O ile Skoda Fabia drugiej generacji jest obecna na rynku od ponad czterech lat, o tyle jednostka napędowa 1.6 TDI jest montowana w tym modelu dopiero od ubiegłego roku. Nowością jest zarówno pojemność, jak i typ stosowanego wtrysku paliwa - zamiast pompowtryskiwaczy jest układ common rail. Takie rozwiązanie jest nowocześniejsze i wydajniejsze: silnik pracuje ciszej i spala mniej oleju napędowego.
Nadwozie - znana bryła
Kiedy nowa Skoda Fiabia pojawiła się na rynku, jej stylistyka budziła mieszane odczucia. Pojawiły się głosy, że auto straciło na urodzie. Coś musiało być na rzeczy, bo w zeszłym roku Skoda nieco poprawiła wygląd swojego najmniejszego modelu. Dotyczy to przede wszystkim kształtu reflektorów głównych i wlotu powietrza do silnika. Od poprzedniego modelu Skoda Fabia drugiej generacji jest o 22 mm dłuższa (ma teraz niecałe 4 m długości) i o 62 mm wyższa.
Wnętrze - wygodne fotele, funkcjonalny kokpit
Polepszono też konstrukcję przednich foteli. Są solidne i zapewniają odpowiednią wygodę nawet podczas długich podróży.
Kokpit nie jest szczytem elegancji, ale do jego funkcjonalności nie można mieć zastrzeżeń. Naprzeciwko fotela pasażera są dwa zamykane schowki, w centralnej konsoli przed dźwignią zmiany biegów dwie głębokie podstawki do napoi. Ponadto napoje można też umieścić w kieszeniach drzwi.
Zastosowane materiały to w większości plastiki, ale o przyjemnej w dotyku strukturze i raczej nie powinny trzeszczeć po kilku latach eksploatacji auta.
Powiększenie rozstawu osi oraz skrócenie maski silnika spowodowało zwiększenie miejsca w kabinie. Zatem przybyło również nieco miejsca dla osób siedzących z tyłu.
Duży bagażnik
Co ważne, urósł także bagażnik. Teraz kufer Fabii kombii ma aż 505 litrów pojemności, o 75 litrów więcej niż w poprzednim modelu. To jeden z największych bagażników w tej klasie samochodów.
Wyposażono go w praktyczne dodatki, jak haczyki na siatki i specjalny składany kosz, w którym można umieścić np. butelki. Minusem kufra jest wysoki próg załadunku, co utrudnia pakowanie cięższych bagaży.
Silnik 1.6 TDI - oszczędny i dość żwawy
Czterocylindrowa, wysokoprężna jednostka napędowa o pojemności 1,6 litra i mocy 105 KM zastąpiła silnik o pojemności 1,9 litra z pompowtryskiwaczami. Dla kierowcy ma to duże znaczenie, bo nowy motor jest cichszy i bardziej oszczędny.
Średnie spalanie podczas testu wyniosło 5 litrów, tylko o 0,8 litra więcej niż podają dane techniczne. Jednak autem jeździliśmy podczas tęgich, zimowych mrozów, a wtedy zużycie paliwa jest zawsze wyższe.
Podczas próby rozpędzenia auta od 0 do 100 km/h uzyskaliśmy 11,5 sekundy, czyli trochę więcej niż podaje producent (11 s). To zupełnie wystarczająca wartość, tym bardziej, że Skoda Fabia należy do segmentu aut miejskich.
Jeśli chodzi o elastyczność, to 10,2 s, uzyskane przy przyspieszaniu na czwartym biegu z prędkości 60 km/h do 100 km/h, należy uznać za całkiem dobry czas. Trochę gorzej było podczas przyspieszania na piątym biegu z prędkości 80 km/h do 120 km/h. W tej próbie zanotowaliśmy 14,6 s.
Skrzynia biegów pracuje poprawnie, a i sama dźwignia dobrze leży po ręką.
Zawieszenie - trochę zbyt miękko
Zawieszenie o miękkiej charakterystyce dość dobrze radzi sobie z pokonywaniem dziurawych dróg. Jednak w zakrętach nadwozie zbyt mocno się wychyla. Podczas jazdy najbardziej denerwującym wrażeniem są odgłosy pędu powietrza, które przy większych prędkościach docierają do wnętrza kabiny.
Żywiołem tego samochodu jest przede wszystkim miasto. Tutaj auto jest zwinne i łatwe do zaparkowania. Ale największym aututem Fabii kombi jest pojemny bagażnik.
Wyposażenie i podsumowanie
Testowaliśmy Skodę Fabię 1.6 TDI kombi w wersji wyposażeniowej Comfort. Ceny takiego samochodu zaczynają się od 64050 zł. W skład wyposażenia standardowego dla tej wersji wchodzą m.in. cztery poduszki powietrzne, ABS, komputer pokładowy, elektrycznie regulowane szyby w drzwiach przednich, elektryczne regulowane lusterka boczne, klimatyzacja manualna, centralny zamek, radioodtwarzacz CD/MP3.
Dodatkowo auto wyposażono w ESP, kurtyny powietrzne i czujnik ciśnienia w oponach (2800 zł), klimatyzację automatyczną (990 zł), elektrycznie regulowane szyby w drzwiach tylnych (750 zł), skórzaną kierownicę i dźwignię zmiany biegów (450 zł), relingi dachowe (600 zł). Cena końcowa to niemal 70 tys. zł.
Plusy
- oszczędny silnik
- duży bagażnik
Minusy
- wychyły nadwozia na zakrętach
- za dużo plastików w kabinie
Skoda Fabia 1.6 TDI Kombi – dane techniczne
Nadwozie: pięciodrzwiowe, pięciomiejscowe
Silnik: turbodiesel, 4 cyl., 16V, pojemność 1598 ccm
Moc i moment obrotowy: 105 KM przy 4400 obr/min; 250 Nm przy 1500 obr/min
Skrzynia biegów i napęd: manualna, 5-biegowa; napęd na przednie koła
Przyspieszenie 0 do 100 km/h: 11 s
Prędkość maksymalna: 190 km/h
Średnie spalanie (miasto/trasa/mieszane): 5,1/3,6/4,2 l/100 km
Wymiary (dł./wys./szer.): 4247/1498/1626/2465 mm
Masa: 1239 kg
Pojemność bagażnika: 505 l
Cena auta testowego: 69640 zł
Wojciech Frelichowski
Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?