Ocena samochodów odbywa się w czterech podstawowych kategoriach. W symulacji zderzenia czołowego testowany samochód uderza 40% swojej przedniej powierzchni w przeszkodę. Pojazd przemieszcza się z prędkością 64 km/h, co ma symulować zderzenie dwóch aut jadących z prędkością 55 km/h. W zderzeniu bocznym w bok testowanego pojazdu, od strony i na wysokości kierowcy, uderza wózek z deformowalnym przodem. Wózek przemieszcza się z prędkością 50 km/h. W zderzeniu ze słupem auto uderza z prędkością 29 km/h bokiem, od strony kierowcy w słup. Celem tego testu jest sprawdzenie ochrony głowy kierowcy oraz klatki piersiowej.
W zderzeniu z pieszym w różne punkty z przodu pojazdu (na masce, na wysokości przednich reflektorów, na przednim zderzaku) wystrzeliwane z prędkością 40 km/h manekiny pełniące role pieszych. Z kolei w teście whiplash wykorzystywany jest tylko fotel z manekinem, jadący po szynach. Jego zadaniem jest sprawdzenie, jaką ochronę kręgosłupa gwarantuje fotel przy uderzeniu w tył pojazdu.
Zobacz także: Seat Ibiza 1.0 TSI w naszym teście
W tych testach samochód uzyskuje od jednej do pięciu gwiazdek, których ilość określa poziom bezpieczeństwa kierowcy i pasażerów pojazdu. Im wyższa ich ilość, tym bezpieczniejsze auto według Euro NCAP.
Euro NCAP - wyniki testów zderzeniowych
Audi Q3
Liczba gwiazdek 5/5
Ochrona dorosłych 95%
Ochrona dzieci 86% O
chrona pieszych 76%
Systemy bezpieczeństwa 85%
BMW X5
Liczba gwiazdek 5/5
Ochrona dorosłych 95%
Ochrona dzieci 86%
Ochrona pieszych 76%
Systemy bezpieczeństwa 85%
Fiat Panda
Liczba gwiazdek 0/5
Ochrona dorosłych 45%
Ochrona dzieci 16%
Ochrona pieszych 47%
Systemy bezpieczeństwa 7%
Hyundai Santa Fe
Liczba gwiazdek 5/5
Ochrona dorosłych 94%
Ochrona dzieci 88%
Ochrona pieszych 67%
Systemy bezpieczeństwa 76%
Jaguar I-Pace
Liczba gwiazdek 5/5
Ochrona dorosłych 91%
Ochrona dzieci 81%
Ochrona pieszych 73%
Systemy bezpieczeństwa 81%
Jeep Wrangler
Liczba gwiazdek 1/5
Ochrona dorosłych 50%
Ochrona dzieci 69%
Ochrona pieszych 49%
Systemy bezpieczeństwa 32%
Peugeot 508
Liczba gwiazdek 5/5
Ochrona dorosłych 96%
Ochrona dzieci 86%
Ochrona pieszych 71%
Systemy bezpieczeństwa 79%
Volvo S60/V60
Liczba gwiazdek 5/5
Ochrona dorosłych 96%
Ochrona dzieci 84%
Ochrona pieszych 74%
Systemy bezpieczeństwa 76%
Fiat Panda nie otrzymał choćby jednej gwiazdki, co wynika głównie z tego, że nie oferuje nawet pojedynczego aktywnego systemu bezpieczeństwa. Bardzo ograniczona liczba systemów aktywnie wspomagających kierowcę zamontowana została także w nowym Jeepie Wranglerze, który otrzymał jedną gwiazdkę.
Droga księżycowa w Gdyni, czyli Marszewska Góra
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?