Testujemy: Mercedes GLK 220 CDI 4MATIC - terenowa osobówka (ZDJĘCIA)

Bartosz Gubernat
Mercedes GLK 220 CDI 4MATIC
Mercedes GLK 220 CDI 4MATIC
W polskich salonach jest już druga generacja Mercedesa GLK. Samochód mocno się zmienił i jest gotowy do walki z takimi konkurentami jak BMW X3 czy Audi Q5.
Mercedes GLK 220 CDI 4MATIC
Mercedes GLK 220 CDI 4MATIC

Mercedes Benz GLK na rynku jest dostępny od 2008 roku. Samochód bazuje stylistycznie na legendarnej, terenowej klasie G, ale jest znacznie mniejszy i bardziej luksusowy. Na polski rynek wchodzi właśnie zmodernizowane wersja tego auta.

Sześć turbodiesli, jeden benzyniak

W gamie silnikowej nowego Mercedesa GLK mamy 3,5-litrowy silnik benzynowy o mocy 306 KM. Pozostałe sześć jednostek to diesle. Bazą dla pięciu z nich jest silnik o pojemności 2143 ccm. Różnią się przede wszystkim mocą, która może wynosić 143, 170 lub 204 KM. Najmocniejsza propozycja to trzylitrowy silnik dostępny w odmianie 350 CDI. Oferuje 265 KM i aż 620 Nm momentu obrotowego. My jeździliśmy Mercedesem GLK 220 CDI 4MATIC BlueEFFICIENCY. To auto z turbodieslem o mocy 170 KM, napędem na obie osie i pakietem rozwiązań sprzyjających oszczędzaniu paliwa, na czele z systemem start-stop.

czytaj także Nowy Mercedes ML - test Regiomoto

Różnice między starym, a nowym Mercedesem GLK doskonale widać z zewnątrz. Samochód, choć ciągle przypomina kanciastą klasę G ma bardziej opływowe kształty. Potężniejszy przód, sprawiający wrażenie nadmuchanego nawiązuje do nowej linii stylistycznej niemieckiej marki. Wizualnie kontrowersyjny GLK znacznie zyskał, zbliżając się stylistycznie do starszego brata – ML-a.

Przeprojektowane jest także wnętrze. Poza nowinkami stylistycznymi Niemcy zdecydowali się również na rezygnację z klasycznego lewarka zmiany biegów. Oczywiście tylko w wersji z przekładnią automatyczną, gdzie w tej chwili przełożenia wybieramy dźwignią „Direct Select" przy kierownicy. Są tu także sportowe łopatki pozwalające zmieniać biegi w trybie manualnym.

Jakość wykonania samochodu jest znakomita. Srebrne kratki nawiewu to prawdziwe, szczotkowane aluminium, skóra na kierownicy jest miękka i przyjemna w dotyku, a materiały użyte do wykończenia kokpitu eleganckie i wysokiej jakości. Podobnie jak tapicerka siedzeń, w naszym przypadku połączenie klasycznej skóry i alcantary.

Kliknij, aby zobaczyć zdjęcia z testu Mercedesa GLK 220 CDI 4MATIC

Testujemy: Mercedes GLK 220 CDI 4MATIC – terenowa osobówka
Testujemy: Mercedes GLK 220 CDI 4MATIC – terenowa osobówka

Kokpit nowego Mercedesa GLK jest stonowany i elegancki. Jego projektanci nie zdecydowali się tu na żadne fajerwerki. Panel sterowania klimatyzacją i radioodtwarzaczem do złudzenia przypominają rozwiązania z pozostałych modeli tej marki, okrągłe kratki nawiewu zaczerpnięto prosto z nowej klasy B.

Z jednej strony auto mogłoby być bardziej oryginalne niż model z segmentu kompaktów. Ale można również uznać, że nie było sensu zmieniać czegoś nowego, eleganckiego i zapewne trwałego. Szczypta awangardy w tym wyjątkowym modelu byłaby jednak mile widziana.

Nie brakuje schowków i kieszeni

Wyjściowo bagażnik Mercedesa GLK mieści 450 litrów ładunku. Po złożeniu tylnej kanapy przestrzeń rośnie do 1550 litrów. Pod podłogą mamy do dyspozycji dwa schowki: jeden duży i jeden mniejszy. Wnękę w bocznej ścianie przestrzeni ładunkowej projektanci Mercedesa wyposażyli w siatkę, tworząc w ten sposób dodatkową kieszeń, np. na apteczkę.

Kabina Mercedesa klasy GLK jest przestronna, nawet po znacznym przesunięciu przednich foteli do tyłu, na kanapie bez kłopotu mieszczą się dorośli pasażerowie. W jej środkowej części ukryto wygodny podłokietnik ze schowkiem i rozkładanym uchwytem na dwa kubki z napojami. Oparcia przednich foteli to kieszenie na drobne przedmioty lub dokumenty. Duży schowek kryje się pod poduszką przedniego podłokietnika, a mniejszy zastąpił wspomniany lewarek przeniesiony w rejon kierownicy. Jest przykrywany przesuwną roletą, pod którą mieści się także gniazdko 12V.

czytaj także Nissan Qashqai z nowym silnikeim diesla - test Regiomoto

Świetny napęd

Silnik wysokoprężny o mocy 170 KM wystarcza do napędu prawie 1900-kilogramowego samochodu. Mimo sporego ciężaru i wysokiego nadwozia, Mercedes GLK żywo reaguje na naciśnięcie pedału gazu, zarówno w wysokim jak i niskim zakresie obrotów. Niemcy przekonują, że to zasługa czwartej generacji technologii Common Rail, charakteryzującej się podwyższonym ciśnieniem wtrysku paliwa i bardziej precyzyjnymi wtryskiwaczami.

Wysoki moment obrotowy – w przypadku testowanego silnika 400 Nm – wynika m.in. z ulepszonego ciśnienia zapłonu i turbodoładowania. Ale poza mocą i momentem dobra dynamika samochodu to zapewne także zasługa napędu na obie osie 4MATIC. Dzięki niemu auto cechuje lepsza przyczepność i stabilniejsze prowadzenie, co pomaga nabierać prędkości.

W testowanym Mercedesie GLK mieliśmy do dyspozycji siedmiostopniową przekładnię automatyczną 7G-TRONIC PLUS. Jej praca jest bardzo płynna, zmiana biegów odbywa się praktycznie niewyczuwalnie. Niemcy przekonują, że skrzynia została zaprojektowana tak, aby na bieżąco dostosowywać swą pracę do stylu jazdy kierowcy i warunków panujących na drodze. To ma zaowocować niższym zużyciem paliwa. A to według katalogu wynosi między 6,1 a 6,5 litra w cyklu mieszanym, 5,5-5,9 litra w trasie i 7,1-7,4 l na setkę w mieście.

Cena zależy od klienta

Cena wyjściowa Mercedesa GLK to 163 000 zł za wersję 200 CDI, czyli auto z dieslem 2,2 o mocy 143 KM. Wersja 170-konna z napędem na jedną oś kosztuje co najmniej 172 500 zł. Najmocniejszy, 265-konny diesel to minimum 234 500, a ceny jedynego w gamie benzyniaka zaczynają się od 233 000 zł. Zgodnie z polityką Mercedesa samochód można dowolnie skonfigurować.

Wśród elementów, które nie wymagają dopłaty są m.in. automatyczna klimatyzacja, skórzana, wielofunkcyjna kierownica, system start-stop, system Isofix, podwójny sportowy wydech i światła z przodu oraz z tyłu wykonane w technologii LED. Za dopłatą auto można wyposażyć np. w kolorowy wyświetlacz tablicy wskaźników o przekątnej 11,4 cm, rozbudowany system klimatyzacji czy system uruchamiania auta bez kluczyka. W opcji są także układ wentylacji foteli, szklany, panoramiczny dach oraz reflektory biksenonowe z inteligentnym systemem oświetlenia.

Mało? Mercedes przygotował kilkanaście gotowych pakietów wyposażenia. Np. 11 856 zł kosztuje pakiet AMG, składający się m.in. z 19-calowych felg, sportowego zawieszenia i dodatkowych elementów stylistycznych. Dopłaty 3331 zł wymaga pakiet Off-road Pro, czyli m.in. dodatkowa osłona silnika, zwiększony prześwit i kilka elementów stylizacyjnych.

Niemieckie trio

Z kim Mercedes GLK będzie walczył o klientów? Najgroźniejszego rywala należy upatrywać zapewne w BMW X3. Ceny bawarskiego auta zaczynają się od 158 400 zł za wersję dwulitrowym, 184-konnym silnikiem benzynowym. Najmocniejszy benzyniak rozwijający 306 KM kosztuje 234 600 zł.
Wśród diesli ceny wahają się między 165 600 za wersję dwulitrową, 184-konną, a 250 100 zł za topowy, 313-konny model trzylitrowy.

W gamie Audi najbardziej zbliżona propozycja to Q5. W wersji 2,0 TFSI Quattro taki samochód kosztuje 173 200 zł. Ma sześciobiegową przekładnię manualną i oferuje 225 KM mocy. Wśród diesli najtańszy jest 143-konny 2,0 TDI, którego wyjściowa cena to 134 800 zł. Topowe odmiany to 272-konna 3,0 TFSI i 245-konna 3,0 TDI. Obie z napędem quattro. Pierwsza kosztuje 211 200 zł, druga 216 600 zł.

W tej klasie pojazdów trudno wskazać najlepszą propozycję. Każde auto jest znakomicie wykonane i powinno przez długie lata cieszyć niezawodną jazdą. Na porównywalnym poziomie powinny także tracić na wartości. Dynamikę i bezpieczeństwo zapewnia we wszystkich trzech przypadkach zastosowanie nowoczesnych, indywidualnych rozwiązań. U BMW napęd nazywa się xDrive, u Audi Quattro, Mercedes proponuje technologię 4MATIC.

Chociaż wszystkie trzy różnią się od siebie, przeciętny kierowca raczej nie wyczuje między nimi wielkiej różnicy. Podobnie będzie w przypadku silników, które w każdym z tych modeli oferują stosunkowo niskie zużycie paliwa, wysoką kulturę pracy i zapewniają przyjemność z jazdy. Wybierając auto najlepiej postawić zatem na gust.

Mercedes GLK
Nadwozie i liczba miejsc: pięciodrzwiowe, 5 miejsc
Pojemność silnika: 2143 ccm
Moc silnika: 170 KM
Rodzaj paliwa: olej napędowy
Liczba cylindrów: 4
Turbina: tak
Maksymalny moment obrotowy.: 400 Nm przy 1400-2800 obr./min.
Skrzynia biegów: automatyczna
Napęd: 4x4
Przyspieszenie 0-100 km/h: 8,8 sek.
Prędkość maksymalna: 205 km/h
Średnie spalanie (miasto/trasa/mieszane): 7,4 / 5,5 / 6,5 l / 100 km
Wymiary (dł./wys./szer.): 4536 / 1669 / 2016 mm
Rozstaw osi: 2755 mm
Masa: 1880 kg
Pojemność zbiornika paliwa: 59 l
Pojemność bagażnika: 450 / 1550 l
Cena testowanego egzemplarza: 221 676 zł

Plusy
- wysoka jakość
- przestronne wnętrze
- oszczędny i dynamiczny silnik

Minusy
- wysoka cena
- konserwatywna stylistyka wnętrza

Bartosz Gubernat
fot. Bartosz Gubernat 

od 12 lat
Wideo

Wybory samorządowe 2024 - II tura

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty