Testujemy sportowe Volkswageny na torze. Zobacz zdjęcia i film

Wojciech Frelichowski
Testujemy: Sportowe Volkswageny – 1505 KM na torze
Testujemy: Sportowe Volkswageny – 1505 KM na torze
Volkswagen zaprezentował na Torze Poznań wszystkie swoje auta, które występują w sportowej wersji. Razem było to 1505 koni mocy.
Testujemy: Sportowe Volkswageny – 1505 KM na torze
Testujemy: Sportowe Volkswageny – 1505 KM na torze

Pokazano sześć modeli: VW Beetle 2.0 TSI, VW Golf R, VW Golf GTI, VW Golf GTD, VW Polo GTI, VW Scirocco i VW Scirocco R.

W tej grupie Volkswageny Beetle, Golfy GTI i R oraz oba modele Scirocco miały pod maską 2-litrowy turbodoładowany silnik benzynowy (TSI), ale w różnych konfiguracjach napędowych. Z kolei VW Golf GTD ma pod maską 2-litrowego turbodiesla o mocy 170 KM, zaś Volkswagen Polo GTI – turbodoładowanego benzyniaka o pojemności 1.4 litra i mocy 180 KM. 

Prezentacja była zapowiedzią cyklu wyścigów Volkswagen Golf R Cup. Przystąpi do nich 24 licencjonowanych kierowców, których wiek nie będzie przekraczał 25 lat. Kierowcy będą się ścigać w identycznie przygotowanych samochodach, z napędem na przednią oś, których specyfikacja będzie obejmować silnik TSI o pojemności 1984 ccm i mocy 265 KM, w połączeniu ze skrzynią biegów DSG.

Elementem, który ma dodać smaku rywalizacji i zwiększyć zainteresowanie zawodami będzie udział w poszczególnych wyścigach dwóch kierowców VIP. Będą to znane osoby, ze świata sportu, show businessu, polityki, zapraszane przez organizatorów, które posiadają doświadczenie w sportach motorowych.

Puchar wystartuje w 2013 roku.

Volkswagen Golf GTD

Na początek testów wybraliśmy VW Golfa GTD – najsłabsze auto wśród prezentowanych modeli i jedyne z silnikiem Diesla. Za to dzięki stosunkowo wysokiemu momentowi obrotowemu w porównaniu do mocy silnika (170 KM i 350 Nm dostępne już od 1750 obr./min), Golf GTD bardzo dobrze przyspiesza w zakresie prędkości 60-120 km/h.

Ciężki silnik Diesla daje o sobie znać lekką podsterownością. Podczas szybkiej jazdy w zakrętach trzeba o tym pamiętać i odpowiednio wcześniej redukować prędkość, bądź tak ustawić samochód przez pokonaniem wirażu, aby przód nadto nie uciekł nam w kierunku środka jezdni.

Natomiast po odgłosach silnika, jakie docierają do kabiny trudno odgadnąć, że to diesel. Po pierwsze, komora silnikowa jest dobrze izolowana akustycznie, a po drugie zamiast typowego klekotu diesla słychać rasowy pomruk sportowej jednostki.

Dane techniczne
Nadwozie: pięciodrzwiowy hatchback
Silnik: turbodiesel, R4, 16 zaw., pojemność 1968 ccm
Moc i moment obrotowy: 180 przy 6200 obr/min; 250 Nm przy 2000 obr./min.
Skrzynia biegów i napęd: DSG, 6-biegowa; napęd na przednie koła
Przyspieszenie 0 do 100 km/h: 6,9 s
Prędkość maksymalna: 220 km/h
Średnie spalanie (mieszane): 5,4 l/100 km
Wymiary (dł./wys./szer./roz. osi): 4213/1469/1779/2578 mm
Masa i poj. bagażnika: 1431 kg, 350 l
Cena auta testowego: 117790 zł

Kliknij, aby przejść do galerii zdjęć z testów sportowych modeli Volkswagena na torze Poznań
Sportowe Volkswageny na Torze Poznań - zdjęcia

Volkswagen Polo GTI

Zupełnie inne wrażenia towarzyszą podczas jazdy VW Polo GTI. To miejskie auto zostało wyposażone w turbodoładowany silnik 1.4 TSI o mocy 180 KM, co znacznie przekracza jego zapotrzebowanie (auto waży nieco ponad 1,2 tony). Dlatego w przypadku tego modelu podsterowność jest jeszcze większa niż w Golfie GTD.

W sukurs kierowcy idzie zawieszenie, które w porównaniu ze zwykłym Polo zostało mocno utwardzone, choć w ciasnych zakrętach czasem czuć lekkie wychyły nadwozia.

Ale to samo twarde zawieszenie nie jest dobrą wiadomością dla pasażerów, bo w połączeniu z dość krótkim rozstawem osi (2468 mm) pokonywanie poprzecznych nierówności nie jest przyjemne. Wniosek: Volkswagen Polo GTI to raczej propozycja dla lubiącego szybką jazdę i majętnego singla.

Dane techniczne
Nadwozie: pięciodrzwiowy hatchback
Silnik: benzynowy, turbo, R4, 16 zaw., pojemność 1390 ccm
Moc i moment obrotowy: 180 przy 6200 obr/min; 250 Nm przy 2000 obr./min.
Skrzynia biegów i napęd: DSG, 6-biegowa; napęd na przednie koła
Przyspieszenie 0 do 100 km/h: 6,9 s
Prędkość maksymalna: 229 km/h
Średnie spalanie (mieszane): 5,9 l/100 km
Wymiary (dł./wys./szer./roz. osi): 3976/1452/1682/2468 mm
Masa i poj. bagażnika: 1269, 204 l
Cena auta testowego: 77690 zł

Volkswagen Beetle 2.0 TSI Sport

To w zasadzie samochód dwuosobowy. Siedzenia z tyłu nie należą do najwygodniejszych, a ich zajęcie na nich miejsca nie jest proste (auto jest dwudrzwiowe).

Dwustukonny silnik sprawie, że VW Beetle świetnie przyspiesza, a podwójny układ wydechowy oznajmia to basowym pomrukiem. Jednak w szybkiej jeździe po zakrętach trzeba znać umiar. Bo choć zawieszenie zostało dobrze zestrojone pod kątem ostrej jazdy, podobnie jak układ kierowniczy, to jednak przeszkodą jest stosunkowo wysokie nadwozie Beetle. Powoduje ono, że w ciasnych zakrętach także i ten Volkswagen ma tendencje do podsterowności.

W zanadrzu jest układ ESP (elektroniczna stabilizacja toru jazdy), który jednak ingeruje dopiero w poważnych tarapatach.

Dane techniczne
Nadwozie: dwudrzwiowe, liftback
Silnik: benzynowy, turbo, R4, 16 zaw., pojemność 1984 ccm
Moc i moment obrotowy: 200 przy 5100 obr/min; 250 Nm przy 2000 obr./min.
Skrzynia biegów i napęd: DSG, 6-biegowa; napęd na przednie koła
Przyspieszenie 0 do 100 km/h: 7,5 s
Prędkość maksymalna: 223 km/h
Średnie spalanie (mieszane): 7,7 l/100 km
Wymiary (dł./wys./szer./roz. osi): 4278/1486/1808/2537 mm
Masa i poj. bagażnika: 1439 kg, 310 l
Cena auta testowego: 102890 zł

Volkswagen Golf GTI

Z kolei Golfa GTI można polecić także tym, którzy mają rodzinę. Choć pod maską jest 210 koni, to ten samochód nadaje się nie tylko do ścigania. Da się nim także normalnie jeździć. Zawieszenie nie jest przesadnie utwardzone, dzięki czemu jazda po miejskim bruku poprzecinanym torami tramwajowymi nie będzie „wstrząsem" dla pasażerów.

Zobacz także: Pierwsza jazda: Volkswagen CC - oczko wyżej niż Passat. Foto i film 

Tym niemniej jeśli trzeba, w jednej chwili Volkswagen Golf GTI jest gotowy do sprinterskiego zrywu. Auto nabiera prędkości w takt rasowych dźwięków wydechu, który podczas gwałtownego przyspieszania zagłusza warkot silnika.

Dane techniczne
Nadwozie: pięciodrzwiowy hatchback
Silnik: benzynowy, turbo, R4, 16 zaw., pojemność 1984 ccm
Moc i moment obrotowy: 210 przy 5300 obr/min; 280 Nm przy 1700 obr./min.
Skrzynia biegów i napęd: DSG, 6-biegowa; napęd na przednie koła
Przyspieszenie 0 do 100 km/h: 6,9 s
Prędkość maksymalna: 238 km/h
Średnie spalanie (mieszane): 7,4 l/100 km
Wymiary (dł./wys./szer./roz. osi): 4213/1469/1779/2578 mm
Masa i poj. bagażnika: 1414 kg, 350 l
Cena auta testowego: 113790 zł

Volkswagen Scirocco 2.0 TSI

Taką samą moc silnika, jak Golf GTI, ma VW Scirocco. Ale ponieważ to auto ma lepszą aerodynamikę niż większy brat, a poza tym jest o 24 kg lżejsze, zatem i dynamika jest większa.

Scirocco świetnie pokonuje zakręty. Czasem ma się wrażenie, że jest to auto z napędem na obie osie. Jednak jeśli popatrzymy na bryłę tego pojazdu, na jego niskie nadwozie i szeroki rozstaw kół, to mamy wyjaśnienie zagadnienia dobrej trakcji.

Dane techniczne
Nadwozie: trzydrzwiowy hatchback
Silnik: benzynowy, turbo, R4, 16 zaw., pojemność 1984 ccm
Moc i moment obrotowy: 210 przy 5300 obr/min; 280 Nm przy 1700 obr./min.
Skrzynia biegów i napęd: DSG, 6-biegowa; napęd na przednie koła
Przyspieszenie 0 do 100 km/h: 6,9 s
Prędkość maksymalna: 238 km/h
Średnie spalanie (mieszane): 7,5 l/100 km
Wymiary (dł./wys./szer./roz. osi): 4256/1404/1810/2578 mm
Masa i poj. bagażnika: 1393 kg, 312 l
Cena auta testowego: 114090 zł

Volkswagen Scirocco R

Jeszcze lepsze wrażenia mieliśmy podczas jazdy Volkswagenem Scirocco R. W tym aucie moc silnika wynosi 265 KM, o 55 KM więcej niż w Scirocco 2.0 TSI. To już jest coś, ale większą różnicę widać w tabeli maksymalnego momentu obrotowego, który jest odpowiedzialny za przyspieszenie. W Scirocco R jest to 350 Nm, o 70 Nm więcej niż w Scirocco 2.0 TSI.

W rezultacie VW Scirocco R ma sprint do setki o ponad sekundę lepszy (5,8 s wobec 6,9 s w wersji 2.0 TSI). Dlatego trzeba uważać przy mocnym naciśnięciu pedału gazu, bo auto wyrywa do przodu, czemu towarzyszą ciekawe efekty akustyczne produkowane przez układ wydechowy (auto ma podwójny wydech).

Dane techniczne
Nadwozie: trzydrzwiowy hatchback
Silnik: benzynowy, turbo, R4, 16 zaw., pojemność 1984 ccm
Moc i moment obrotowy: 265 przy 6000 obr/min; 350 Nm przy 2500 obr./min.
Skrzynia biegów i napęd: DSG, 6-biegowa; napęd na przednie koła
Przyspieszenie 0 do 100 km/h: 5,8 s
Prędkość maksymalna: 238 km/h
Średnie spalanie (mieszane): 8,0 l/100 km
Wymiary (dł./wys./szer./roz. osi): 4248/1394/1820/2578 mm
Masa i poj. bagażnika: 1439 kg, 312 l
Cena auta testowego: 136190 zł

Volkswagen Golf R

Wreszcie przyszedł czas na najmocniejsze auto w prezentowanej grupie – Volkswagena Golfa R, w którym silnik 2.0 TSI wzmocniono do 270 KM. To także jedyne auto wśród prezentowanych z napędem na obie osie 4Motion.

Ponieważ podczas prezentacji na Torze Poznań spadł również ulewny deszcz, mieliśmy okazję spróbować jazdy po mokrej nawierzchni. W takich warunkach napęd 4Motion jest nieoceniony. Golfa R prowadzi się jak pokojowego pieska. W zakrętach auto jedzie jak po szynach ani na moment nie zbaczając z wytyczonego toru jazdy.

Ale napęd na obie osie przydaje się też na suchej nawierzchni. Po pierwsze, szybkiemu ruszaniu z miejsca nie towarzyszą poślizgi kół ani szarpanie nadwozia. Po drugie, zakręty – nawet te bardzo ciasne – samochód pokonuje dokładnie tak, jak zażąda tego kierowca.

A sportowe emocje podkreśla również rasowy wygląd tego samochodu. Sylwetkę Golfa R wyróżniają masywne zderzaki (przedni ma wydatne wloty powietrza, a tylny czarny dyfuzor), wyraźnie zaznaczone progi, diodowe światła do jazdy dziennej, podwójne końcówki wydechu oraz 17-calowe obręcze z metali lekkich.

Z kolei kabinę wyposażono m.in. w pedały z nakładkami ze szczotkowanej stali nierdzewnej, aluminiowe detale na dźwigni zmiany biegów i na progach oraz skórzaną, profilowaną kierownicę.

Osłona dźwigni zmiany biegów, skórzana dźwignia hamulca ręcznego oraz kierownica wykończone są białą lamówką, która kontrastuje z czarną podsufitką. Zaś na zagłówkach sportowych foteli widnieje symbol R.

Zresztą w sportowym stylu opracowano także kabiny wszystkich modeli prezentowanych na Torze Poznań. Ponadto wszystkie te auta w standardzie mają bogate wyposażenie.

Dane techniczne
Nadwozie: pięciodrzwiowy hatchback
Silnik: benzynowy, turbo, R4, 16 zaw., pojemność 1984 ccm
Moc i moment obrotowy: 270 przy 6000 obr/min; 350 Nm przy 2500 obr./min.
Skrzynia biegów i napęd: DSG, 6-biegowa; napęd na obie osie
Przyspieszenie 0 do 100 km/h: 5,5 s
Prędkość maksymalna: 250 km/h
Średnie spalanie (mieszane): 8,4 l/100 km
Wymiary (dł./wys./szer./roz. osi): 4212/1461/1779/2578 mm
Masa i poj. bagażnika: 1541 kg, 275 l
Cena auta testowego: 143890 zł

Wojciech Frelichowski 

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na motofakty.pl Motofakty