Wszystko
o samochodach

Wiadomości / Raporty

Testy zderzeniowe samochodów Euro NCAP. Które auta nie spełniły norm, a które nie zawiodły? Sprawdzamy wyniki z lat 2019 - 2022

Data publikacji: Autor: Bogusław Korzeniowski

Testy „Crash Test”, w których rozbijane są samochody, pękają szyby, a manekiny „składają się” jak lalki, zawsze wywołują emocje. Czy to tylko samochodowe show czy też testy Euro NCAP mają realny wpływ na zakupy pojazdów? 
Fot. Archiwum
Testy „Crash Test”, w których rozbijane są samochody, pękają szyby, a manekiny „składają się” jak lalki, zawsze wywołują emocje. Czy to tylko samochodowe show, oraz czy testy Euro NCAP mają wpływ na zakupy pojazdów piszemy poniżej.

Euro NCAP - jest skrótem od European New Car Assessment Programme, czyli „europejski program oceny nowych samochodów” - to niezależna, bezstronna organizacja ds. oceny bezpieczeństwa pojazdów. Organizacja ta jest sponsorowana przez różne niezależne firmy, a także wspierana przez rządy niektórych krajów europejskich (m.in. Wielka Brytania, Niemcy, Francja, Holandia, Szwecja).

Euro NCAP powstało w roku 1997, a jej celem było dokonywanie testów zderzeniowych według dokładnie opracowanego schematu. Takie usystematyzowanie prób pozwalało bowiem dokładnie porównywać różne samochody w zakresie bezpieczeństwa biernego, czyli ochrony podczas wypadku. Tym samym marzenia niektórych producentów, lub ich marketingowe przekłamania o fantastycznym samochodzie, często zderzały się z rzeczywistością, która wcale nie była różowa.

Opracowany wówczas test zderzeniowy składał się z czterech elementów:

  • zderzenie czołowe (front impact) – polega na uderzeniu 40% przedniej części samochodu w nieruchomą przeszkodę przy prędkości 64km/h;
  • zderzenie boczne (side impact) – w bok nieruchomego samochodu na wysokości słupka B od strony kierowcy (słupek przedniej szyby), uderza z prędkością 50km/h specjalna przeszkoda;
  • zderzenie z pieszym (pedestrian impact) – w różne punkty z przodu pojazdu (na masce, na wysokości przednich reflektorów, na przednim zderzaku) wystrzeliwane są -z prędkością 40km/h- manekiny pełniące role pieszych;
  • zderzenie ze słupem/drzewem (pole test) – polega na uderzeniu bokiem samochodu, ustawionego na ruchomej platformie poruszającej się z prędkością 29 km/h, w nieruchomy słup o szerokości 254mm. Miejsce uderzenia to słupek B (słupek za przednimi drzwiami).

Testy „Crash Test”, w których rozbijane są samochody, pękają szyby, a manekiny „składają się” jak lalki, zawsze wywołują emocje. Czy to tylko samochodowe show czy też testy Euro NCAP mają realny wpływ na zakupy pojazdów? 
Fot. ArchiwumSzybko okazało się jednak, że niemożliwe jest porównywanie aut z różnych segmentów. Modele mniejsze miały bowiem krótsze i gorzej zabezpieczone strefy zgniotu, oraz znacznie uboższe wyposażenie, wpływające na poziom bezpieczeństwa jadących. Tym samym uzgodniono, że porównywać będzie można tylko modele tych samych klas.

Wraz z rozwojem technologii i wprowadzaniem coraz bardziej rozwiniętych form ochrony jadących oraz innych uczestników ruchu, zwiększały się też wymogi odnośnie bezpieczeństwa.

Aktualnie test czołowy został zastąpiony dwoma testami:

  • czołowy całą powierzchnią w nieruchomą ścianę, gdy pojazd jedzie z prędkością 50 km/h;
  • czołowy z mobilną przeszkodą o masie 1400 kg. Zarówno samochód poddawany testowi, jak i wózek z obciążeniem jadą naprzeciw siebie z prędkościami 50 km/h. Uderzenie następuje powierzchnią 50% przodu samochodu.

Po przeprowadzeniu testów opracowywane są cztery niezależne opinie:

  • ochrona dorosłych pasażerów (badania na podstawie manekinów dummy umieszczonych na przednich fotelach). Poziom ochrony dorosłego pasażera jest określany na podstawie testów zderzenia czołowego, zderzenia bocznego i urazu kręgosłupa szyjnego. Dodatkowo oceniane są środki przewidziane dla szybkiego i bezpiecznego ratowania oraz wyprowadzania pasażerów; 
  • ochrona dzieci. Ocena ochrony dzieci obejmuje trzy aspekty: ochronę oferowaną przez urządzenia przytrzymujące dla dzieci siedzące z tyłu, w testach zderzenia czołowego i bocznego, oraz zdolność pojazdu do przewożenia fotelików dziecięcych o różnych rozmiarach i wzorach;
  • ochrona innych uczestników ruchu. Euro NCAP sprawdza, jak dobrze pojazdy chronią niechronionych użytkowników dróg – pieszych i rowerzystów – z którymi mogą się zderzyć. W tych testach ocenia się potencjalne ryzyko urazów głowy, miednicy, górnej i dolnej części nogi pieszego. Samochody, oceniane dobrze, mogą zyskać dodatkowe punkty, jeśli mają autonomiczny system hamowania awaryjnego (AEB), który rozpoznaje pieszych i rowerzystów;
  • systemy asystujące. Wynik Safety Assist jest ustalany na podstawie testów najważniejszych technologii wspomagających kierowcę, które wspierają bezpieczną jazdę w celu unikania i łagodzenia wypadków. W tych testach Euro NCAP testuje funkcjonalność i/lub wydajność systemu podczas normalnej jazdy oraz w typowych sytuacjach wypadkowych. Brane pod uwagę systemy to m.in. ogranicznik prędkości, tempomat, hamowanie awaryjne, utrzymania pasa ruchu, monitorowania zmęczenia kierowcy, informacja o dopuszczalnej prędkości.

Euro NCAP. Gwiazdki

Testy „Crash Test”, w których rozbijane są samochody, pękają szyby, a manekiny „składają się” jak lalki, zawsze wywołują emocje. Czy to tylko samochodowe show czy też testy Euro NCAP mają realny wpływ na zakupy pojazdów? 
Fot. ArchiwumDziały te są oceniane procentowo. Następnie na podstawie tych czterech działów samochód otrzymuje wynik testu. Aktualnie wyniki testów podaje się w 5-stopniowej skali (w gwiazdkach), a wynik 5-gwiazdkowy nikogo już nie dziwi i zdobywa je coraz więcej pojazdów, także w klasach niższych.

Zobacz także: Kodeks drogowy 2022. Czy małe dziecko może samo poruszać się po drodze?

Oto jak odczytywać gwiazdki:

  • 1 gwiazdka - niska ochrona przed uderzeniami;
  • 2 gwiazdki - znamionowa ochrona przed uderzeniami, ale bez technologii zapobiegania wypadkom;
  • 3 gwiazdki - średnia do dobrej ochrony pasażerów, ale bez technologii zapobiegania wypadkom;
  • 4 gwiazdki - dobre ogólne oceny za ochronę przed uderzeniami; dostępna może być dodatkowa technologia unikania wypadków;
  • 5 gwiazdek - dobre ogólne oceny za ochronę przed uderzeniami, kompleksowe wyposażenie z praktyczną technologią zapobiegania wypadkom.

Prześledziliśmy wyniki testów Euro NCAP z lat 2022-2021-2020-2019. Oto wyniki:

Euro NCAP. Testy 2022

W roku 2022 przeprowadzono na razie tylko pięć testów, z czego tylko jeden sprawdzany model nie otrzymał pięciu gwiazdek. Co zaskakujące, było to BMW...

model ochrona pasażerów ochrona dzieci ochrona pieszych systemy Assist produkcja od ilość gwiazdek
BMW 2 Coupe 82 81 67 64 2021 4
Lexus NX 83 87 83 91 2021 5
Renault Megane E tech 85 88 65 79 2021 5
VW Polo 94 80 79 70 2017 5
VW Taigo 94 84 71 70 2021 5

Euro NCAP. Testy 2021

W roku 2021 przeprowadzono 35 testów. W tym wypadku mieliśmy model który sklasyfikowano nie dając żadnej gwiazdki (Renault ZOE), model któremu przyznano jedną gwiazdkę (Dacia Spring), dwa auta otrzymujące dwie gwiazdki (Dacia Logan i Dacia Sandero) i siedem modeli modeli którym przyznano cztery gwiazdki (Fiat 500e, MG Marvel R, Nissan Townster, Hyundai Bayon, Opel Mokka, Renault Kangoo, Citroen C4)

Warto przypatrzeć się dokładnie co zaważyło na fatalnej punktacji ZOE, oraz Dacii Spring, Logan i Sandero:

  • w przypadku ZOE ochronę jadących dorosłych oceniono na 43%, ochronę jadących dzieci na 52%, ochronę pieszych na 41%, a zaangażowanie technologiczne poprzez stosowanie asystentów bezpieczeństwa tylko na 14%;
  • w przypadku Dacii Spring ochronę jadących dorosłych oceniono na 49%, ochronę jadących dzieci na 59%, ochronę pieszych na 39%, a zaangażowanie technologiczne poprzez stosowanie asystentów bezpieczeństwa na 32%;
  • w przypadku Dacii Logan i Sandero ochronę jadących dorosłych oceniono na 70%, ochronę jadących dzieci na 72%, ochronę pieszych na 41%, a zaangażowanie technologiczne poprzez stosowanie asystentów bezpieczeństwa na 42%.

Co ważne. Renault Zoe miało wcześniej wynik pięciu gwiazdek, lecz zwiększające się wyposażenie konkurentów (co w ramach porównań w klasach obniża wartość modelu) i stosowanie do testów wersji Standard, zamiast bogato wyposażonych wersji, dało taki efekt.

model ochrona pasażerów ochrona dzieci ochrona pieszych systemy Assist produkcja od ilość gwiazdek
Ford Tourneo Connect 84 82 69 79 2021 5
VW ID5 93 89 75 85 2021 5
BMW IX 91 87 73 81 2020 5
Dacia Spring 49 59 39 32 2021 1
Fiat 500e 76 80 67 67 2020 4
Genesis G70 89 87 75 88 2017 5
Genesis GV70 89 87 64 87 2021 5
Mercedes EQ EQS 96 91 76 80 2021 5
MG Marvel M 80 75 55 80 2021 4
Nissan Qashqai 91 91 70 95 2021 5
Nissan Townster 78 87 67 72 2021 4
Renault Zoe 43 52 41 14 2012 0
VW Caddy 84 82 69 79 2020 5
Skoda Fabia 85 81 70 71 Od 2021 5
Ford Mustang Mach E 92 86 69 82 2020 5
Hyundai Bayon 76 82 76 67 2021 4
Hyundai IONIQ 5 88 86 63 88 2021 5
Hyundai Tucson 86 87 66 70 2021 5
Toyota Yaris Cross 86 84 78 81 2021 5
Audi Q4 E-tron 93 89 66 80 2021 5
Lynk&Co 01 96 87 71 81 2017 5
NIO ES8 82 84 72 92 2018 5
Subaru Outback 88 89 84 95 2019 5
Toyota Mirai 88 85 80 82 2020 5
Opel Mokka 73 75 58 64 2021 4
Renault Kangoo 78 87 67 72 2021 4
Citroen C4 80 83 57 63 2021 4
Genesis G80 91 87 77 91 2016 5
Genesis GV80 91 87 66 88 2020 5
Dacia Logan 70 72 41 42 2021 2
Dacia Sandero 70 72 41 42 2021 2
VW ID4 93 89 75 85 2020 5
Skoda Enyaq iV 94 89 71 82 2020 5
Cupra Formentor 93 88 68 80 2020 5
Polestar 2 93 89 80 83 2019 5

Euro NCAP. Testy 2020

W roku 2020 przeprowadzono tylko 13 testów (początek Covid19 i zamieranie życia we wszystkich działach). Jeden model uzyskał trzy gwiazdki (Hyundai i10) i jeden cztery gwiazdki (Honda e). Wszystkie inne miały maksymalną liczbę gwiazdek.

Oto dwa najgorzej oceniane w roku 2020:

  • w przypadku Hyundai i10 ochronę jadących dorosłych oceniono na 69%, ochronę jadących dzieci na 75 %, ochronę pieszych na 52%, a zaangażowanie technologiczne poprzez stosowanie asystentów bezpieczeństwa na 59%;
  • w przypadku Hondy e ochronę jadących dorosłych oceniono na 76%, ochronę jadących dzieci na 82%, ochronę pieszych na 62%, a zaangażowanie technologiczne poprzez stosowanie asystentów bezpieczeństwa tylko na 65%.
model ochrona pasażerów ochrona dzieci ochrona pieszych systemy Assist produkcja od ilość gwiazdek
Mazda 2 Hybrid 86 81 78 85 2014 5
Cupra Leon 91 88 71 80 2020 5
Audi A3 89 81 68 73 2020 5
Honda e 76 82 62 65 2019 4
Hyundai i10 69 75 52 59 2019 3
Isuzu D-MAX 84 86 69 83 2019 5
KIA Sorento 82 85 63 87 2020 5
Land Rover Defender 85 85 71 79 2019 5
Seat Leon 92 88 71 80 2020 5
Honda Jazz 87 83 80 76 2020 5
Mazda MX30 91 87 68 73 2020 5
VW ID3 87 89 71 88 2019 5
Toyota Yaris 86 81 78 68 2020 5

Euro NCAP. Testy 2019

W roku 2019 wykonano aż 65 testów. Najniższe oceny -trzy gwiazdki- uzyskały wówczas Jeep Renegade, trzy bliźniacze maluchy: VW up!, Skoda Citigo, Seat Mi oraz Aiways U5. Cztery gwiazdki przypadły w udziale Peugeot 2008, Seat Alhambra, Volkswagen Sharan, Opel Corsa, Jeep Cherokee, Peugeot 208, DS3 Crossback, Kia Cee'd, Citroen C5 Aircross.

W tym roczniku po raz ostatni badane były te same pojazdy w wersjach standard i z pakietem bezpieczeństwa. Warto prześledzić jakie zmiany nastąpiły w tych przypadkach, gdyż wszystkie wersje standard miały cztery gwiazdki, a wersje z pakietem safety pięć gwiazdek.

  • w przypadku DS3 Crossback ochronę jadących dorosłych oceniono na 87% lub 96%, ochronę jadących dzieci na 84 %, ochronę pieszych na 54% lub 64%, a zaangażowanie technologiczne poprzez stosowanie asystentów bezpieczeństwa na 63% lub 76%;
  • w przypadku KIA Ceed ochronę jadących dorosłych oceniono na 88%, ochronę jadących dzieci na 85 %, ochronę pieszych na 52% lub 68%, a zaangażowanie technologiczne poprzez stosowanie asystentów bezpieczeństwa na 68% lub 73%;
  • w przypadku Citroen C5 Aircross ochronę jadących dorosłych oceniono na 87% lub 89%, ochronę jadących dzieci na 86 %, ochronę pieszych na 58% lub 67%, a zaangażowanie technologiczne poprzez stosowanie asystentów bezpieczeństwa na 75% lub 82%.
model ochrona pasażerów ochrona dzieci ochrona pieszych systemy Assist produkcja od ilość gwiazdek
Mercedes EQ EQB 95 91 78 74 2021 5
Mercedes GLA 95 90 79 75 2020 5
Mercedes EQ EQA 97 90 94 75 2021 5
BMW 4 Cabrio 95 80 93 72 2020 5
BMW 4 Coupe 97 83 93 72 2020 5
Renault Arkana 96 83 75 74 2019 5
Aiways U5 73 70 45 55 2019 3
Audi Q8 93 87 71 73 2018 5
Ford Puma 94 84 77 74 2019 5
MG HS 90 81 64 76 2018 5
MG ZS EV 92 85 64 70 2018 5
Nissan Juke 94 85 81 73 2019 5
Seat Mii 81 83 46 55 2011 – 2021 3
VW Golf 95 89 76 78 2019 5
VW up! 81 83 46 55 2011 3
Skoda Citigo 81 83 46 55 2011 – 2020 3
BMW 2 Gran Coupe 94 87 76 72 2019 5
Audi Q7 92 86 71 73 2015 5
Ford Kuga 92 86 82 73 1019 5
Ford Mondeo 96 87 70 73 2014-2022 5
Jeep Renegade 82 84 55 58 2014 3
Peugeot 2008 standard 91 84 62 68 2019 4
Peugeot 2008 Safety 93 84 73 73 2019 5
Porsche Taycan 85 83 70 73 2019 5
Renault Captur 96 84 75 74 2019 5
Seat Alhambra 89 78 59 62 2010-2022 4
Subaru Forester 97 91 80 78 2018 5
Tesla X 98 81 72 94 2015 5
VW Sharan 89 78 59 62 2010 -2022 4
Skoda Octavia 92 88 73 79 2019 5
Ford Explorer 87 85 61 76 2019 5
Mazda Cx 30 99 86 80 77 2019 5
Mercedes GLB 82 88 78 74 2019 5
Opel Corsa 94 86 66 69 2019 4
BMW 1 83 87 76 72 2019 5
BMW 3 97 87 87 76 2019 5
Jeep Cherokee 80 78 56 69 2013 – 2021 4
Peugeot 208 91 86 56 71 2019 4
Audi A1 95 85 73 80 2018 5
BMW Z4 97 87 91 76 2018 5
Ford Focus 96 87 72 75 2018 5
Mercedes CLA 96 91 91 75 2019 5
Mercedes EQ EQC 96 90 75 75 2019 5
Ssang Yong Korando 88 85 68 74 2019 5
Skoda Kamiq 96 85 80 76 2019 5
DS 3 Crossback standard 87 86 54 63 2018 4
DS 3 Crossback Safety 96 86 64 76 2018 5
KIA Ceed standard 88 85 52 68 2018 4
KIA Ceed Safety 88 85 68 73 2018 5
Mercedes B 96 90 78 75 2018 5
Mercedes GLE 91 90 78 78 2018 5
Tesla 3 96 86 74 94 2017 5
Skoda Scala 97 87 81 76 2019 5
Audi e-tron 91 85 71 77 2018 5
Lexus UX 96 85 82 76 2018 5
Mazda 3 98 87 81 75 2019 5
Renault Clio 96 89 72 73 2019 5
Toyota Corolla 95 84 86 77 2018 5
Toyota RAV4 93 87 85 77 2018 5
VW T Cross 97 86 81 80 2018 5
Citroen C5 Aircross Standard 87 86 58 75 2017 4
Citroen C5 Aircross Safety 89 86 67 82 2017 5
Range Rover Evoque 94 87 72 73 2019 5
Honda CRV 93 83 70 76 2018 5
Mercedes G 90 83 78 72 2018 5
Seat Tarraco 97 84 79 79 2018 5
 

A jaki model wśród testowanych w latach 2022-2021-2020-2019 jest najbezpieczniejszy?

W tym wypadku trudno jednoznacznie powiedzieć, gdyż ponad 90 modeli uzyskało pięć gwiazdek przyznanych przez NCAP. Pokusiliśmy się jednak o wybranie najlepszego modelu w każdej badanej kategorii. Ponieważ przyznawanie gwiazdek NCAP jest podobne do sportowej konkurencji wieloboju, gdzie trzeba mieć wysokie noty w każdej dziedzinie, nie wiadomo kto jest najlepszy w poszczególnych konkurencjach. Zatem skupiliśmy się na wyborze najlepszego z najlepszych w każdej dziedzinie. Oto wyniki.

Ochrona kierowcy i pasażera jadących wewnątrz: Najwyższą ocenę 99% uzyskała Mazda CX 30. Notę 98 % uzyskała Mazda 3 oraz Tesla3. Notę 97 % uzyskało aż 8 modeli.

Warto podkreślić, że najwyżej ocenione są konstrukcje Skyactiv firmy Mazda, co po raz kolejny potwierdza innowację technologiczną japońskiej firmy.

model ochrona pasażerów ochrona dzieci ochrona pieszych systemy Assist produkcja od ilość gwiazdek
Mazda Cx 30 99 86 80 77 2019 5
Tesla X 98 81 72 94 2015 5
Mazda 3 98 87 81 75 2019 5
Mercedes EQ EQA 97 90 94 75 2021 5
BMW 4 Coupe 97 83 93 72 2020 5
Subaru Forester 97 91 80 78 2018 5
BMW 3 97 87 87 76 2019 5
BMW Z4 97 87 91 76 2018 5
Skoda Scala 97 87 81 76 2019 5
VW T Cross 97 86 81 80 2018 5
Seat Tarraco 97 84 79 79 2018 5
Mercedes EQ EQS 96 91 76 80 2021 5
Lynk&Co 01 96 87 71 81 2017 5
Renault Arkana 96 83 75 74 2019 5
Ford Mondeo 96 87 70 73 2014-2022 5
Renault Captur 96 84 75 74 2019 5
Ford Focus 96 87 72 75 2018 5
Mercedes CLA 96 91 91 75 2019 5
Mercedes EQ EQC 96 90 75 75 2019 5
Skoda Kamiq 96 85 80 76 2019 5

 Ochrona dzieci jadących we wnętrzu: W tym wypadku mamy dominacje Mercedesa.

Wśród pięciu modeli, które uzyskały 91% są: Subaru Forester i Nissan Qashqai, oraz trzy Mercedesy: EQ EQS, EQ EQB i CLA. Notę 90 % uzyskały zaś tylko Mercedesy: EQ EQB, EQ EQA, Klasa B i Klasa GLA.

model ochrona pasażerów ochrona dzieci ochrona pieszych systemy Assist produkcja od ilość gwiazdek
Subaru Forester 97 91 80 78 2018 5
Mercedes EQ EQS 96 91 76 80 2021 5
Mercedes CLA 96 91 91 75 2019 5
Mercedes EQ EQB 95 91 78 74 2021 5
Nissan Qashqai 91 91 70 95 2021 5
Mercedes EQ EQA 97 90 94 75 2021 5
Mercedes EQ EQC 96 90 75 75 2019 5
Mercedes B 96 90 78 75 2018 5
Mercedes GLA 95 90 79 75 2020 5
Mercedes GLE 91 90 78 78 2018 5
Renault Clio 96 89 72 73 2019 5
VW Golf 95 89 76 78 2019 5
Skoda Enyaq iV 94 89 71 82 2020 5
VW ID5 93 89 75 85 2021 5
Audi Q4 E-tron 93 89 66 80 2021 5
VW ID4 93 89 75 85 2020 5
Polestar 2 93 89 80 83 2019 5
Subaru Outback 88 89 84 95 2019 5
VW ID3 87 89 71 88 2019 5
Cupra Formentor 93 88 68 80 2020 5

 

Ochrona pieszych: W tej klasyfikacji najlepsi są Mercedes i BMW: 94% uzyskał- Mercedes EQ EQA, 93% mają - BMW 4 Coupe i BMW 4 Kabrio, a 91 % mają Mercedes CLA i BMW Z4.

model ochrona pasażerów ochrona dzieci ochrona pieszych systemy Assist produkcja od ilość gwiazdek
Mercedes EQ EQA 97 90 94 75 2021 5
BMW 4 Coupe 97 83 93 72 2020 5
BMW 4 Cabrio 95 80 93 72 2020 5
Mercedes CLA 96 91 91 75 2019 5
BMW Z4 97 87 91 76 2018 5
BMW 3 97 87 87 76 2019 5
Toyota Corolla 95 84 86 77 2018 5
Toyota RAV4 93 87 85 77 2018 5
Subaru Outback 88 89 84 95 2019 5
Lexus NX 83 87 83 91 2021 5
Ford Kuga 92 86 82 73 1019 5
Lexus UX 96 85 82 76 2018 5
Mazda 3 98 87 81 75 2019 5
Skoda Scala 97 87 81 76 2019 5
VW T Cross 97 86 81 80 2018 5
Nissan Juke 94 85 81 73 2019 5
Subaru Forester 97 91 80 78 2018 5
Polestar 2 93 89 80 83 2019 5
Mazda Cx 30 99 86 80 77 2019 5
Skoda Kamiq 96 85 80 76 2019 5
 
 
Zaawansowane systemy asystenci jazdy. Tutaj mamy chyba największe zaskoczenie. Pierwsze miejsce 95% mają Subaru Outback i Nissan Qashqai, drugie z ilością 94 % mają Tesla 3 i Tesla 4/ Trzecie zaś – 92% - ma chiński model (totalnie nie znany w Polsce) NIO ES8. 
 
model ochrona pasażerów ochrona dzieci ochrona pieszych systemy Assist produkcja od ilość gwiazdek
Subaru Outback 88 89 84 95 2019 5
Nissan Qashqai 91 91 70 95 2021 5
Tesla 3 96 86 74 94 2017 5
Tesla X 98 81 72 94 2015 5
NIO ES8 82 84 72 92 2018 5
Lexus NX 83 87 83 91 2021 5
Genesis G80 91 87 77 91 2016 5
Genesis G70 89 87 75 88 2017 5
VW ID3 87 89 71 88 2019 5
Genesis GV80 91 87 66 88 2020 5
Hyundai IONIQ 5 88 86 63 88 2021 5
Genesis GV70 89 87 64 87 2021 5
KIA Sorento 82 85 63 87 2020 5
Mazda 2 Hybrid 86 81 78 85 2014 5
VW ID5 93 89 75 85 2021 5
VW ID4 93 89 75 85 2020 5
Polestar 2 93 89 80 83 2019 5
Isuzu D-MAX 84 86 69 83 2019 5
Toyota Mirai 88 85 80 82 2020 5
Skoda Enyaq iV 94 89 71 82 2020 5
 
Dodatkowo przygotowaliśmy także tabele najniżej ocenianych samochodów w poszczególnych kategoriach
 
Najgorzej chroniące pasażerów

W tej kategorii czołowe miejsca zajmują modele, które otrzymały najmniej gwiazdek, czyli Renault Zoe, Dacia Spring, Dacia Logan i Hyundai i10. Co charakterystyczne, Hyundai mimo słabego wyniku „podciągnął się” w ogólnej klasyfikacji dzięki innym działom ocen.

model ochrona pasażerów ochrona dzieci ochrona pieszych systemy Assist produkcja od ilość gwiazdek
Renault Zoe 43 52 41 14 2012 0
Dacia Spring 49 59 39 32 2021 1
Hyundai i10 69 75 52 59 2019 3
Dacia Logan 70 72 41 42 2021 2
Dacia Sandero 70 72 41 42 2021 2
Opel Mokka 73 75 58 64 2021 4
Aiways U5 73 70 45 55 2019 3
Fiat 500e 76 80 67 67 2020 4
Hyundai Bayon 76 82 76 67 2021 4
Honda e 76 82 62 65 2019 4
Nissan Townster 78 87 67 72 2021 4
Renault Kangoo 78 87 67 72 2021 4
MG Marvel M 80 75 55 80 2021 4
Citroen C4 80 83 57 63 2021 4
Jeep Cherokee 80 78 56 69 2013 – 2021 4
Seat Mii 81 83 46 55 2011 – 2021 3
VW up! 81 83 46 55 2011 3
Skoda Citigo 81 83 46 55 2011 – 2020 3
BMW 2 Coupe 82 81 67 64 2021 4
NIO ES8 82 84 72 92 2018 5

Najgorzej chroniące dzieci

Także w tym przypadku najgorsze oceny mają samochody z najniższą ilością gwiazdek. Zaskakująca jest niska ocena modelu Aiways U5, który ma długość 4680mm, szerokość 1865mm i rozstaw osi 2800 mm, czyli wymiary pozwalające na swobodne formowanie wnętrza.

model ochrona pasażerów ochrona dzieci ochrona pieszych systemy Assist produkcja od ilość gwiazdek
Renault Zoe 43 52 41 14 2012 0
Dacia Spring 49 59 39 32 2021 1
Aiways U5 73 70 45 55 2019 3
Dacia Logan 70 72 41 42 2021 2
Dacia Sandero 70 72 41 42 2021 2
MG Marvel M 80 75 55 80 2021 4
Opel Mokka 73 75 58 64 2021 4
Hyundai i10 69 75 52 59 2019 3
Seat Alhambra 89 78 59 62 2010-2022 4
VW Sharan 89 78 59 62 2010 -2022 4
Jeep Cherokee 80 78 56 69 2013 – 2021 4
BMW 4 Cabrio 95 80 93 72 2020 5
VW Polo 94 80 79 70 2017 5
Fiat 500e 76 80 67 67 2020 4
Tesla X 98 81 72 94 2015 5
MG HS 90 81 64 76 2018 5
Audi A3 89 81 68 73 2020 5
Mazda 2 Hybrid 86 81 78 85 2014 5
Toyota Yaris 86 81 78 68 2020 5
Skoda Fabia 85 81 70 71 Od 2021 5

 

Najgorzej chroniące pieszych

Także w tym przypadku najgorzej wypadają wersje z najniższą ogólną oceną. W tym zestawieniu widać też, że największe obrażenia pieszych i innych uczestników ruchu, spowodują „spotkania” z samochodami małymi.

model ochrona pasażerów ochrona dzieci ochrona pieszych systemy Assist produkcja od ilość gwiazdek
Dacia Spring 49 59 39 32 2021 1
Dacia Logan 70 72 41 42 2021 2
Dacia Sandero 70 72 41 42 2021 2
Renault Zoe 43 52 41 14 2012 0
Aiways U5 73 70 45 55 2019 3
Seat Mii 81 83 46 55 2011 – 2021 3
VW up! 81 83 46 55 2011 3
Skoda Citigo 81 83 46 55 2011 – 2020 3
KIA Ceed standard 88 85 52 68 2018 4
Hyundai i10 69 75 52 59 2019 3
DS 3 Crossback standard 87 86 54 63 2018 4
Jeep Renegade 82 84 55 58 2014 3
MG Marvel M 80 75 55 80 2021 4
Peugeot 208 91 86 56 71 2019 4
Jeep Cherokee 80 78 56 69 2013 – 2021 4
Citroen C4 80 83 57 63 2021 4
Citroen C5 Aircross Standard 87 86 58 75 2017 4
Opel Mokka 73 75 58 64 2021 4
Seat Alhambra 89 78 59 62 2010-2022 4
VW Sharan 89 78 59 62 2010 -2022 4

 

Najgorsze wyposażenie w systemy Assist

W tej klasyfikacji nie ma zaskoczeń. Najgorsze wyposażenie w systemy Assist mają wersje najtańsze.

model ochrona pasażerów ochrona dzieci ochrona pieszych systemy Assist produkcja od ilość gwiazdek
Renault Zoe 43 52 41 14 2012 0
Dacia Spring 49 59 39 32 2021 1
Dacia Logan 70 72 41 42 2021 2
Dacia Sandero 70 72 41 42 2021 2
Seat Mii 81 83 46 55 2011 – 2021 3
VW up! 81 83 46 55 2011 3
Skoda Citigo 81 83 46 55 2011 – 2020 3
Aiways U5 73 70 45 55 2019 3
Jeep Renegade 82 84 55 58 2014 3
Hyundai i10 69 75 52 59 2019 3
Seat Alhambra 89 78 59 62 2010-2022 4
VW Sharan 89 78 59 62 2010 -2022 4
Citroen C4 80 83 57 63 2021 4
DS 3 Crossback standard 87 86 54 63 2018 4
BMW 2 Coupe 82 81 67 64 2021 4
Opel Mokka 73 75 58 64 2021 4
Honda e 76 82 62 65 2019 4
Hyundai Bayon 76 82 76 67 2021 4
Fiat 500e 76 80 67 67 2020 4
Toyota Yaris 86 81 78 68 2020 5

 

Testy „Crash Test”, w których rozbijane są samochody, pękają szyby, a manekiny „składają się” jak lalki, zawsze wywołują emocje. Czy to tylko samochodowe show czy też testy Euro NCAP mają realny wpływ na zakupy pojazdów? 
Fot. ArchiwumAnalizując dane testów Euro NCAP w przeciągu kilkunastu lat można zauważyć, że marzenia producentów o budowie samochodu bezpiecznego są coraz bliższe rzeczywistości. Jako przykład można podać Mercedesa klasy C i BMW serii 3 badanych w roku 1997, które otrzymały po dwie gwiazdki z zakresu ochrony jadących i dwie z zakresu ochrony pieszych (pierwsze, prostsze wyniki badań), oraz badane w roku 2019 Renault Clio, które w zakresie bezpieczeństwa pasażerów ma notę 96%, w zakresie bezpieczeństwa dzieci – 89%, ochrony pieszych – 72%, a wyposażenie w najnowsze zdobycze techniki – 73%.

 

Redakcja poprosiła także o wypowiedź na temat Euro NCAP ekspertów z dwóch różnych dziedzin:

Wojciecha Drzewieckiego, Prezesa Instytutu Badań Rynku Samochodowego SAMAR, zapytaliśmy o odczucia klientów, nabywających nowe modele.

Redakcja motofakty.pl: - Czy wyniki Euro NCAP są wyznacznikiem dla nabywcy pojazdu?

Wojciech Drzewiecki: W większości przypadków rozważając zakup auta, wynik testów Euro NCAP nie odgrywa aż tak dużej roli. Patrzymy przede wszystkim na koszty pozyskania auta oraz jego wyposażenie. Owszem, „przelatujemy” wzrokiem przez listę wyników, ale nie stanowią one czynnika decyzyjnego, chyba że auto w czasie testu kompletnie się złoży, ale dziś to już przypadek jest rzadki.

Redakcja motofakty.pl: - Czy poziom świadomości o bezpieczeństwie osiągnął w Polsce poziom jak w krajach dawnej UE, czyli czy nabywcy dokupują pakiety bezpieczeństwa?

Wojciech Drzewiecki: - Kwestia bezpieczeństwa ma znaczenie. Dlatego duża część producentów maksymalnie wyposaża w nie swoje produkty ograniczając listę dostępnych w postaci opcji do minimum. Wiele osób np. rezygnuje z systemów utrzymania auta na pasie ruchu, które często są właśnie dostępne w postaci opcji.

Redakcja motofakty.pl: - Jaka procentowo część ceny samochodu to konieczność spełnienia norm bezpieczeństwa. Czy można to szacunkowo określić?

Wojciech Drzewiecki: -Trudno jest dziś określić, jaką część ceny auta stanowią systemy bezpieczeństwa. To zagadnienie szersze, ponieważ bezpieczeństwo to nie tylko systemy, ale także a może przede wszystkim konstrukcja samochodu, wykorzystanie wysoko wytrzymałych materiałów oraz badania i testy prowadzone przez producentów. To także koszt, który uwzględniony jest w cenie auta. Samo dodanie poduszek czy pasów nie wpłynie na zdecydowaną poprawę bezpieczeństwa kierowcy i pasażerów.
Do tych wszystkich wymienionych wcześniej elementów należy dodać również kierowcę i jego zachowanie na drodze. Można mieć najbezpieczniejsze auto, idealnie skonstruowaną klatkę bezpieczeństwa, a zachowując się nieodpowiedzialnie na drodze stworzyć zagrożenie, przed którym nie uratują nas jakiekolwiek systemy. Fizyki nie da się oszukać.


Na temat postrzegania testów Euro NCAP przez producentów zwróciliśmy się do Wojciecha Sierpowskiego, pierwszego polskiego jurora w Car of the Year, a aktualnie Przewodniczącego jury Car of the Year Polska i Wydawcy AutoRok

Redakcja motofakty.pl: - Czy Euro NCAP jest eksponowane członkom COTY podczas prezentacji, czyli czy firmy podkreślają swój pojazd jako bezpieczny?

Wojciech Sierpowski: - Każdy producent mniej lub bardziej otwarcie chwali się osiągnięciami w tym zakresie i trudno się temu dziwić. Poziom bezpieczeństwa można zwiększać w dwojaki sposób; mozolnie dochodzić do własnych wniosków i doświadczeń, albo też kupować gotowe rozwiązania. Oczywiście bardziej ambitna jest ta pierwsza metoda i tę cenię. Ale druga metoda potrafi przyspieszyć opracowanie dobrego, bezpiecznego samochodu, aczkolwiek potrafi być zgubna i kosztowna.

Redakcja motofakty.pl: - Czy firmy samochodowe przekonują nabywców o bezpieczeństwie swego modelu (często prezentują filmy z Crash testów)?

Wojciech Sierpowski: - Rzeczywiście filmy z crashtestów robią wrażenie, ale prawda jest taka, że rzadko kto chce oglądać skutki wypadków i generalnie wgryzać się w ten temat. W zakresie bezpieczeństwa – nawet my dziennikarze – ufamy producentom, bo nie mamy innego wyjścia. Niczego nie jesteśmy w stanie sprawdzić w praktyce. Myślę że większość osób podchodzi do tego, że im więcej rozwiązań, tym lepiej. I poniekąd jest to słuszne podejście, bo każdy system coś wnosi, a co za tym idzie dokłada swoją cegiełkę do ogólnie pojętego bezpieczeństwa.

Redakcja motofakty.pl: - Jaki koncern samochodowy miał największy wpływ na rozwój systemów bezpieczeństwa?

Wojciech Sierpowski: - Nie chciałbym wymieniać konkretnych firm, ale zapewne te, które już od dawna posiadają ośrodki rozwojowe dedykowane bezpieczeństwu, a poza tym od dziesięcioleci analizowały przyczyny i skutki rzeczywistych wypadków- i oczywiście chciały temu zaradzić.

 

 

 

 

Zobacz także: Mercedes EQA - prezentacja modelu

Testy „Crash Test”, w których rozbijane są samochody, pękają szyby, a manekiny „składają się” jak lalki, zawsze wywołują emocje. Czy to tylko samochodowe show czy też testy Euro NCAP mają realny wpływ na zakupy pojazdów? 
Fot. Archiwum

Testy „Crash Test”, w których rozbijane są samochody, pękają szyby, a manekiny „składają się” jak lalki, zawsze wywołują emocje. Czy to tylko samochodowe show czy też testy Euro NCAP mają realny wpływ na zakupy pojazdów?
Fot. Archiwum

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Zobacz także

Tagi:

Brak komentarzy - napisz pierwszy

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości