Wszystko
o samochodach

Samochody / Testy

Testujemy: Skoda Fabia RS - 180-konna Czeszka

Data publikacji: Autor: Paweł Puzio

Testujemy: Skoda Fabia RS - 180-konna Czeszka Przy minus 20 stopniach Celsjusza nieznośnie trzeszczy, jakby za chwilę miała się rozpaść. Po kilku kilometrach, kiedy silnik rozgrzeje się, trzeszczenie nie ma znaczenia. Liczą się tylko emocje. A tych Fabia RS nie skąpi.

Fabia piękna nie jest. Na ten temat dyskusji nie ma. Wiadomo, że make-up czyni cuda. Czesi poszli tą drogą i zaproponowali ciekawe barwy bojowe RS.

Broni się bojowym lakierowaniem

I to nie krwistoczerwonym a la Seat czy Alfa Romeo. Za 2550 złotych Skoda proponuje zieleń rallye i czarny dach. Ten prosty zabieg nadaje charakteru tej wersji Fabii. W innym razie nawet dyskretne znaczki RS nie broniłyby przed kpiącymi spojrzeniami pt. „kolejny przedstawiciel”, którego „kratka uskrzydla”.

Dodatkowo auto wyposażono w kilka elementów, które różnią tę Fabię od tysięcy koleżanek na drogach. Są to sportowe, 17-calowe, czarne felgi „Gigaro” oraz pakiet SunSet, czyli bardzo mocno przyciemnione szyby z tyłu boczne oraz pokrywy bagażnika. Całość podkreśla podwójna rura wydechowa oraz czerwone zaciski hamulców. Dzięki tym dodatkom pretensjonalna z wyglądu Fabia nabiera cech szlachetności i sportowego wyrazu. Nie ma złudzeń – Fabia RS to sportowiec z krwi i kości o eleganckim anturażu.

180 koni i 7 biegów

Głównym „daniem” w tej zabawie jest zespół napędowy. Turbodoładowany silnik benzynowy 1,4 TSI o mocy 180 KM z automatyczną, 7-biegową, dwusprzęgłową przekładnią DSG są sercem tego pojazdu.
Sportowiec budzi się w Fabii już zaraz po ruszeniu, bo auto może poszczycić się ponadprzeciętnymi właściwościami jezdnymi. Czterocylindrowa jednostka napędowa osiąga maksymalny moment obrotowy 250 Nm w zakresie od 2000-4500 obrotów i maksymalną prędkość 224 km/h. Aby rozpędzić RS od 0 do 100 km/h potrzeba tylko 7,3 sekundy.

Mimo 180 koni w małej Fabii nie ma problemu z panowaniem nad mocą. Konstruktorzy wyraźnie popracowali nad przebiegiem momentu oraz charakterystyką pracy turbiny. Kierowca nie jest zaskakiwany potężną eksplozją mocy, co często ma miejsce w tego typu autach. Auto wkręca się w obroty szybko, ale jednocześnie pod pełną kontrolą kierowcy.

Olbrzymia moc 180 koni jest przekazywana na koła przednie poprzez automatyczną skrzynię DSG. Jest sporo frajdy z obsługą skrzyni, bo kierowca ma do dyspozycji aż 7 biegów z opcją sport i możliwością ręcznej zmiany za pomocą łopatek przy kierownicy. Cóż, ocena może zawrzeć się tylko w jednym słowie: ideał!

Czas zmiany każdego z 7 symulownych biegów jest bardzo szybki, nawet szybszy niż przy w przypadku tradycyjnej, manualnej skrzyni. Pozwala to doskonale zarządzać mocą 180 koni i kręcić silnikiem do odcięcia. Poza tym ręczna obsługa DSG absolutnie nie przeszkadza w sprawnym operowaniu kierownicą, ponieważ łopatki są w zasięgu palca i obracają się wraz z kołem kierownicy. Który bieg został wybrany – informacja jest wyświetlana na centralnym panelu deski. Więcej ,,furii” można wydobyć z RS-a po przejściu na program sport. Komputer automatycznie podwyższa obroty i skraca przełożenia oraz zwiększa szybkość pracy skrzyni. Auto jest jeszcze ostrzejsze.

Ten czeski hot hatch ma wszelkie cechy sprintera. Pięknie brzmi, szybko jeździ i nikomu nie daje szans przy ruszaniu spod świateł. Ma też jeszcze jedną cechę – nikt nie spodziewa się takiej dynamiki po Fabii. Wyraz zaskoczenia jest bezcenny. Średnie zużycie paliwa wynosi 6,2 l/100 km. W przypadku aut tej kategorii o spalaniu raczej nie ma sensu dywagować. Ten parametr wyłącznie zależy od stopnia wyprostowania prawej nogi.

Sportowe aspiracje potwierdza także wnętrze. Deska rozdzielcza z wyświetlaczem Maxi-DOT ma sportową stylistykę. Trójramienna kierownica pokryta skórą, dostępna jest także w wersji z łopatkami do zmiany biegów z możliwością obsługi radia i telefonu. Dla kierowcy i pasażera z przodu przewidziano sportowe fotele, które można regulować na wysokość.

Twardo i skutecznie

17-calowe felgi z oponami w rozmiarze 225 i twarde, sportowe zawieszenie – to jak podpis na jezdni. O komforcie raczej można zapomnieć, biorąc pod uwagę stan polskich dróg. Auto na dziurach trzeszczy i wydaje różne inne dźwięki. Jeździ jednak, jak przyklejone do asfaltu. Dobre wyważenie auta plus XDS, czyli system wspomagania pokonywania zakrętów, sprawiają, że auto ma neutralną charakterystykę. Nawet gdy dojdzie do lekkiego uślizgu to nieznaczna korekta plus liczne systemy nadzoru trakcji, pracujące w ramach ESP Plus (ABS, MSR, ASR, EDS, HBA, HHC, TPM), szybko sprowadzają RS na właściwy tor jazdy. Producent jednak nie ubezwłasnowolnia kierowcy do końca, bo zostawia możliwość odłączenia systemu kontroli trakcji. Wówczas zabawa i ryzyko są większe. Ale czego nie robi się dla jazdy bokiem po śliskim czy nawrotu na ręcznym.

Nowa Fabia RS to idealny kompan każdego miłośnika sportowych wrażeń, obecny na rynku od połowy 2010 roku. Mimo wyczynowego sznytu nie zapomniano o wygodzie. Do dyspozycji jest klimatyzacja Climatronic, radio Swing 2DIN z odtwarzaczem plików CD, MP3, złączem AUX IN i dodatkowymi czterema głośnikami z tyłu, co zapewnia idealną oprawę muzyczną w stylu AC/DC ,,Highway to Hell”.

Konkurencja jednak nie śpi, bo Skoda za model testowy życzy sobie 82 tysiące złotych. Za nieco mniejszą kwotę, 74 tysiące złotych, można wskoczyć za kierownicę Abartha Punto Evo.

Plusy
- sportowe własności jezdne
- bogate wyposażenie
- szybka i precyzyjna skrzynia biegów
- skuteczne hamulce i precyzyjny układ kierowniczy

Minusy
- trzeszczenie zawieszenia i lementów plastikowych
- wysokie zużycie paliwa
- zalecane paliwo 98-oktanowe

Skoda Fabia RS 1.4 TSi – dane techniczne
Nadwozie: hatchback, pięciomiejscowe
Zespół napędowy: silnik 1400 ccm, R4 turbo
Moc i moment obrotowy: 180 KM przy 6200 obr./min; 250 Nm przy 2000-4500 obr./min
Skrzynia biegów i napęd: 7-biegowa, automatyczna z opcją manualnego sterowania i programem „Sport”; na koła przednie
Przyspieszenie 0 do 100 km/h: 7,3 s
Prędkość maksymalna: 225 km/h
Średnie spalanie (miasto/trasa/mieszane): 7,7/5,2/6,4 l/100 km
Wymiary w mm (dł./wys./szer./roz. osi): 401,1/149,8/164,2/245,1 cm
Masa i ładowność: 1318 kg, 475 kg
Cena testowanego auta: 82 000 zł

Paweł Puzio 

Testujemy: Skoda Fabia RS - 180-konna Czeszka
  • Poprzednie zdjęcie
  • 1 / 1
  • Następne zdjęcie

Testujemy: Skoda Fabia RS - 180-konna Czeszka

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • Gość (gość)

    "Czas zmiany każdego z 7 symulownych biegów..." Biegi w skrzyni DSG nie są symulowane!

  • gg (gość)

    1.4 180KM>? Świat oszalał. Ciekawe ile oleju bierze silnik i po jakim czasie się rozsypuje?

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły
Advertisement

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości