Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Testujemy: Skoda Octavia 4x4 2.0 TDI 150 KM - zwinna jak kot (ZDJĘCIA)

Wojciech Frelichowski
Testujemy: Skoda Octavia 4x4 – na poślizg i na zakręty
Testujemy: Skoda Octavia 4x4 – na poślizg i na zakręty
Skoda Octavia 4x4 nadaje się nie tylko na śliskie nawierzchnie. Znakomicie radzi sobie także z krętymi szosami. Szkoda jednak, że sporo kosztuje.
Testujemy: Skoda Octavia 4x4 – na poślizg i na zakręty
Testujemy: Skoda Octavia 4x4 – na poślizg i na zakręty

Octavia z napędem 4x4 po raz pierwszy pojawiła się w ofercie Skody w 1999 roku. Tak jak poprzedniczki, występuje tylko z nadwoziem kombi.

Drobne zmiany

Odmiana 4x4 stylistycznie nie różni się od zwykłego kombi. Trzecia generacji Skody Octavii 4x4 jest większa od poprzedniczki. Rozstaw osi zwiększył się o prawie 110 mm (do 2686 mm). Natomiast długość nadwozia wynosi teraz 4659 mm, czyli o 90 mm więcej, a szerokość o 45 mm (do 1814 mm).

Urósł także bagażnik. Jego pojemność wynosi teraz 610 litrów, o 5 litrów niż poprzednio. To najpojemniejszy bagażnik w tej klasie.

Zmiany są również w kabinie, aczkolwiek tak jak w przypadku nadwozia nie jest to radykalna metamorfoza, ale raczej elegancka ewolucja. Kokpit jest masywniejszy, podobnie jak w niektórych samochodach klasy wyższej. Ważniejsze jest jednak to, że został wykonany z dobrych, miękkich materiałów.

Środkowa konsola już niemal wprost nawiązuje do droższych modeli. Panel klimatyzacji, a szczególnie wielofunkcyjny, 8-calowy ekran dotykowy, będący głównym elementem systemu informacji i rozrywki robią wrażenie. Oczywiście menu jest także po polsku.

Po raz kolejny musimy pochwalić w Skodzie kierownicę. Koło jest dobrze wyprofilowane i ma odpowiednią grubość, dzięki czemu wygodnie leży w dłoniach.

Fotele i kanapa z tyłu są bez zarzutu, podobnie jak ilość miejsca w przodu i z tyłu. Kabina nowej Skody Octavii jest też lepiej wyciszona niż w poprzednim modelu.

Kliknij, aby przejść do galerii zdjęć z testu Skody Octavii 4x4

Testujemy: Skoda Octavia 4x4 – na poślizg i na zakręty
Testujemy: Skoda Octavia 4x4 – na poślizg i na zakręty

Diesel pod maską

Do testu otrzymaliśmy wersję z turbodieslem 2.0 TDI o mocy 150 KM, wyposażony w bezpośredni wtrysk paliwa common rail. Jednostka napędowa należy do nowej generacji silników Volkswagena, choć bazuje na wcześniejszym motorze o mocy 140 KM.

Zastosowany silnik zaskakuje dynamiką, której nie powstydziłaby się niejedna jednostka benzynowa zastosowana w aucie o sportowych ambicjach.

Ten motor ciekawiej prezentuje się pod względem elastyczności. Maksymalny moment obrotowy o wartości 320 Nm jest do dyspozycji już przy 1750 obr./min, co sprawia, że silnik dość szybko reaguje na mocniejsze naciśnięcie pedału gazu.

I choć silnik jest chętny do sprinterskich popisów, to jednak nie jest paliwożerny. Średnie spalanie podczas test okazało się tylko o nieco ponad litr wyższe od deklaracji producenta - wyniosło 6 litrów na 100 km. Ponieważ zbiornik paliwa ma 50 litrów pojemności, to przy spokojnej jeździe tym autem można przejechać bez tankowania ponad 800 km.

Na dwie osie

To, co wyróżnia Skodę Octavię 4x4 od pozostałych wersji tego modelu, znajduje się po podwoziem. Chodzi o napęd na obie osie. Jego kluczowym elementem jest sprzęgło marki Haldex najnowszej, piątej generacji. Jak zapewnia producent, sterowanie tym systemem odbywa się teraz precyzyjniej i szybciej dzięki szerszemu zastosowaniu elektroniki.

Najistotniejszą cechą tej innowacji jest prostsza i efektywniejsza konstrukcja. W efekcie poprawiło to precyzję i prędkość tego mechanizmu, a przy okazji przyczyniło się do ograniczenia jego masy o 40 kg.

Domyślnie napęd 4x4 skupia się na przedniej osi, ale niewielka część momentu obrotowego trafia też na tylne koła. W sytuacji tego wymagającej moment obrotowy jest kierowany jednak na tylną oś. Dzieje się to w ułamku sekundy, dzięki czemu opóźnienie przekazania napędu jest niezauważalne dla kierowcy.

Ważniejsze jest to, że nie dzieje się to z uszczerbkiem dla walorów trakcyjnych i bezpieczeństwa jazdy. W razie zapotrzebowania, np. na śliskiej nawierzchni, nawet 100 procent momentu obrotowego z silnika może być przekazane na tylną oś.

Bezstopniowa, płynna regulacja przekazywania napędu odbywa się poprzez hydraulicznie ściskane sprzęgło wielopłytkowe. Producent podkreśla, że elektroniczny sterownik płynnie rozdziela moment obrotowy na osie dzięki stałemu nadzorowi wielu parametrów pracy silnika, prędkości obrotowych poszczególnych kół i kąta skrętu kierownicy.

Ponadto nad wydajniejszym podziałem momentu obrotowego na każdej z osi czuwa elektroniczna blokada mechanizmu różnicowego EDS. Wykrywając brak przyczepności na danym kole system przyhamowuje je, zwiększając moment obrotowy na kole zdolnym do ruszenia. Obecność tego systemu jest cenna przy przyspieszaniu na zakręcie oraz na śliskiej lub luźnej nawierzchni.

Na krętych trasach

Oczywiście naiwnością byłoby sądzić, że zastosowany napęd 4x4 nadaje się pokonywania terenowych ostępów. Ale przejazd piaszczystymi leśnymi i polnymi drogami nie jest dla tego auta dużym problemem, choć dla lepszej trakcji przydałby się jednak większy prześwit pod podwoziem.

Główne walory Skoda Octavia 4x4 pokazuje na twardej i śliskiej nawierzchni. Samochód pewnie się prowadzi, dzięki czemu za często nie trzeba zdejmować nogi z pedału gazu. Można też ostro ruszać z miejsca bez obawy, że koła będą mielić na asfalcie.

Zalety napędu 4x4 można również docenić podczas pokonywania zakrętów. System wykrywa moment, w którym przy dużej prędkości ostro skręcone przednie koła zaczynają wpadać w poślizg. Wówczas do akcji włącza się Haldex przekazując odpowiednia ilość momentu obrotowego z silnika na tylną oś.
Poza tym zadziornej jeździe w zakrętach sprzyja zawieszenie.

Zwykła Skoda Octavia trzeciej generacji ma w tylnym zawieszeniu belkę skrętną, która jest rozwiązaniem trwałym i mało awaryjnym, ale za to nie jest trakcyjnym ideałem. Tymczasem Octavii 4x4 w tylnym zawieszeniu zastosowano rozwiązanie wielowahaczowe, które poprawia bezpieczeństwo i komfort jazdy. Z przodu są kolumny MacPhersona.

Ceny i wyposażenie

Skoda Octavia kombi 4x4 jest oferowana w dwóch wyższych poziomach wyposażenia: Ambition i Elegance. Ceny tego auta nie należą do niskich. Najtańsza jest Skoda Octavia 4x4 z silnikiem 1.6 TDI – 93 600 zł. Wersja z silnikiem 2.0 TDI kosztuje 101 600 zł, a 1.8 TSI – 103 900 zł.

Na osłodę wysokich cen pozostaje fakt, że auto jest bogato wyposażone. W standardzie są m.in. siedem poduszek powietrznych (w tym kolanowa dla kierowcy), systemy ABS/ESP, aktywny hamulec antykolizyjny, klimatyzacja automatyczna, komputer pokładowy, reflektory przeciwmgielne, elektrycznie sterowane szyby, elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka, radio z wyjściami USB i AUX, gniazdo 12V w bagażniku, czujniki parkowania.

Testowane auto było szczodrze doposażone, m.in. w: nawigację Columbus, gniazdo 230V, Sound System CANTON (moc 570W), elektrycznie sterowaną pokrywę bagażnika, alarm, podgrzewane fotele przednie i zewnętrzne miejsca tylnej kanapy, system wspomagania parkowania z kamerą, pakiet stylistyczny Amazing.

Plusy
Napęd 4x4
Bogate wyposażenie
Duży bagażnik

Minusy
Wysokie ceny
Przeciętny prześwit

Skoda Octavia kombi 4x4 2.0 TDI - dane techniczne
Nadwozie: pięciodrzwiowe kombi
Silnik: turbodiesel, 4 cyl., 16V, pojemność 1968 ccm
Moc i moment obrotowy: 150 KM przy 3500 obr/min; 320 Nm przy 1750 obr/min
Skrzynia biegów i napęd: automatyczna DSG; napęd na wszystkie koła
Przyspieszenie 0 do 100 km/h: 8,7 s
Prędkość maksymalna: 213 km/h
Średnie spalanie (miasto/trasa/mieszane): 5,9/4,3/4,9 l/100 km
Wymiary (dł./wys./szer./rozst. osi): 4659/1465/1814/2686 mm
Masa własna: 1292 kg
Pojemność bagażnika: 610 l/1740 l
Cena auta testowego: 129 600 zł

Wojciech Frelichowski 

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty