Testujemy: Volkswagen Golf Variant 2.0 TDI - kombi lepsze niż hatchback? (WIDEO)

Wojciech Frelichowski
Testujemy: Volkswagen Golf Variant 2.0 TDI – do rodzinnych eskapad
Testujemy: Volkswagen Golf Variant 2.0 TDI – do rodzinnych eskapad
Volkswagen Golf Variant, czyli kombi, jest autem na wskroś rodzinnym, a przy tym lepiej się go prowadzi niż Golfa w wersji hatchback. Ale niestety, kosztuje też niemało.
Testujemy: Volkswagen Golf Variant 2.0 TDI – do rodzinnych eskapad
Testujemy: Volkswagen Golf Variant 2.0 TDI – do rodzinnych eskapad

VW Golfa Varianta można rozpoznać po stylistyce znanej już z trzy- i pięciodrzwiowego brata. Nadwozie mierzące 4562 mm długości (o 307 mm więcej, niż Golf hatchback) do słupków B ma takie same linie, jak klasyczny VW Golf.

W bocznej linii charakterystyczny jest słupek D, który ma formę typową dla słupka C w zwykłym Golfie. Trzecie okno boczne stanowi optycznie część tylnego słupka.

Tył auta wyróżnia się nowymi dwuczęściowymi światłami. Połowa kloszy zintegrowana z pokrywą bagażnika jest większa, niż w modelach hatchback i w dolnej części dalej przebiega linią równoległą do pokrywy kufra.

Bagażnik ze skrytką

Kabina Volkswagena Golfa Varianta zawiera rozwiązane już z wersji hatchback, poza jednym elementem – bagażnikiem. W samochodzie typu kombi to najważniejsza część auta. W VW Golfie Variancie bagażnik ma pojemność 605 litrów – o sto więcej niż w poprzednim modelu. Po złożeniu oparcia tylnej kanapy pojemność przedziału bagażowego liczy 1620 l (+ 125 l).

Długość przestrzeni bagażowej do tylnej kanapy wynosi 1055 mm, do oparć przednich siedzeń – 1831 mm, czyli o 131 mm więcej niż w poprzednim modelu. Kiedy złożymy oparcie prawego przedniego fotel można przewozić przedmioty o długości nawet 2671 mm. Optymalnemu wykorzystaniu przestrzeni bagażowej sprzyjają również duże wymiary otworu bagażnika (wysokość 675 mm, szerokość 1031 mm).

Podłoga bagażnika może być ustawiona na kilku wysokościach lub, jeśli zajdzie taka potrzeba, całkowicie zdemotowana. Do wyposażenia seryjnego należy osłona przestrzeni bagażowej w postaci rolety, rozsuwanej automatycznie i dwustopniowo.

Nieużywaną roletę, podobnie jak siatkę oddzielającą przestrzeń bagażową od pasażerskiej, można schować pod podłogą. Znajduje się tam płytki schowek o głębokości ok. 10 cm, w którym można przewieźć np. teczkę albo trzymać drobiazgi jakich zawsze pełno w bagażniku. Praktycznym rozwiązaniem w bagażniku są cztery haczyki do mocowania toreb. Są jeszcze dwa schowki w bocznych ścianach bagażnika.

Nowością jest funkcja zwalniania blokady i składania oparcia z bagażnika. Oparcie jest odblokowywane i składane przy użyciu dźwigienek znajdujących się w bocznych ścianach bagażnika. Po zwolnieniu blokady oparcia automatycznie opadają do przodu i razem z podłogą tworzą prawie płaską powierzchnię.

Diesel BlueMotion

Pod maską testowanego auta pracował czterocylindrowy silnik wysokoprężny, z turbodoładowaniem i bezpośrednim wtryskiem, o pojemności 2 litrów i mocy 150 KM. Jednostka należy do serii BlueMotion Technology, które cechuje oszczędność paliwa i ograniczenie emisji spalin.

Moc 150 koni dla auta kompaktowego jest w sam raz. Istotniejsze jest to, że wysoki moment obrotowy 320 Nm jest osiągany już przy 1750 obr./min. Oznacza to, że pojazd żwawo przyspiesza na każdym biegu.
Taki charakter jednostki napędowej wcale nie oznacza, że kierowca często musi odwiedzać stację paliw. Producent podaje, że w wersji 2.0 TDI z przekładnią DSG Golfa Variant zużywa średnio 4,5 l na 100 km. W naszym teście spalił o litr więcej, ale i tak jest to dobry wynik.

Podkreślić jeszcze należy, że ten silnik jest cichy. Nawet po porannym rozruchu silnika niemal nie słychać w kabinie, choć pewnie udział w tym ma dobre wyciszenie wnętrza.

Kilka słów należy się jeszcze skrzyni biegów. Sześciostopniowa przekładnia DSG, z dwoma sprzęgłami, jest nietypowym automatem - cały czas przekazuje na koła moment obrotowy z silnika. Nie ma przerw na zmianę przełożenia jak w klasycznym automacie. W praktyce wygląda to tak, że np. przy ruszaniu spod świateł na skrzyżowaniach auto startuje jak na zawodach.

Na trasie i w mieście

Volkswagen Golf Variant wersji 2.0 TDI DSG jest autem wręcz stworzonym do długich przejazdów. Kierowca i pasażerowie z pewnością nie będą narzekać na brak miejsca.

Zawieszenie jest nastawione na zapewnienie jak największego komfortu jazdy. Z tego względu mam ono raczej miękka charakterystykę, ale nie na tyle, aby jazda w zakrętach była niebezpieczną loterią. Samochód pewnie trzyma się nawierzchni, dzięki czemu za często nie trzeba zdejmować nogi z pedału gazu. Wygodę zapewnia też skrzynia DSG. Jej zalety można poznać nie tylko podczas przyspieszania, ale także podczas jazdy w korku – nie trzeba ciągle sięgać ręką do dźwigni zmiany biegów.

Wygodną podróż zapewniają też obszerne fotele z przodu oraz szeroka i dobrze wyprofilowana kanapa z tyłu. Zaś lista wyposażenia standardowego jest bardzo długa. W zasadzie jest wszystko, co służy komfortowi i bezpieczeństwu. Ale to raczej nie powinno dziwić w aucie za prawie 107 tys. zł, bo tyle właśnie kosztuje VW Golf Variant 2.0 TDI DSG w wersji Highline, w której był testowy egzemplarz.

W wersji podstawowej Trendline, z bazowym silnikiem 1.2 TSI 85 KM, Volkswagen Golf Variant kosztuje 68 510 zł. W wyposażeniu znajdują się m.in. takie elementy jak: sześć poduszek powietrznych, systemy ABS/ESP, system audio z ekranem dotykowym z 5-calowym wyświetlaczem TFT i złączem kart SD, elektroniczny hamulec postojowy z funkcją Auto-Hold, wskaźnik ciśnienia w oponach, światła do jazdy w dzień, klimatyzacja, elektrycznie regulowane lusterka zewnętrzne, wskaźnik temperatury na zewnątrz, elektrycznie sterowane szyby, zagłówki zoptymalizowane pod kątem bezpieczeństwa, konsola środkowa ze schowkiem, regulacja odległości i wysokości kierownicy, fotel kierowcy z regulacją wysokości, filtr kurzu i pyłków, centralny zamek z pilotem.

Volkswagen Golf Variant ma wielu konkurentów. W przypadku wersji 2.0 TDI DSG Highlina są to np. Ford Focus 2.0 TDCi 163 KM Titanium (96 450 zł), Opel Astra 2.0 CDTi 165 KM Sport (97 050 zł), Skoda Octavia Combi 2.0 TDI DSG Ambition (100 100 zł).

Plusy
Funkcjonalne wnętrze
Mocny i oszczędny silnik
Bogate wyposażenie

Minusy
Cena

Volkswagen Golf Variant 2.0 TDI DSG – dane techniczne
Nadwozie: kombi
Silnik: turbodiesel, 4 cyl., 16V, pojemność 1968 ccm
Moc i moment obrotowy: 150 KM przy 3500 obr./min; 320 Nm przy 1750 obr./min
Skrzynia biegów i napęd: automatyczna, 6-biegowa; napęd na przednią oś
Przyspieszenie 0 do 100 km/h: 8,9 s
Prędkość maksymalna: 216 km/h
Średnie spalanie (miasto/trasa/mieszane): 5,4/4,1/4,5 l/100 km
Wymiary (dł./wys./szer./rozst. osi): 4562/1481/1799/2635 mm
Masa i poj. bagażnika: 1379 kg
Pojemność bagażnika: 605 l (1620 l)
Cena auta testowego: b.d.

Wojciech Frelichowski 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty