Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Testujemy: Peugeot RCZ – ładny i szybki

redakcja.regiomoto
Testujemy: Peugeot RCZ – ładny i szybki
Testujemy: Peugeot RCZ – ładny i szybki
Peugeot pozazdrościł Audi modelu TT i wypuścił na rynek coupe RCZ. Pierwszym atutem francuskiego auta jest cena – dużo niższa od konkurentów. Sprawdziliśmy, czy RCZ ma też inne zalety.
Testujemy: Peugeot RCZ – ładny i szybki
Testujemy: Peugeot RCZ – ładny i szybki

Od kilku tygodni w salonach Peugeota jest dostępne coupe o nazwie RCZ. Nazwa niespecjalna, ale samochód warto obejrzeć i - jeśli ma się taka możliwość - to się nim przejechać.

Nadwozie

Przód RCZ przypomina inne modele Peugeota, szczególnie 308. Jednak dzięki temu, że samochód jest niższy, prezentuje się bardziej drapieżnie niż kompakt, od którego się wywodzi. Duże wrażenie robi schodzący do tyłu dach, harmonijnie przechodzący w tylną szybę. Przetłoczenia nad głowami pasażerów dodają sylwetce auta sportowego charakteru. Dobre oceny należą się też za tył auta ze światłami i podwójnymi końcówkami wydechu. Trzeba przyznać – Peugeot RCZ wygląda znakomicie, nic więc dziwnego że przyciąga wzrok przechodniów i innych kierowców.

Wnętrze

Tu w porównaniu do Peugeota 308 zmian jest mniej. Kształ zegarów i rozmieszczenie przełączników nie zmienił się. Dodano jednak dużo sportowych akcentów – jak choćby aluminiowe nakładki na pedały. Wszędzie królują doskonałe materiały, obszyte białą nicią.

Kierowca siedzi nisko, sportowe fotele są wygodne i dobrze trzymają w zakrętach. Na komfort podróży mogą narzekać jedynie osoby obdarzone większa tuszą.
W samochodzie teoretycznie są cztery miejsca, ale w praktyce na tylnej kanapie w miarę wygodnie będą podróżować tylko dzieci. Dorosłym ciasnota zacznie doskwierać już po kilkudziesięciu minutach.

Napęd

W testowanym samochodzie pracował podstawowy silnik benzynowy 1,6 litra z bezpośrednim wtryskiem i turbosprężarką o mocy 156 KM. Jego moment obrotowy to 240 Nm, czyli więcej niż niektóre diesle. W ofercie znajduje się też mocniejsza wersja tej jednostki napędowej - generująca aż 200 KM. Nam tych dodatkowych 44 koni nie brakowało. Motor 156-konny w połączeniu z dobrze pracującą 6-biegową skrzynią spisywał się wręcz rewelacyjnie, w każdym zakresie obrotów nabierał mocy, a przyspieszenia były zadawalające. Choć o rozwijaniu maksymalnych prędkości (w tej wersji RCZ to 215 km/h) można na polskich drogach tylko pomarzyć.

Komfort jazdy

Jak w każdym aucie ze sportowymi ambicjami, także w RCZ zawieszenie jest twarde. Dlatego na gorszych drogach nierówności są dość mocno odczuwalne. Niższy komfort jazdy rekompensują jednak dobre właściwości jezdne. Peugeot był zaskakująco zwinny i pewny w zakrętach. Nawet w szybko pokonywanych łukach przód auta nie uciekał na zewnętrz, a nadwozie nie przechylało się nadmiernie.

Cena i wyposażenie

W najtańszej wersji z silnikiem benzynowym o mocy 156 KM Peugeot RCZ kosztuje 98 tys. zł. To wprawdzie dużo, ale pamiętajmy, że to praktycznie samochód sportowy. W standardzie jest praktycznie pełne wyposażenie z cała paletą systemów bezpieczeństwa czy automatyczną klimatyzacją i alufelgami. Dopłacić trzeba za nawigację, reflektory ksenonowe czy tapicerkę skórzaną.

Na wersję z silnikiem 1.6 o mocy 200 KM trzeba wydać co najmniej 107 tys. zł, a na diesla 2.0 HDI o mocy 163 KM 109 tys. zł. Dodajmy, że średnie zużycie paliwa dla silnika o mocy 156 KM wynosi 6,7 litra, 200 KM - 6,9 litra o jednostki wysokoprężnej – 5,3 litra na 100 KM. Silniki benzynowe dysponują wysokim momentem obrotowym, dlatego zakup diesla powinni rozważać tylko ci, którzy planują duże przebiegi. W ofercie jest też automatyczna skrzynia biegów o 6 przełożeniach (4,5 tys. zł).

Dla porównania – Audi TT w najtańszej wersji kosztuje 128 tys. zł

Plusy

- atrakcyjne nadwozie,
- znakomite warunki jezdne, w tym trzymanie się drogi,
- wysoki komfort jazdy jak na auto sportowe,
- rozsądna cena

Minusy

- mało miejsca na tylnej kanapie,
- kokpit zbyt podobny do modelu 308,
- zbyt skromny wybór silników, brakuje np. wersji z jednostką 120-konną.

Dane techniczne
- Peugeot RCZ 1.6 turbo
Nadwozie: jednobryłowe, czteromiejscowe
Silnik: benzynowy, 4 cyl., 16V, turbosprężarka, pojemność 1598 ccm
Moc silnika i moment obrotowy: 156 KM, 240 Nm
Skrzynia biegów i napęd: manualna, 6-biegowa, napęd na przednią oś
Przyspieszenie 0-100 km/godz.: 8,0 s
Prędkość maksymalna: 215 km/godz.
Średnie zużycie paliwa(miasto/trasa/mieszane): 9,3/5,2/6,7 l/100 km
Wymiary (dł./wys./szer./roz. osi): 4287/1362/1845/2596 mm
Masa, ładowność i pojemność bagażnika: 1275 kg, 465 kg, 321 litrów (639 po złożeniu tylnych siedzeń)
Cena testowanego auta: 98 tys. zł

Czesław Wachnik
Fot. Czesław Wachnik

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty