Testujemy: Volkswagen Amarok 2.0 TDI 163 KM - wół roboczy

Wojciech Frelichowski
Testujemy: Volkswagen Amarok 2.0 TDI 163 KM - wół roboczy
Testujemy: Volkswagen Amarok 2.0 TDI 163 KM - wół roboczy
Amarok to pierwszy od lat pick-up w gamie Volkswagena. Ma napęd 4x4 - sprawdziliśmy więc jak sobie radzi w terene i z przewozem ładunków.
Testujemy: Volkswagen Amarok 2.0 TDI 163 KM - wół roboczy
Testujemy: Volkswagen Amarok 2.0 TDI 163 KM - wół roboczy

Volkswagen Amarok produkowany jest w Argentynie. Pod względem koncepcji i stylistyki mierzące ponad pięć metrów długości auto jest typowym pick-up'em z wyraźnie zaznaczonym nowym stylem Volkswagena. Widać to wyraźnie np. w połączeniu reflektorów i osłony chłodnicy w jedną całość. Charakterystyczna jest również niemal brutalna masywność nadwozia, wyrażona m.in. w uwypuklonych konturach błotników.

 

zobacz także Volkswagen Amarok 2.0 TDI 4Motion - zdjęcia

Z tyłu pokrywę bagażnika o gładkiej powierzchni wieńczy logo VW. Tylne światła zajmują, jak na takie auto, sporo miejsca, dzięki czemu są dobrze widoczne nawet w słoneczne dni. Chromowany tylny zderzak ma pośroku wnękę na stopień ułatwiający dostęp do skrzyni ładunkowej.

Kabina na pięć osób

VW Amarok jest produkowany z dwoma rodzajami kabin: krótkiej dwudrzwiowej i długiej czterodrzwiowej. W Polsce dostepny jest ten drugi typ. Jest to zresztą największa kabina w tej klasie aut na europejskim rynku.

Potwierdzamy - w środku jest wystarczająca ilość miejsca dla pięciu osób. Przednie fotele gwarantuja standard wygody równy limuzynom. Z tyłu nie jest już tak dobrze. Co prawda trzy osoby na kanapie mieszczą się bez ścisku i nie muszą podkurczać nóg, ale wyprofilowanie oparcia nie sprzyja odbywaniu długich podróży.

Natomiast jeśli autem jadą tylko dwie osoby, podnoszona tylna kanapa pozwala na powiększenie przestrzeni na bagaż w kabinie.

zobacz także Testujemy: VW Touareg – błoto i piach mu niestraszne

Skrzynia ładunkowa - mieści europaletę
 
Skrzynia ładunkowa Volkswagena Amaroka ma największe wymiary w tej klasie. Jej długośc wynosi 1555 mm, a szerokość 1620 mm (w sumie 2,52 m kw.). Największa w tej klasie jest także szerokość między nadkolami wynosząca 1222 mm. Dzięki temu w Amaroku można układać europaletę w poprzek tak, aby zajmowała jak najmniej miejsca. Dostęp do powierzchni ładowni jest mozliwy po otwarciu tylnej burty.

Cztery zaczepy w narożnikach zabezpieczają ładunek podczas jazdy. Ponadto Amarok może holować przyczepę o dopuszczalnej masie całkowitej do 2,8 tony.

Silnik 2.0 TDI - ekonomiczna jednostka

Pod maską testowanego Volkswagena Amaroka pracował dwulitrowy turbodiesel o mocy 163 KM z dwustopniowym doładowaniem, które już przy 1500 obr./min pozwala na uzyskanie momentu obrotowego o wartości 400 Nm. To ważne, bo auto ma użytkowy charakter oraz umożliwia pokonywanie przeszkód terenowych. 

Podczas testu silnik VW Amaroka zaskoczył nas umiarkowanym zużyciem paliwa. Średnie spalanie wyniosło 8,5 litra na 100 km, tylko o 0,7 l więcej niż podaje producent. Dzięki 80-litrowemu zbiornikowi auto może przejechać bez tankowania ponad 900 kilometrów.

Umiarkowany apetyt na paliwo to zasługa m.in. sześciostopniowej, precyzyjnie pracującej, ręcznej skrzyni biegów.

Napęd terenowy - 4Motion

Zaletą VW Amaroka jest napęd 4x4 - 4Motion. Może to być stały napęd na wszystkie koła lub dołączany napęd na wszystkie koła. W tym drugim przypadku po naciśnięciu przycisku na konsoli pomiędzy przednimi fotelami następuje stałe przeniesienie napędu między osiami stosunku 50:50.

Kierowca ma jeszcze do wykorzystania reduktor z blokada tylnego mechanizmu różnicowego, który można załączyć podczas pokonywania ciężkich przeszkód terenowych, w szczególności piaszczystej lub błotnistej nawierzchni.

 

Sprawadziliśmy: w piaszczystym otoczeniu po włączeniu napędu 50:50 koła odzyskały przyczepność, a samochód wigor. Natomiast po włączeniu reduktora auto potrafi wspiąć się na strome podjazdy. Jest również nieoceniony na błotnistym podłożu.

W trakcie zjazdu ze wzniesienia przy prędkości poniżej 30 km/h można właczyć funkcję ułatwiająca zjeżdżanie, która utrzymuje prędkość jazdy na stałym poziomie. Do dyspozycji jest też system ułatwiający ruszanie pod górę.

Ponieważ Volkswagen Amarok jest zbudowany na ramie, to na drodze z licznymi, poprzecznymi nierównościami auto ma tendencję do lekkich bocznych i wzdłużnych wychyłów (tzw. galopada). Jednak na szosie, gdzie aslfalt jest gładki jak stół pojazd sprawuje się bez zarzutu.

Użytkowy charakter

Volkswagen Amarok to typowe auto do pracy. Jego zaletą jest spora ładowność i terenowy napęd. Przy tym dla wielu nabywców niebagatelne znaczenie ma również atrakcyjny wygląd tego samochodu i przestronna kabina.

W standardowej wersji Basic z silnikiem 2.0 TDI o mocy 122 KM i z napędem tylko na tylną oś Amarok kosztuje 98 826 zł. W standardzie otrzymujemy m.in. 6 airbagów, układy ABS i ESP, radioodtwarzacz CD/MP3, boczne lusterka stterowane elektrycznie. Klimatyzacja wymaga dopłaty 3590 zł.

VW Amarok z tym samym silnikiem i z napędem 4x4 w wersji Basic jest o niecałe 8000 zł droższy.

W naszym teście mieliśmy do dyspozycji Volkswagena Amaroka w najbogatszej wersji Highline, w której na wyposażeniu są takie elementy, jak tempomat, reflektory przeciwmgielne, 17-calowe aluminiowe koła, częściowo chromowane obudowy lusterek, automatyczna klimatyzacja, lepszy sprzęt audio oraz wysokiej jakości tkanina na siedzeniach. Cena takiej wersji wynosi 135 671 zł. Jest to cena zbliżona do większości aut konkurencji, choć VW Amarok wybija się najwyższą ładownością w tej klasie, wynoszącą 862 kg

Plusy

 

- duża ładowność
- ekonomiczny silnik
- wydajny napęd terenowy

Minusy

- niewygodna tylna kanapa
- boczne i wzdłużne wychyły nadwozia

Volkswagen Amarok 2.0 TDI 163 KM 4Motion – dane techniczne

Nadwozie: pickup, pięciomiejscowy
Silnik: turbodiesel, 1968 ccm, 4 cyl.
Moc i moment obrotowy: 163 KM przy 1500 obr./min; 400 Nm przy 2000 obr./min.
Skrzynia biegów i napęd: 5– stopniowa, napęd na przednie koła
Prędkość maksymalna: 181 km/h
Średnie spalanie (miasto/trasa/mieszane): 9,6/6,9/7,8 na 100 km
Wymiary (dł./wys./szer./roz. osi): 5224/1834/1954/3095 mm
Wymiary przestrzeni ładunkowej (dł./wys./szer./szer. pomiędzy nadkolami): 1555/508/1620/1222 mm
Masa i ładowność: 1958 kg, 862 kg
Cena testowanego auta: 135671 zł brutto

Wojciech Frelichowski

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty