Testujemy: nowa Skoda Octavia 1.4 TSI - atak na klasę średnią (ZDJĘCIA)

Wojciech Frelichowski
Testujemy: Skoda Octavia 1.4 140 KM – w stronę limuzyny
Testujemy: Skoda Octavia 1.4 140 KM – w stronę limuzyny
Skoda Octavia trzeciej generacji przestronnością wnętrza i wyposażeniem ma konkurować nie tylko z innymi kompaktami, ale też autami klasy średniej. Sprawdzamy, jak to się udaje w przypadku auta z silnikiem 1.4 TSI i bogatym wyposażeniem.
Testujemy: Skoda Octavia 1.4 140 KM – w stronę limuzyny
Testujemy: Skoda Octavia 1.4 140 KM – w stronę limuzyny

Skoda Octavia to od wielu lat handlowy hit czeskiego producenta. Auto jest cenione przez szerokie kręgi odbiorców za przestronność, wysoki komfort jazdy i niezawodność.

Czy trzecią generację tego samochodu czeka podobny sukces? Po przejechaniu kilkuset kilometrów Skodą Octavią w wersji Elegance z silnikiem 1.4 TSI o mocy 140 KM możemy stwierdzić, że jest na to duża szansa.

Szykowniej na zewnątrz

Nowa Skoda Octavia jest o 90 mm dłuższa (4659 mm) i 45 mm szersza (1814 mm) w porównaniu do swojej poprzedniczki. Natomiast rozstaw osi zwiększył się o 110 mm (2686 mm).

Wygląd nadwozia nie zmienił się rewolucyjnie. To raczej ewolucyjne zmiany, które mają świadczyć o dojrzałości tego modelu. Przód nowej Skody Octavii przypomina ten z modeli Citigo i Rapid. Drugą ważną zmianą są reflektory. W poprzednim modelu zachodziły na błotniki, teraz są proste, choć ich dolna linia lekko unosi się ku górze.

Nowością są też diodowe światła LED do jazdy dziennej, których wąski pasek świeci się u podstawy reflektorów. Całość wygląda nowocześnie i szykownie.

Z tyłu Skoda Octavia III wygląda niemal jak poprzedniczka. O tym, że zaszły zmiany świadczą tylko przetłoczenie na pokrywie bagażnika w okolicy tablicy rejestracyjnej oraz nowe klosze reflektorów, które tak jak wcześniej są zaprojektowane w kształcie litery C.

Kliknij, aby przejść do galerii zdjęć z testu Skody Octavii III 1.4 TSI 140 KM Elegance

Testujemy: Skoda Octavia 1.4 140 KM – w stronę limuzyny
Testujemy: Skoda Octavia 1.4 140 KM – w stronę limuzyny

Przestronniej i ciszej

Zmiany są również w kabinie, aczkolwiek tak jak w przypadku nadwozia nie jest to radykalna metamorfoza, ale raczej elegancka ewolucja.

Zatem kokpit jest masywniejszy, podobnie jak w niektórych samochodach klasy wyższej. Ważniejsze jest jednak to, że został wykonany z dobrych, miękkich materiałów.

Środkowa konsola już niemal wprost nawiązuje do droższych modeli. Panel klimatyzacji, a szczególnie wielofunkcyjny, 8-calowy ekran dotykowy, będący głównym elementem systemu informacji i rozrywki robią wrażenie. Oczywiście menu jest także po polsku.

Po raz kolejny musimy pochwalić w Skodzie kierownicę. Koło jest dobrze wyprofilowane i ma odpowiednią grubość, dzięki czemu wygodnie leży w dłoniach.

Fotele i kanapa z tyłu są bez zarzutu, podobnie jak ilość miejsca w przodu i z tyłu. Kabina nowej Skody Octavii jest też lepiej wyciszona niż w poprzednim modelu.

Zaś klasą sama dla siebie - jak zwykle w Skodzie Octavii - jest bagażnik. Kufer ma pojemność aż 590 litrów (o 5 l więcej niż w poprzednim modelu), a do tego jest wyposażony w haczyki i dwa boczne schowki. Bagażnik jest ponadto łatwo dostępny, bo pokrywa unosi się z tylną szybą.

Producent pomyślał też o tak poręcznym drobiazgu, jak skrobaczka do szyb, która jest umieszczona na wewnętrznej stronie klapki wlewu paliwa.

Turbo pod maską

Testowana przez nas Skoda Octavia trzeciej generacji była wyposażona w turbodoładowany silnik benzynowy o pojemności 1,4 litra i mocy 140 KM. Silnik 1.4 TSI to konstrukcja koncernu Volkswagena, zastosowano w nim bezpośredni wtrysk paliwa. Po mocnym wciśnięciu pedału gazu prędkość rośnie szybko, choć wskazówka obrotomierza podnosi się leniwie. Maksymalny moment obrotowy tej jednostki wynosi 250 Nm i jest dostępny już od 1500 obr./min. Dzięki temu nie trzeba zbyt często zmieniać biegów, choć akurat w tym modelu to sama przyjemność. Sześciobiegowa przekładnia pracuje miękko, a dźwignia działa bez zarzutu.

Producent obiecuje, że nowa Skoda Octavia 1.4 TSI 140 KM od 0 do 100 km/h rozpędza się w 8,4 s. i może jechać z prędkością 215 km/h. Na suchym asfalcie udało nam się rozpędzić to auto do setki w niemal identycznym czasie jak podaje producent. Nie było też problemów z przyspieszaniem przy wyprzedzaniu na trasie.

Dynamiczne usposobienie silnika 1.4 TSI wcale nie oznacza, że spod maski docierają chropowate dźwięki. Wysoka kultura pracy jednostki napędowej to kolejny atut tego silnika.

Jeśli chodzi o spalanie to średnio wyniosło ono 6,5 litra benzyny na 100 km. To co prawda więcej o litr od deklaracji producenta, ale i tak jest na przyzwoitym poziomie.

Bezpiecznie na zakrętach

W przednim zawieszeniu zastosowano kolumny MacPhersona, ale z tyłu jest belka skrętna, podczas gdy z poprzedniej Skodzie Octavii było zawieszenie wielowahaczowe. Ten typ zawieszenia jest teraz dostępny dla wersji z silnikami o mocy powyżej 150 KM. Belka skrętna jest tańsza w produkcji oraz serwisie i trwalsza od rozwiązania wielowahaczowego, ale nie zapewnia takiej precyzji prowadzenia.

Tym niemniej zakręty można pokonywać bez obawy, że auto zacznie szukać swojej drogi, a pasażerowie mają zapewniony dobry komfort resorowania. Jednak na gorszych nawierzchniach z tylnego zawieszenia dochodzą stłumione odgłosy jego pracy.

Do szybkiej jazdy stworzono układ kierowniczy. Dobrze wyważone proporcje pomiędzy siłą wspomagania a precyzją prowadzenia dają poczucie bezpieczeństwa, a poza tym sprawiają frajdę.

Ceny i wyposażenie

W podstawowej wersji Active z silnikiem 1.2 TSI 86 KM, Skoda Octavia III kosztuje 59500 zł. W standardowym wyposażeniu dostępne są m.in.: siedem poduszek powietrznych (w tym poduszka kolanowa), system ABS z elektronicznym układem rozdziału sił hamowania EBD, elektroniczny system stabilizacji toru jazdy ESP, system regulacji momentu obrotowego silnika na śliskiej nawierzchni MSR, system pokolizyjny ACS, system wspomagający gwałtowne hamowanie, układ kontroli trakcji ASR, elektrycznie sterowane szyby z przodu, elektrycznie regulowane i podgrzewane lusterka boczne, radioodtwarzacz CD/MP3, klimatyzacja manualna, komputer pokładowy, czujniki parkowania z tyłu.

Testowany samochód był w najbogatszej wersji Elegance. Poza elementami z wersji Active są jeszcze: automatyczna klimatyzacja dwustrefowa, tempomat, lusterka boczne elektrycznie składane z podświetleniem wokół drzwi, czujnik deszczu, reflektory przeciwmgielne, spryskiwacze reflektorów, czujniki parkowania z przodu i z tyłu, wielofunkcyjna kierownica obszyta skórą, aluminiowe obręcze, zestaw siatek w bagażniku, elektrycznie sterowane szyby boczne, podłokietnik z przodu, fotel kierowcy z regulowaną wysokościa i podparciem na lędźwie, schowek pod fotelem pasażera.

Skoda Octavia ma wielu konkurentów. Są to m.in.: Ford Focus 1.6 EcoBoost 150 KM Trend Sport (79300 zł), Opel Astra 1.4 140 KM Executive (78250 zł), Volkswagen Jetta 1.4 TSI 122 KM Highline (78690 zł).

Plusy
przestronna kabina i duży bagażnik
mocny i oszczędny silnik 1.4 TSI 140 KM

Minusy
głośna praca tylnego zawieszenia
brak reflektorów ksenonowych w standardzie w wersji Elegance

Skoda Octavia 1.4 TSI 140 KM - dane techniczne
Nadwozie: pięciodrzwiowe, sedan
Silnik: benzynowy, 4 cyl., 16V, pojemność 1395 ccm
Moc i moment obrotowy: 140 KM przy 4500 obr/min; 250 Nm przy 1500 obr/min
Skrzynia biegów i napęd: manualna, 6-biegowa; napęd na przednią oś
Przyspieszenie 0 do 100 km/h: 8,4 s
Prędkość maksymalna: 215 km/h
Średnie spalanie (miasto/trasa/mieszane): 6,5/4,6/5,3 l/100 km
Wymiary (dł./wys./szer./rozst. osi): 4659/1461/1814/2686 mm
Masa własna: 1180 kg
Pojemność bagażnika: 590 l/1580 l
Cena: 78350 zł

Wojciech Frelichowski 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty