Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Testujemy: Opel Astra Sedan 1.7 CDTI - po pierwsze funkcjonalność (FILM)

Karol Biela
Testujemy: Opel Astra Sedan 1.7 CDTI - kompakt z Gliwic (FILM)
Testujemy: Opel Astra Sedan 1.7 CDTI - kompakt z Gliwic (FILM)
Nieźle wygląda, dobrze się prowadzi i ma przestronne wnętrze, ale też sporo kosztuje. Opel Astra ze 130-konnym turbodieslem i pakietem wyposażenia Executive wyceniona została na ponad 85 tys. złotych.
Testujemy: Opel Astra Sedan 1.7 CDTI - kompakt z Gliwic (FILM)
Testujemy: Opel Astra Sedan 1.7 CDTI - kompakt z Gliwic (FILM)

Czwarta generacja kompaktowego Opla pojawiła się na polskim rynku trzy lata temu. W połowie 2012 roku auto przeszło delikatny facelifting (zmieniono m.in. atrapę chłodnicy, czy zderzaki). Samochód dostępny jest w czterech wersjach nadwozia, jako hatchback, 3-drzwiowa usportowiona odmiana GTC, kombi oraz sedan.

Zobacz też: Opel Astra 1.4 Turbo - gdyby nie ta cena (FOTO, FILM) 

Do testów redakcyjnych otrzymaliśmy produkowaną w gliwickich zakładach 4-drzwiową Astrę z najbogatszym pakietem Executive, którą napędzał najmocniejszy turbodiesel w gamie jednostek napędowych, czyli 1.7 CDTI o mocy 130 KM.

Elegancka linia nadwozia

Wizualnie samochód prezentuje się bardzo dobrze. Nowoczesny wygląd bez „doklejonych" na siłę ozdobników, a do tego płynnie opadająca linia dachowa i zwieńczenie tylnej klapy bagażnika delikatnym spoilerem - styliści z Rüsselsheim odpowiedzialni za Astrę w wersji sedan wykonali dobrą robotę.


Dodatkowo pozytywne wrażenia potęgowało to, że testowy egzemplarz pomalowany był opcjonalnym lakierem (za metaliczny, perłowy czy opalizujący dopłacić trzeba 1 950 zł) i miał zamontowane 18-calowe alufelgi (dodatkowe 1 600 zł).

We wnętrzu znajdziemy dobrej jakości materiały, których spasowanie stoi na wysokim poziomie.

Z przodu zarówno kierowca jak i pasażem mają sporą ilość miejsca, a sportowe fotele (kosztują 350 zł ekstra) gwarantują dobre podparcie boczne.W całej kabinie i na desce rozdzielczej dominują odcienie szarości.

Jedynym poważniejszym mankamentem jest przeładowana konsola centralna. Dopiero po dłuższym obcowaniu z Astrą można sprawnie zarządzać systemem audio, czy będącą na liście wyposażenia dodatkowego nawigacją (plus 4 100 zł). 

Kliknij w zdjęcie, aby przejść do galerii zdjęć z testu Opla Astry Sedan 1.7 CDTI

Testujemy: Opel Astra Sedan 1.7 CDTI - kompakt z Gliwic (FILM)
Testujemy: Opel Astra Sedan 1.7 CDTI - kompakt z Gliwic (FILM)

Z tyłu nie zabraknie miejsca dla dwóch dorosłych pasażerów lub trójki dzieci. Opel Astra czwartej generacji oferuje sporą przestrzeń nad głową pasażerów. Miejsca na kolanach też wystarczy, oczywiście pod warunkiem, że z przodu nie zasiądą osoby postury koszykarzy.

W kufrze testowego sedana pomieścić można 460 litrów bagaży, ale po rozłożeniu oparcia tylnej kanapy – standardowo dzielonej asymetrycznie w stosunku 60/40 - otrzymamy już 1 010 litrów.

W porównaniu do konkurentów nie są to rekordowe wyniki. Ford Focus w wersji sedan ma bagażnik o pojemności 475 litrów,.

Volkswagen Jetta dysponuje 510-litrowym kufrem, a Renault Fluence ma aż 530 l przestrzeni bagażowej.

Plus za silnik, minus za skrzynię biegów

Pod maską testowego Opla Astry Sedan pracowała wysokoprężna turbodoładowana jednostka napędowa o pojemności 1686 ccm o mocy 130 KM, które osiągane są przy 4 000 obr./min, a maksymalny moment obrotowy generowany przez 4-cylindorowy silnik to równe 300 Nm, które dostępne są w zakresie 2 000-2 500 obrotów.

Według producenta Opel Astra 1.7 CDTI z nadwoziem sedan osiąga „setkę" w 10,8 sekundy, a prędkość maksymalna to 203 km/h.

W praktyce, aby auto sprawnie przyspieszało, trzeba utrzymywać silnik powyżej 1 500 obrotów. Poniżej tego zakresu jednostka wpada w tzw. turbodziurę.

Jedyną przekładnią dostępną z silnikiem 1.7 CDTI/130 KM jest 6-biegowa skrzynia manualna.
Niestety ogranicza ona nieco potencjał jednostki napędowej przez haczącą „trójkę" i „piątkę". Nieważne, czy chcieliśmy wrzucić bieg przy wysokich lub niskich obrotach silnika, delikatnie, czy mocno. Prawie za każdym razem napotykaliśmy opór zmieniając przełożenie z „dwójki" na „trójkę" i z „czwórki" na „piątkę".

Według deklaracji producenta Astra z silnikiem 1.7 CDTI i systemem Start/Stop (dopłata 1 200 zł) powinna spalić średnio tylko 4,3 litra na 100 kilometrów. Podczas testu zużycie oleju napędowego oscylowało w okolicach 6 litrów, ale trzeba zaznaczyć, że w aucie non stop pracowała klimatyzacja.

Pewnie się prowadzi

Zarówno podczas jazdy miejskiej jaki i na szybkiego ruchu Opel Astra Sedan zapewnia wysoki komfort podróży. Nic w środku nie stuka, a zawieszenie wybiera większość nierówności.

Testowy egzemplarz wyposażony został w system FlexRide (dodatkowo 3 500 zł). Poprzez naciśnięcie przycisku „Sport" pod centralnym wyświetlaczem możemy zmienić charakterystykę tłumienia amortyzatorów CDC (z ang. Continuous Damping Control).

Poza tym ten sportowy program zmniejsza siłę wspomagania kierownicy, a silnik reaguje szybciej na ruchy pedału przyspieszenia. Również podświetlenie wskaźników zmienia się z błękitno-białego w czerwone. Natomiast tryb „Tour" sprzyja płynnej, spokojnej jeździe.

Cennik i konkurencja

Obecnie ceny Opla Astry Sedan zaczynają się od 53 900 zł za wersję Active z podstawowym benzynowym silnikiem 1.4 Twinport 100 KM.

Pojazd z silnikiem 1.7 CDTI 130 KM i średnim pakietem Business dostępny jest od 79 750 zł (z aktualną promocją wynoszącą 6 tys. zł, cena katalogowa to 85 750 zł).Wyposażenie obejmuje m.in. ESP z TCS i ABS, tempomat z ogranicznikiem prędkości, manualną klimatyzację, czy przednie, boczne oraz kurtynowe poduszki powietrzne kierowcy i pasażera.

Testowy egzemplarz to najbogatsza wersja Executive, która ma już np. dwustrefową klimatyzację sterowaną elektronicznie, reflektory przeciwmgielne, układ wspomagania ruszania pod górę. Za auto w tej specyfikacji trzeba dać 85 050 zł (cena katalogowa to 91 050 zł).

Prezentowana Astra została jeszcze mocno doposażona w takie dodatki jak elektrycznie sterowane okno dachowe (3 100 zł), reflektory biksenonowe AFL ze spryskiwaczami i automatycznym sterowaniem światłami drogowymi (4 800 zł), czy podgrzewaną kierownicę z fotelami przednimi (1 000 zł).

Najciekawszym chyba konkurentem Astry jest Chevrolet Cruze. Za auto z podobnym pakietem wyposażenia LT+ i z takim samym silnikiem oraz skrzynią biegów, co w Oplu zapłacić można tylko 72 890 zł. 

Renault Fluence z jednostką 1.6 dCi o mocy 130 KM i w najbogatszej odmianie Privilège kosztuje obecnie 77 200 zł.

Ceny Forda Focusa 2.0 TDCi 140 KM z najbogatszym pakietem Titanium zaczynają się od 89 900 zł. Z kolei Volkswagen Jetta Highlinez silnikiem 2.0 TDI CR DPF 140 KM wyceniono aż na 93 290 zł.

Plusy:
- dynamiczny i oszczędny silnik,
- spora ilość miejsca w kabinie,
- dobre właściwości jezdne,

Minusy:
- stosunkowo wysoka cena,
- hacząca "trójka" i "piątka".

Opel Astra Sedan 1.7 CDTI - dane techniczne:
Nadwozie: sedan, pięciomiejscowy,
Silnik: turbodiesel, 4 cylindrowy, rzędowy, pojemność 1686 ccm
Moc i moment obrotowy: 130 KM przy 4 000 obr./min., 300 Nm przy 2000-2500 obr./min.,
Skrzynia biegów i napęd: manualna, 6-biegowa, napęd na przednią oś,
Przyspieszenie 0 do 100 km/h: 10,8 s
Prędkość maksymalna: 203 km/h
Średnie spalanie (miasto/trasa/mieszane): 5,1/3,9/4,3 l/100 km
Wymiary (dł./wys./szer./roz. osi): 4658/1500/1814/2685 mm
Masa własna (w zależności od wersji: 1318-1428 kg,
Pojemność bagażnika: 460 l (1 010 l)
Cena auta bez wyposażenia dodatkowego: 85 050 zł 

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty