Testujemy używane: Daewoo Lanos - paliwożerny, ale tani w naprawie

Wojciech Frelichowski
Testujemy używane: Daewoo Lanos - paliwożerny, ale tani w naprawie
Testujemy używane: Daewoo Lanos - paliwożerny, ale tani w naprawie
Daewoo Lanos nie jest cudem techniki, ale na rynku wtórnym jest jednym z najtańszych aut w swojej klasie. Sprawdź dlaczego.
Testujemy używane: Daewoo Lanos - paliwożerny, ale tani w naprawie
Testujemy używane: Daewoo Lanos - paliwożerny, ale tani w naprawie

Daewoo Lanos pojawił się w Europie na początku 1997 roku jako następca Nexii. Podobnie jak jego poprzedniczka Lanos bazował na konstrukcji Opla Kadeta. Dlatego jedni zarzucają, że jest to auto przestarzałe. Inni twierdzą, że Lanosa zbudowano według sprawdzonej technologii.

 

zobacz także Daewoo Lanos - ogłoszenia, oferty sprzedaży samochodów używanych

Ten model Daewoo od 1997 do 2008 r. był produkowany w Polsce (od 2004 jako FSO Lanos). W ofercie były trzy wersje nadwoziowe: sedan oraz trzy- i pięciodrzwiowy hatchback. Do tego dochodziło pięć odmian silnikowych - wszystkie benzynowe: 1.3 (75 KM), 1.4 (75 KM), 1.5 (86 KM), 1.5 16V (100 KM), 1.6 16V (106 KM). Przez pewien czas sprzedawano też model Daewoo Lanos 1.4 z fabryczną instalacją LPG.

 

Polecamy silnik 1.5 86 KM. To najmocniejszy ze starszych silników ośmiozaworowych. Jest niewiele słabszy od nowszych jednostek napędowych, ale pali mniej niż one. Ma także prostszą konstrukcję.

 

zobacz także Daewoo Lanos - zobacz zdjęcia

Kabina - kompakt na wyrost

Na tylnej kanapie w miarę wygodnie jest dwóm osobom, a pojemność bagażnika jest przyzwoita tylko w sedanie (322 l, o 72 l więcej niż hatchbacku). Plastikowy kokpit po paru latach eksploatacji zaczyna skrzypieć. Odporniejsza na zużycie jest tapicerka. Tego samego nie da się powiedzieć o regulacji foteli: kierowca musi się liczyć z częstym poprawianiem ustawienia siedzenia.

Słabą stroną Daewoo Lanosa poziom bezpieczeństwa. Na rynku wtórnym trudno o samochody z poduszkami powietrznymi i ABS-em. Nieco lepiej jest z wyposażeniem podnoszącym komfort jazdy. Jednak o ile samochody z elektryką szyb i lusterek są spotykane dość często, o tyle już klimatyzacja jest rzadkością.

Daewoo Lanos dobrze wypada za to pod względem zabezpieczenia antykorozyjnego.

Mechanika - rozrząd do kontroli

Silniki nie sprawiają większych problemów, ale należą do wyjątkowo paliwożernych. W mieście nawet najmniejszy z nich spala ponad 11 l benzyny na 100 km. Przy przebiegu ok. 200 tys. km zdarza się, że silniki koreańskiego auta biorą olej. Problem ten najrzadziej występuje w silniki 1.5 86 KM.

 

Osprzęt jest w miarę trwały. Baczniejszą uwagę należy zwrócić na pasek rozrządu. Choć producent zaleca jego wymianę co 90 tys. km, to mechanicy radzą to robić co 60 tys. km.

Obiegowa opinia głosi, że zawieszenie koreańskiego auta nie jest stworzone na polskie drogi. Tym niemniej można spotkać egzemplarze, których zawieszenie wytrzymało bez awarii ponad 100 tys. km. Najczęściej wymieniać trzeba sworznie wahaczy i końcówki drążków kierowniczych. W Lanosach z początkowego okresu produkcji zwichrowaniu szybko ulegają tarcze hamulcowe.

Daewoo Lanos ma nietrwały układ wydechowy. Tylny tłumik koroduje i często przepala się osłona przedniej rury wylotowej.

 

Dużą zaletą Lanosa są tanie części zamienne, także te z autoryzowanych serwisów, oraz atrakcyjne ceny tych aut na rynku wtórnym. Te z początku produkcji ze słabszymi ośmiozaworowymi silnikami można kupić już za ok. 3 tys. zł. Ceny kilkuletnich egzemplarzy Daewoo Lanos - z mocniejszymi silnikami i lepszym wyposażeniem - przekraczają 10 tys. zł.

Krzysztof Stankiewicz, szef Q-Service w Krakowie o typowych usterkach Daewoo Lanosa:

- Daewoo Lanos jest samochodem stosunkowo trwałym, ale ma kilka słabych punktów. Powyżej 200 tys. km przebiegu w silniku puszczają pierścienie tłokowe i uszczelniacze zaworowe. Zaś w motorach zasilanych gazem wypalają się gniazda zaworów. Zdarzają się problemy z uszczelką pod głowicą. Skrzynie biegów nie sprawiają większych problemów. Trwałe są amortyzatory, ale często pękają sprężyny w tylnym zawieszeniu. Dokuczliwe potrafią być awarie elektryki szyb, zamków i lusterek bocznych. Za to z blachami Daewoo Lanos nie ma większych problemów.

zobacz także 

Giełdy samochodowe w Gorzowie i Zielonej Górze - sprawdź ceny

Plusy

Tanie części zamienne
Dobre zabezpieczenie antykorozyjne
Duża podaż na rynku wtórnym

Minusy

Paliwożerne silniki
Niska jakość plastików w kabinie
Zawieszenie wymagające uwagi

 

Ceny części zamienników do modelu Daewoo Lanos

Rozrząd (pasek i akcesoria) 150 zł
Klocki hamulcowe (przód) 55 zł
Tarcze hamulcowe (przód - 2 szt.) 85 zł
Tłumik końcowy 140 zł
Świeca zapłonowa 8 zł
Filtr oleju 6 zł
Filtr powietrza 15 zł
Reflektor 175 zł

 

Wojciech Frelichowski
 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty