Testujemy używane: Citroen C3 – francuski maluch dla pani Kowlaskiej

Bartosz Gubernat
Citroen C3
Citroen C3
Jeśli szukasz ładnego, ekonomicznego auta do jazdy po mieście, Citroen C3 to kusząca propozycja. Chociaż zdarzają im się typowo francuskie awarie elektroniki, konkurencję wyprzedza oryginalną, ponadczasową stylistyką. Pewnie dlatego tak bardzo lubią go panie.
Citroen C3
Citroen C3

Chociaż oficjalnie Citroen C3 zadebiutował na rynku w 2002 roku, pierwszą partię samochodów Francuzi wyprodukowali już w 2001 roku. Samochód zastąpił na rynku lubiany przez kierowców model Saxo. W 2005 roku C3-ka przeszła delikatny lifting. Zmienił się m.in. wygląd zderzaków, nadwozie dostało chromowane wykończenie, a w środku Francuzi zaprojektowali nowe zegary. W wersji benzynowej zmodyfikowano układ wydechowy.

C3 pierwszej generacji był oferowany także w dwóch wersjach specjalnych: XTR i Pluriel. Pierwsza charakteryzowała się sztywniejszym nadwoziem, oraz trwalszymi zderzakami i nakładkami na progi, stylizującymi auto na terenówkę. Pluriel to wersja kabrio z nieco zmodyfikowaną linią nadwozia. C3 w takiej formie był produkowany do 2009 roku, kiedy na rynku zastąpiła go druga generacja tego modelu.

Siedem silników

Gama silników dostępnych w I generacji tego modelu to siedem propozycji. Najsłabszy benzyniak o poj. 1,1 litra ma moc 60 KM. Jednostka 1,4 jest dostępna w dwóch wersjach: ośmiozaworowej, o mocy 75 KM i szesnastozaworowej, o mocy 90 KM. Najmocniejszy benzyniak to 109-konna jednostka 1,6. Diesle to 1,4 HDI w wersjach 70 i 92-konnej oraz 1,6 HDI oferujący 109 KM.

Na polskim rynku najpopularniejsze silniki to benzynowe 1,1 i 75-konny 1,4.

– Pierwszy z nich jest nieco za słaby i nie pozwala na dynamiczną jazdę. Dlatego bardziej polecam 1,4, który wystarcza do napędzania C3-ki. Charakteryzuje się przy tym niewiele wyższym poziomem zużycia paliwa. Ale ma też swoje wady. Jego pięta Achillesowa to awarie cewek zapłonowych i wtryskiwaczy paliwa. Wymiana cewki to koszt ok. 500 zł. Nowy wtryskiwacz kosztuje ok. 200 zł – mówi Adam Sokołowski z ASO Citroen Polserwis w Stalowej Woli.

Silniki diesla zbierają dobre recenzje. Są ekonomiczne i rzadko się psują. Warunek? Jazda na sprawdzonym paliwie i regularna wymiana oleju.

zobacz także Test Regiomoto - używany Citroen C4 1,6 HDI
Jak jeździ C3? My testowaliśmy egzemplarz z 2005 roku z przebiegiem 120 000 km. Zawieszenie tego samochodu jest stosunkowo miękkie. Przy niskich prędkościach to zaleta, bo auto, jak na segment B, prowadzi się przyjemnie. Podczas szybkiego pokonywania zakrętów C3 może mieć jednak kłopoty ze stabilnością, a jazda po koleinach nierzadko kończy się kołysaniem na boki. Zawieszenie jest raczej trwałe. Jedyny, szybko zużywający się element to łączniki stabilizatora. Jeżdżąc intensywnie po dziurawych, miejskich ulicach trzeba wymieniać je nawet dwa razy do roku. Na szczęście koszt oryginalnej części to tylko 80 zł, a zamiennik można kupić już nawet za 40-50 zł.

Awaryjna elektronika

Podobnie jak inne francuskie modele także i w C3 figle lubi płatać właścicielowi elektronika. W testowanym aucie naprawy wymagały już m.in. styki kostek przy czujnikach poduszek powietrznych. Chociaż airbagom nic nie dolega, kontroli świeciły sygnalizując błąd. Podobne usterki zdarzają się stosunkowo często, na szczęście zazwyczaj ich naprawa nie jest zbyt droga. W porównaniu do Forda Fiesty czy Opla Corsy Citroen może pochwalić się znacznie lepszym zabezpieczeniem antykorozyjnym.

– Reklamacje z powodu jakichkolwiek niedomagań lakieru praktycznie się nie zdarzają – dodaje Adam Sokołowski.
Spalanie? W cyklu mieszanym testowany egzemplarz zadowala się siedmioma litrami benzyny bezołowiowej. W trasie potrafi zejść do 5,5-6 litrów. W mieście spokojną jazdę można zakończyć wynikiem na poziomie 7,5-8 litrów.

Dobre wyposażenie

Większość dostępnych na rynku wtórnym egzemplarzy to auta bardzo dobrze wyposażone. Standardem są radioodtwarzacz, system ABS, poduszki powietrzne i wspomaganie kierownicy. Większość samochodów, szczególnie tych przywiezionych z zagranicy ma także klimatyzację. Najbogatsze wersje oferują dodatkowo panoramiczny, elektrycznie odsuwany dach, tempomat, czujniki deszczu, świateł i cofania, komputer pokładowy, a nawet wszystkie cztery elektrycznie opuszczane szyby.

Ceny używanych Citroenów C3 zaczynają się od ok. 11-12 tysięcy zł, co wystarcza na auto z silnikiem benzynowym z pierwszego roku produkcji. Nieźle wyposażony egzemplarz napędzany przez szesnastozaworowe 1,4 to minimum 15 tys. zł. Diesle z początku produkcji kosztują ok. 13 tys. zł. Na młodszy, dobrze wyposażony samochód z lat 2008-2009 trzeba przygotować 22-24 tys. zł.

Czy to drogo? W porównaniu do Volkswagena Polo, Toyoty Yaris i Hondy Jazz ceny są o ok. 20 proc. niższe. Wszystkie trzy auta uchodzą jednak za trwalsze i bardziej prestiżowe. Tyle samo co za C3 trzeba zapłacić za podobne egzemplarze Forda Fiesty i Opla Corsy. Stosunkowo niską ceną, ale nieco wyższą trwałością z Citroenem wygrywa Skoda Fabia, która jednak ustępuje mu stylistyką. Wybaczając ładnej C-trójce typowo francuskie bolączki można uznać go za kuszącą propozycję w grupie pojazdów miejskich.

************
Kupując używanego Citroena C3 zwróć uwagę przede wszystkim na stan jego silnika. Jeśli jest sprawny, powinien pracować równo i być suchy. Kłopoty z rozruchem, praca na wolnych obrotach czy przyspieszaniem mogą być oznaką typowych awarii układu wtryskowego czy elektronicznego. Aby uniknąć problemu korozji najlepiej rozglądać się za egzemplarzami bezwypadkowymi. W zawieszeniu sprawdź stan łączników stabilizatora i amortyzatorów, które lubią się wylewać. Inna bolączka C3 to zapiekające się linki: hamulca ręcznego oraz zmiany biegów. Objawy to blokujący się hamulec ręczny i kłopoty z precyzyjną zmianą biegów. Na szczęście usterki są stosunkowo łatwe i tanie w naprawach, a prosta budowa samochodu pozwala usunąć je u większości mechaników.

Citroen C3 1,4 - dane techniczne
Pojemność silnika: 1360 cm
Moc: 75 KM
Skrzynia biegów: manualna, pięciobiegowa
Przyspieszenie 0-100 km/h: 13,5 sek.
Prędkość maksymalna: 169 km/h
Zużycie paliwa (miasto/trasa/cykl mieszany): 8,2 / 5,5 / 7,0 l / 100 KM
Wymiary (dł./szer./wys.): 3850/1670/1520 mm
Rozstaw osi: 2460 mm
Masa własna: 1174 kg
Pojemność zbiornika paliwa: 45 l
Pojemność bagażnika: 305 l
Liczba miejsc: 5

Rynkowi konkurenci:
- Opel Corsa
- Volkswagen Polo
- Honda Jazz
- Toyota Yaris
- Ford Fiesta
- Peugeot 207

Średnie ceny części zamiennych: oryginał, ASO (zamiennik)
Kompletny rozrząd (z pompą wody) – 600 zł (415 zł)
Kompletne sprzęgło – 1071 zł (480 zł)
Tarcze hamulcowe przód (szt.) – 349 zł (120 zł)
Klocki hamulcowe przód (kpl.) – 170 zł (95 zł)
Amortyzator przedni (szt.) – 332 zł (190 zł)
Końcówka drążka kierowniczego – 172 zł 60 zł)
Łącznik stabilizatora – 80 zł (66 zł)
Czujnik ABS – 200 zł (120 zł)
Filtr oleju – 55 zł (28 zł)
Filtr pyłkowy – 76 zł (45 zł)
Filtr powietrza – 62 zł (55 zł)

Bartosz Gubernat
fot. Bartosz Gubernat

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Transport ogromnego generatora ulicami Grudziądza

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty