Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Testujemy: Mercedes CLA 200 - stylowy sedan (ZDJĘCIA)

Bartosz Gubernat
Testujemy: Mercedes CLA – kompaktowe premium coupe
Testujemy: Mercedes CLA – kompaktowe premium coupe
Chociaż linią nadwozia i poziomem wyposażenia przypomina potężnego CLS-a, kosztuje o połowę mniej, jest też mniejszy. Sprawdzamy, jak najnowszy model Mercedesa - czyli CLA - sprawuje się na polskich drogach.
Testujemy: Mercedes CLA – kompaktowe premium coupe
Testujemy: Mercedes CLA – kompaktowe premium coupe

Mercedes CLA to nowy model, ale nie powstał od podstaw. Za zaprezentowanymi w ubiegłym roku A i B-klasą dzieli płytę podłogową i napęd na przód. Platforma nazywa się NGCC (New Generation Concept Car). Mercedes CLA nie jest ostatnim autem, które ma na niej powstać. Prawdopodobnie już w tym roku miłośnicy marki spod znaku gwiazdy doczekają się kolejnej nowości – małego SUV-a będącego krzyżówką A-klasy i GLK.

Sześć silników w gamie Mercdesa CLA - wszystkie z turbo

Jak przekonują inżynierowie Mercedesa, projektując nadwozie CLA starali się jak najlepiej połączyć walory estetyczne i ekologiczne. Dzięki temu obłe nadwozie pełne odważnych, sportowych przetłoczeń i załamań jest nie tylko ładne. Mercedes chwali się również najniższym współczynnikiem oporu aerodynamicznego Cx w samochodzie produkowanym seryjnie (0,23 dla modeli podstawowych i 0,22 dla wersji BlueEFFICIENCY). M.in. dzięki temu średnie zużycie paliwa udało się obniżyć do 4,2 l/100 km w wersji 220 CDI i 5 l/100 km w benzynowej 180 BlueEFFICIENCY.

W tej chwili silników jest sześć, wszystkie mają turbodoładowanie. Benzyniaki to 1,6 o mocy 122 i 156 KM oraz 2,0 oferujący 211 KM. Ekologiczna i ekonomiczna wersja BlueEFFICIENCY powstała na bazie jednostki 1,6 122 KM. Ma jednak mniejsze koła i węższe opony. Jest nieco lżejsza.

Mocniejszy diesel to z kolei 170-konna jednostka 2,2-litrowa oznaczona symbolem 220 CDI. Do sprzedaży trafiła już także odmiana 200 CDI wyposażona w silnik wysokoprężny 1,8 o mocy 136 KM.

Podstawą w Mercedesie CLA jest manualna skrzynia sześciobiegowa. Ale można zamienić ją na siedmiostopniowy automat DGT. Standardowo Mercedes CLA jest napędzany na przednią oś, ale w trzecim kwartale tego roku Niemcy wprowadzą do sprzedaży odmianę 4MATIC, w razie potrzeby dołączającą w trakcie jazdy tylną oś. Z takim napędem będzie dostępna m.in. najmocniejsza wersja AMG.

Kliknij, aby przejść do galerii zdjęć z testu Mercedesa CLA 200

Testujemy: Mercedes CLA – kompaktowe premium coupe
Testujemy: Mercedes CLA – kompaktowe premium coupe

Bez łopatek ani rusz

My do testu wybraliśmy Mercedesa CLA 200, czyli auto z turbodoładowanym silnikiem benzynowym 1,6 156 KM i automatyczną skrzynią biegów. Zdaniem sprzedawców ze względu na stosunek ceny do osiągów to właśnie ona powinna sprzedawać się najlepiej. Czy warto ją polecić? Parametry silnika - 156 KM i 250 Nm maksymalnego momentu obrotowego to na samochód ważący niecałe 1400 kg wystarczające wartości. Mercedes CLA chętnie się rozpędza a dzięki turbinie jest też elastyczny.

Zawieszenie (przód - kolumny MacPhersona, tył - wielowahaczowe) twarde jest już w standardzie, a za dopłatą samochód można jeszcze dodatkowo obniżyć i usztywnić. Naszym zdaniem do jazdy nie jest to konieczne. Przede wszystkim dlatego, że niewielki prześwit to kiepski pomysł na polskie dziury i wysokie krawężniki. Standardowe zawieszenie pozwala poczuć się jak w sportowym aucie, ale jest przy tym komfortowe. To m.in. zasługa niezależnego zawieszenia tylnych kół, bezpośredniego układu kierowniczego i systemu Extended Traction Control, czuwającego nad stabilnością samochodu, głównie w zakrętach.

Chociaż skrzynia biegów pracuje cicho i precyzyjnie, naszym zdaniem automatyczna zmiana biegów psuje dobre wrażenia z jazdy. Przełożenia zmieniają się ze sporym opóźnieniem, pogarszając osiągi Mercedesa CLA. Frajda z prowadzenia CLA wraca po uruchomieniu łopatek przy kierownicy, pozwalających w wygodny sposób szybko zmieniać biegi. Mercedes CLA 200 zużywa w mieście 7,5 l/100 km. W trasie zużycie spada do 4,5 l/100 km, a średni wynik to ok. 5,7 l/100 km.

Kabina i bagażnik Mercedesa CLA - dla rodziny z dziećmi

Wykonanie samochodu to jego bardzo mocna strona. Materiały są wysokiej jakości, podobnie jak ich spasowanie i montaż. Na tym podobieństwa do kabiny Mercedesa CLS-a jednak się kończą.

Oba samochody różni przede wszystkim Ilość miejsca, której w Mercedesie CLA nie ma zbyt wiele. Szczególnie z tyłu, gdzie trudno wygodnie zmieścić dwóch dorosłych pasażerów. Idealny rozkład pasażerów to dwójka dorosłych z przodu i trójka dzieci na tylnej kanapie.

Wielkość kabiny nowego Mercedesa można porównać z większością dostępnych na rynku samochodów kompaktowych. Nieco większy jest tu 470-litrowy bagażnik. Ale odważne linie nadwozia obniżają funkcjonalność bagażnika. Dostęp do komory jest utrudniony przez obłe błotniki i duże reflektory zbiegające się ku środkowej części tyłu.

Czytaj także: Nowy Mercedes klasy C. Zdjęcia i dane techniczne

Design deski rozdzielczej jest bardzo stonowany. Podobnie jak w pozostałych modelach nowej linii, na środku kokpitu dominują okrągłe kratki nawiewu i duży wyświetlacz systemu multimedialnego. Panel klimatyzacji umieszczono nisko, tuż obok schowków zamontowanych tu zamiast lewarka zmiany biegów, który powędrował pod postacią dźwigni na kolumnę kierownicy.

Elegancka, trójramienna kierownica jest obszyta skórą i wykończona metalem. Oczywiście z koła sterujemy radioodtwarzaczem oraz telefonem komórkowym. Po prawej ręce, w rejonie podłokietnika kierowca ma do dyspozycji pokrętło służące do obsługi systemu multimedialnego. Fotele są bardzo wygodne i dzięki profilowi przypominającemu rajdowe „kubełki" zapewniają świetne trzymanie.

Sam wybierasz wyposażenie

Wyposażenie Mercedesa CLA zależy wyłącznie od klienta. Dodatki dokupujemy według własnego uznania, uzupełniając o nie podstawowe wersje. A ich ceny zaczynają się od 118 900 zł za wersję z najsłabszym silnikiem benzynowym. Tyle samo kosztuje CLA BlueEFFICIENCY.

Za Mercedesa CLA 200 (1,6 156 KM) trzeba zapłacić wyjściowo 126 900 zł, a wersja z dwulitrowym silnikiem 211-konnym to wyjściowo 154 900 zł. Diesel 1,8-litrowy kosztuje 132 900 zł, a mocniejszy, 2,2-litrowy 172 900 zł.

Zobacz więcej: Nowy Mercedes ML. Test Regiomoto.pl

Automatyczna klimatyzacja, poduszki powietrzne, elektrycznie sterowane szyby i lusterka oraz podstawowe systemy bezpieczeństwa są tu standardem. Dopłacamy np. za regulowane elektrycznie fotele z pamięcią ustawień (1644 zł dla kierowcy i 1374 zł dla pasażera). Skórzana kierownica kosztuje 859 zł, podłokietnik tylnej kanapy 810 zł, a kamera cofania 1423 zł. Rozbudowany, aktywny system ułatwiający parkowanie to 3313 zł. Za 4147 zł Mercedesa CLA można wyposażyć w reflektory bi-ksenonowe, a 4613 kosztuje szklany, panoramiczny dach.

Testowana wersja to samochód wyposażony dodatkowo m.in. w automatyczną skrzynię biegów (8932 zł) i wart 6429 zł pakiet „Urban". W jego skład wchodzą m.in. 18-calowe alufelgi (standard to obręcze 16''), diamentowa osłona chłodnicy, układ wydechowy z podwójnym tłumikiem końcowym, sportowe fotele i tapicerka wykończona ozdobnymi szwami.

Niewielu konkurentów

Dla Mercedesa CLA jednym z konkurentów jest nieco mniejsze BMW serii 1 coupe. To samochód dostępny w sześciu wersjach silnikowych. Benzyniaki to dwulitrowa jednostka 170-konna oraz trzylitrowa w wersjach 218 i 306 KM. Diesle to trzy odmiany jednostki dwulitrowej o mocy 143, 177 i 204 KM. Ceny BMW 1 coupe zaczynają się od 124 500 zł za najtańszego benzyniaka i 122 500 za najsłabszą jednostkę wysokoprężną.

Poza BMW serii 1, CLA można porównać także do nowej serii 3 Grand Turismo. Pięciodrzwiowy samochód występuje z dwulitrowym silnikiem benzynowym w wariantach 184 i 245-konnym. Najmocniejsza odmiana benzynowa to trzylitrowa jednostka oferująca aż 306 KM. Diesle to dwulitrowe BMW 318d o mocy 143 KM i 320d rozwijające 184 KM. Samochód kosztuje 151900 zł w najtańszej wersji benzynowej i 150 900 zł za słabszego diesla.

Mercedes CLA ma szansę na rynkowy sukces, ale tylko wśród samochodów segmentu premium. Konkurencyjne modele BMW powalczą z nim właściwościami jezdnymi. Ale stylistycznie CLA rozkłada je na łopatki.

Mercedes CLA 200 - dane techniczne
Nadwozie i liczba miejsc: czterodrzwiowe, 5 miejsc
Pojemność silnika: 1595 ccm
Rodzaj paliwa: benzyna bezołowiowa
Liczba cylindrów: 4
Turbina: tak
Nom. moment obrotowy w Nm przy 1/min.: 250 / 1250-4000
Skrzynia biegów: automatyczna, 7-stopniowa
Napęd: przedni
Przyspieszenie 0-100 km/h: 8,5 sek.
Prędkość maksymalna: 230 km/h
Średnie spalanie (miasto/trasa/mieszane): 7,5/4,5/5,7 l / 100 km
Wymiary (dł./szer./wys.): 4630/2032/1432 mm
Rozstaw osi: 2699 mm
Masa: 1430 kg
Pojemność zbiornika paliwa: 50 l
Pojemność bagażnika: 470 l
Cena testowanego egzemplarza: 155 659 zł

Plusy
- rewelacyjna stylistyka
- znakomite wykonanie
- dynamiczne silniki

Minusy
- wysoka cena zakupu
- kiepski dostęp do bagażnika
- ciasna tylna część kabiny

Bartosz Gubernat
fot. Bartosz Gubernat 

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty