Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Testujemy: Kia cee’d SW 1.6 CRDi - szybkie i pojemne kombi (ZDJĘCIA)

Wojciech Frelichowski
Testujemy: Kia cee’d kombi 1.6 CRDi – dobry na wakacje
Testujemy: Kia cee’d kombi 1.6 CRDi – dobry na wakacje
Cee’d jest jednym z kluczowych modeli dla marki Kia. W wersji kombi auto, poza walorami stylistycznymi, ma także funkcjonalne atuty. Jeździliśmy wersją z turbodieslem o pojemności 1.6 litra i mocy 128 KM.
Testujemy: Kia cee’d kombi 1.6 CRDi – dobry na wakacje
Testujemy: Kia cee’d kombi 1.6 CRDi – dobry na wakacje

Kia cee'd jest jest zaprojektowany w dynamicznym, wręcz drapieżnym stylu. Z przodu dominuje najnowsza interpretacja markowego grilla w kształcie tygrysiego nosa oraz agresywne, zachodzące na boki moduły reflektorów ze światłami do jazdy dziennej w technologii LED.

Ekspresję nadwozia podkreślają również słupki „A", które przechodzą w łuk linii dachu zakończonego spojlerem nad tylnym oknem. Z kolei boczne okna w ostatnim trzecim rzędzie są stosunkowo nieduże, co upodabnia wersję kombi do auta typu coupe.

Karoserię uzupełniono niewielkimi lecz istotnymi detalami. To m.in. wyszukany emblemat Kia, wystające ponad klosze świateł głównych kierunkowskazy, odwzorowana z grilla górna krawędź szyby czołowej, chromowana listwa wokół okien bocznych i aerodynamiczny wygląd lamp tylnych, zachodzących na boki nadwozia.

Kabina Kii cee'd SW - wysoka jakość wnętrza

W kabinie uwagę przykuwa niebanalny projekt kokpitu. Deska rozdzielcza, a szczególnie zestaw zegarów, wyglądają imponująco. Duże wskaźniki schowano w tulejach z chromowanymi brzegami. W tarczy prędkościomierza umieszczono wyświetlacz komputera pokładowego, ale informacje są prezentowane zbyt małymi cyframi co utrudnia odczyt.

Natomiast elementy sterowania systemem audio i klimatyzacji zostały tak pogrupowane, aby ułatwić ich obsługę. Wygodniejszy, niż poprzedniej Kii cee'd, jest także układ przełączników wzbogacony zastosowaniem technologii dotykowej.

Wrażenie elegancji podnoszą zastosowane w kabinie materiały wykończeniowe. Są one przyjemne dla rąk, zaś kontury wskaźników i przełączników zdobi delikatna warstwa chromu.

Przednie fotele są wygodne i dobrze trzymają ciało na zakrętach. Z tyłu miejsca jest sporo i raczej nie powinno brakować przestrzeni na nogi. Ponadto kanapa jest na tyle szeroka, że trzy osoby mogą na niej podróżować przez dłuższy czas.

W aucie typu kombi istotny jest bagażnik. Pod tym względem Kia cee'd SW prezentuje się przyzwoicie. Kufer ma pojemność 528 litrów, czyli nawet nieco więcej, niż niektóre konkurencyjne modele (np. bagażnik Forda Focusa kombi ma 490 l, a Opla Astry 500 l). Ale daleko mu do pojemności bagażnika Skody Octavii, który ma 610 litrów. Poza tym przestrzeń bagażową zakłócają nadkola tylnych kół.

Ważne, że bagażnik Kii cee'd SW ma dwa spore schowki pod podłogą, w których można umieścić drobne przedmioty. Do wykorzystania są także dwie mniejsze skrytki.

Po złożeniu oparcia tylnej kanapy powierzchnię bagażową można zwiększyć jego pojemność do 1642 l.

Kia cee'd SW - turbodiesel nie dostaje zadyszki

Pod maską testowanej Kii cee'd pracował czterocylindrowy silnik wysokoprężny (z turbodoładowaniem i bezpośrednim wtryskiem paliwa common rail) o pojemności 1,6 litra i mocy 128 KM. To jeden z trzech turbodiesli, które są oferowane w tym modelu (pozostałe mają moc 90 i 110 KM).

Moc 128 koni, i maksymalny moment obrotowy o wartości 260 Nm w aucie kompaktowym powinny oznaczać dobrze przyspieszenie. Tak jest faktycznie, choć przy mocniejszym naciśnięciu pedału gazu mija chwila zanim silnik zacznie reagować na mocne otwarcie przepustnicy. Fabryczny czas potrzebny na przyspieszenie od 0 do 100 km/h to 11,2 sekundy.

Czytaj także: Testujemy: Kia Sorento 2.0 CRDi 4WD - limuzyna na bezdroża. Zdjęcia, film 

Co ważne, użytkownik auta z tym motorem nie jest częstym klientem stacji paliw. Według danych fabrycznych Kia cee'd kombi z silnikiem 1.6 CRDi zużywa średnio 4,3 litra oleju napędowego na 100 km. Taki rezultat jest możliwy do osiągnięcia pod warunkiem bardzo spokojnej jazdy. W polskich warunkach, gdzie trzeba często być gotowym do wyprzedzania innych pojazdów, spalanie jest wyższe, ale i tak relatywnie niskie. W naszym teście w mieście i poza nim silnik ten spalił średnio 5,5 l/100 km.

Z silnikiem 1.6 CRDi skonfigurowana jest sześciobiegowa przekładnia manualna. Skrzynia pracuje bez zarzutu, aczkolwiek skoki dźwigni mogłyby być krótsze.

Mocne zawieszenie

Kia cee'd dziarsko pokonuje dziurawe drogi. Sprężyście zestrojone zawieszenie dziarsko stawiają czoła nierównościom, jazda jest komfortowa, bez przykrych odgłosów dochodzących z okolic kół. Również hałas, jaki dobiega spod maski, jak i szum powietrza nie są natarczywe.

Warto zauważyć, że tym modelu zastosowano wielowahaczowe tylne zawieszenie (z przodu kolumny MacPhersona). Takie rozwiązanie sprzyja stabilnemu pokonywaniu zakrętów. Jednak producent mógłby jeszcze poprawić precyzję działania układu kierowniczego, choć jego działanie jest lepsze niż w poprzednim modelu.

Ceny Kii cee'd SW rozpoczynają się od kwoty 52990 zł. Tyle kosztuje auto w wersji wyposażeniowej S z benzynowym silnikiem 1.4 100 KM. W wyposażeniu standardowym znajdziemy m.in.: sześć poduszek powietrznych (po dwie z przodu i z boku oraz kurtyny boczne), elektroniczny system stabilizacji toru jazdy ESC, system podpowiedzi ruchu kierownicą (VSM), system wspomagania ruszania pod górę (HAC), system ABS z systemem rozdziału siły hamowania EBD, centralny zamek z pilotem, elektrycznie regulowane szyby boczne z przodu, elektrycznie regulowane lusterka zewnętrzne, komputer pokładowy, radioodtwarzacz CD/MP3 z gniazdami USB i AUX.

Kia cee'd kombi w wersji XL z silnikiem 1.6 CRDi (128 KM), którym jeździliśmy, kosztuje wyjściowo 89490 zł. W tym przypadku oprócz elementów wyposażenia z wersji S dochodzą jeszcze: czujniki parkowania, system otwierania i uruchamiania pojazdu bez użycia kluczyka, tempomat, zestaw głośnomówiący, automatycznie włączane światła mijania z czujnikiem zmierzchu, podgrzewane lusterka, diodowe światła do jazdy dziennej, reflektory przeciwmgielne, reflektory ksenonowe, automatyczna klimatyzacja dwustrefowa, chłodzony schowek, czujnik deszczu, koło kierownicy i drążek zmiany biegów obszyte skórą oraz środkowy podłokietnik dla przednich foteli ze schowkiem, podgrzewane fotele.

Segment kompaktowych aut typu kombi, w którym plasuje się Kia cee'd, jest dość konkurencyjny. Rywalami koreańskiego auta są m.in. Chevrolet Cruze 1.7 VCDI 130 KM LT+ (73890 zł), Ford Focus 2.0 TDCi 140 KM Titanium (83400 zł), czy Opel Astra 1.7 CDTi 130 KM Cosmo (87400 zł).

Plusy
Niskie spalanie
Dobre wyposażenie w standardzie
Funkcjonalne wnętrze

Minusy
Mało precyzyjny układ kierowniczy
Wysoka cena wersji XL

Kia Cee'd 1.6 CRDi 128 KM XL – dane techniczne
Nadwozie: 5-drzwiowe kombi
Silnik: turbodiesel 4-cyl., 16V, pojemność 1582 ccm
Pojemność skokowa: 1591 ccm
Moc i moment obrotowy: 128 KM przy 4000 obr/min, 260 Nm przy 1900 obr/min
Skrzynia biegów: manualna, 6-biegowa, napęd na koła przednie
Przyspieszenie 0-100 km/h: 11,2 s
Prędkość maksymalna: 193 km/h
Średnie spalanie (miasto/trasa/mieszane): 5,1/3,9/4,3 l/100 km
Wymiary (dł./wys./szer./rozst. osi): 4505/1485/1780/2650 mm
Masa własna: 1345
Pojemność bagażnika: 528 litrów (1642 l)
Cena testowego auta: 89490 zł

Wojciech Frelichowski 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Drożeją motocykle sprowadzane z Niemiec

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty