Testujemy: Suzuki V-Strom 650A - mocny zawodnik (zdjęcia i film)

Karol Biela
Testujemy: Suzuki V-Strom 650A - mocny zawodnik (zdjęcia i film)
Testujemy: Suzuki V-Strom 650A - mocny zawodnik (zdjęcia i film)
Turystyczne enduro? A może raczej jednoślad o uniwersalnym charakterze? Nieważne. Suzuki V-Strom 650 to po prostu motocykl udany.

Już prawie 10 lat minęło od momentu, kiedy w gamie motocykli Suzuki pojawił się V-Strom 1000. Maszyna ta napędzana była pochodzącym ze sportowego TL-a litrowym silnikiem w układzie V.

Dla koncernu był to strzał w dziesiątkę – motocykl zdobył sympatię wśród motocyklistów, do dziś ceny używanych egzemplarzy nie należą do najniższych.

W 2004 roku koncern z Hamamatsu wypuścił na rynek V-Strom’a z mniejszą, ale ciągle widlastą jednostką o pojemności 645 ccm, zaadoptowaną w tym przypadku z Suzuki SV 650.

Od tamtej pory minęło 7 lat, lecz grono sympatyków tego motocykla ciągle się powiększa.

Co prawda japoński koncern wprowadził ostatnio do swojej oferty następcę tego modelu, jednak w salonach sprzedaży ciągle dostępna jest wersja 2011.

Obecnie można ją kupić w limitowanej edycji Touring Edition doposażonej w trzy aluminiowe kufry o łącznej pojemności 120 litrów z płytami montażowymi oraz gmolami.

Elastyczna „V-ka”

Jednostka napędowa Suzuki V-Strom 650 generuje 66 KM przy 8800 obr/min, jednak parametrem, który decyduje o walorach użytkowych w jeździe na co dzień jest moment obrotowy.

Wynosi on równo 60 Nm osiąganych w chwili, kiedy wskazówka analogowego obrotomierza pokaże 6,4 tys. Nie jest to osiągnięcie, które najeżałoby jakoś szczególnie odnotować, jednak elastyczność, jaką wykazuje ten silnik w niskim, jak i średnim zakresie obrotów pozytywnie zaskakuje jeźdźca.

Także precyzja dawkowania paliwa poprzez rolgaz oraz kultura pracy widlaka są bez zarzutu, a to za sprawą systemu podwójnej przepustnicy i cyfrowego zarządzania pracą silnika. Co prawda, jeżeli będziemy chcieli dynamicznie przyspieszyć, a jednostka będzie miała zbyt niskie, nieadekwatne do załączonego przełożenia obroty, V-Strom da nam o tym znać nieprzyjemnymi wibracjami.

Jeżdżąc Suzuki V-Strom 650 trzeba także pamiętać o międzygazie przed zredukowaniem biegu, gdyż zmiana przełożenia na niższe bez tzw. przegazówki dosyć mocno spowalnia motocykl. A nie jest to pożądane zachowanie zwłaszcza, kiedy tylne koło toczy się np. po pasach zebry.

Na szczeście z obsługą skrzyni biegów nie ma żadnych problemów. Wszystkie przełożenia wchodzą miękko, a bieg jałowy można znaleźć bez większego trudu.

Turystyczno-sportowy charakter

Podczas jazdy kierowca siedzi wygodnie i ma zapewnioną świetną widoczność. Dobra wiadomość dla niższych jeźdźców - wysokość kanapy znajduje się na poziomie 820 milimetrów.

Kolejnym zaletą Suzuki V-Strom 650A jest spory zbiornik paliwa mieszczący 22 litry benzyny, co przy spalaniu wynoszącym 4-4,5 litra na 100 kilometrów oznacza dłuższe przeloty bez koniecznych postojów na stacjach paliwowych.

Dla prawdziwych podróżników Suzuki, jak i wiele innych firm, przygotowało szeroki wachlarz akcesoriów, które potrafią przeobrazić V-Stroma w obładowanego kuframi turystyka.

Jeżeli jednak wolimy bardziej off-road niż on-road, powinniśmy zainwestować w opony z kostką – te stosowane seryjnie nie są przystosowane do cięższego terenu.

Tych, którzy zamiast błąkania się po polnych drogach lubią kręte asfaltowe odcinki, V-Strom ucieszy precyzyjnym prowadzeniem, nawet w głębszych pochyleniach. Jeżeli dodamy do tego elastyczny silnik oraz sprawną skrzynię okazuje się, że Suzuki może wcielić się w rolę turystyka, uniwersalnego motocykla, a nawet pogromcy zakrętów.

Zawieszenie i hamulce

Testowy pojazd wyposażony był w system ABS, który zwiększa cenę maszyny o 2 200 zł. Dzięki temu w sytuacjach nagłego hamowania układ przeciwpoślizgowy pomoże uniknąć zablokowania kół, co w konsekwencji uchroni jednoślad i jeźdźca przed ewentualnym upadkiem.

Podczas jazd testowych układ ABS reagował dość szybko, nie pozwalając kierowcy zbytnio popuścić wodzy fantazji. Sama skuteczność hamowania jest odpowiednia, a hamowanie klamką przy użyciu dwóch palców nie wymaga użycia większej siły.

Za przyczepność kół do podłoża oraz komfort podróżowania odpowiada z przodu widelec teleskopowy. Jego charakterystyka jest dobrze dobrana – na szybszych odcinkach precyzyjnie prowadzi przednie koło, a na większych dziurach nie dobija. Jeżeli jednak Suzuki V-Strom 650A będzie obciążony pasażerem oraz bagażem możemy popracować nad regulacją napięcia wstępnego sprężyn.

Praca tylnego wahacza wykonanego z aluminium także nie budzi zastrzeżeń. Regulacja charakterystyki tego elementu jest ułatwiona poprzez zastosowanie po prawej stronie motocykla pokrętła, które płynnie reguluje napięcie wstępne sprężyny amortyzatora.

Cennik i konkurenci

Podstawowa wersja Suzuki V-Strom 650A kosztuje 29 800 zł, a model wyposażony w system ABS wyceniony został na 32 tys. zł. Jeżeli jednak wolimy zakupić motocykl doposażony w trzy aluminiowe kufry o łącznej pojemności 120 litrów z płytami montażowymi oraz gmolami zapłacimy 33 000 zł (w wersji z ABS 35 200 zł).

Bezpośrednim konkurentem Suzuki jest Honda XL700V Transalp (32 200 zł, z systemem C-ABS 34 800 zł).

Kolejny motocykl o podobnej cenie i pojemności silnika to Yamaha XT660Z Tenere. Jej cena to 29 900 zł. Wersja z ABS ma być dostępna od lipca tego roku. Tenere z tym systemem będzie kosztować o 3 000 zł więcej niż motocykl bez tego układu.

Następnym konkurentem V-Stroma może być Kawasaki Versys (31 300 zł, 33 500 zł z ABS).

Plusy:

- elastyczny i ekonomiczny widlasty silnik,
- dobre właściwości jezdne,
- konkurencyjna cena,

Minusy:

- dosyć duży ciężar (220 kg),

Suzuki V-Strom 650A - dane techniczne:

Silnik

Pojemność: 645 ccm
System zasilania: elektroniczny wtrysk paliwa, Suzuki Dual Throttle Valve

Przeniesienie napędu: Mokre, wielotarczowe,
Skrzynia biegów: 6-stopniowa

Nadwozie

Rama: aluminiowa, grzbietowa
Przednia opona:     110/80 R19 M/C 59H
Tylna opona:         150/70 R17 M/C 69H
Przednie zawieszenie:      Widelec teleskopowy, średnica goleni 41 mm, regulowane napięcie wstępne sprężyn, skok 150 mm
Tylne zawieszenie: aluminiowy wahacz, regulowane napięcie wstępne sprężyny, skok 150 mm
Przedni hamulec: 2 tarcze o śr. 310 mm, pływające zaciski dwutłoczkowe,
Tylny hamulec: 1 tarcza śr. 260 mm, pływający zacisk dwutłoczkowy,

Wymiary

Długość:                        2 290 mm
Szerokość:                     840 mm
Wysokość:                     1 390 mm
Wysokość siedzenia:        820 mm
Rozstaw kół:                  1 555 mm
Masa pojazdu:                220 kg
Poj. zbiornika paliwa:       22 litry

Osiągi (dane producenta)

Moc maksymalna:                        66,6 KM przy 8800 obr/min
Maksymalny moment obrotowy:    60 Nm przy 6400 obr/min

Cena: 29 800 zł

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na motofakty.pl Motofakty