Testy zderzeniowe Euro NCAP. Dla bezpieczeństwa rozbijają nowe auta

Stanisław Rochowicz
Organizacja Euro NCAP przez 20 lat swojego istnienia rozbiła już niemal 2000 samochodów. Nie robią tego jednak złośliwie. Robią to dla naszego bezpieczeństwa.

Najnowsze testy zderzeniowe pokazują, że poziom bezpieczeństwa nowych samochodów, oferowanych na europejskim rynku stale się podnosi. Dziś już tylko sporadycznie zdarzają się pojazdy, które zasłużyły na mniej niż 3 gwiazdki. Rośnie za to liczba prymusów, których oceniono na 5 gwiazdek.

Organizacja Euro NCAP tylko w zeszłym roku przeprowadziła testy zderzeniowe 70 nowych samochodów oferowanych na europejskim rynku. A od początku istnienia (powstała w 1997 roku) rozbiła – by poprawiać bezpieczeństwo nas wszystkich – niemal 2000 aut. Dziś coraz trudniej zdobyć maksymalną ocenę pięciu gwiazdek w testach Euro NCAP. Kryteria są coraz bardziej wyśrubowane. Mimo to liczba samochodów, które uzyskały 5 gwiazdek stale rośnie. Jak więc wybrać bezpieczniejsze auto spośród kilku, które mają identyczną ocenę? Mogą w tym pomóc przyznawane co roku tytuły „Best in class” – od 2010 roku otrzymują je najlepsze z samochodów w poszczególnych segmentach. By zdobyć ten tytuł trzeba więc nie tylko uzyskać pięć gwiazdek, lecz także jak najlepsze wyniki za ochronę dorosłych pasażerów, dzieci, pieszych i wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa.

Fot. Euro NCAP
Fot. Euro NCAP

Pod tym względem ubiegły rok należał zdecydowanie do Volkswagena, który zdobył trzy tytuły na siedem przyznanych. Najlepszymi w swoich klasach okazały się Polo (supermini), T-Roc (małe SUVy) i Arteon (limuzyny). Pozostałe trzy przypadły Subaru XV, Subaru Imprezie, Oplowi Crossland X i Volvo XC60. Łącznie Volkswagen przez osiem lat (tytuły „Best in class” są przyznawane przez Euro NCAP od 2010 roku) otrzymał aż sześć tych prestiżowych wyróżnień. Tyle samo tytułów ma na swoim koncie Ford, inni producenci, jak Volvo, Mercedes czy Toyota mają odpowiednio 4, 3 i 2 tytuły „Best in class”.

Organizacja Euro NCAP wciąż zaostrza kryteria, jakie trzeba spełnić, by zdobyć maksymalną notę pięciu gwiazdek. Mimo to, aż 44 spośród 70 badanych w zeszłym roku aut na nią zasłużyło. Z drugiej strony 17 samochodów zdobyło zaledwie 3 gwiazdki.

Warto przeanalizować wyniki samochodów, które uzyskały trzy gwiazdki. Czyli niezły wynik, zwłaszcza dla małych aut. W gronie „trzygwiazdkowych” aut w 2017 roku znalazły się m.in. Kia Picanto, Kia Rio, Kia Stonic, Suzuki Swift i Toyota Aygo. Były one testowane dwukrotnie – w wersji standardowej i wyposażonej w „safety pack”, czyli elementy, zwiększające bezpieczeństwo pasażerów. I rezultat takiego zabiegu jest wyraźnie widoczny – Aygo, Swift i Picanto poprawiły się o jedną gwiazdkę, zaś Rio i Stonic uzyskały maksymalne noty. Jak się okazuje, małe także potrafi być bezpieczne. Dlatego też przy ewentualnym zakupie nowego auta warto jest zastanowić się nad dokupieniem pakietów bezpieczeństwa. W przypadku Kii Stonic i Rio to dodatkowy wydatek 2000 lub 2500 zł – tyle trzeba zapłacić za pakiet Kia Advanced Driving Assistance. W jego skład wchodzą m.in. system Kia Brake Assist i LDWS – układ ostrzegający w przypadku niezamierzonego zjazdu z pasa ruchu. W droższych odmianach pakiet jest uzupełniony o system ostrzegający przed pojazdami w martwym polu lusterek (dopłata rośnie wówczas do 4000 zł).

Zobacz także: Testujemy Lexusa LC 500h

Małe może być bezpieczne także w podstawowej odmianie. Dowodzą tego wyniki Volkswagena Polo i T-Roca. W obu tych modelach do wyposażenia standardowego należy system Front Assist, który monitoruje obszar przed samochodem. Gdy odległość do poprzedzającego pojazdu zanadto się zmniejszy ostrzeże kierowcę sygnałami graficznymi i dźwiękowymi, a także przyhamuje auto. Front Assist przygotowuje układ hamulcowy do awaryjnego hamowania, a gdy uzna, że kolizji nie da się uniknąć, automatycznie uruchomi hamowanie z pełną siłą. Co ważne, układ rozpoznaje także rowerzystów i pieszych.

Dlatego też zanim zakupimy samochód, pomyślmy czy nie wato jest dołożyć trochę i nabyć auto z zaawansowanymi systemami bezpieczeństwa lub wybrać te modele, które mają je już w standardzie.

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty