Testujemy używane: Ford Focus II – słabszy niż poprzednik

Bartosz Gubernat
Testujemy używane: Ford Focus II – słabszy niż poprzednik
Testujemy używane: Ford Focus II – słabszy niż poprzednik
Pierwsza generacja Forda Focusa okazała się hitem i szybko podbiła rynek samochodów kompaktowych. Druga odsłona auta tę silną pozycję miała tylko ugruntować. Czy jej się to udało?
Testujemy używane: Ford Focus II – słabszy niż poprzednik
Testujemy używane: Ford Focus II – słabszy niż poprzednik

Kompaktowy Ford Focus jest produkowany nieprzerwanie od 1998 roku. Na rynku zastąpił wówczas Escorta. Już rok po rynkowym debiucie zdobył tytuł Europejskiego Samochodu Roku. Kierowcy i eksperci docenili go m.in. za świetną wówczas stylistykę, nowe silniki oraz innowacyjne, wielowahaczowe tylne zawieszenie.

Pierwsza generacja Focusa produkowana do 2004 roku doczekała się trzech wersji nadwozia: trzy i pięciodrzwiowego hatchbacka, sedana i kombi. Pod koniec produkcji na rynek weszła jeszcze odmiana C-Max, czyli konkurent Renault Scenica. II generacja Focusa to kontynuacja świetnej passy pierwszej odsłony tego modelu. W Polsce samochód jest popularny wśród prywatnych użytkowników, ale prawdziwym hitem okazał się na rynku firmowym, gdzie jest jednym z najczęściej używanych samochodów flotowych. Występuje z ośmioma silnikami benzynowymi i czterema dieslami.

Uwaga na zmienne fazy rozrządu

Jednostki wysokoprężne to zbudowany przez forda 1,8 TDCi o mocy 115 KM oraz dwa silniki francuskie - 1,6 i 2,0 TDCi, zbudowane wspólnie z koncernem PSA. 1,6 występuje w wersjach 90 i 110-konnej. Mocniejsza jest wyposażona w filtr cząstek stałych. Silnik 2,0 oferuje 136 KM. Filtr DPF nie jest tu standardem, aczkolwiek można go spotkać. Poza stosunkowo częstymi kłopotami z układem wtryskowym jednostki nie sprawiają większych kłopotów.

Gamę benzyniaków otwiera 80-konna jednostka 1,4. Silniki 1,6 występują w wersjach 100 i 115-konnej. Słabszy jest praktycznie bezawaryjny. Mocniejszy wykorzystuje technologię zmiennych faz rozrządu. Jest wyposażony w dwa katalizatory spalin i cztery sondy lambda.

Pozostałe benzyniaki w gamie to mniej popularne 1,8 o mocy 125 KM i 2,0 oferujący 145 KM. Auto było produkowane także w wersjach ST (2,5 225 KM), RS (2,5 305 KM), a także w limitowanej serii RS500, wyposażonej również w 2,5-litrowy, ale aż 350-konny silnik. Ford wyprodukował takich wozów tylko 500, z czego na polski rynek trafiło zaledwie 10 sztuk.

Słabe punkty Focusa II generacji występujące poza silnikami

To m.in. wycieki z uszczelniacza półosi. Na szczęście usunięcie awarii nie jest drogie - część kosztuje 30 zł, wymiana ok. 50 zł. Mechanicy regularnie wymieniają także przełącznik otwierający tylną klapę. Taka część kosztuje w ASO 188 zł. W odróżnieniu od poprzedniej wersji, Focus II rzadko koroduje. Rdza pojawia się zazwyczaj tylko na tylnych błotnikach, w miejscu łączenia ze zderzakiem od strony kół. Najczęściej najpierw odpryskuje tu lakier.

Unikaj podstawowych wersji

Co Focus oferuje we wnętrzu? Ilość miejsca jest umiarkowana. Z przodu go nie brakuje, ale jeśli zasiądzie tu rosły pasażer i kierowca, to z tyłu robi się ciasno. O komfortowym, rodzinnym podróżowaniu nie ma zatem mowy. Pojemny jest za to 537-litrowy bagażnik. Schowki? Nie ma ich zbyt wiele. Poza głównym, przed pasażerem jadącym z przodu projektanci pomyśleli tylko o kilku półeczkach w okolicy tylnej kanapy i lewarka zmiany biegów.

Wiele do życzenia pozostawiają materiały użyte do wykończenia auta

Szczególnie na drzwiach plastiki są twarde i nieprzyjemne w dotyku. Nieco lepiej prezentuje się kokpit, od góry pokryty miększym tworzywem. Stylistyka? Podczas gdy Focus I generacji był pod tym względem rewolucyjny, wygląd kokpitu jego następcy nie szokuje. Konsola środkowa jest znacznie bardziej stonowana, ciemne, smutne plastiki ożywia tylko srebrny radioodtwarzacz i ramka panelu sterowania klimatyzacją. Czarną tapicerkę foteli przecinają jasne pasy. Chociaż designerzy tym razem postawili na bardziej stonowaną stylistykę, ogólnie nie jest źle. Focus II nie odstaje pod tym względem od rynkowych konkurentów, ale stracił palmę pierwszeństwa, którą z pewnością dzierżył w swojej klasie jego poprzednik.

Klienci kupujący auto w salonie mieli do wyboru aż dziewięć wersji wyposażenia. W najuboższej „Ambiente" standardem są elektrycznie sterowane lusterka i szyby przednie, system ABS oraz immobiliser. Auto ma także dzieloną tylną kanapę. Nie występuje tu niestety klimatyzacja. Jedna z najbardziej popularnych wersji na naszym rynku to „Trend", wzbogacona m.in. o „klimę" i system audio. Co istotne, w bogatszych odmianach wykonanie auta jest znacznie przyjemniejsze dla oka. To zasługa zastosowania lepszych materiałów i dodatków, jak. np. imitacji drewna. Dodatki poprawiające wygląd to także atrakcyjniejsze panele automatycznej klimatyzacji i radioodtwarzacza w systemie audio firmy Sony.

Podobny do Astry III

Ceny Focusa II przedstawiają się bardzo atrakcyjnie. Zadbany samochód z 2005-2006 roku można kupić już za ok. 16 000 zł, ale na bogatszą wersję z małym przebiegiem trzeba przygotować nawet 20 000 zł. Samochody w wersji poliftingowej, której produkcja zaczęła się w 2008 roku to minimum 30 000 zł. Najtańsze są auta odkupione od firm, najczęściej w kolorze granatowym, srebrnym i czerwonym.

Wśród konkurentów Focusowi najbliżej do Opla Astry III generacji. To samochód podobnie wykonany i wyposażony. Jego ceny rozpoczynają się od ok. 16 000 zł za egzemplarze z 2004 roku, czyli początku produkcji. Astra III z 2010 roku kosztuje ok. 40 000 zł.

Ciekawą alternatywą wydaje się także Volkswagen Bora. Egzemplarz z 2004 roku z niezawodnym silnikiem 1,9 TDI można kupić za ok. 24 000 zł. Wersje benzynowe są nieco tańsze. Bora 1,4 i 1,6 z 2000 roku kosztuje na rynku wtórnym ok. 13 000 zł.

Konkurenci z Azji to Honda Civic VII generacji i IX odsłona Toyoty Corolli. Pod względem stylistyki oba samochody nie odbiegają od Focusa. Ale oferują lepsze silniki. Honda – niezawodne i dynamiczne benzyniaki 1,4 i 1,6. Toyota przede wszystkim świetnego diesla 2,0 D4D. W Hondzie montowany był stukonny silnik 1.7 CDTI, skonstruowany przez Isuzu. Za zadbanego Civica z 2004 oku trzeba zapłacić ok. 18 000 zł. Corolla D4D w takim samym wieku to przynajmniej 19 000 zł.

Warto poszukać

Atrakcyjne ceny, wielowahaczowe zawieszenie i mnogość wersji silnikowych oraz wyposażeniowych to największe atuty Focusa II. Samochód należy pochwalić także za linię nadwozia, szczególnie w wersji hatchback. Auto jest warte swojej ceny, ale pod warunkiem, że trafimy na bogato wyposażoną wersję. Kiepskie plastiki i smutna tapicerka oraz słaby poziom wyposażenia podstawowych wersji nie zachęcają do zakupu. Zwłaszcza, że pod maską także nie ma fajerwerków.

FORD FOCUS II 1,6
Pojemność silnika: 1596 ccm
Moc: 100 KM
Maks. moment obr.: 150 Nm
Skrzynia biegów: manualna, pięciobiegowa
Przyspieszenie 0-100 km/h: 12 sek.
Prędkość maksymalna: 182 km/h
Wymiary (dł./szer./wys.): 4342/1840/1497 mm
Rozstaw osi: 2640 mm
Masa własna: 1195 kg
Zużycie paliwa (miasto/trasa/cykl mieszany): 8,7 / 5,5 / 6,7 l 100 km
Pojemność zbiornika paliwa: 53 l
Pojemność bagażnika: 537 l (931 l)

Rynkowi konkurenci:
- Volkswagen Bora
- Toyota Corolla
- Honda Civic
- Opel Astra

Średnie części zamiennych: ASO  (markowy zamiennik)
Rozrząd: 467 zł (245 zł)
Sprzęgło: 1513 zł (800 zł)
Tarcze hamulcowe, przód (szt.): 378 zł (195 zł)
Klocki hamulcowe, przód: 297 zł (185 zł)
Amortyzator przedni: 510 zł (265 zł)
Łącznik stabilizatora: 399 zł (75 zł)
Końcówka drążka kierowniczego: 182 zł (80 zł)
Tłumik końcowy: 673 zł (250 zł)
Filtr powietrza: 81 zł (35 zł)
Filtr pyłkowy: 120 zł (55 zł)
Filtr oleju: 37 zł (22 zł) 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty