Testujemy: Skoda Superb z przyczepą kempingową (film)

Sławomir Draguła
Testujemy: Skoda Superb z przyczepą kempingową (film)
Testujemy: Skoda Superb z przyczepą kempingową (film)
Brytyjski Caravan Club wybrał Skodę Superb najlepszym samochodem do holowania przyczepy kempingowej. Sprawdziliśmy dlaczego.
Testujemy: Skoda Superb z przyczepą kempingową (film)
Testujemy: Skoda Superb z przyczepą kempingową (film)

Skoda Superb spodobała się brytyjskim miłośnikom caravaningu, bo ma dużą ładowność, jest funkcjonalna. Ma także dobry stosunek jakości do ceny.

Zobacz także: Skoda Superb combi z przyczepą kempingową - zdjęcia

 

Do holowania przyczepy najlepsza wersja z silnikiem Diesla

 
Jedną z największych zalet Skody Superb combi jest wielki bagażnik. Oceniający uznali, że pomieści on pełen zestaw sprzętu turystycznego. Ich zdaniem przyczepę kempingową najlepiej podczepić do Skody Superb z dwulitrowym silnikiem Diesla. Dlaczego?

 

- Chodzi o wysoki moment obrotowy przy niskich obrotach – mówi Wojciech Zawada z Automobilklubu Wielkopolskiego, członek komicji Caravaningu i Campingu Polskiego Związku Motorowego i dwukrotny mistrz Polski w jeździe samochodem z przyczepą. – Polecam też automatyczną skrzynię biegów DSG.

Hak - ważna rzecz

Skoda Superb fabrycznie wyposażona jest w hak z wypinaną główką. Obciążenie na główkę wynosi 80 kg.

Dużym plusem Superba jest też to, że może ciągnąć przyczepę z hamulcem o dopuszczalnej masie całkowitej do 2000 kg, natomiast bez hamulca do 700 kg.

Do holowania nowoczesnego kempingu najlepsze jest trzynastostykowe gniazdo. Takie właśnie ma Superb.

 

Po co? Umożliwia ono m.in. podłączenie lodówki w czasie jazdy, korzystanie z toalety na postojach (elektryczna spłuczka), korzystanie z wody (elektryczna pompka), automatyczne wyłączenie czujnika cofania w momencie podłączenia przyczepy.

Podczas jazdy zestawem przydatny jest również posiadany przez Superba system kontroli trakcji TCS z funkcją stabilizacji toru jazdy przyczepy TSA.

Wrażenia z jazdy

Mieliśmy okazję przejechać się Skodą Superb z dwulitrowym silnikiem diesla o mocy 170 KM i manualną sześciostopniową skrzynią biegów, która ciągnęła przyczepę kempingową. W sumie przejechaliśmy ponad sto kilometrów chorwackim wybrzeżem w rejonie Dubrownika.

Samochód dobrze spisywał się na stromych i krętych podjazdach. Skoda Superb z trzema dorosłymi osobami na pokładzie i przyczepą nieźle przyspieszała, silnik pracował z wysoką kulturą, nie dławił się i nie stękał. Ale uwaga! O wyprzedzaniu innych pojazdów można zapomnieć. Ze względów bezpieczeństwa.

Spora masa własna Skody Superb combi (1600 kg) i duży rozstaw kół sprawiały, że na podjazdach praktycznie nie czuło się, że samochód holuje ciężką przyczepę.

 

Zobacz także: Skoda Octavia potrafi spalić mniej niż dwa litry na setkę!  
Podmuchy wiatru nie przenosiły się na układ kierowniczy Skody. Przyczepa dawała o sobie znać tylko podczas hamowania, kiedy dodatkowa masa napierała na tył samochodu. Oczywiście prowadząc taki zestaw, czujnym należy być podczas skręcania i pokonywania łuków, zwłaszcza tych bardziej ostrych. 

Ciasne zakręty wymagają dużego promienia skrętu. Podczas holowania przyczepy przydatne są również duże lusterka boczne Skody Superb.


Prawo jazdy kat. B - jaką przyczepę można holować?

Prawo jazdy kategorii B uprawnia do kierowania pojazdem o dopuszczalnej masie całkowitej (DMC) do 3,5 tony z przyczepą o DMC do 750 kg lub z przyczepą powyżej tej wartości, ale wtedy DMC przyczepy nie może przekraczać masy własnej samochodu, a suma DMC przyczepy i samochodu nie może być wyższa niż 3,5 tony.

Większość zestawów kwalifikuje się właśnie do tych kryteriów. W przeciwnym razie musimy mieć kategorię B+E.

Poza ograniczeniami związanymi z kategoria prawa jazdy istotna jest też DMC przyczepy jaką może holować samochód określona w dowodzie rejestracyjnym samochodu – w żadnym wypadku nie może jej przekraczać.

 

Poza tym rzeczywista masa przyczepy nie może przekraczać rzeczywistej masy samochodu, a długość zestawu nie może przekraczać 18,75 m.

Nie zapominajmy też o dodatkowych lusterkach zewnętrznych nakładanych na te seryjne. Przy szerokości przyczepy 220-250 cm jest to obowiązkowe.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na motofakty.pl Motofakty