Testujemy: Mercedes-Benz CLS 350 CDI. Prestiż dla indywidualisty

Karol Biela
Testujemy: Mercedes-Benz CLS 350 CDI. Prestiż dla indywidualisty
Testujemy: Mercedes-Benz CLS 350 CDI. Prestiż dla indywidualisty
Kilka tygodni temu na rynku pojawiła się druga generacja Mercedesa CLS. Pomimo wielu istotnych zmian stylistycznych i technicznych auto zachowało charakterystyczną sylwetkę – jak określa ją sam producent – czterodrzwiowego coupé.
Testujemy: Mercedes-Benz CLS 350 CDI. Prestiż dla indywidualisty
Testujemy: Mercedes-Benz CLS 350 CDI. Prestiż dla indywidualisty

Pierwsza wersja pojazdu debiutowała w 2004 roku, a jej protoplastę zaprezentowano rok wcześniej na wystawie we Frankfurcie pod nazwą Vision CLS. Najnowsza generacja kontynuuje tradycję czterodrzwiowej luksusowej limuzyny o sportowym zacięciu, która oferuje w swoim wnętrzu tylko cztery miejsca dla pasażerów.

Nadwozie – nie sposób się pomylić

Obecna wersja mierzy 4940 milimetrów długości, 1881 mm szerokości (bez lusterek), a jej wysokość to 1416 milimetrów. Dzięki tak dobranym proporcjom sylwetka auta prezentuje się naprawdę zjawiskowo - pojazd o długości prawie 5 metrów jest wysoki tylko na niecałe 1,5 metra. Wszystko to spowodowane jest nisko poprowadzoną linią dachu, która nadaje Mercedesowi nietuzinkowej prezencji wśród innych limuzyn.

Wnętrze – doskonałe materiały i wykończenie

W tej klasie pojazdów wyposażenie, jak i surowce użyte do wykończenia wnętrza są z najwyższej półki. W standardowym wyposażeniu znajdziemy takie materiały jak szlachetne drewno i skórę. Do tego pasażerowie z przodu mają do dyspozycji bardzo wygodne regulowane fotele z pamięcią indywidualnych ustawień.

Pojazd testowy posiadał dodatkowo pakiet aktywnych foteli wielokonturowych, które podczas jazdy w zakrętach zmieniają ciśnienie powietrza w bocznych komorach powietrznych siedzisk oraz oparć. Przykładowo, w trakcie skrętu w lewo, nasze ciało pod wpływem siły odśrodkowej przesuwa się w prawą stronę, a dzięki systemowi aktywnych foteli prawe oparcie utwardza się stabilizując pozycję kierowcy i pasażera.

Na tylnych fotelach też możemy poczuć się bardzo komfortowo. Należy jednak pamiętać, że przez charakterystyczną linię dachu trzeba się mocno schylić, aby zasiąść na jednym z dwóch tylnych siedzisk. Kiedy już się tam znajdziemy nie będziemy chcieli wysiąść z CLS’a. Jedynie osoby powyżej 185 centymetrów wzrostu mogą narzekać na opadający ku tyłowi dach, który ogranicza miejsce w okolicach głowy pasażera.

Subtelne oblicze mocy

Testowy egzemplarz napędzany był widlastym 6-cylindrowym silnikiem wysokoprężnym o pojemności 2987 ccm. Jednostka ta osiąga moc 265 koni mechanicznych przy 3800 obr./min. Imponujący jest jednak maksymalny moment obrotowy wynoszący aż 620 Nm, który dostępny jest w szerokim zakresie obrotów (od 1600 do 2400 obr./min). Dzięki takim wartościom auto rozpędza się do „setki” w 6,2 sekundy, a prędkość maksymalna auta została ograniczona elektronicznie, jak w większości pojazdów z trójramienną gwiazdą, do 250 km/h. Kultura pracy jednostki V6 stoi na wysokim poziomie, a w kabinie pasażerskiej jest cicho i to nawet, kiedy pojazd porusza się z naprawdę z wysokimi prędkościami.

Moc przekazywana jest na tylną oś za pomocą automatycznej 7-stopniowej skrzyni 7G-Tronic. Zmiana przełożeń oraz czas, w jakim odbywa się redukcja (nawet o kilka biegów) jest niezwykle szybka i prawie niezauważalna. Do wyboru trybu pracy (D-drive, P-parking, N-neutral, R-reverse) służy dźwignia przy kierownicy, a jeżeli chcemy sami decydować o przełożeniu, możemy skorzystać z manetek. Znajdują się one przy kole kierownicy – prawa służy do wrzucania wyższych biegów, lewa niższych.

Według danych producenta ze Stuttgartu, CLS 350 CDI potrafi rozsądnie obchodzić się z paliwem. W trasie spala około 5 litrów na 100 kilometrów, a w mieście potrzebuje niecałe 8 litrów, aby pokonać ten sam dystans. Średnie zapotrzebowanie na olej napędowy wynosi 6,0-6,1 litra na „setkę”, co przy takich rozmiarach i osiągach CLS’a jest znakomitym wynikiem.

Zawieszenie dla wymagających

Podróżując Mercedesem CLS czerpie się niebywałą przyjemność z jazdy. Rozbudowana konstrukcja zawieszenia nie przenosi niepożądanych drgań do wnętrza samochodu spowodowanych nierównościami wzdłużnymi i poprzecznymi. Podczas pokonywania szybszych zakrętów nadwozie nie wychyla się na boki, a w takcie gwałtownego hamowania przód auta nie nurkuje. Dodatkowo testowy CLS wyposażony był w system ADS, który, za sprawą przycisku na tunelu środkowym, pozwala ustawić zawieszenie w trybie pracy komfortowej lub sportowej.

Układ kierowniczy nie przenosi na ręce prowadzącego drgań czy wibracji. Jednocześnie kierowca może liczyć na precyzyjne i czułe działanie całego systemu wspomagania. W razie niebezpiecznej sytuacji do akcji skutecznie wkracza elektroniczny system stabilizacji pojazdu nie dając Mercedesowi wpaść w niekontrolowany poślizg. Duży plus należy się za poręczną i dobrze leżącą w dłoniach trójramienną kierownicę.

Cennik i wyposażenie

Ceny tego ekskluzywnego auta zaczynają się od 278 500 złotych brutto za CLS’a w wersji silnikowej 250 CDI. Za pojazd z silnikiem 350 CDI trzeba dać 294 tysiące złotych. Nasz testowy Mercedes wyposażony w kilka dodatkowych elementów (m.in. aktywne fotele, felgi ze stopów lekkich AMG) kosztował 401 tysięcy zł. Dla szukających mocnych wrażeń przygotowano wersję od fabrycznego tunera Mercedesa – model CLS 65 AMG - której ceny zaczynają się od 534 500 złotych.

W tej klasie cenowej można wybierać pomiędzy Audi A7 Sportback z silnikiem 3.0 TDI o mocy 245 KM, skrzynią S-tronic i napędem quattro. Ceny takiego auta zaczynają się od 277 300 zł. Jeżeli wolimy bardziej tradycyjny wygląd limuzyny możemy rozważyć zakup BMW 730d z jednostką Diesla o mocy identycznej jak w Audi A7 Sportback. Ceny tego pojazdu zaczynają się od 344 900 zł.

Plusy:

- wygodne i wykonane ze znakomitych materiałów wnętrze,
- szybko działająca skrzynia biegów,
- mocny i zarazem oszczędny silnik,

Minusy:

- mało miejsca na głowę dla wyższych pasażerów na tylnych siedzeniach,
- wysoka cena.

Mercedes-Benz CLS 350 CDI – dane techniczne

Nadwozie: czterodrzwiowe, czteromiejscowe
Silnik: turbodiesel, 6 cyl., pojemność 2987 ccm
Moc i moment obrotowy: 195 kW przy 3800 obr/min; 620 Nm przy 1600–2400 obr/min
Skrzynia biegów i napęd: automatyczna, 7-biegowa 7G-TRONIC PLUS; napęd na tylne koła
Przyspieszenie 0 do 100 km/h: 6,2 s
Prędkość maksymalna: 250 km/h (ograniczona elektronicznie)
Średnie spalanie (miasto/trasa/mieszane): 7,8/5,0/6,0 l/100 km
Wymiary (dł./wys./szer.): 4940/1416/1881mm
Masa: 1815 kg
Pojemność bagażnika: 520 l
Cena auta testowego: 401 000 zł

Karol Biela

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty