Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Testujemy: Skoda Superb 2.0 TSI - nie tylko dla burmistrza (WIDEO)

Karol Biela
Testujemy: Skoda Superb 2.0 TSI - dyrektorska limuzyna (WIDEO, ZDJĘCIA)
Testujemy: Skoda Superb 2.0 TSI - dyrektorska limuzyna (WIDEO, ZDJĘCIA)
Skoda Superb II generacji to ulubiony samochód burmistrzów, prezydentów miast czy marszałków województw. Wybory samorządowe za pasem. Sprawdzamy więc, jak jeździ ta limuzyna z dwustukonnym silnikiem benzynowym i automatyczną skrzynią DSG.
Testujemy: Skoda Superb 2.0 TSI - dyrektorska limuzyna (WIDEO, ZDJĘCIA)
Testujemy: Skoda Superb 2.0 TSI - dyrektorska limuzyna (WIDEO, ZDJĘCIA)

Skoda Superb pojawiła się w ofercie czeskiej marki w 2001 roku. Auto bazowało na VW Passacie B5, ale z powiększonym rozstawem osi, dzięki czemu na tylnej kanapie pasażerowie mieli do dyspozycji naprawdę sporą ilość miejsca.

Przestronna kabina, nietuzinkowe wyposażenie

Od 2008 roku wprowadzono II generację Skody Superb, która w zeszłym roku przeszła facelifting. Polegał on m.in. na zmianie wyglądu reflektorów, tylnych lamp, klapy bagażnika i zderzaków.

Auto z zewnątrz prezentuje się dostojnie, chociaż malkontenci zawsze mogą stwierdzić, że jeździć Skodą to żaden prestiż. Można się z tym częściowo zgodzić, ale czy np. Volkswagen Passat to bardziej nobilitujący użytkownika pojazd? W końcu Volkswagen to po niemiecku auto dla ludu.

W ramach faceliftingu lekkie modyfikacje wprowadzono także wewnątrz kabiny. Jakość wykończenia i dobór materiałów stoi na bardzo przyzwoitym poziomie.

Także pod względem przestrzeni nikt nie powinien narzekać. Na przednich fotelach znajdziemy sporo miejsca, ale na tylnej kanapie to wręcz rozpusta. Jest tam tyle przestrzeni, że pasażerowie mogą podróżować z założoną nogą na nogę. Konkurenci są w tym starciu są na przegranej pozycji.

W testowanej wersji Elegance standardem jest parasol ukryty w boku tylnych lewych drzwi.
Kolejnym nietypowym rozwiązaniem jest system Twindoor. Umożliwia on otwarcie pokrywy bagażnika niczym w sedanie, ale po wciśnięciu umieszczonego po prawej stronie przycisku nad tablicą rejestracyjną otworzymy już całą klapę wraz z tylną szybą jak w liftbacku (zobacz film).

Bagażnik Skody Superb mieści od 595 do 1700 l, zależnie od położenia tylnej kanapy. Dla porównania Ford Mondeo ma 550-litrowy bagażnik, a wzorzec klasy średniej, czyli Volkswagen Passat wypada nieco gorzej w tej kategorii (565 litrów).

Silnik 2.0 TSI – z turbo i „automatem"

Pod maska testowanego samochodu pracowała dwulitrowa czterocylindrowa jednostka z bezpośrednim wtryskiem benzyny i turbodoładowaniem o pojemności 1984 ccm, która generuje równe 200 KM i 280 Nm dostępnych w zakresie od 1700 do 5000 obr./min.

Skoda Suberb z silnikiem 2.0 TSI oferuje kierowcy bardzo przyzwoite osiągi (sprint 0-100 km/h w 7,7 sek., prędkość maks. - 240 km/h). Średnie spalanie na poziomie 10 l/100 km nie powinno nikogo zdziwić, chociaż producent twierdzi, że zużywa o 2 l/100 km mniej.

Z jednostką 2.0 TSI dostępna jest tylko dwusprzęgłowa automatyczna sześciobiegowa przekładnia DSG, która działa sprawnie i pasuje do charakteru luksusowej limuzyny.

Kliknij w zdjęcie, aby przejść do galerii z testu Skody Superb 2.0 TSI Elegance

Testujemy: Skoda Superb 2.0 TSI - dyrektorska limuzyna (WIDEO, ZDJĘCIA)
Testujemy: Skoda Superb 2.0 TSI - dyrektorska limuzyna (WIDEO, ZDJĘCIA)

Kierowca ma też możliwość redukcji lub wrzucenia wyższego przełożenia przy pomocy dźwigni czy łopatek przy kierownicy. Trzeba jednak wiedzieć, że zmiana nie nastąpi, jeżeli obroty silnika będą za duże lub za niskie.

Podróż z klasą

Już po pierwszych kilometrach docenić trzeba dopracowane wygłuszenie kabiny. Dopiero przy mocnym wciśnięciu pedału przyspieszenia, kiedy silnik wejdzie w górny zakres obrotów, błoga cisza zostaje nieco zakłócona.

Nawet na dłuższych trasach kierowca, jak i pasażerowie nie powinni narzekać na brak komfortu, chociaż w drugim rzędzie siedzeń klimatyzacja mogłaby działać nieco wydajniej.

Kliknij w zdjęcie, aby przejść do galerii z testu Skody Superb 2.0 TSI Elegance

Testujemy: Skoda Superb 2.0 TSI - dyrektorska limuzyna (WIDEO, ZDJĘCIA)
Testujemy: Skoda Superb 2.0 TSI - dyrektorska limuzyna (WIDEO, ZDJĘCIA)

Podczas miejskiej eksploatacji przydawały się montowane już od bazowej wersji czujniki parkowania z przodu i z tyłu, jednak nawet na liście wyposażenia dodatkowego nie znajdziemy kamery cofania. To tym bardziej dziwi, skoro w autach z segmentu B jest to element już powszechny.

Cennik i konkurencja

Podstawowa wersja Skody Superb wyceniona została na 72 700 złotych (uwzględniając 4 000 złotych upustu).

Wersja z silnikiem 2.0 TSI i z pakietem Elegance kosztuje 121 100 zł. Za taką sumę otrzymamy pojazd wyposażony m.in. w 17-calowe obręcze ze stopów lekkich, elektrycznie sterowane fotele z przodu (kierowcy z pamięcią ustawień), system bezkluczykowy, biksenonowe reflektory adaptacyjne ze światłami do jazdy dziennej w technologii LED, czy podgrzewane zewnętrzne miejsca tylnej kanapy.

Ford Mondeo 2.0 EcoBoost o mocy 203 KM i w wersji Titanium kosztuje 94 750 złotych. 

Volkswagen Passat z jednostką 2.0 TSI/210 KM i przekładnią DSG oraz pakietem Highline wyceniono na 133 890 złotych. 

Plusy:
- przestronne wnętrze, zwłaszcza na drugim rzędzie siedzeń,
- dobra relacja ceny do wyposażenia,
- szybki "automat" DSG,

Minusy:
- paliwożerny, choć mocny silnik,
- brak najnowszych systemów wspomagających kierowcę, jak np. kamera cofania. 

Skoda Superb 2.0 TSI Elegance - dane techniczne:

Nadwozie: pięciodrzwiowy liftback
Silnik: benzynowy, 4 cyl., 16V, pojemność 1984 ccm
Moc i moment obrotowy: 200 KM przy 5 100-6 000 obr./min.; 280 Nm przy 1 700-5 000 obr./min.
Skrzynia biegów i napęd: automatyczna, 6-stopniowa, napęd na przednią oś
Przyspieszenie 0 do 100 km/h: 7,7 sek.
Prędkość maksymalna: 240 km/h
Średnie spalanie (miasto/trasa/mieszane): 10,6/6,3/7,9 l/100 km
Wymiary (dł./wys./szer./rozst. osi): 4833/1462/1817/2761 mm
Masa własna (pojazd gotowy do jazdy z kierowcą): 1570 kg
Pojemność bagażnika: 560/1700 l
Cena auta testowego: 121 100 zł  (uwzględniając 4 000 zł rabatu) 

Karol Biela

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty