Testujemy: Mazda 3 - uwodzi stylistyką i techniką. A minusy? (WIDEO)

Wojciech Frelichowski
Testujemy: Mazda 3 - uwodzi stylistyką i techniką
Testujemy: Mazda 3 - uwodzi stylistyką i techniką
Mazda 3 zaskakuje wysokim komfortem jazdy, rozwiązaniami technicznymi i bogatym wyposażeniem. Jednak ma kilka mankamentów. Testowaliśmy wersję z dwulitrowym silnikiem benzynowym o mocy 165 KM.
Testujemy: Mazda 3 - uwodzi stylistyką i techniką
Testujemy: Mazda 3 - uwodzi stylistyką i techniką

Aktualny model Mazdy 3 jest obecny na rynku od zeszłego roku. To trzecia generacja tego auta, które jest produkowane od 2003 roku. Występuje w dwóch wersjach nadwozia - jako sedan i pięciodrzwiowy hatchback. Do testu otrzymaliśmy auto w tej drugiej wersji.

Mazda 3 - sportowe odniesienia w nadwoziu

Mazda 3 to jeden z najciekawszych stylistycznie samochodów w klasie kompaktowej. Uwagę zwraca charakterystyczny, duży wlot powietrza do silnika z chromowanym obramowaniem, skośne reflektory czy wreszcie zwężająca się ku tyłowi linia okien.

Z tyłu jest mocno pochylona szyba pokrywy bagażnika, nad którą widać spoiler będący przedłużeniem linii dachu. Sportowym akcentem są też wąskie i lekko ukośne klosze świateł.

Poza tym nadwozie jest nieci większe od poprzedniej wersji. Długość wynosi 4465 mm (+5 mm), a rozstaw osi to 2700 mm (+60 mm). Mazda 3 może się pochwalić najdłuższym rozstawem osi w tej klasie samochodów.

Mazda 3 - oszczędna stylistyka kokpitu

Całkowicie zmieniono wnętrze samochodu. Najwięcej modyfikacji widać na desce rozdzielczej. W poprzednim modelu ten element kabiny, a szczególnie środkowa konsola, był bardzo rozbudowany.
Obecnie konsola jest ustawiona pod kątem prostym i znajdziemy w niej tylko pokrętła i przyciski sterowania systemem klimatyzacji i nawiewu.

Obsługę zestawu audio i systemu info przejął joystick i pięć współpracujących z nim przycisków umieszczonych pomiędzy przednimi fotelami. Rozwiązanie jest nowoczesne w formie, ale nie do końca funkcjonalne, bo jego obsługa wymaga od kierowcy oderwania wzroku od drogi.

Inny jest również zestaw zegarów. Centralne miejsce zajmuje w nim obrotomierz. Z prawej strony jest wskaźnik paliwa i komputera pokładowego, a po lewej - prędkościomierz. Naszym zdaniem ten wskaźnik jest za mały i do tego głęboko schowany, przez co jest nieczytelny, szczególnie, gdy jedziemy pod słońce.

Co do przestrzeni w kabinie oraz zastosowanych materiałów nie mamy zastrzeżeń. Jest przestronnie i wygodnie z jednym wyjątkiem. Chodzi o skokową regulację oparć foteli. Aby ustawić żądaną pozycję, trzeba dość długo operować dźwignią przy fotelu.

Bagażnik, choć nie szokuje pojemnością (364 litry) mieście się w standardach auta kompaktowego. Szkoda jednak, że producent nie pomyślał o takich udogodnieniach, jak uchwyty na siatki. Nie znaleźliśmy też gniazdka 12V.

Mazda 3 - silnik bez doładowania

Mazda 3 występuje tylko w wersjach napędowych z silnikiem benzynowym. Może to być jednostka 1.5 o mocy 100 KM lub dwulitrowy silnik dostępny w dwóch zakresach mocy - 120 lub 165 KM. Testowaliśmy samochód w najmocniejszej wersji.

Jednostka została dopracowana technicznie pod kątem uzyskania wysokiej mocy bez konieczności wykorzystania np. turbodoładowania. W tym celu zastosowano bezpośredni wtrysk i zwiększono stopień sprężania, który wynosi aż 14:1. To obecnie najwyższa wartość w seryjnie produkowanym silniku spalinowym. Mazda nazwała tą technologię określeniem SkyActiv.

Po co zwiększano stopień sprężania? Chodziło o wykrzesanie z silnika jak najwyższej mocy, a jednocześnie ograniczenie zużycia paliwa. Faktycznie, zapas mocy jest spory, choć silnik zabiera się do pracy dość leniwie. W miarę wzrostu obrotów jego impet rośnie.

Zaletą tej jednostki jest także niski poziom emitowanego hałasu. Nawet przy prędkościach autostradowych hałas, jaki dociera do kabiny, jest znikomy.

Producent deklaruje, że średnie zużycie paliwa w przypadku silnika 2.0 165 KM wynosi 5,8 l/100 km. Taki wynik jest możliwy chyba tylko przy bardzo spokojnej jeździe. W naszym teście, a nie jeździliśmy agresywnie, średnie spalanie sięgnęło prawie 7 l/100 km. Ale to i tak o pół litra mniej, niż w przypadku silnika 2.0 150 KM, który występował w poprzednim modelu Mazdy 3.

W testowanym aucie silnik był skonfigurowany z sześciobiegową przekładnią manualną. Jej precyzyjna praca czasem nawet prowokuje do bardziej dynamicznej jazdy.

Mazda 3 - pewnie po zakrętach

Zawieszenie Mazdy 3 jest dość sprężyste, jednak nie na tyle, aby auto było nieprzewidywalne podczas pokonywania ostrych zakrętów. Dobrze należy też ocenić układ kierowniczy, który działa znacznie lepiej niż w poprzednim modelu.

Spod podwozia do kabiny nie docierają natarczywe dźwięki pracującego zawieszenia. Koła pokonują dziury i nierówności drogi w miarę cicho i bez nadmiernych wstrząsów. Także szum powietrza opływającego kabinę nie jest dokuczliwy.

Komfortowe prowadzenie tego samochodu psuła nam jednak słaba widoczność do tyłu. To dlatego, gdyż tylna szyba jest mocno pochylona co ogranicza pole obserwacji. Do tego dochodzi jeszcze szeroki słupek C.

Pomimo tych niedociągnięć Mazda 3 jest interesującym samochodem, którego atutami są niebanalna stylistyka i nowoczesne wykonanie.

W wersji bazowej SkyGo, z podstawowym silnikiem 1.5 100 KM, auto kosztuje 64 900 zł. W standardzie jest m.in.: sześć poduszek powietrznych, ABS, elektroniczny układ kontroli trakcji TCS, układ stabilizacji toru jazdy ESP, elektrycznie regulowane szyby i lusterka boczne, klimatyzacja manualna, komputer podróżny, wielofunkcyjna kierownica, radio CD/MP3 z gniazdem AUX.

Wersja SkyEnergy z silnikiem 2.0 165 KM, która kosztuje 79 900 zł, jest doposażona m.in. w: czujniki parkowania (tył), tempomat, czujnik zmierzchu oraz deszczu, kierownicę oraz dźwignie zmiany biegów i hamulca ręcznego obszyte skórą, fotochromatyczne lusterko wsteczne, przednie światła przeciwmgielne, światła dzienne LED, system ostrzegania przed zjechaniem z pasa jezdni, system monitoringu martwego pola, podgrzewane przednie fotele, dwustrefową automatyczną klimatyzację, aluminiowe felgi. W opcji dodano jeszcze m.in. nawigację satelitarną (2100 zł), reflektory biksenonowe (2400 zł), lakier metalic Soul Red (2600 zł).

Mazda 3 ma wielu konkurentów, m.in. Hondę Civic (cena od 60 500 zł), Toyotę Auris (od 55 900 zł), czy Volkswagena Golfa (cena od 56 990 zł).

Plusy
Atrakcyjny wygląd
Dynamiczny silnik
Bogate wyposażenie

Minusy
Słaba widoczność do tyłu
Absorbujący system audio i info
Skokowa regulacja oparć foteli

Mazda 3 2.0 165 KM – dane techniczne
Nadwozie: pięciodrzwiowe, pięciomiejscowe
Silnik: benzynowy, 4 cyl., 16V, pojemność 1998 ccm
Moc i moment obrotowy: 165 KM przy 6000 obr/min; 210 Nm przy 4000 obr/min
Skrzynia biegów i napęd: manualna, 6-biegowa; napęd na przednie koła
Przyspieszenie 0 do 100 km/h: 8,2 s
Prędkość maksymalna: 210 km/h
Średnie spalanie (miasto/trasa/mieszane): 7,5/4,8/5,8 l/100 km
Wymiary (dł./wys./szer.): 4465/1450/1795/2700 mm
Masa: 1218 kg
Pojemność bagażnika: 364 l
Cena auta testowego: 87 000 zł

Wojciech Frelichowski 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty