Testy zderzeniowe Euro NCAP. Najbardziej i najmniej bezpieczne auta

Mariusz Michalak
Euro NCAP to jedna z najbardziej wpływowych organizacji badających kwestie bezpieczeństwa zapewnianego przez samochody. Jakim próbom poddaje testowane auta i skąd je właściwie bierze?
Fot. Opel
Fot. Opel

W lutym 1997 roku pierwsze wyniki testów zderzeniowych zostały przedstawione na konferencji prasowej. Wywołały one negatywną reakcję producentów aut, którzy zasugerowali, że wymagania w stosunku do pojazdów są zbyt duże i żadnemu z nich nie uda się uzyskać maksymalnej na ówczesne czasy oceny. W lipcu 1997 roku taką ocenę przyznano jednak Volvo S40. Ale po kolei.

Trudne początki

Euro NCAP European New Car Assessment Programme od kilkunastu lat zajmuje się rozbijaniem pojazdów. Oczywiście w warunkach kontrolowanych. W latach 70. zrzeszenie European Experimental Vehicles Committee (EEVC) zaczęło pracować nad przygotowaniem zasad mających pomóc oceniać różne aspekty bezpieczeństwa samochodów. Na początku lat 90. badania te doprowadziły do opracowania pełnej skali procedur testów zderzeniowych w zakresie ochrony osób podróżujących autem podczas zderzenia czołowego i uderzenia bocznego, a także bezpieczeństwa pieszych potrąconych przez pojazd. Początkowo pomysł wprowadzenia prób jako obowiązkowych spotkał się z oporem przemysłu motoryzacyjnego. Forsował go jednak rząd brytyjski i po kilkunastu miesiącach dyskusji i przygotowań wykonano testy siedmiu aut segmentu mini. W listopadzie 1996 roku szwedzka agencja rządowa Vägverket oraz Międzynarodowa Federacja Samochodowa (FIA) przystąpiły do programu, a w grudniu odbyło się inauguracyjne spotkanie Euro NCAP. 27 listopada 2003 roku Euro NCAP ogłosiło wprowadzenie oceny za ochronę dzieci przewożonych autem. Badania wykazały bowiem, że ponad 60 proc. fotelików nie jest wykorzystywanych w sposób prawidłowy. Poprzez nową ocenę organizacja zamierzała zachęcić producentów samochodów i fotelików, a także rodziców, do wzięcia wspólnej odpowiedzialności za bezpieczeństwo dzieci podróżujących samochodami.

Pięć gwiazdek

Fot. Opel
Fot. Opel

W 2009 roku wprowadzono znaczącą modyfikację w podawaniu wyników: dotychczasowe trzy oddzielne oceny (za ochronę dorosłych, dzieci i pieszych) zastąpiono jedną ogólną (maksymalnie pięć gwiazdek), na którą składają się notowania w czterech obszarach: ochrony dorosłych, ochrony dzieci, ochrony pieszych i systemów bezpieczeństwa. Ogólna ocena jest obliczana przez zważenie wyników w odniesieniu do siebie, przy jednoczesnym zapewnieniu, że żaden obszar nie wypada poniżej oczekiwań. Bazowe próby dynamiczne pozostały bez zmian, z wyjątkiem dodania testu ochrony szyi podczas uderzenia w tył pojazdu. Euro NCAP zaczęło ponadto nagradzać nie tylko za system przypominający o zapięciu pasów bezpieczeństwa, ale również posiadanie przez pojazd ogranicznika prędkości i standardowego wyposażenia w elektroniczny system kontroli stabilności (ESP).

W 2010 roku podniesiono progi ogólnego wyniku, umożliwiające uzyskanie czterech i pięciu gwiazdek. Dwa lata później zaostrzono wymagania dotyczące bezpieczeństwa przechodniów w przypadku potrącenia. W 2013 roku wprowadzono dodatkowe punkty za systemy informujące o ograniczeniu prędkości na danym terenie i zwiększono wymagania w stosunku do ochrony dzieci i pieszych. Od roku 2014 na ostateczny wynik wpływ ma m.in. obecność systemów pozwalających na uniknięcie zderzenia. Zmodyfikowano również sposób wykonywania badania bezpieczeństwa pieszych, bardziej szczegółowej analizie poddając zderzak i krawędź maski. Ponadto większa waga w ogólnym rozrachunku jest przykładana do systemów bezpieczeństwa, a mniejsza do ochrony dorosłych pasażerów.

Auta do testów
Niemożliwe jest, aby testom został poddany każdy nowy samochód, który właśnie trafia na rynek. Co roku wybór dokonywany jest zatem z najbardziej popularnych i ciekawych modeli. Każda organizacja członkowska Euro NCAP sponsoruje ocenę co najmniej jednego modelu samochodu rocznie. Może wybrać samochód istotny dla własnego rynku krajowego lub w jednym, szczególnie ważnym segmencie. Ponadto producenci pojazdów mogą zasponsorować udział konkretnego auta.

Euro NCAP zwraca się do wytwórcy auta w celu uzyskania informacji na temat najbardziej popularnego wariantu i zainstalowanych w nim rozwiązań z zakresu bezpieczeństwa. Na tej bazie wybierane jest auto do prób zderzeniowych. W wyjątkowych przypadkach Euro NCAP pozwala na przetestowanie wersji z opcjonalnie dostępnymi technologiami, o ile wyposażenie to trafia do dużej liczby sprzedawanych egzemplarzy danego modelu, i tylko przez krótki okres wprowadzania samochodów. Test każdego z modeli oznacza konieczność rozbicia do czterech identycznych samochodów. Jeśli są już w sprzedaży, Euro NCAP na ogół kupuje pojazdy u dealerów, w ten sam sposób, jak ma to miejsce w przypadku zwykłych konsumentów. Samochody nabywane są więc anonimowo albo od jednego sprzedawcy, albo od kilku. Kiedy auta znajdą się w zakładzie testowym, organizacja prosi producenta o potwierdzenie specyfikacji na podstawie numeru VIN. Jeśli w międzyczasie dokonana została jakaś zmiana produkcyjna dotycząca np. fabrycznego wyposażenia w rozwiązania z zakresu bezpieczeństwa, producent może wystąpić o uzupełnienie go w pojeździe. To gwarantuje, że po opublikowaniu, wyniki są reprezentatywne.

Fot. Opel
Fot. Opel

A co jeśli samochód nie wszedł jeszcze na rynek? Wtedy Euro NCAP wybiera wersje tego modelu z początku produkcji, odwiedzając fabrykę i dobierając poszczególne samochody wyrywkowo lub na podstawie losowania numeru VIN z listy dostarczonej przez producenta. W tym miejscu trzeba zaznaczyć, że organizacja nie poddaje próbom pojazdów, które nie są w pełni homologowane czy też nie pochodzą z produkcji seryjnej.

Przeprowadzane zderzenia

Najważniejszym z testów przeprowadzanych przez Euro NCAP, jest ten symulujący zderzenie czołowe w deformowalną przeszkodę przy 64 km/h, co imituje zderzenie dwóch aut jadących z prędkością 55 km/h. Stosowane jest przy tym przesunięcie wynoszące 40 proc. (auto nie uderza w przeszkodę równomiernie całym przodem).

Kolejną próbą, symulującą zderzenie boczne z innym samochodem, jest uderzenie ruchomą, deformowalną platformą w drzwi auta z prędkością 50 km/h. Z kolei podczas testu słupa, samochód przesuwany jest z prędkością 29 km/h na wąski, metalowy pal, który następnie wbija się pojazd.

W ramach sprawdzania ochrony zapewnianej pieszym biorącym udział w kolizji z pojazdem, auto potrąca manekina z prędkością 40 km/h, a ocenie poddaje się efekt uderzenia zderzaka w podudzie, maski w udo, a także głowy pieszego w maskę czy podszybie auta. W przypadku samochodów mających system unoszenia pokrywy silnika w chwili wykrycia kolizji z pieszym (co ma zamortyzować uderzenie), Euro NCAP przeprowadza testy z użyciem głowy manekina, by wykazać, czy czujniki są w stanie zareagować odpowiednio szybko i dopasować się do wzrostu pieszego.

Jakie auta zatem są najbezpieczniejsze, a które uzyskały notę znacznie poniżej oczekiwań?  Wybierając samochody do zestawienia kierowaliśmy się bezpieczeństwem dorosłych pasażerów oraz sumaryczną liczbą przyznanych gwiazdek. Zachowaliśmy podział na segmenty według Euro NCAP.

Najbardziej i najmniej bezpieczne auta według Euro NCAP w latach 2013 - 2015 z podziałem na klasy

KLASA MINI 
Najbardziej bezpieczne auta klasa mini rok 2015  
Marka i model Bezpieczeństwo dorosłych pasażerówBezpieczeństwo dzieciBezpieczeństwo pieszychSystemy wspomagające bezpieczeństwo Liczba gwiazdek
Honda Jazz93%85%73%71%5
MINI Clubman90%68%68%67%4
Suzuki Vitara89%85%76%75%5
Mazda 286%78%84%64%4
Hyundai i2085%73%79%64%4
Mazda CX-385%79%84%64%4
Opel Karl74%72%68%64%4
Najmniej bezpieczne auta klasa mini rok 2015  
Fiat Panda Cross70%77%50%46%3
Lancia Ypsilon 44%79%64%38%2
Najbardziej bezpieczne auta klasa mini rok 2014 
Ford Tourneo Courier84%84%74%56%4
Smart Fortwo82%80%56%56%4
Skoda Fabia81%81%69%69%5
Peugeot 10880%80%62%56%4
Citroen C180%80%62%56%4
Toyota Aygo80%80%62%56%4
Opel Corsa79%77%71%56%4
Mini Cooper79%73%66%56%4
Hyundai i1079%80%71%56%4
Smart Fourfour78%77%65%56%4
Renault Twingo78%81%68%56%4
Najmniej bezpieczne auta klasa mini rok 2014 
MG 3 69%71%59%38%3
Suzuki Celerio61%74%68%38%3
Najbardziej bezpieczne auta klasa mini rok 2013 
Mitshubisi Space Star90%71%73%55%4
Renault ZOE89%80%66%85%5
Renault Captur88%79%61%81%5
Peugeot 200888%77%72%70%5
Opel Adam87%72%65%81%4
Nissan Note86%82%58%70%4
Dacia Sandero80%79%57%55%4
Najmniej bezpieczne auta klasa mini rok 2013 
Brak aut w zestawieniu      
AUTA RODZINNE MAŁE
Najbardziej bezpieczne auta rodzinne małe rok 2015  
Infiniti Q3084%86%91%81%5
Opel Astra86%84%83%75%5
Renault Megane88%87%71%71%5
Honda HRV 86%79%72%71%5
Najmniej bezpieczne auta rodzinne małe rok 2015  
Brak aut w zestawieniu      
Najbardziej bezpieczne auta rodzinne małe rok 2014 
Nissan Qashquai88%83%68%79%5
Nissan Pulsar84%81%75%68%5
BMW Serii 2 Active Tourer84%85%60%70%5
Renault Megane83%78%60%48%4
Citroen C4 Cactus82%79%80%56%3
Audi A3 Sportback e-tron 82%78%66%68%5
Najmniej bezpieczne auta rodzinne małe rok 2014 
Peugeot 30171%75%54%33%3
Citroen C-Elysee71%75%54%33%3
Najbardziej bezpieczne auta rodzinne małe rok 2013 
Qoros 3 sedan95%87%77%81%5
Toyota Corolla94%82%67%66%5
Chevrolet Trax94%85%64%81%5
Ford EcoSport93%77%58%55%4
Mazda 393%86%65%81%5
Toyota Auris92%84%68%66%5
Suzuki SX-492%80%72%81%5
Peugeot 30892%79%64%81%5
Mercedes CLA91%75%74%81%5
BMW i386%81%57%55%4
Najmniej bezpieczne auta rodzinne małe rok 2013 
Brak aut w zestawieniu      
AUTA RODZINNE DUŻE
Najbardziej bezpieczne auta rodzinne duże rok 2015 
Toyota Avensis93%85%78%81%5
Jaguar XE92%82%81%82%5
Audi A490%87%75%75%5
Kia Optima89%86%67%71%5
Skoda Superb86%86%61%76%5
Renault Talisman86%84%68%76%5
Najmniej bezpieczne auta rodzinne duże rok 2015  
Brak aut w zestawieniu      
Najbardziej bezpieczne auta rodzinne duże rok 2014 
Mercedes Klasy C92%84%77%70%5
Ford Mondeo86%82%66%66%5
Subaru Outback85%87%70%73%5
Volkswagen Passat85%87%66%76%5
Najmniej bezpieczne auta rodzinne duże rok 2014 
Brak aut w zestawieniu      
Najbardziej bezpieczne auta rodzinne duże rok 2013 
Skoda Octavia93%86%66%66%5
Mazda 692%77%66%81%5
Lexus91%85%80%66%5
Najmniej bezpieczne auta rodzinne duże rok 2013 
Brak aut w zestawieniu      
MINIVANY DUŻE
Najbardziej bezpieczne minivany duże rok 2015 
Renault Espace82%89%70%80%5
Ford Galaxy87%87%79%71%5
Ford S-MAX87%87%79%71%5
Najbardziej i najmniej bezpieczne minivany duże rok 2013 i 2014 
Brak aut w zestawieniu      
MINIVANY MAŁE
Najbardziej bezpieczne minivany małe rok 2015 
Volkswagen Touran 88%89%71%76%5
Fiat 500X86%85%74%64%5
Volkswagen Caddy84%78%58%68%5
Najmniej bezpieczne minivany małe rok 2015 
Brak aut w zestawieniu      
Najbardziej bezpieczne minivany małe rok 2014 
Volkswagen Golf Sportsvan87%85%62%73%5
Kia Soul EV84%82%59%56%4
Nissan e-NV200 Evalia75%80%60%38%3
Kia Soul 75%82%59%56%4
Najmniej bezpieczne minivany małe rok 2014 
Dacia Logan MCV57%75%55%38%3
Peugeot Partner56%74%63%48%3
Citroen Berlingo56%74%63%48%3
Najbardziej bezpieczne minivany małe rok 2013 
Ford Tourneo Connect94%85%62%70%5
Kia Carens94%76%64%81%5
Citroen C4 Picasso86%88%68%81%5
Najmniej bezpieczne minivany małe rok 2013 
Mercedes Citan74%69%56%33%3
Nisan Evalia68%81%67%55%3
VANY
Najbardziej bezpieczne vany rok 2015 
Citroen Spacetourer81%91%64%78%4
Paugeot Traveller81%91%64%78%5
Toyota Proace81%91%64%78%5
Najmniej bezpieczne vany rok 2015 
Opel Vivaro52%91%53%57%3
Renault Traffic52%91%53%57%3
Najbardziej bezpieczne vany rok 2014 
Mercedes Klasy V93%87%67%85%5
Najmniej bezpieczne vany rok 2014 
Brak aut w zestawieniu      
Najbardziej bezpieczne vany rok 2013 
Volkswagen T579%74%32%57%4
Najmniej bezpieczne vany rok 2013 
Brak aut w zestawieniu      
MAŁE SUVY
Najbardziej bezpieczne małe SUV-y rok 2015 
Mercedes-Benz GLC95%89%82%71%5
BMX X190%87%74%77%5
Kia Sprtage90%83%66%71%5
Renault Kadjar89%81%74%71%5
Hyundai Tucson86%85%71%71%5
Najmniej bezpieczne małe SUV-y rok 2015 
Brak aut w zestawieniu      
Najbardziej bezpieczne małe SUV-y rok 2014 
Mercedes GLA96%88%67%70%5
Land Rover Discovery Sport93%83%69%82%5
Porsche Macan88%87%60%66%5
Jeep Renegade87%85%65%74%5
Nissan X-Trail86%83%75%75%5
Lexus NX88%82%69%71%5
Najmniej bezpieczne małe SUV-y rok 2014 
Brak aut w zestawieniu      
Najbardziej bezpieczne małe SUV-y rok 2013 
Honda CR-V93%74%68%66%5
Jeep Cherokee92%79%67%74%5
Toyota RAV 489%82%66%68%5
Mitsubishi Outlander PHEV88%89%64%81%5
Najmniej bezpieczne małe SUV-y rok 2013 
Brak aut w zestawieniu      
DUŻE SUVY
Najbardziej bezpieczne duże SUV-y rok 2015 
Volvo XC9097%87%72%100%5
Audi Q794%88%70%76%5
Lexus RX91%82%79%77%5
Najmniej bezpieczne duże SUV-y rok 2015 
Brak aut w zestawieniu      
Najbardziej bezpieczne duże SUV-y rok 2014 
Kia Sorento90%83%67%71%5
Najmniej bezpieczne duże SUV-y rok 2014 
Brak aut w zestawieniu      
Najbardziej i najmniej bezpieczne duże SUV-y rok 2013 
Brak aut w zestawieniu      
PICKUP
Najbardziej bezpieczne pickupy rok 2015 
Nissan Navara79%78%78%68%4
Mitsubishi L20081%84%76%64%4
Najmniej bezpieczne pickupy rok 2015 
Brak aut w zestawieniu      
Najmniej i najbardziej bezpieczne pickupy rok 2014 i 2013 
Brak aut w zestawieniu      
ROADSTER
Najbardziej bezpieczne roadstery rok 2015 
Mazda MX-584%80%93%64%4
Audi TT81%68%82%64%4
Najmniej bezpieczne roadstery rok 2015 
BMW Z469%61%91%46%3
Najmniej i najbardziej bezpieczne roadstery rok 2014 i 2013 
Brak aut w zestawieniu      
LUKSUSOWE
Najbardziej bezpieczne auta luksusowe rok 2015 
Jaguar XF 92%84%80%83%5
Najmniej bezpieczne auta luksusowe 2015 
Brak aut w zestawieniu      
Najbardziej bezpieczne auta luksusowe rok 2014 
Tesla Model S82%77%66%71%5
Najmniej bezpieczne auta luksusowe rok 2014 
Brak aut w zestawieniu      
Najbardziej bezpieczne auta luksusowe rok 2013 
Maserati Ghibli95%79%74%81%5
Infiniti Q5086%85%67%81%5
Najmniej bezpieczne auta luksusowe rok 2013 
Brak aut w zestawieniu      

 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Parada Motocyklistów w Łodzi

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty