Testujemy używane: VW Golf IV Variant - starzeje się z klasą

Sławomir Draguła
Testujemy używane: VW Golf IV Variant - starzeje się z klasą
Testujemy używane: VW Golf IV Variant - starzeje się z klasą
Volkswagen Golf czwartej generacji - zwłaszcza z silnikiem 1.9 TDI - to wciąż jeden z najczęściej poszukiwanych samochodów przez Polaków. Ma bowiem opinię niezawodnego i przyzwoicie wykonanego auta. Sprawdziliśmy, ile w tym prawdy.
Testujemy używane: VW Golf IV Variant - starzeje się z klasą
Testujemy używane: VW Golf IV Variant - starzeje się z klasą

Vokswagen Golf IV w 1997 roku i produkowany był przez sześć kolejnych lat. Wersja kombi była obecna na rynku dłużej. Samochód niewątpliwie przypadł do gustu Europejczykom.

 

Volkswagen Golf IV Variant 1.9 TDI - zobacz zdjęcia z testu

Mechanicy, z którymi rozmawialiśmy twierdzą, że VW Golf IV to raczej mało awaryjny samochód i trudno wymienić charakterystyczne dla niego usterki. Jeśli coś się już psuje, to m.in. elektronika, bywają kłopoty z turbosprężarką w silnikach TDI oraz dwumasowym kołem zamachowym. Czasami zrywają się też paski rozrządu.

 

Szukasz używanego VW Golfa IV?

Na polskim rynku samochodów używanych jest wiele ofert sprzedaży Golfów czwartej generacji. Większość z nich pochodzi z prywatnego importu, głównie z Niemiec. Duża ich część miała większe lub mniejsze wypadki, dlatego koniecznie trzeba prześledzić historię auta. A także obejrzeć dokładnie nadwozie szukając śladów uszkodzeń. Rdza nie była dla VW Golfa IV większym problemem, więc jej ogniska mogą świadczyć o tym, że samochód przechodził naprawy blacharskie.

 

Warto też sprawdzić czy egzemplarz, którym jesteśmy zainteresowani, nie ma cofniętego licznika i czy samochód był serwisowany. Decydując się na zakup Golfa 1.9 TDI najlepiej kompleksowo sprawdzić go w stacji obsługi, bo to właśnie te auta mają największe przebiegi. Uwaga! VW Golf IV należy też do najczęściej kradzionych samochodów w Polsce.


Wygląd – bez fajerwerków

 

Kompaktowy Volkswagen jest przykładem typowego niemieckiego designu - bez polotu i fajerwerków. Ale może to właśnie dzięki temu karoseria samochodu wydaje się być ponadczasowa i nawet po 14 latach od rozpoczęcia produkcji nie trąci zbytnio myszką. Golfy czwartej generacji produkowane były w dwóch wersjach nadwozia: hatchback (trzy- i pięciodrzwiowej) oraz kombi pod nazwa Variant.

Wnętrze – wieje nudą

Zaglądamy do środka. I co? Trochę wieje nudą. Deska rozdzielcza jest raczej surowa. Jej głównym punktem są dwa duże i przejrzyste zegary – prędkościomierz i obrotomierz. Pomiędzy nimi są kontroli poziomu paliwa i temperatury silnika. Ale co najważniejsze kokpit, boczki drzwi oraz fotele, wykonane są z materiałów o bardzo dobrej jakości. Testowany przez nas samochód pochodzi z końcówki 2000 roku i według licznika ma już za sobą ponad 186 tysięcy przejechanych kilometrów. Mimo tego żadne plastiki nie trzeszczą podczas jazdy po nierównościach, we wnętrzu nic nie stuka.

Za kierownicą łatwo znaleźć odpowiednia pozycję, ponieważ można ustawić wysokość fotela, a kierownica ma regulację w pionie i poziomie. Samochód jak na swoja klasę jest przestronny. Nie brakuje miejsca zarówno dla kierowcy, jak i pasażerów.

Atutem VW Golfa IV w wersji kombi jest bagażnik. Jego pojemność to 460 litrów (hatchback 330 l). Można trochę narzekać na wyposażenie samochodu. Golf, którym jeździliśmy miał co prawda klimatyzację manualną, ABS, ESP, cztery poduszki powietrzne, ale szyby i lusterka regulowane były ręcznie. Dziś to już raczej nie do przyjęcia.

Wrażenia z jazdy

Samochód, który przetestowaliśmy dla czytelników regioMoto.pl, napędzany był turbodoładowanym silnikiem wysokoprężnym 1,9 TDI o mocy 90 KM. To najsłabszy turbodiesel pracujący pod maskami VW Golfów IV, ale za to ma najlepszą opinię wśród użytkowników i mechaników. Jest po prostu najmniej awaryjny. Przekręcamy kluczyk i od razu słychać charakterystyczny klekot silnika TDI. Wrzucamy jedynkę i w drogę.

W samochodzie jest dość głośno, ale nie jest to nowa konstrukcja. Część z 90 koni mechanicznych pracujących pod maską od nowości pewnie wyleciała już przez rurę wydechową, ale mimo tego Golf nie najgorzej przyśpiesza, choć rakietą nie jest. Naszym zdaniem właściwszym silnikiem dla „czwórki” w wersji kombi, jest mocniejszy diesel o mocy 105 lub 110 KM. Większą moc wartość odczujemy na pewno wówczas, kiedy samochodem będą podróżować cztery osoby, a bagażnik załadowany będzie po brzegi.

 

Dość precyzyjnie pracuje natomiast wspomaganie kierownicy.

 

Volkswagen Golf IV Variant 1.9 TDI - zobacz zdjęcia z testu

Volkswagen golf 1,9 TDI – dane techniczne

Nadwozie i liczba miejsc: kombi, pięć miejsc
Silnik: 1896 cm3
Moc i moment obrotowy: 90 KM przy 3750 obr./min; 210 Nm przy 1900 obr./min.
Skrzynia biegów i napęd: 5-biegowa, manualna; na koła przednie
Przyśpieszenie 0 do 100 km/h: 13,1 s
Prędkość maksymalna: 180 km/h
Średnie spalanie (miasto/trasa/mieszane): 6,6/4,2/5,0 l/100 km
Wymiary w mm (dł./wys./szer./roz. osi): 4397/1473/1735/2515 mm
Masa: 1845 kg

VW Golf IV - najczęstsze usterki


- Awarie elementów zawieszenia
- Awarie przepływomierza
- Kłopoty z elektroniką (podnośniki szyb, wycieraczki, przełączniki, światła)
- Awarie podgrzewanych dysz spryskiwaczy reflektorów i szyb,
- Korozja układu wydechowego

Przykładowe ceny części zamiennych


Rozrząd – komplet z pompą wody: 670 zł
Tarcze hamulcowe przód: 100 zł sztuka
Klocki hamulcowe: 90 zł
Sprzęgło: 1500 zł (jedno z droższych)
Amortyzator przedni: 125 zł szt.
Amortyzator tylny: 120 zł sztuka

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Transport ogromnego generatora ulicami Grudziądza

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty