający z turbodziury pod nogą czuć tylko przez moment, w chwili gwałtownego przyspieszenia.

 

Spalanie? Według producenta w cyklu mieszanym to 4,7 l, w trasie 4,3 l a w mieście 5,5 l. Nam na zatłoczonych ulicach Rzeszowa komputer pokładowy pokazał 8,5 l. Rajd po bieszczadzkich serpentynach zakończyliśmy wynikiem na poziomie 5,5 l.

Świetne zawieszenie

Przesiadając się do Hyundaia i40 w wersji benzynowej zmianę czuć przede wszystkim po naciśnięciu pedału gazu. Chociaż moc obu silników jest praktycznie identyczna, brak turbiny działa na niekorzyść jednostki GDI.

 

Samochód rozpędza się jednak już na niskich obrotach, a do setki rozpędza sie tylko o sekundę dłużej. Jeżdżąc po mieście benzynowym Hyundaiem i40 trzeba liczyć się ze zużyciem paliwa na poziomie ok. 9,5 l na 100 km. W trasie można zejść do 6,5 litra na setkę, ale tylko pod warunkiem spokojnej jazdy.

W obu autach do dyspozycji mieliśmy manualną, sześciobiegową skrzynię. Przekładnia pracowała bardzo precyzyjnie i lekko. Co ważne - kabina Hyundaia i40 jest znakomicie wyciszona.

 

Zawieszenie nowego koreańskiego kombi jest w pełni niezależne. Z przodu zastosowano kolumny McPhersona, a z tyłu układ wielowahaczowy. Nastawy zawieszenia są zaskakująco miękkie, dzięki czemu auto dobrze tłumi nierówności. Co ważne - Hyundai i40 nie zaczyna myszkować nawet w szybko pokonywanych zakrętach.

Wnętrze - królują krągłości

Wnętrze nowego Hyundaia niczym nie przypomina typowo azjatyckiego, szaropopielatego, do bólu poukładanego stylu. Na kokpicie, drzwiach i konsoli środkowej dominują opływowe linie i miękkie materiały. Wnętrze jest wykończone eleganckim materiałem imitującym tytan.

 

Pomiędzy podłokietnikiem, lewarkiem zmiany biegów a radioodtwarzaczem zastosowano ładny, polerowany plastik. Po zmroku dobre wrażenie potęguje niebieskie podświetlenie kokpitu, połączone z kolorowymi tarczami zegarów wykonanymi w technologii indiglo.

Zarówno w przedniej jak i tylnej części kabiny miejsca dla pasażerów jest pod dostatkiem. Pod względem ilości przestrzeni od siedzenia do dachu (1025 mm), na wysokości ramion (1455 mm) i nóg (1170 mm) i40 wygrywa z konkurencją. Aż 553 litry oferuje bagażnik nowego Hyundaia.

Wyposażenie Hyundaia i40 w testowanej wersji Comfort to m.in. dwustrefowa, automatyczna klimatyzacja, cztery elektrycznie opuszczane szyby, tempomat, komputer pokładowy i multimedialna kierownica. Dopłaty nie wymaga też gniazdko 12V, port USB czy wejście na IPODa. Nad bezpieczeństwem czuwają m.in. przednie, boczne i kolanowe poduszki oraz kurtyny powietrzne. Standardem są systemy kontroli trakcji, stabilizacji pojazdu oraz ABS z asystentem hamowania.

LED-owe światła do jazdy dziennej są zespolone z przednimi reflektorami. Bez dopłaty Hyundai i40 ma też częściowo podgrzewaną przednią szybę oraz skórzany lewarek i kierownicę. Dopłata do lakieru metalik wynosi 2000 zł, automatyczna skrzynia biegów to dodatkowe 5000 zł (dostępna tylko z dwulitrowym benzyniakiem i mocniejszym dieslem), a nawigacja kosztuje 6000 zł. Za 4500 zł istnieje także możliwość zamówienia panoramicznego dachu.

W najtańszej wersji Hyundai i40 z benzynowym silnikiem 1,6 GDI kosztuje 84900 zł. Najtańszy, 115-konny diesel to wydatek 90900 zł. Testowana wersja Comfort ze 136-konnym ropniakiem kosztuje 99900 zł. Najbogatsza odmiana Premium z taką samą jednostką to 131900 zł.

Dla porównania ceny Forda Mondeo kombi zaczynają się od 82900 zł (wersja 1,6 Duratec 120 KM), a za najtańszego diesla trzeba tu zapłacić 96100 zł (1,6 TDCi 115 KM). Ceny Volkswagena Passata Varianta to np. 90990 zł za wersję 1,4 TSI 122KM oraz 102490 zł za 1,6 TDI 105 KM. 88000 zł kosztuje Opel Insignia z benzynowym silnikiem 1,6 o mocy 115 KM, a w 130-konnej wersji z jednostką 2,0 CDTI trzeba przygotować na niego minimum 102000 zł.

 

Zobacz także zdjęcia z testu Hyundaia i40

 

 Od konkurencji Hyundaia i40 odróżnia jednak aż pięcioletnia gwarancja bez limitu kilometrów na układ napędowy oraz 12-letnia gwarancja na perforację nadwozia. Koreańczyk korzystniej od rywali wypada także pod względem poziomu seryjnego wyposażenia.

 

Marka Hyundai nie cieszy się jednak w Polsce takim prestiżem jak chociażby Volkswagen, stąd większa utrata wartości koreańskiego kombi przy odsprzedaży. Mimo to zapewne wielu Kowalskich rozważy zamianę poczciwego Passata na i40.

 

Plusy

- Dobre wyciszenie kabiny
- Wysoka jakość wykonania
- Nowoczesna stylistyka
- Wygodne wnętrze
- Komfortowe zawieszenie
- 5-letnia gwarancja

Minusy

- Prawdopodobny wysoki spadek wartości
- Brak turbodoładowanych silników benzynowych
- Kiepska widoczność do tyłu
- Wysoka cena bogatszych wersji wyposażeniowych
- Menu komputera w języku angielskim

Hyundai i40 1,7 CRDI - dane techniczne

Nadwozie i liczba miejsc: pięciodrzwiowe, kombi, 5 miejsc
Pojemność silnika: 1685 ccm
Rodzaj paliwa: olej napędowy
Liczba cylindrów: 4
Turbina: tak
Maks. moment obrotowy (Nm/ obr/min.): 136 (4000)
Skrzynia biegów: manualna, sześciostopniowa
Napęd: przedni
Przyspieszenie 0-100 km/h: 10,6 sek.
Prędkość maksymalna: 198 km/h
Średnie spalanie (miasto/trasa/mieszane): 8,5/5,5/6,5 l / 100 km
Wymiary (dł./wys./szer.): 4770/1470/1815 mm
Rozstaw osi: 2770 mm
Masa: 1495 kg
Pojemność zbiornika paliwa: 70 l
Pojemność bagażnika: 553 (1719) l
Cena testowanego egzemplarza (wersja Comfort): 101900 zł

Hyundai i40 1,6 GDI - dane techniczne

Nadwozie i liczba miejsc: pięciodrzwiowe, kombi, 5 miejsc
Pojemność silnika: 1591 ccm
Rodzaj paliwa: benzyna bezołowiowa
Liczba cylindrów: 4
Turbina: nie
Maks. moment obrotowy (Nm/ obr/min.): 165 (4850)
Skrzynia biegów: manualna, sześciostopniowa
Napęd: przedni
Przyspieszenie 0-100 km/h: 11,6 sek.
Prędkość maksymalna: 195 km/h
Średnie spalanie (miasto/trasa/mieszane): 8,0/5,4/6,4 l / 100 km
Wymiary (dł./wys./szer.): 4770/1470/1815 mm
Rozstaw osi: 2770 mm
Masa: 1395 kg
Pojemność zbiornika paliwa: 70 l
Pojemność bagażnika: 553 (1719) l
Cena testowanego egzemplarza (wersja Comfort): 89900 zł

Bartosz Gubernat


emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty