Testujemy: Skoda Superb z przyczepą kempingową (film)
Data publikacji: Autor: Sławomir Draguła

Skoda Superb spodobała się brytyjskim miłośnikom caravaningu, bo ma dużą ładowność, jest funkcjonalna. Ma także dobry stosunek jakości do ceny.
Zobacz także: Skoda Superb combi z przyczepą kempingową - zdjęcia
Do holowania przyczepy najlepsza wersja z silnikiem Diesla
Jedną z największych zalet Skody Superb combi jest wielki bagażnik. Oceniający uznali, że pomieści on pełen zestaw sprzętu turystycznego. Ich zdaniem przyczepę kempingową najlepiej podczepić do Skody Superb z dwulitrowym silnikiem Diesla. Dlaczego?
- Chodzi o wysoki moment obrotowy przy niskich obrotach – mówi Wojciech Zawada z Automobilklubu Wielkopolskiego, członek komicji Caravaningu i Campingu Polskiego Związku Motorowego i dwukrotny mistrz Polski w jeździe samochodem z przyczepą. – Polecam też automatyczną skrzynię biegów DSG.
Hak - ważna rzecz
Skoda Superb fabrycznie wyposażona jest w hak z wypinaną główką. Obciążenie na główkę wynosi 80 kg.
Dużym plusem Superba jest też to, że może ciągnąć przyczepę z hamulcem o dopuszczalnej masie całkowitej do 2000 kg, natomiast bez hamulca do 700 kg.
Do holowania nowoczesnego kempingu najlepsze jest trzynastostykowe gniazdo. Takie właśnie ma Superb.
Zobacz także: Skoda Superb najlepszym samochodem kombi 2011 roku
Po co? Umożliwia ono m.in. podłączenie lodówki w czasie jazdy, korzystanie z toalety na postojach (elektryczna spłuczka), korzystanie z wody (elektryczna pompka), automatyczne wyłączenie czujnika cofania w momencie podłączenia przyczepy.
Podczas jazdy zestawem przydatny jest również posiadany przez Superba system kontroli trakcji TCS z funkcją stabilizacji toru jazdy przyczepy TSA.
Wrażenia z jazdy
Mieliśmy okazję przejechać się Skodą Superb z dwulitrowym silnikiem diesla o mocy 170 KM i manualną sześciostopniową skrzynią biegów, która ciągnęła przyczepę kempingową. W sumie przejechaliśmy ponad sto kilometrów chorwackim wybrzeżem w rejonie Dubrownika.
Samochód dobrze spisywał się na stromych i krętych podjazdach. Skoda Superb z trzema dorosłymi osobami na pokładzie i przyczepą nieźle przyspieszała, silnik pracował z wysoką kulturą, nie dławił się i nie stękał. Ale uwaga! O wyprzedzaniu innych pojazdów można zapomnieć. Ze względów bezpieczeństwa.
Spora masa własna Skody Superb combi (1600 kg) i duży rozstaw kół sprawiały, że na podjazdach praktycznie nie czuło się, że samochód holuje ciężką przyczepę.
Zobacz także: Skoda Octavia potrafi spalić mniej niż dwa litry na setkę!
Podmuchy wiatru nie przenosiły się na układ kierowniczy Skody. Przyczepa dawała o sobie znać tylko podczas hamowania, kiedy dodatkowa masa napierała na tył samochodu. Oczywiście prowadząc taki zestaw, czujnym należy być podczas skręcania i pokonywania łuków, zwłaszcza tych bardziej ostrych.
Ciasne zakręty wymagają dużego promienia skrętu. Podczas holowania przyczepy przydatne są również duże lusterka boczne Skody Superb.
Prawo jazdy kat. B - jaką przyczepę można holować?
Prawo jazdy kategorii B uprawnia do kierowania pojazdem o dopuszczalnej masie całkowitej (DMC) do 3,5 tony z przyczepą o DMC do 750 kg lub z przyczepą powyżej tej wartości, ale wtedy DMC przyczepy nie może przekraczać masy własnej samochodu, a suma DMC przyczepy i samochodu nie może być wyższa niż 3,5 tony.
Większość zestawów kwalifikuje się właśnie do tych kryteriów. W przeciwnym razie musimy mieć kategorię B+E.
Poza ograniczeniami związanymi z kategoria prawa jazdy istotna jest też DMC przyczepy jaką może holować samochód określona w dowodzie rejestracyjnym samochodu – w żadnym wypadku nie może jej przekraczać.
Zobacz także: Nowe opłaty drogowe - skasują nawet za przyczepę kempingową
Poza tym rzeczywista masa przyczepy nie może przekraczać rzeczywistej masy samochodu, a długość zestawu nie może przekraczać 18,75 m.
Nie zapominajmy też o dodatkowych lusterkach zewnętrznych nakładanych na te seryjne. Przy szerokości przyczepy 220-250 cm jest to obowiązkowe.
Testujemy: Skoda Superb z przyczepą kempingową (film)