Testujemy: Skoda Octavia 1.8 TSI Family Plus - czeski przebój

Wojciech Frelichowski
Testujemy: Skoda Octavia 1.8 TSI Family Plus - czeski przebój
Testujemy: Skoda Octavia 1.8 TSI Family Plus - czeski przebój
Octavia jest najlepiej sprzedającym się samochodem w Polsce. Sprawdziliśmy, gdzie tkwi sekret jej popularności, testując wersję z mocnym silnikiem turbo.
Testujemy: Skoda Octavia 1.8 TSI Family Plus - czeski przebój
Testujemy: Skoda Octavia 1.8 TSI Family Plus - czeski przebój

Ostatnią modernizację Skoda Octavia przeszła pod koniec 2008 roku. W drugiej generacji tego modelu zmieniono wtedy kształt reflektorów przednich, dodano też masywniejszą atrapę chłodnicy oraz jednoczęściowy zderzak. W tylnej części samochodu poprawiono wygląd kloszy lamp i zderzaka.

 

Zobacz też: Skoda Octavia 1.8 TSI Family Plus - zdjęcia z testu

Zewnętrznie wersja Family Plus w zasadzie niczym się nie odróżnia od zwykłej Octavii, oprócz 16-calowych aluminiowych obręczy kół (w standardzie są 15-calowe stalowe) oraz plakietki "Family" na przednich błotnikach.

Z wielkim bagażnikiem

Kabina Skody Octavii jest dość przestronna, choć jeśli przednie fotele zostaną maksymalnie cofnięte, to rosłej osobie siedzącej z tyłu nie zostanie zbyt wiele miejsca na nogi.

Natomiast zaletą jest wielki bagażnik o pojemności 585 litrów. To najlepszy wynik w tym segmencie.

Kokpit tego auta może uchodzić za wzór ergonomii, prostoty i solidności. Duże zegary są dobrze widoczne nawet w słoneczne dni. Kierowca nie ma żadnego problemu z obsługą panelu nawiewu i klimatyzacji, który wyposażono w duże pokrętła.

Za to po zmroku w bocznej przedniej szybie odbija się poświata zestawu zegarów, zakłócając nieco obraz z lewego lusterka.

Najbardziej przypadła nam do gustu kierownica. Jej grube koło świetnie leży w dłoniach. Przyjemna w dotyku jest także faktura materiału, z którego wykonano kierownicę. Pozytywna opinia należy się również dźwigni zmiany biegów, której kształt sprzyja wygodnej zmianie przełożeń.

Mocny silnik TSI pod maską

Testowana Skoda Octavia była wyposażona w czterocylindrowy silnik benzynowy TSI o pojemności 1,8 litra i mocy 150 KM. Jest to jednostka z turbodoładowaniem i bezpośrednim wtryskiem paliwa.

Po mocnym wciśnięciu pedału gazu prędkość rośnie szybko, choć wskazówka obrotomierza podnosi się dość leniwie. Jednocześnie spod maski dochodzi stonowany szum turbosprężarki, która właśnie żywiej zabiera się do roboty. Wtedy Skoda Octavia przyspiesza ze znacznie większym entuzjazmem.

Maksymalny moment obrotowy tej jednostki nie jest oszałamiający. Wynosi 250 Nm, ale jest dostępny już od 1500 obr./min. Dzięki temu nie trzeba zbyt często zmieniać biegów, choć akurat w tym modelu to sama przyjemność. Sześciobiegowa przekładnia pracuje miękko, a dźwignia działa bez zarzutu.

Na suchym asfalcie udało nam się rozpędzić Skodę Octavię do setki w niemal identycznym czasie jak podaje producent. Nie ma też problemu ze sprawnym wyprzedzaniem innych samochodów.

Dynamiczne usposobienie czterocylindrówki 1.8 TSI wcale nie oznacza, że spod maski docierają chropowate dźwięki. Wysoka kultura pracy tej jednostki to kolejne miłe zaskoczenie. Dotyczy ono również spalania, które średnio wyniosło 7,5 litra na 100 km, czyli tylko o 0,6 litra więcej od danych fabrycznych.

Pewna na zakrętach

Zawieszenie Skody Octavii jest stworzone na polskie drogi - nie jest ani zbyt twarde, ani zbyt miękkie. Z jednej strony pasażerowie mają dobry komfort resorowania, z drugiej strony zakręty można pokonywać bez obawy, że auto zacznie szukać własnej drogi.

W układzie kierowniczym dobrze wyważono proporcje pomiędzy siłą wspomagania a precyzją prowadzenia. Daje to poczucie bezpieczeństwa, a poza tym sprawia dużo frajdy podczas szybkiej jazdy.

Więcej w wyposażeniu

Wyróżnikiem odmiany Family Plus jest dość bogate wyposażenie auta. W stosunku do Skody Octavii 1.8 TSI Ambition, która kosztuje 76100 zł, Family Plus jest tańsza o 200 zł i ma dodatkowo tempomat, radioodtwarzacz CD/MP3, system siatek w bagażniku oraz wspomniane alufelgi.

Poza tym, tak samo jak w wersji Ambition, do dyspozycji mamy: klimatyzację, komputer pokładowy, elektrycznie sterowane szyby boczne oraz lusterka, sześć poduszek powietrznych, systemy ABS, ESP (elektroniczny system stabilizacji toru jazdy) i ASR (system zapobiegający nadmiernemu poślizgowi kół napędzanych podczas przyspieszania) oraz zagłówki WOKS, które lepiej chronią kręgosłup podczas zderzenia.

W sumie Skoda Octavia 1.8 TSI jest uniwersalnym, kompaktowym autem, które z powodzeniem może pełnić rolę pojazdu rodzinnego i konkurować z samochodami napędzanymi silnikami Diesla.

 

Ma też wyjątkowo dużo konkurentów. Są to m.in.: Chevrolet Cruze LT 1.8 141 KM (60690 zł), Ford Focus Trend sedan 1.6 150 KM (74250 zł), Mazda 3 Exlusive Plus sedan 2.0 151 KM (79900 zł), Renault Fluence Sport Way 2.0 140 KM (73800 zł).

Plusy

 
- dynamiczny i oszczędny silnik
- wielki bagażnik
- bogate wyposażenie

Minusy

 

- za mało miejsca na nogi z tyłu
- refleksy na bocznej szybie po zmroku

Skoda Octavia 1.8 Family Plus - dane techniczne

Nadwozie: pięciodrzwiowy liftback
Silnik: benzynowy, turbo, 4 cyl., 16V, pojemność 1798 ccm
Moc i moment obrotowy: 150 KM przy 4300 obr/min; 250 Nm przy 1500 obr/min
Skrzynia biegów i napęd: manualna, 6-biegowa; napęd na przednią oś
Przyspieszenie 0 do 100 km/h: 8,1 s
Prędkość maksymalna: 219 km/h
Średnie spalanie (miasto/trasa/mieszane): 9,5/5,5/6,9 l/100 km
Wymiary (dł./wys./szer./rozst. osi): 4569/1462/1769/2578 mm
Masa własna: 1350 kg
Pojemność bagażnika: 585 l
Cena auta testowego: 75900 zł

 

Wojciech Frelichowski


od 12 lat
Wideo

Wybory samorządowe 2024 - II tura

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty