Testujemy: Skoda Roomster 1.2 TSI 85 KM - dla oszczędnych (ZDJĘCIA)

Wojciech Frelichowski
Testujemy: Skoda Roomster 1.2 85 KM – na wakacje i do biznesu
Testujemy: Skoda Roomster 1.2 85 KM – na wakacje i do biznesu
Skoda Roomster to dobry przykład auta, które nadaje się do małego biznesu, a jednocześnie jest autem rodzinnym. Testowaliśmy samochód z benzynowym silnikiem 1.2 TSI o mocy 85 KM w wersji Ambition.
Testujemy: Skoda Roomster 1.2 85 KM – na wakacje i do biznesu
Testujemy: Skoda Roomster 1.2 85 KM – na wakacje i do biznesu

Skodę Roomster zaprezentowano w 2004 roku. Do produkcji seryjnej samochód wszedł dwa lata później. Niemal trzy lata temu auto przeszło modernizację. Głównie przeprojektowano przód wprowadzając wyraziste, poziome linie, które optycznie poszerzają auto. Widzimy tam m.in. nową osłonę chłodnicy i trójwymiarowy kształt przednich reflektorów.

Dużo miejsca

Skoda Roomster ma bardzo przestronne wnętrze. Z tyłu miejsca na nogi powinno starczyć nawet wysokim pasażerom. W standardowym wyposażeniu dostępny jest system aranżacji tylnych foteli Varioflex, który umożliwia dowolne kształtowanie tej części samochodu. Ponadto tylne fotele są umieszczone o 4,6 cm wyżej od foteli przednich. Wszystkie mają regulację kąta nachylenia oparcia, a tylny, środkowy fotel można także złożyć w podłokietnik lub zamienić w stolik.

Zaletą auta jest duża liczba schowków i półek. Naprzeciwko fotela pasażera są dwa zamykane schowki, w centralnej konsoli przed dźwignią zmiany biegów dwie, głębokie podstawki do napoi. Napoje można też umieścić w kieszeniach drzwi.

Zastosowane materiały to w większości plastiki, ale o przyjemniej w dotyku fakturze. Na uwagę zasługują bardzo duże tylne szyby boczne, które w przypadku cofania ułatwiają kierowcy obserwację otoczenia.

Kliknij, aby przejść do galerii zdjęć z testu Skody Roomster 1.2 TSI 85 KM

Testujemy: Skoda Roomster 1.2 85 KM – na wakacje i do biznesu
Testujemy: Skoda Roomster 1.2 85 KM – na wakacje i do biznesu

Ustawny bagażnik

Ważnym atutem Skody Roomster jest spory i do tego ustawny bagażnik. Podstawowa pojemność bagażowa auta - przy standardowo ustawionych fotelach tylnych - wynosi 509 litrów. Jeśli cofniemy tylne siedzeniach to można zapakować do środka dwa rowery. Natomiast kiedy wymontujemy tylne siedzenia to pojemność ładunkowa ma 1810 l.

Załadunek bagaży ułatwia wysoko unosząca się klapa oraz niska krawędź bagażnika. Z tych też względów Roomster może pełnić podwójną funkcję. W tygodniu może służyć jako auto do małego biznesu, aby w weekendy lub podczas wakacji przeistaczać się w samochód rodzinny.

Napęd z turbodoładowaniem

Pod maską testowanego samochodu pracował benzynowy silnik o pojemności 1,2 litra i mocy 85 KM. To jeden z silników TSI, skonstruowanych przez Volkswagena (Skoda należy do VW). Opracowano według najnowszych trendów - czyli mała pojemność duża moc. Takie trendy wymogły na producentach przepisy Unii Europejskiej. Chodzi o jak najmniejsze ilości dwutlenku węgla w spalinach.

Czterocylindrowy silnik wyposażono w bezpośredni wtrysk benzyny i turbodoładowanie. Dynamika jest dość przyzwoita, ale nie da się ukryć, że ta jednostka nie czyni z Roomstera króla szos. Według danych fabrycznych przyspieszenie od 0 do 100 km/h trwa 12,6 sekundy.

Jednak znacznie milsze dla użytkownika tego pojazdu jest stosunkowo niskie zużycie paliwa. Średnie spalanie wynosi podczas testu w mieście i poza nim wyniosło 6 litrów na 100 km, czyli tylko o 0,3 litra więcej niż podaje producent.

Pozytywnie zaskakuje również kultura pracy tej jednostki. Do kabiny dochodził tylko stonowany terkot.

Na trasie i w mieście

Na trasie Roomster spisuje się poprawnie, choć trzeba przyznać, że mogło być lepiej. Zawieszenie (kolumny MacPhersona i belka skrętna), chociaż o dość miękkiej charakterystyce, bardzo dobrze radzi sobie z pokonywaniem dziurawych dróg. Ale jednocześnie, na zakrętach, nadwozie zbyt mocno się przechyla.

Lekko denerwują odgłosy pędu powietrza, który przy większych prędkościach docierają do wnętrza kabiny. Na szczęście ten hałas nie zagłuszał muzyki z radioodtwarzacza.

Zaletą tego samochodu jest to, że dobrze radzi sobie w ruchu miejskim, bo kompaktowe wymiary nadwozia ułatwiają parkowanie.

Cena bazowa Skody Roomster w wersji Ambition z silnikiem 1.2 TSI 85 KM to 55 600 zł. Na wyposażeniu standardowym są m.in.: cztery poduszki powietrzne, systemy ABS/ESP, tylne czujniki parkowania, centralny zamek z pilotem, klimatyzacja, komputer pokładowy, elektryczne sterowane szyby boczne przednie, elektrycznie regulowane i podgrzewane lusterka, przyciemniane szyby, fotel kierowcy z regulacją wysokości.

W wyposażeniu dodatkowym testowanego egzemplarza znalazły się m.in. takie elementy, jak: reflektory przeciwmgielne z funkcją doświetlania zakrętów, alarm z czujnikiem przechyłu, radioodtwarzacz, dach panoramiczny, elektrycznie sterowane szyby tylne boczne, relingi dachowe w kolorze czarnym,

Skoda Roomster nie ma typowego konkurenta. Często to auto porównuje się (biorąc pod uwagę wersję Ambition) np. z Nissanem Note 1.4 88 KM I-Way (54 590 zł) lub Oplem Merivą 1.4 100 KM Essentia (55 250 zł).

Plusy
Funkcjonalna kabina
Niskie spalanie
Łatwość manewrowania

Minusy
Brak radioodtwarzacza w standardzie
Przechyły nadwozia na zakrętach

Skoda Roomster 1.2 85 KM - dane techniczne
Nadwozie: pięciodrzwiowy hatchback
Silnik: benzynowy, turbo, 4 cyl., 16V, pojemność 1248 ccm
Moc i moment obrotowy: 85 KM przy 4800 obr/min; 160 Nm przy 1500 obr/min
Skrzynia biegów i napęd: manualna, 5-biegowa; napęd na przednią oś
Przyspieszenie 0 do 100 km/h: 12,6 s
Prędkość maksymalna: 172 km/h
Średnie spalanie (miasto/trasa/mieszane): 7,1/4,9/5,7 l/100 km
Wymiary (dł./wys./szer./rozst. osi): 4214/1607/1897/2608 mm
Masa własna: 1146 kg
Pojemność bagażnika: 509 l
Cena auta testowego: 67 200 zł

Wojciech Frelichowski 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty