Testujemy używane: Kia Sportage drugiej generacji - warta uwagi

Wojciech Frelichowski
Testujemy używane: Kia Sportage drugiej generacji - warta uwagi
Testujemy używane: Kia Sportage drugiej generacji - warta uwagi
Kia Sportage II zadebiutowała w 2004 roku i okazała się dla koreańskiej firmy nie tylko ogromnym krokiem naprzód, ale również dużym sukcesem rynkowym.
Testujemy używane: Kia Sportage drugiej generacji - warta uwagi
Testujemy używane: Kia Sportage drugiej generacji - warta uwagi

Wszystko dlatego, że Kia Sportage II generacji na tle swojego poprzednika prezentowała się świeżo i nowocześnie. Po raz pierwszy model o nazwie Sportage pojawił się w ofercie Kia w 1993 roku. Była to typowa, nieco siermiężna terenówka z klasycznym napędem na tylną oś i dołączanym napędem na przód.

Kia Sportage drugiej generacji była już SUV-em, z bogatszym wyposażeniem i lepszym wykonaniem. Ale wizualnie auto w dalszym ciągu nawiązywało do terenówki. W ciągu kolejnych sześciu lat, do 2010 roku, kiedy na rynek wszedł Sportage III generacji, model ten przyciągnął tysiące klientów.

Koreańska rodzina

Kia Sportage to bliźniaczy model Hyundaia Tucsona (Kia należy do koncernu Hyundai). Pięciodrzwiowe nadwozie cechują stosunkowo krótkie zwisy z przodu i z tyłu, co ułatwia poruszanie się w terenie.

Kliknij, aby przejść do galerii zdjęć z testu używanej Kii Sportage II
Używana Kia Sportage II - zdjęcia z testu

W kabinie dominują palstiki, ale są one przyzwoitej jakości. Deska rozdzielcza nie jest zbyt rozbudowana, ale to nawet lepiej, bo nie rozprasza kierowcy. Wszystkie przełączniki są w zasięgu ręki. Cieszy również to, że w kabinie jest sporo schowków.

Za to rozczarowuje bagażnik. Jego pojemność to 322 litry, czyli mniej więcej tyle, ile w kompaktowym hatchbacku. Funkcjonalność kufra dodatkowo ograniczają nadkola, które wnikają do jego wnętrza.

Po trzy silniki benzynowe i wysokoprężne

Do wyboru były trzy silniki benzynowe: 2.0 114 KM, 2.0 142 KM, a w wersji amerykańskiej także 2.7 V6 175 KM. Na rynku europejskim większym wzięciem cieszyły się turbodiesle: 2.0 CRDi 113 KM i 2.0 CRDi 140 KM, którego w 2009 r. wzmocniono do 150 KM. 

Poszukując używanego egzemplarza Kii Sportage lepiej zdecydować się na wersję z silnikiem wysokoprężnym. Turbodiesle palą mniej od benzynowych i charakteryzują się większym momentem obrotowym.

Dobrą opinią cieszy się najsłabsza wyskoprężna jednostka napędowa, czyli 2.0 CRDi 113 KM. Silnik ten ma wystarczającą dynamikę i w odróżnieniu od mocniejszych krewniaków nie jest wyposażony w filtr cząstek stałych DPF, który podnosi koszty eksploatacji samochodu.

Zobacz także: Testujemy używane: Opel Astra II - solidny, prosty i niezawodność

Ponadto w mocniejszych turbodieslach notowane są przypadki uszkodzenia turbin, co raczej jest spowodowane zaniedbaniem użytkownika, niż wadą konstrukcyjną. Natomiast wadą najsłabszego silnika CRDi jest wyższe zużycie paliwa niż w mocniejszych wersjach.

Dwie wersje napędowe

Kia Sportage II występuje z napędem na przednią oś, ale znacznie częściej spotykana jest wersja 4x4. Pod podwoziem pracuje system z elektronicznym układem, który odbiera informacje o pracy i prędkości obrotowej wszystkich kół. Kiedy jedno lub oba przednie koła tracą przyczepność system automatycznie przekazuje do 50 procent mocy silnika na koła osi tylnej.

Napęd 4x4 załącza się automatycznie. W razie konieczności kierowca może włączyć blokadę mechanizmu różnicowego. W tym trybie, działającym tylko przy niskich prędkościach, moc rozdzielana jest po równo pomiędzy koła przednie i tylne. Kiedy prędkość jazdy wzrasta powyżej 30 km/godz. blokada jest automatycznie rozłączana, a napęd przenoszony jest na koła przednie.

Dobre wyposażenie

Zaletą Kii Sportage II jest dobre wyposażenie. Już wersje standardowe miały sześć poduszek, ABS/ESP, klimatyzację, system audio, centralny zamek, elektrycznie sterowane szyby i lusterka. Do pełni szczęścia brakuje tylko nieco bardziej precyzyjnego układu kierowniczego. Ta sama uwaga dotyczy tez dźwigni zmiany biegów, która pracuje z lekkim oporem. Niektórym może jeszcze przeszkadzać basowy odgłos pracującego zawieszenia.

W kabinie przednie fotele są wygodne i mają niezłe boczne podparcia. Z tyłu miejsca na nogi nie brakuje, ale podróż na kanapie w trójkę należy planować w ostateczności.

Ceny na rynku

W ogłoszeniach motoryzacyjnych na portalu regiomoto.pl ceny aut Kia Sportage II generacji rozpoczynają się od kwoty ok. 30 tys. zł. Za taką kwotę można kupić egzemplarz z silnikiem 2.0 CRDi (113 KM) z 2004 roku. Co ważne, sporo ofert pochodzi od pierwszych właścicieli.

Ceny egzemplarzy z rocznika 2007 wahają się w przedziale 37-40 tys. zł; z roku 2008 - od 39 do 45 tys. zł, a z 2010 r. przekraczają 50 tys. zł.

Główni konkurenci na rynku to Honda CR-V i Toyota RAV-4. Jednak te auta są przeciętnie o 5 do 10 tys. zł droższe od Sportage'a z tego samego rocznika.

Dostępność części zamiennych jest zadowalająca, ale nie wszystkie podzespoły mają swoich odpowiedników wśród zamienników.

Zdaniem eksperta

Tomasz Szydło, serwis Pit Stop Motor Sport ze Słupska

- Kia Sportage II generacji należy do trwałych i niezawodnych samochodów. Jeśli zdarzają się awarie to są to zazwyczaj drobnostki, typu wymiana sworznia wahacza. Poważniejsze kłopoty wynikają głównie z zaniedbania użytkowników.

Plusy
spory wybór silników
niezłe walory terenowe
bogate wyposażenie

Minusy
mały bagażnik
nieprecyzyjny układ kierowniczy
paliwożerne silniki benzynowe

Ceny wybranych części zamiennych: ASO/zamiennik
Rozrząd (komplet z pompą wody): 1115 zł/969 zł
Klocki hamulcowe (przód): 375 zł/181 zł
Tarcze hamulcowa (przód): 400 zł/189 zł
Tłumik końcowy: 2348 zł/brak
Świeca żarowa: 130 zł/53 zł
Filtr oleju: 38 zł/9,30 zł
Filtr powietrza: 61 zł/15,40 zł
Reflektor: 1273 zł/1158 zł

Kia Sportage II 2.0 CRDi 113 KM - dane techniczne
Nadwozie: pięciodrzwiowy SUV
Silnik: benzynowy, 4 cyl., 16V, pojemność 1991 ccm
Moc i moment obrotowy: 113 KM przy 4000 obr/min; 245 Nm przy 1800 obr/min
Skrzynia biegów i napęd: manualna, 5-biegowa; napęd 4x4
Przyspieszenie 0 do 100 km/h: 13,8 s
Prędkość maksymalna: 168 km/h
Średnie spalanie (miasto/trasa/mieszane): 9,2/7,1,/5,9 l/100 km
Wymiary (dł./wys./szer./rozst. osi): 4350/1695/1800/2630 mm
Masa własna: b.d kg
Pojemność bagażnika: 322 l

Wojciech Frelichowski

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty