Wszystko
o samochodach

Porady / Bezpieczeństwo

Testy zderzeniowe Euro NCAP

Data publikacji: Autor: (w)

Klub aut, które uzyskały maksymalną notę pięciu gwiazdek znów się powiększył.

To dobrze dla nas, klientów, że producenci bardzo prestiżowo traktują wyniki testów Euro NCAP. Dzięki temu z taśm produkcyjnych zjeżdżają coraz bezpieczniejsze samochody. I przy tym na miano bezpiecznych nie zasługują już tylko duże limuzyny, vany czy auta terenowe. Bardzo dobre wyniki zanotowały takie auta jak Citroen C3 Pluriel, Ford Fusion, Peugeot 307 CC czy Volkswagen Touran. Tylko czekać na pierwsze auto miejskie, które uzyska maksymalną notę. Może już w następnym teście Euro NCAP?

Renault Laguna *****
Zderzenie czołowe 94 proc.
Zderzenie boczne 100 proc.
Przednie poduszki gazowe mają dwa stopnie napełnienia, chronią pasażerów bardzo dobrze. Nie ma także ryzyka, że zranieniu ulegną kolana kierowcy czy pasażera. W wyniku zderzenia przestrzeń na stopy kierowcy zmniejszyła się nieznacznie.

Hyundai Trajet ***
Zderzenie czołowe 38 proc.
Zderzenie boczne 78 proc.
Trajet był projektowany w połowie lat 90. i niestety od razu widać to w wynikach testu. Kierowca i pasażer są narażeni na obrażenia klatki piersiowej, a także nóg i kolan. Wynik wystarczył zaledwie na trzy gwiazdki.

AUTA MAŁE

Citroen C3 Pluriel ****
Zderzenie czołowe 81 proc.
Zderzenie boczne 94 proc.
Choć Citroen C3 Pluriel jest małym autem uzyskał znakomity wynik, lepszy nawet niż jego protoplasta ze sztywnym nadwoziem. Zderzenie czołowe przeprowadzono bez pałąków dachowych, by wynik był bardziej miarodajny. Mimo to wynik jest godny pozazdroszczenia.

Toyota Avensis *****
Zderzenie czołowe 88 proc.
Zderzenie boczne 100 proc.
Nadwozie Avensisa jest bardzo stabilne, auto uzyskało znakomite wyniki w zderzeniu bocznym. Stosowany po raz pierwszy seryjnie airbag na kolana kierowcy zdał egzamin znakomicie, minimalizując ryzyko odniesienia obrażeń.

Kia Carnival/Sedona **
Zderzenie czołowe 25 proc.
Zderzenie boczne 78 proc.
Najgorszy wynik w ostatnim teście - mimo sporych gabarytów zaledwie dwie gwiazdki. Kabina pasażerska w zderzeniu czołowym okazała się niezbyt sztywna, kierowca uderza głową i klatką piersiową w kierownicę w teście zderzenia czołowego.

Nissan Micra ****
Zderzenie czołowe 56 proc.
Zderzenie boczne 83 proc.
Podobny wynik jak w przypadku Citroena C3, nadwozie dobrze chroni przed urazami, przy zderzeniu czołowym zanotowano niepokojąco duże obciążenie klatki piersiowej kierowcy. Nie najlepiej zadziałał system napinaczy pasów bezpieczeństwa.

AUTA KLASY WYŻSZEJ

Opel Signum ****
Zderzenie czołowe 69 proc.
Zderzenie boczne 94 proc.
Przednie poduszki gazowe o dwóch stopniach napełniania dobrze spełniły swoje zadanie, jednak klatka piersiowa kierowcy narażona była na duże obciążenia. Istnieje także ryzyko zranienia kolan i nóg kierowcy i pasażera.

Renault Espace *****
Zderzenie czołowe 94 proc.
Zderzenie boczne 100 proc.
Espace to drugi van po Peugeocie 807, który uzyskał w Euro NCAP maksymalne noty. Mało tego, jest obecnie najbezpieczniejszym autem na świecie, oczywiście spośród testowanych przez Euro NCAP. Dołączył do innych aut Renault - Laguny, Megane i Vel Satisa.

Renault Twingo ***
Zderzenie czołowe 50 proc.
Zderzenie boczne 83 proc.
Po wynikach testu widać, że Twingo ma już swoje lata. Szczególnie duże ryzyko obrażeń powoduje ograniczona przestrzeń na nogi kierowcy i możliwe jest ich zranienie przez pedał sprzęgła. Zagrożeniem są także twarde elementy deski rozdzielczej.

Saab 9-5 *****
Zderzenie czołowe 81 proc.
Zderzenie boczne 100 proc.
Od czerwca 2003 Saab 9-5 jest wyposażony w inteligentny system przypominający o zapięciu pasów przez kierowcę i pasażera. Bardzo dobrą ochronę zapewnia nadwozie Saaba podczas testu zderzenia bocznego - auto uzyskało maksymalną notę.

SAMOCHODY TERENOWE

BMW X5 *****
Zderzenie czołowe 81 proc.
Zderzenie boczne 100 proc.
Nieco zbyt duże siły działały na klatkę piersiową kierowcy, istnieje także ryzyko obrażeń nóg o twarde elementy deski rozdzielczej. Fatalnie wypadło za to BMW w teście zderzenia z pieszym uzyskując zaledwie jedną gwiazdkę.

AUTA KOMPAKTOWE

Peugeot 307 CC ****
Zderzenie czołowe 81 proc.
Zderzenie boczne 83 proc.
Podobnie jak w przypadku Citroena także Peugeot został poddany testowi zderzenia czołowego ze złożonym dachem. Mimo to uzyskał bardzo dobry wynik. Jedyne zastrzeżenia mieli testujący do twardych elementów deski rozdzielczej, które mogą zranić nogi kierowcy.

MINIVANY

Ford Fusion ****
Zderzenie czołowe 69 proc.
Zderzenie boczne 72 proc.
Kabina pasażerska Fusiona bardzo dobrze zniosła oba testy, jedynie zderzenie czołowe spowodowało niewielkie odkształcenia przedziału pasażerskiego. Nieco zbyt duże siły działały na klatki piersiowe kierowcy i pasażera.

Volvo XC90 *****
Zderzenie czołowe 88 proc.
Zderzenie boczne 100 proc.
Pasażerowie przednich foteli są narażeni na nieco zbyt wysokie obciążenia klatki piersiowej, ale to właściwie jedyny zarzut wobec dużej terenówki Volvo. Znakomity wynik zderzenia bocznego.

AUTA KLASY ŚREDNIEJ

Honda Accord ****
Zderzenie czołowe 63 proc.
Zderzenie boczne 94 proc.
Poduszka gazowa kierowcy jest jednostopniowa, mimo to dobrze chroni przed obrażeniami. Istnieje ryzyko obrażeń nóg o deskę rozdzielczą, godne podkreślenia jest zastosowanie trzypunktowego pasa bezpieczeństwa również dla pasażera siedzącego pośrodku tylnej kanapy.

Volkswagen Touran ****
Zderzenie czołowe 81 proc.
Zderzenie boczne 100 proc.
Touran jest drugim autem, które uzyskało trzy gwiazdki w teście zderzenia z pieszym. Testy zderzenia czołowego i bocznego wykazały, że nadwozie jest bardzo odporne i niewiele zabrakło, by minivan Volkswagena uzyskał pięć gwiazdek.

Kia Sorento ****
Zderzenie czołowe 56 proc.
Zderzenie boczne 89 proc.
Testy Kii Sorento przeprowadzono już rok temu, producent poprawił ochronę kolan pasażerów przednich siedzeń. Wystarczyło to by uzyskać cztery gwiazdki, ale słabości pozostały. Bardzo słaby wynik w zderzeniu z pieszym.

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Tagi:

Komentarze

  • wikliniarz

    No dobra, a co z lancia delta, o której tak ostatnio namiętnie piszę. Tez dostało etykietke "auto klasy wyższej", hehe.

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły
Advertisement

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości