Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Testujemy: Kia Carens 1.6 GDI - rodzinne auto na wysokich obrotach (ZDJĘCIA)

Wojciech Frelichowski
Testujemy: Kia Carens 1.6 – van na wysokich obrotach
Testujemy: Kia Carens 1.6 – van na wysokich obrotach
Kia Carens jest funkcjonalnym wygodnym minivanem, ale w wersji z silnikiem benzynowym 1.6 GDI trzeba się przyzwyczaić do warczącego motoru. Ale za to wygląd jest atrakcyjny.
Testujemy: Kia Carens 1.6 – van na wysokich obrotach
Testujemy: Kia Carens 1.6 – van na wysokich obrotach

Minivan Carens pojawił się w ofercie Kia w 2000 roku. Aktualnie na rynku jest czwarta generacja tego modelu, która trafiła na rynek pod koniec 2012 roku.

Koneksje z cee'dem

Kia Carens zalicza się do najmniejszych pojazdów w swojej klasie. Mierzy 4545 mmm długości i jest o 20 mm krótszy, 15 mm węższy oraz o 40 mm niższy od poprzednika.

Stylistycznie widać duże podobieństwa do modelu cee'd, i nie ma się czemu dziwić, bo Carens jest konstrukcyjnie spokrewniony z tym kompaktem. Bliskie koneksje obu aut widać np. w przedniej partii, gdzie widzimy charakterystyczny grill w otoczeniu podobnych, skośnych reflektorów (z seryjnymi światłami LED do jazdy dziennej).

Kliknij, aby przejść do galerii zdjęć

Testujemy: Kia Carens 1.6 – van na wysokich obrotach
Testujemy: Kia Carens 1.6 – van na wysokich obrotach

Główną różnicą jest oczywiście wysokość Kii Carens (1650 mm), która jednak i tak jest najmniejsza w tej klasie samochodów. Dzięki temu sylwetka auta wygląda atrakcyjnie, wręcz sportowo.

Kabina nawet dla siedmiu

Kabina pasażerska Kii Carens jest przestronna i może pomieścić nawet siedem osób. W takiej też wersji było testowane auto. Spora kabina, to efekt kilku rozwiązań. Przykładowo przednią szybę odsunięto daleko do przodu. W ten sposób w kokpicie powstało dużo miejsca, co potęguje efekt przestrzeni. Z kolei tylne koła są na krańcu podwozia, co umożliwiło osiągnięcie dość dużego rozstawu osi.

W wersji siedmioosobowej siedzenia ustawiono w trzech rzędach. Ostatni rząd jest składany w podłodze bagażnika. Wówczas pojemność kufra wynosi 536 litrów. Ale kiedy te siedzenia są rozłożone bagażnik ma pojemność tylko 103 litrów.

Wygodną jazdę z przodu gwarantują dobrze wyprofilowane fotele. Drugi rząd podzielony jest na trzy indywidualnie przesuwane i składane siedzenia. Nie można też narzekać na brak miejsca na nogi.
Mocnym punktem kabiny jest jej funkcjonalność. Zadbano o wystarczająca liczbę schowków, półek i podstawek na napoje Są też szuflady pod przednimi fotelami oraz skrytki w podłodze. Pomyślano również o składanych stolikach dla pasażerów siedzących w środkowym rzędzie, które zamontowano na tylnej części przednich foteli.

Ponadto oparcie fotela przedniego pasażera składa się płasko do przodu, co umożliwia przewożenie przedmiotów o długości przekraczającej 2,1 metra.

Warkot spod maski

Benzynowy silnik z bezpośrednim wtryskiem o pojemności 1,6 litra generuje moc 135 koni. Jak na taki samochód, to wartość całkiem niezła, ale czasami motor dostaje zadyszki. Według danych fabrycznych, przyspieszenie od 0 do 100 km zajmuje 11,3 sek., czyli nieźle.

Kliknij, aby przejść do galerii zdjęć

Testujemy: Kia Carens 1.6 – van na wysokich obrotach
Testujemy: Kia Carens 1.6 – van na wysokich obrotach

Ale kiedy naprawdę potrzebna jest moc, np. podczas wyprzedzania, to niezbędna jest redukcja biegu i utrzymywanie silnika na wysokich obrotach, co niestety skutkuje zwiększonym zapotrzebowaniem na paliwo. Według deklaracji producenta silnik pali średnio 6,8 litra na 100 km. W naszym teście spalanie wyniosło osiem litrów na 100 km.

Sześciobiegowa przekładnia pracuje poprawnie, ale działanie dźwigni zmiany biegów mogłoby być odrobinę bardziej precyzyjne.

Wygodnie na trasie

W trakcie jazdy Carens zachowuje się jak typowy samochód kompaktowy. Pochwalić należy zawieszenie o lekko utwardzonej charakterystyce, dzięki czemu auto pewnie wchodzi w zakręty. W sukurs idzie precyzyjny układ kierowniczy z dobrze dobrana siłą wspomagania.

Samochód pewnie trzyma się drogi, a jednocześnie pasażerowie nie powinni narzekać na brak komfortu. Widoczność do przodu zza kierownicy jest bardzo dobra - to zasługa nieco wyższego umieszczenia foteli i dużej szyby. Natomiast widoczność do tyłu jest taka sobie. Tylną szybę, która jest przecież niewielka, przesłaniają zagłówki ostatniego rzędu siedzeń.

Kliknij, aby przejść do galerii zdjęć

Testujemy: Kia Carens 1.6 – van na wysokich obrotach
Testujemy: Kia Carens 1.6 – van na wysokich obrotach

Kia Carens w najtańszej wersji S z silnikiem 1.6 GDI 135 KM kosztuje 65 990 zł. W wyposażeniu standardowym znajdziemy m.in.: sześć airbagów, ABS, ESC (system stabilizacji toru jazdy), HAC (system wspomagający pokonywanie podjazdów), elektrycznie regulowane szyby i centralny zamek z pilotem, światłe dzienne LED, tempomat, reflektory z doświetlaniem zakrętów, klimatyzację manualną, komputer pokładowy, radioodtwarzacz CD/MP3 z gniazdami USB, AUX i iPod.

Testowane auto było skonfigurowane w bogatszej wersji L, która jest wyposażona dodatkowo m.in. w: przednie światła przeciwmgielne, dwustrefową klimatyzację automatyczną, aktywne zagłówki foteli przednich, fotochromatyczne lusterko wsteczne, czujniki parkowania tyłem, relingi dachowe, aluminiowe felgi 16 cali. W takiej konfiguracji auto kosztuje 77 990 zł.

W segmencie kompaktowych vanów, do którego należy Kia Carens, nie brakuje konkurentów. Są to np. Chevrolet Orlando 1.8 141 KM LTZ (67 540 zł), Peugeot 5008 1.6 120 KM Active (79 300 zł), Renault Scenic 1.2 130 KM Privilege (79 000 zł).

Plusy
Przestronna kabina
Bogate wyposażenie
Dobre zachowanie na drodze
Atrakcyjny wygląd

Minusy
Przeciętne przyspieszenie
Głośno pracujący silnik

Kia Carens 1.6 – dane techniczne
Nadwozie: jednobryłowe, pięcio- lub siedmiomiejscowe
Silnik: benzynowy, 4 cyl., 16V, pojemność 1591 ccm
Moc i moment obrotowy: 135 KM przy 6300 obr/min; 165 Nm przy 4850 obr/min
Skrzynia biegów i napęd: manualna, 6-biegowa; napęd na przednią oś
Przyspieszenie 0 do 100 km/h: 11,3 s
Prędkość maksymalna: 185 km/h
Średnie spalanie (miasto/trasa/mieszane): 9,0/5,6/6,8 l/100 km
Wymiary (dł./wys./szer./roz. osi): 4525/1610/1820/2750 mm
Masa i poj. bagażnika: 1383, 536 l (103 l)
Cena testowanego auta: 77 990 zł

Wojciech Frelichowski 

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty