Testujemy: Skoda Octavia 2.0 TDI Kombi - bagażnik w roli głównej

Wojciech Frelichowski
Testujemy: Skoda Octavia 2.0 TDI Kombi - bagażnik w roli głównej
Testujemy: Skoda Octavia 2.0 TDI Kombi - bagażnik w roli głównej
Samochody typu kombi cechuje funkcjonalność. Ale jeśli jest to Skoda Octavia kombi to do dyspozycji mamy szczególnie wielką przestrzeń bagażową.
Testujemy: Skoda Octavia 2.0 TDI Kombi - bagażnik w roli głównej
Testujemy: Skoda Octavia 2.0 TDI Kombi - bagażnik w roli głównej

Przejdźmy od razu do rzeczy, to znaczy do bagażnika. Skoda Octavia kombi ma największy bagażnik w swoim segmencie. Jego pojemność wynosi aż 605 litrów, a po złożeniu tylnej kanapy przestrzeń bagażowa ma 1655 litrów. Są to wymiary godne aut klasy średniej, a Octavia przez branżę motoryzacyjną jest zaliczana do kompaktów.

Ponadto bagażnik Skody Octavii ma regularny kształt, którego nie zakłócają nadkola. W jego wyposażeniu są funkcjonalne dodatki, jak np. siatka, którą można zabezpieczyć drobne przedmioty, haczyki do powieszenia toreb, czy też uchwyty do kotwiczenia bagaży.

Przestronna jest również kabina, choć jeśli przednie fotele zostaną maksymalnie cofnięte, to rosłej osobie siedzącej z tyłu nie zostanie zbyt wiele miejsca na nogi.

Kokpit Skody Octavii na pierwszy rzut oka wygląda skromnie, a nawet dość ascetycznie. Jednak naszym zdaniem może uchodzić za wzór ergonomii, prostoty i solidności. Duże zegary są dobrze widoczne nawet w słoneczne dni. Kierowca nie ma żadnego problemu z obsługą panelu nawiewu i klimatyzacji, który wyposażono w duże pokrętła.

Co więcej, grubość kierownicy udało się producentowi dobrać idealnie - koło świetnie leży w dłoniach. Podobnie jak dźwignia zmiany biegów.

Diesel dla oszczędnych

Czterocylindrowa, wysokoprężna jednostka napędowa o pojemności dwóch litrów generuje moc 110 koni. Jak na taki samochód jest to wartość zupełnie wystarczająca. Podczas próby rozpędzenia auta od 0 do 100 km/h uzyskaliśmy 11,5 sekundy, czyli wynik niemal zgodny z danymi fabrycznymi (11,1 s).

Jednak dla użytkownika większym powodem do zadowolenia będzie niskie zużycie paliwa. Średnie spalanie podczas testu wyniosło 5,5 litra na 100 km, czyli tylko o 0,6 l więcej niż podaje producent.

Na trasie poza miastem, przy spokojnej jeździe, można nawet zejść do niecałych 5 litrów. Zatem na jednym zbiorniku (poj. 55 litrów), przy rozsądnym operowaniu pedałem gazu, można przejechać nawet 1000 km.

Wpływ na niskie zużycie paliwa ma m.in. układ wtrysku common rail, na który jakiś czas temu przeszły niemal wszystkie diesle koncernu Volkswagen, do którego należy też Skoda. Zastosowanie wtrysku tego typu przyczyniło się również do zmniejszenia poziomu hałasu. Motor nie męczy uszu nawet przy większych prędkościach.

Zaletą silnika 2.0 TDI jest też elastyczność. Maksymalny moment obrotowy wynosi 320 Nm i jest dostępny już przy 1750 obr./min. Oznacza to, że kierowca nie jest zmuszany do częstej zmiany biegów jeśli musi zwolnić lub przyspieszyć.

Na polskie drogi

Zawieszenie Skody Octavii jest niemal stworzone na polskiego drogi, które jeszcze długo będą dziurawe. Nie jest ono ani zbyt twarde, ani zbyt miękkie, co oznacza, że pasażerowie mają dobry komfort resorowania, zaś zakręty można pokonywać bez obawy, że auto zacznie szukać wyjeżdżać na zewnątrz.

W układzie kierowniczym dobrze wyważono proporcje pomiędzy siłą wspomagania a precyzją prowadzenia. Daje to poczucie bezpieczeństwa, bo samochód pewnie trzyma się nawierzchni, dzięki czemu za często nie trzeba zdejmować nogi z pedału gazu.

Natomiast w ruchu miejskim, kiedy siła wspomagania jest większa, manewrowanie jest ułatwione.

Wyposażenie i konkurencja

Testowany samochód był w wersji Family, którą cechuje dość bogate wyposażenie. Są zatem systemy ABS, ESP (elektroniczny system stabilizacji toru jazdy) i ASR (system zapobiegający nadmiernemu poślizgowi kół napędzanych podczas przyspieszania), sześć poduszek powietrznych, a także: klimatyzacja, tempomat, radioodtwarzacz CD/MP3, zestaw siatek w bagażniku, komputer pokładowy, centralny zamek z pilotem, elektrycznie sterowane szyby boczne oraz lusterka. Skoda Octavia Combi z silnikiem 2.0 TDI 110 KM i wyposażeniem Family kosztuje 80950 zł.

czytaj także Testujemy: Skoda Fabia 1.6 TDI Monte Carlo - zabawa w rajd (FILM) 

Segment aut kompaktowych, do którego należy Skoda Octavia, jest wyjątkowo mocno obsadzony. Konkurentami czeskiego samochodu są m.in.: Chevrolet Cruze kombi 1.7 VCDI 131 KM LT (74990 zł), Ford Focus kombi ECOnetic 1.6 TDCi 105 KM Trend (79800 zł), Opel Astra kombi 1.7 CDTI 110 KM Essentia (77300 zł), Renault Megane kombi 1.5 cDi 110 KM Authentique (65250 zł).

Plusy
Oszczędny silnik
Wielki bagażnik
Funkcjonalna kabina

Minusy
Za mało miejsca na nogi z tyłu
Refleksy na bocznej szybie po zmroku
Wyższa od konkurentów cena

Skoda Octavia 2.0 TDI Combi - dane techniczne
Nadwozie: pięciodrzwiowe kombi
Silnik: benzynowy, 4 cyl., 16V, pojemność 1968 ccm
Moc i moment obrotowy: 110 KM przy 2750 obr/min; 320 Nm przy 1750 obr/min
Skrzynia biegów i napęd: manualna, 6-biegowa; napęd na przednią oś
Przyspieszenie 0 do 100 km/h: 11,1 s
Prędkość maksymalna: 194 km/h
Średnie spalanie (miasto/trasa/mieszane): 6,2/4,1/4,9 l/100 km
Wymiary (dł./wys./szer./rozst. osi): 4569/1462/1769/2578 mm
Masa własna: 1310 kg
Pojemność bagażnika: 605 l
Cena auta testowego: 80950 zł

Wojciech Frelichowski 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty