Wszystko
o samochodach

Wiadomości / Raporty

Testy zderzeniowe Euro NCAP. Najbardziej i najmniej bezpieczne auta

Data publikacji: Autor: Mariusz Michalak

Fot. Opel  Euro NCAP to jedna z najbardziej wpływowych organizacji badających kwestie bezpieczeństwa zapewnianego przez samochody. Jakim próbom poddaje testowane auta i skąd je właściwie bierze?

Fot. Opel  W lutym 1997 roku pierwsze wyniki testów zderzeniowych zostały przedstawione na konferencji prasowej. Wywołały one negatywną reakcję producentów aut, którzy zasugerowali, że wymagania w stosunku do pojazdów są zbyt duże i żadnemu z nich nie uda się uzyskać maksymalnej na ówczesne czasy oceny. W lipcu 1997 roku taką ocenę przyznano jednak Volvo S40. Ale po kolei.

Trudne początki

Euro NCAP European New Car Assessment Programme od kilkunastu lat zajmuje się rozbijaniem pojazdów. Oczywiście w warunkach kontrolowanych. W latach 70. zrzeszenie European Experimental Vehicles Committee (EEVC) zaczęło pracować nad przygotowaniem zasad mających pomóc oceniać różne aspekty bezpieczeństwa samochodów. Na początku lat 90. badania te doprowadziły do opracowania pełnej skali procedur testów zderzeniowych w zakresie ochrony osób podróżujących autem podczas zderzenia czołowego i uderzenia bocznego, a także bezpieczeństwa pieszych potrąconych przez pojazd. Początkowo pomysł wprowadzenia prób jako obowiązkowych spotkał się z oporem przemysłu motoryzacyjnego. Forsował go jednak rząd brytyjski i po kilkunastu miesiącach dyskusji i przygotowań wykonano testy siedmiu aut segmentu mini. W listopadzie 1996 roku szwedzka agencja rządowa Vägverket oraz Międzynarodowa Federacja Samochodowa (FIA) przystąpiły do programu, a w grudniu odbyło się inauguracyjne spotkanie Euro NCAP. 27 listopada 2003 roku Euro NCAP ogłosiło wprowadzenie oceny za ochronę dzieci przewożonych autem. Badania wykazały bowiem, że ponad 60 proc. fotelików nie jest wykorzystywanych w sposób prawidłowy. Poprzez nową ocenę organizacja zamierzała zachęcić producentów samochodów i fotelików, a także rodziców, do wzięcia wspólnej odpowiedzialności za bezpieczeństwo dzieci podróżujących samochodami.

Pięć gwiazdek

Fot. Opel  W 2009 roku wprowadzono znaczącą modyfikację w podawaniu wyników: dotychczasowe trzy oddzielne oceny (za ochronę dorosłych, dzieci i pieszych) zastąpiono jedną ogólną (maksymalnie pięć gwiazdek), na którą składają się notowania w czterech obszarach: ochrony dorosłych, ochrony dzieci, ochrony pieszych i systemów bezpieczeństwa. Ogólna ocena jest obliczana przez zważenie wyników w odniesieniu do siebie, przy jednoczesnym zapewnieniu, że żaden obszar nie wypada poniżej oczekiwań. Bazowe próby dynamiczne pozostały bez zmian, z wyjątkiem dodania testu ochrony szyi podczas uderzenia w tył pojazdu. Euro NCAP zaczęło ponadto nagradzać nie tylko za system przypominający o zapięciu pasów bezpieczeństwa, ale również posiadanie przez pojazd ogranicznika prędkości i standardowego wyposażenia w elektroniczny system kontroli stabilności (ESP).

W 2010 roku podniesiono progi ogólnego wyniku, umożliwiające uzyskanie czterech i pięciu gwiazdek. Dwa lata później zaostrzono wymagania dotyczące bezpieczeństwa przechodniów w przypadku potrącenia. W 2013 roku wprowadzono dodatkowe punkty za systemy informujące o ograniczeniu prędkości na danym terenie i zwiększono wymagania w stosunku do ochrony dzieci i pieszych. Od roku 2014 na ostateczny wynik wpływ ma m.in. obecność systemów pozwalających na uniknięcie zderzenia. Zmodyfikowano również sposób wykonywania badania bezpieczeństwa pieszych, bardziej szczegółowej analizie poddając zderzak i krawędź maski. Ponadto większa waga w ogólnym rozrachunku jest przykładana do systemów bezpieczeństwa, a mniejsza do ochrony dorosłych pasażerów.

Auta do testów

Niemożliwe jest, aby testom został poddany każdy nowy samochód, który właśnie trafia na rynek. Co roku wybór dokonywany jest zatem z najbardziej popularnych i ciekawych modeli. Każda organizacja członkowska Euro NCAP sponsoruje ocenę co najmniej jednego modelu samochodu rocznie. Może wybrać samochód istotny dla własnego rynku krajowego lub w jednym, szczególnie ważnym segmencie. Ponadto producenci pojazdów mogą zasponsorować udział konkretnego auta.

Zobacz także: Telematyka w motoryzacji. Samochód jak anioł stróż

Euro NCAP zwraca się do wytwórcy auta w celu uzyskania informacji na temat najbardziej popularnego wariantu i zainstalowanych w nim rozwiązań z zakresu bezpieczeństwa. Na tej bazie wybierane jest auto do prób zderzeniowych. W wyjątkowych przypadkach Euro NCAP pozwala na przetestowanie wersji z opcjonalnie dostępnymi technologiami, o ile wyposażenie to trafia do dużej liczby sprzedawanych egzemplarzy danego modelu, i tylko przez krótki okres wprowadzania samochodów. Test każdego z modeli oznacza konieczność rozbicia do czterech identycznych samochodów. Jeśli są już w sprzedaży, Euro NCAP na ogół kupuje pojazdy u dealerów, w ten sam sposób, jak ma to miejsce w przypadku zwykłych konsumentów. Samochody nabywane są więc anonimowo albo od jednego sprzedawcy, albo od kilku. Kiedy auta znajdą się w zakładzie testowym, organizacja prosi producenta o potwierdzenie specyfikacji na podstawie numeru VIN. Jeśli w międzyczasie dokonana została jakaś zmiana produkcyjna dotycząca np. fabrycznego wyposażenia w rozwiązania z zakresu bezpieczeństwa, producent może wystąpić o uzupełnienie go w pojeździe. To gwarantuje, że po opublikowaniu, wyniki są reprezentatywne.

Fot. Opel  A co jeśli samochód nie wszedł jeszcze na rynek? Wtedy Euro NCAP wybiera wersje tego modelu z początku produkcji, odwiedzając fabrykę i dobierając poszczególne samochody wyrywkowo lub na podstawie losowania numeru VIN z listy dostarczonej przez producenta. W tym miejscu trzeba zaznaczyć, że organizacja nie poddaje próbom pojazdów, które nie są w pełni homologowane czy też nie pochodzą z produkcji seryjnej.

Przeprowadzane zderzenia

Najważniejszym z testów przeprowadzanych przez Euro NCAP, jest ten symulujący zderzenie czołowe w deformowalną przeszkodę przy 64 km/h, co imituje zderzenie dwóch aut jadących z prędkością 55 km/h. Stosowane jest przy tym przesunięcie wynoszące 40 proc. (auto nie uderza w przeszkodę równomiernie całym przodem).

Kolejną próbą, symulującą zderzenie boczne z innym samochodem, jest uderzenie ruchomą, deformowalną platformą w drzwi auta z prędkością 50 km/h. Z kolei podczas testu słupa, samochód przesuwany jest z prędkością 29 km/h na wąski, metalowy pal, który następnie wbija się pojazd.

W ramach sprawdzania ochrony zapewnianej pieszym biorącym udział w kolizji z pojazdem, auto potrąca manekina z prędkością 40 km/h, a ocenie poddaje się efekt uderzenia zderzaka w podudzie, maski w udo, a także głowy pieszego w maskę czy podszybie auta. W przypadku samochodów mających system unoszenia pokrywy silnika w chwili wykrycia kolizji z pieszym (co ma zamortyzować uderzenie), Euro NCAP przeprowadza testy z użyciem głowy manekina, by wykazać, czy czujniki są w stanie zareagować odpowiednio szybko i dopasować się do wzrostu pieszego.

Jakie auta zatem są najbezpieczniejsze, a które uzyskały notę znacznie poniżej oczekiwań?  Wybierając samochody do zestawienia kierowaliśmy się bezpieczeństwem dorosłych pasażerów oraz sumaryczną liczbą przyznanych gwiazdek. Zachowaliśmy podział na segmenty według Euro NCAP.

Najbardziej i najmniej bezpieczne auta według Euro NCAP w latach 2013 - 2015 z podziałem na klasy

KLASA MINI 
Najbardziej bezpieczne auta klasa mini rok 2015   
Marka i model  Bezpieczeństwo dorosłych pasażerów Bezpieczeństwo dzieci Bezpieczeństwo pieszych Systemy wspomagające bezpieczeństwo  Liczba gwiazdek
Honda Jazz 93% 85% 73% 71% 5
MINI Clubman 90% 68% 68% 67% 4
Suzuki Vitara 89% 85% 76% 75% 5
Mazda 2 86% 78% 84% 64% 4
Hyundai i20 85% 73% 79% 64% 4
Mazda CX-3 85% 79% 84% 64% 4
Opel Karl 74% 72% 68% 64% 4
Najmniej bezpieczne auta klasa mini rok 2015   
Fiat Panda Cross 70% 77% 50% 46% 3
Lancia Ypsilon  44% 79% 64% 38% 2
Najbardziej bezpieczne auta klasa mini rok 2014  
Ford Tourneo Courier 84% 84% 74% 56% 4
Smart Fortwo 82% 80% 56% 56% 4
Skoda Fabia 81% 81% 69% 69% 5
Peugeot 108 80% 80% 62% 56% 4
Citroen C1 80% 80% 62% 56% 4
Toyota Aygo 80% 80% 62% 56% 4
Opel Corsa 79% 77% 71% 56% 4
Mini Cooper 79% 73% 66% 56% 4
Hyundai i10 79% 80% 71% 56% 4
Smart Fourfour 78% 77% 65% 56% 4
Renault Twingo 78% 81% 68% 56% 4
Najmniej bezpieczne auta klasa mini rok 2014  
MG 3  69% 71% 59% 38% 3
Suzuki Celerio 61% 74% 68% 38% 3
Najbardziej bezpieczne auta klasa mini rok 2013  
Mitshubisi Space Star 90% 71% 73% 55% 4
Renault ZOE 89% 80% 66% 85% 5
Renault Captur 88% 79% 61% 81% 5
Peugeot 2008 88% 77% 72% 70% 5
Opel Adam 87% 72% 65% 81% 4
Nissan Note 86% 82% 58% 70% 4
Dacia Sandero 80% 79% 57% 55% 4
Najmniej bezpieczne auta klasa mini rok 2013  
Brak aut w zestawieniu           
AUTA RODZINNE MAŁE
Najbardziej bezpieczne auta rodzinne małe rok 2015   
Infiniti Q30 84% 86% 91% 81% 5
Opel Astra 86% 84% 83% 75% 5
Renault Megane 88% 87% 71% 71% 5
Honda HRV  86% 79% 72% 71% 5
Najmniej bezpieczne auta rodzinne małe rok 2015   
Brak aut w zestawieniu           
Najbardziej bezpieczne auta rodzinne małe rok 2014  
Nissan Qashquai 88% 83% 68% 79% 5
Nissan Pulsar 84% 81% 75% 68% 5
BMW Serii 2 Active Tourer 84% 85% 60% 70% 5
Renault Megane 83% 78% 60% 48% 4
Citroen C4 Cactus 82% 79% 80% 56% 3
Audi A3 Sportback e-tron  82% 78% 66% 68% 5
Najmniej bezpieczne auta rodzinne małe rok 2014  
Peugeot 301 71% 75% 54% 33% 3
Citroen C-Elysee 71% 75% 54% 33% 3
Najbardziej bezpieczne auta rodzinne małe rok 2013  
Qoros 3 sedan 95% 87% 77% 81% 5
Toyota Corolla 94% 82% 67% 66% 5
Chevrolet Trax 94% 85% 64% 81% 5
Ford EcoSport 93% 77% 58% 55% 4
Mazda 3 93% 86% 65% 81% 5
Toyota Auris 92% 84% 68% 66% 5
Suzuki SX-4 92% 80% 72% 81% 5
Peugeot 308 92% 79% 64% 81% 5
Mercedes CLA 91% 75% 74% 81% 5
BMW i3 86% 81% 57% 55% 4
Najmniej bezpieczne auta rodzinne małe rok 2013  
Brak aut w zestawieniu           
AUTA RODZINNE DUŻE
Najbardziej bezpieczne auta rodzinne duże rok 2015  
Toyota Avensis 93% 85% 78% 81% 5
Jaguar XE 92% 82% 81% 82% 5
Audi A4 90% 87% 75% 75% 5
Kia Optima 89% 86% 67% 71% 5
Skoda Superb 86% 86% 61% 76% 5
Renault Talisman 86% 84% 68% 76% 5
Najmniej bezpieczne auta rodzinne duże rok 2015   
Brak aut w zestawieniu           
Najbardziej bezpieczne auta rodzinne duże rok 2014  
Mercedes Klasy C 92% 84% 77% 70% 5
Ford Mondeo 86% 82% 66% 66% 5
Subaru Outback 85% 87% 70% 73% 5
Volkswagen Passat 85% 87% 66% 76% 5
Najmniej bezpieczne auta rodzinne duże rok 2014  
Brak aut w zestawieniu           
Najbardziej bezpieczne auta rodzinne duże rok 2013  
Skoda Octavia 93% 86% 66% 66% 5
Mazda 6 92% 77% 66% 81% 5
Lexus 91% 85% 80% 66% 5
Najmniej bezpieczne auta rodzinne duże rok 2013  
Brak aut w zestawieniu           
MINIVANY DUŻE
Najbardziej bezpieczne minivany duże rok 2015  
Renault Espace 82% 89% 70% 80% 5
Ford Galaxy 87% 87% 79% 71% 5
Ford S-MAX 87% 87% 79% 71% 5
Najbardziej i najmniej bezpieczne minivany duże rok 2013 i 2014  
Brak aut w zestawieniu           
MINIVANY MAŁE
Najbardziej bezpieczne minivany małe rok 2015  
Volkswagen Touran  88% 89% 71% 76% 5
Fiat 500X 86% 85% 74% 64% 5
Volkswagen Caddy 84% 78% 58% 68% 5
Najmniej bezpieczne minivany małe rok 2015  
Brak aut w zestawieniu           
Najbardziej bezpieczne minivany małe rok 2014  
Volkswagen Golf Sportsvan 87% 85% 62% 73% 5
Kia Soul EV 84% 82% 59% 56% 4
Nissan e-NV200 Evalia 75% 80% 60% 38% 3
Kia Soul  75% 82% 59% 56% 4
Najmniej bezpieczne minivany małe rok 2014  
Dacia Logan MCV 57% 75% 55% 38% 3
Peugeot Partner 56% 74% 63% 48% 3
Citroen Berlingo 56% 74% 63% 48% 3
Najbardziej bezpieczne minivany małe rok 2013  
Ford Tourneo Connect 94% 85% 62% 70% 5
Kia Carens 94% 76% 64% 81% 5
Citroen C4 Picasso 86% 88% 68% 81% 5
Najmniej bezpieczne minivany małe rok 2013  
Mercedes Citan 74% 69% 56% 33% 3
Nisan Evalia 68% 81% 67% 55% 3
VANY
Najbardziej bezpieczne vany rok 2015  
Citroen Spacetourer 81% 91% 64% 78% 4
Paugeot Traveller 81% 91% 64% 78% 5
Toyota Proace 81% 91% 64% 78% 5
Najmniej bezpieczne vany rok 2015  
Opel Vivaro 52% 91% 53% 57% 3
Renault Traffic 52% 91% 53% 57% 3
Najbardziej bezpieczne vany rok 2014  
Mercedes Klasy V 93% 87% 67% 85% 5
Najmniej bezpieczne vany rok 2014  
Brak aut w zestawieniu           
Najbardziej bezpieczne vany rok 2013  
Volkswagen T5 79% 74% 32% 57% 4
Najmniej bezpieczne vany rok 2013  
Brak aut w zestawieniu           
MAŁE SUVY
Najbardziej bezpieczne małe SUV-y rok 2015  
Mercedes-Benz GLC 95% 89% 82% 71% 5
BMX X1 90% 87% 74% 77% 5
Kia Sprtage 90% 83% 66% 71% 5
Renault Kadjar 89% 81% 74% 71% 5
Hyundai Tucson 86% 85% 71% 71% 5
Najmniej bezpieczne małe SUV-y rok 2015  
Brak aut w zestawieniu           
Najbardziej bezpieczne małe SUV-y rok 2014  
Mercedes GLA 96% 88% 67% 70% 5
Land Rover Discovery Sport 93% 83% 69% 82% 5
Porsche Macan 88% 87% 60% 66% 5
Jeep Renegade 87% 85% 65% 74% 5
Nissan X-Trail 86% 83% 75% 75% 5
Lexus NX 88% 82% 69% 71% 5
Najmniej bezpieczne małe SUV-y rok 2014  
Brak aut w zestawieniu           
Najbardziej bezpieczne małe SUV-y rok 2013  
Honda CR-V 93% 74% 68% 66% 5
Jeep Cherokee 92% 79% 67% 74% 5
Toyota RAV 4 89% 82% 66% 68% 5
Mitsubishi Outlander PHEV 88% 89% 64% 81% 5
Najmniej bezpieczne małe SUV-y rok 2013  
Brak aut w zestawieniu           
DUŻE SUVY
Najbardziej bezpieczne duże SUV-y rok 2015  
Volvo XC90 97% 87% 72% 100% 5
Audi Q7 94% 88% 70% 76% 5
Lexus RX 91% 82% 79% 77% 5
Najmniej bezpieczne duże SUV-y rok 2015  
Brak aut w zestawieniu           
Najbardziej bezpieczne duże SUV-y rok 2014  
Kia Sorento 90% 83% 67% 71% 5
Najmniej bezpieczne duże SUV-y rok 2014  
Brak aut w zestawieniu           
Najbardziej i najmniej bezpieczne duże SUV-y rok 2013  
Brak aut w zestawieniu           
PICKUP
Najbardziej bezpieczne pickupy rok 2015  
Nissan Navara 79% 78% 78% 68% 4
Mitsubishi L200 81% 84% 76% 64% 4
Najmniej bezpieczne pickupy rok 2015  
Brak aut w zestawieniu           
Najmniej i najbardziej bezpieczne pickupy rok 2014 i 2013  
Brak aut w zestawieniu           
ROADSTER
Najbardziej bezpieczne roadstery rok 2015  
Mazda MX-5 84% 80% 93% 64% 4
Audi TT 81% 68% 82% 64% 4
Najmniej bezpieczne roadstery rok 2015  
BMW Z4 69% 61% 91% 46% 3
Najmniej i najbardziej bezpieczne roadstery rok 2014 i 2013  
Brak aut w zestawieniu           
LUKSUSOWE
Najbardziej bezpieczne auta luksusowe rok 2015  
Jaguar XF  92% 84% 80% 83% 5
Najmniej bezpieczne auta luksusowe 2015  
Brak aut w zestawieniu           
Najbardziej bezpieczne auta luksusowe rok 2014  
Tesla Model S 82% 77% 66% 71% 5
Najmniej bezpieczne auta luksusowe rok 2014  
Brak aut w zestawieniu           
Najbardziej bezpieczne auta luksusowe rok 2013  
Maserati Ghibli 95% 79% 74% 81% 5
Infiniti Q50 86% 85% 67% 81% 5
Najmniej bezpieczne auta luksusowe rok 2013  
Brak aut w zestawieniu           

 

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • siekieradek (gość)

    Te testy mogą w dużym przybliżeniu pokazać jak zachowa się samochód w czasie kolizji. Prawie nie zdarzy się że idealnie trafi połową w stałą przeszkodę. Trafi w inny samochód pod innym kontem w czasie hamowania przód auta idzie w dół i energia zderzenia inaczej oddziałuje na nadwozie na testach nie hamują . Nie mówiąc o zderzakach które nie na darmo się tak nazywają. W książce typu "sam naprawiam" od samochodu z lat 70 napisane jest "zderzaki chronią samochód przed zderzeniami z prędkością do 5km/h". Niech ktoś spróbuje współczesnym samochodem.

  • Różal (gość)

    Czyli moje XC90 jest najbezpieczniejsze :) czuję się jeszcze bardziej zadowolony z wyboru tej marki :)

  • Pająk (gość)

    @różal volvo na testach bezpieczeństwa jest zawsze na podium. Szwedzi jako jeden z nielicznych narodów zdaje sobie sprawę, że auto musi być dobre ale przede wszystkim bezpieczne bo to ludzie są najważniejsi a nie to, że można się rozpędzić do 300km/h.

  • mpzw (gość)

    Do Pająk. Od kiedy to Szwedzi maja coś do powiedzenia w sprawie volvo? Ta marka od wielu, wielu lat nie jest w rękach szwedzkich!

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości