Jeździliśmy Peugeotem 308 drugiej generacji. Jakie wrażenia? Najkrócej doskonałe. Francuski kompakt nie przypadkiem jest porównywany z Volkswagenem Golfem VII. W tym pojedynku ma wiele atutów.**
Nowa platforma, duży rozstaw osi
Peugeot 308 II powstał na platformie EMP 2, którą dzieli z innymi samochodami koncernu PSA, m.in,. Citroenem C4 Picasso. Mierzy 425 cm długości, rozstaw osi wynosi 262 cm. Nic więc dziwnego, że w kabinie miejsca nie brakuje. Zarówno z przodu, jak też na tylnej kanapie siedzi się bardzo wygodnie.
Przód bardzo przypomina luksusowy model 508, chociaż w 308 mamy bardziej wyraziste reflektory full LED. Natomiast z tyłu zastosowano światła diodowe. Nowy Peugeot 308 od poprzednika jest lżejszy aż o (w zależności od wersji) 140 kg, a bagażnik ma 398 litrów pojemności. Jak na samochód kompaktowy, bardzo dobrze.
Nadwozie może się podobać, wnętrze też
Najważniejsze jest jednak to, że auto może się podobać, nadwozie jest nowoczesne, szczególnie za sprawą przednich i tylnych lamp. Peugeota 308 trudno pomylić z innym autem.
Kierowca ma przed sobą małą i poręczną kierownicę oraz dwa panele. Ten przed nim zawiera prędkościomierz i obrotomierz oraz cyfrowy wyświetlacz prędkości. W praktyce rozwiązanie to jest bardzo przydatne. Natomiast prawy panel to multimedialny ekran dotykowy. To za jego pomocą zaprogramujemy klimatyzację, radio, nawigację, telefon i systemy wspomagające jazdę. Jest to propozycja dla młodych ludzi. Bardziej wiekowi też się pewnie nauczą, ale potrzeba im nieco więcej czasu.
Zawieszenie uniwersalne i komfortowe
Ogromnym plusem Peugeota 308 jest zawieszenie. Jest komfortowe, ale nie przeszkadza w bezpiecznym pokonywaniu nawet ostrych zakrętów.
Układ kierowniczy jest bardzo precyzyjny, podobnie jak skrzynia biegów, a kierowca ma poczucie, że kontroluje jazdę auto. Test pokazał też, że nawet przy sporych prędkościach, wewnątrz było cicho i można było swobodnie rozmawiać.
Auto w średniej wersji Active jest przyzwoicie wyposażone. Mamy wszystko z zakresu bezpieczeństwa, w tym ESP, poduszki i kurtyny powietrzne, centralny zamek, immobiliser a nawet dwustrefową klimatyzację. Dlatego nieporozumieniem wydaje się konieczność dopłaty 800 zł za przednie światła przecimgłowe czy czujniki parkowania.
Silniki od diesla po benzynę
Na razie wersji silnikowych jest pięć. Z jednostek benzynowych mamy 1,2 litra o mocy 82 KM, 1,6 litra o mocy 125 KM lub 155 KM, natomiast diesle to 1,6 litra HDi o mocy 92 lub 115 KM. Podczas naszego testu w mieście i poza nim uzyskaliśmy średnie spalanie na poziomie 5 litrów na sto kilometrów/ Jest to bardzo dobry wynik.
Podsumowanie
Ceny Peugeota 308 1.6 HDi rozpoczynają się od 80900 zł. Za najdroższą wersję z tym samym silnikiem trzeba zapłacić 87400 zł.
Plusy
- wysoki komfort jazdy
- atrakcyjne nadwozie
- obszerne wnętrze
Minusy
- wysoka cena
- obsługa ekranu dotykowego wymaga przyzywczajenia
Peugeot 308 - dane techniczne
Nadwozie: pięciomiejscowe
Zespół napędowy: silnik 1,4 litra diesel,
Moc i moment obrotowy: 115 KM przy 36000 obr./min; 270 Nm przy 1750 obr./min.
Skrzynia biegów i napęd: 6-biegowa, ręczna; na koła przednie
Przyspieszenie 0 do 100 km/h: 10,2 s
Prędkość maksymalna: 194 km/h
Średnie spalanie (miasto/trasa/mieszane): 4,3/3,5/3,8 litra/100 km
Wymiary w mm (dł./wys./szer./roz. osi): 425,3/145,7/180,4/262 cm
Masa i ładowność: 1.320 kg, 460 kg
Cena testowanego auta: 80.900 zł
Czesław Wachnik
68 324 88 29
cwachnik@gazetalubuska. pl
Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?