Testy zderzeniowe samochodów Euro NCAP. Które auta nie spełniły norm, a które nie zawiodły? Sprawdzamy wyniki z lat 2019 - 2022
Data publikacji: Autor: Bogusław Korzeniowski

Euro NCAP - jest skrótem od European New Car Assessment Programme, czyli „europejski program oceny nowych samochodów” - to niezależna, bezstronna organizacja ds. oceny bezpieczeństwa pojazdów. Organizacja ta jest sponsorowana przez różne niezależne firmy, a także wspierana przez rządy niektórych krajów europejskich (m.in. Wielka Brytania, Niemcy, Francja, Holandia, Szwecja).
Euro NCAP powstało w roku 1997, a jej celem było dokonywanie testów zderzeniowych według dokładnie opracowanego schematu. Takie usystematyzowanie prób pozwalało bowiem dokładnie porównywać różne samochody w zakresie bezpieczeństwa biernego, czyli ochrony podczas wypadku. Tym samym marzenia niektórych producentów, lub ich marketingowe przekłamania o fantastycznym samochodzie, często zderzały się z rzeczywistością, która wcale nie była różowa.
Opracowany wówczas test zderzeniowy składał się z czterech elementów:
- zderzenie czołowe (front impact) – polega na uderzeniu 40% przedniej części samochodu w nieruchomą przeszkodę przy prędkości 64km/h;
- zderzenie boczne (side impact) – w bok nieruchomego samochodu na wysokości słupka B od strony kierowcy (słupek przedniej szyby), uderza z prędkością 50km/h specjalna przeszkoda;
- zderzenie z pieszym (pedestrian impact) – w różne punkty z przodu pojazdu (na masce, na wysokości przednich reflektorów, na przednim zderzaku) wystrzeliwane są -z prędkością 40km/h- manekiny pełniące role pieszych;
- zderzenie ze słupem/drzewem (pole test) – polega na uderzeniu bokiem samochodu, ustawionego na ruchomej platformie poruszającej się z prędkością 29 km/h, w nieruchomy słup o szerokości 254mm. Miejsce uderzenia to słupek B (słupek za przednimi drzwiami).
Szybko okazało się jednak, że niemożliwe jest porównywanie aut z różnych segmentów. Modele mniejsze miały bowiem krótsze i gorzej zabezpieczone strefy zgniotu, oraz znacznie uboższe wyposażenie, wpływające na poziom bezpieczeństwa jadących. Tym samym uzgodniono, że porównywać będzie można tylko modele tych samych klas.
Wraz z rozwojem technologii i wprowadzaniem coraz bardziej rozwiniętych form ochrony jadących oraz innych uczestników ruchu, zwiększały się też wymogi odnośnie bezpieczeństwa.
Aktualnie test czołowy został zastąpiony dwoma testami:
- czołowy całą powierzchnią w nieruchomą ścianę, gdy pojazd jedzie z prędkością 50 km/h;
- czołowy z mobilną przeszkodą o masie 1400 kg. Zarówno samochód poddawany testowi, jak i wózek z obciążeniem jadą naprzeciw siebie z prędkościami 50 km/h. Uderzenie następuje powierzchnią 50% przodu samochodu.
Po przeprowadzeniu testów opracowywane są cztery niezależne opinie:
- ochrona dorosłych pasażerów (badania na podstawie manekinów dummy umieszczonych na przednich fotelach). Poziom ochrony dorosłego pasażera jest określany na podstawie testów zderzenia czołowego, zderzenia bocznego i urazu kręgosłupa szyjnego. Dodatkowo oceniane są środki przewidziane dla szybkiego i bezpiecznego ratowania oraz wyprowadzania pasażerów;
- ochrona dzieci. Ocena ochrony dzieci obejmuje trzy aspekty: ochronę oferowaną przez urządzenia przytrzymujące dla dzieci siedzące z tyłu, w testach zderzenia czołowego i bocznego, oraz zdolność pojazdu do przewożenia fotelików dziecięcych o różnych rozmiarach i wzorach;
- ochrona innych uczestników ruchu. Euro NCAP sprawdza, jak dobrze pojazdy chronią niechronionych użytkowników dróg – pieszych i rowerzystów – z którymi mogą się zderzyć. W tych testach ocenia się potencjalne ryzyko urazów głowy, miednicy, górnej i dolnej części nogi pieszego. Samochody, oceniane dobrze, mogą zyskać dodatkowe punkty, jeśli mają autonomiczny system hamowania awaryjnego (AEB), który rozpoznaje pieszych i rowerzystów;
- systemy asystujące. Wynik Safety Assist jest ustalany na podstawie testów najważniejszych technologii wspomagających kierowcę, które wspierają bezpieczną jazdę w celu unikania i łagodzenia wypadków. W tych testach Euro NCAP testuje funkcjonalność i/lub wydajność systemu podczas normalnej jazdy oraz w typowych sytuacjach wypadkowych. Brane pod uwagę systemy to m.in. ogranicznik prędkości, tempomat, hamowanie awaryjne, utrzymania pasa ruchu, monitorowania zmęczenia kierowcy, informacja o dopuszczalnej prędkości.
Euro NCAP. Gwiazdki
Działy te są oceniane procentowo. Następnie na podstawie tych czterech działów samochód otrzymuje wynik testu. Aktualnie wyniki testów podaje się w 5-stopniowej skali (w gwiazdkach), a wynik 5-gwiazdkowy nikogo już nie dziwi i zdobywa je coraz więcej pojazdów, także w klasach niższych.
Zobacz także: Kodeks drogowy 2022. Czy małe dziecko może samo poruszać się po drodze?
Oto jak odczytywać gwiazdki:
- 1 gwiazdka - niska ochrona przed uderzeniami;
- 2 gwiazdki - znamionowa ochrona przed uderzeniami, ale bez technologii zapobiegania wypadkom;
- 3 gwiazdki - średnia do dobrej ochrony pasażerów, ale bez technologii zapobiegania wypadkom;
- 4 gwiazdki - dobre ogólne oceny za ochronę przed uderzeniami; dostępna może być dodatkowa technologia unikania wypadków;
- 5 gwiazdek - dobre ogólne oceny za ochronę przed uderzeniami, kompleksowe wyposażenie z praktyczną technologią zapobiegania wypadkom.
Prześledziliśmy wyniki testów Euro NCAP z lat 2022-2021-2020-2019. Oto wyniki:
Euro NCAP. Testy 2022
W roku 2022 przeprowadzono na razie tylko pięć testów, z czego tylko jeden sprawdzany model nie otrzymał pięciu gwiazdek. Co zaskakujące, było to BMW...
model | ochrona pasażerów | ochrona dzieci | ochrona pieszych | systemy Assist | produkcja od | ilość gwiazdek |
BMW 2 Coupe | 82 | 81 | 67 | 64 | 2021 | 4 |
Lexus NX | 83 | 87 | 83 | 91 | 2021 | 5 |
Renault Megane E tech | 85 | 88 | 65 | 79 | 2021 | 5 |
VW Polo | 94 | 80 | 79 | 70 | 2017 | 5 |
VW Taigo | 94 | 84 | 71 | 70 | 2021 | 5 |
Euro NCAP. Testy 2021
W roku 2021 przeprowadzono 35 testów. W tym wypadku mieliśmy model który sklasyfikowano nie dając żadnej gwiazdki (Renault ZOE), model któremu przyznano jedną gwiazdkę (Dacia Spring), dwa auta otrzymujące dwie gwiazdki (Dacia Logan i Dacia Sandero) i siedem modeli modeli którym przyznano cztery gwiazdki (Fiat 500e, MG Marvel R, Nissan Townster, Hyundai Bayon, Opel Mokka, Renault Kangoo, Citroen C4)
Warto przypatrzeć się dokładnie co zaważyło na fatalnej punktacji ZOE, oraz Dacii Spring, Logan i Sandero:
- w przypadku ZOE ochronę jadących dorosłych oceniono na 43%, ochronę jadących dzieci na 52%, ochronę pieszych na 41%, a zaangażowanie technologiczne poprzez stosowanie asystentów bezpieczeństwa tylko na 14%;
- w przypadku Dacii Spring ochronę jadących dorosłych oceniono na 49%, ochronę jadących dzieci na 59%, ochronę pieszych na 39%, a zaangażowanie technologiczne poprzez stosowanie asystentów bezpieczeństwa na 32%;
- w przypadku Dacii Logan i Sandero ochronę jadących dorosłych oceniono na 70%, ochronę jadących dzieci na 72%, ochronę pieszych na 41%, a zaangażowanie technologiczne poprzez stosowanie asystentów bezpieczeństwa na 42%.
Co ważne. Renault Zoe miało wcześniej wynik pięciu gwiazdek, lecz zwiększające się wyposażenie konkurentów (co w ramach porównań w klasach obniża wartość modelu) i stosowanie do testów wersji Standard, zamiast bogato wyposażonych wersji, dało taki efekt.
model | ochrona pasażerów | ochrona dzieci | ochrona pieszych | systemy Assist | produkcja od | ilość gwiazdek |
Ford Tourneo Connect | 84 | 82 | 69 | 79 | 2021 | 5 |
VW ID5 | 93 | 89 | 75 | 85 | 2021 | 5 |
BMW IX | 91 | 87 | 73 | 81 | 2020 | 5 |
Dacia Spring | 49 | 59 | 39 | 32 | 2021 | 1 |
Fiat 500e | 76 | 80 | 67 | 67 | 2020 | 4 |
Genesis G70 | 89 | 87 | 75 | 88 | 2017 | 5 |
Genesis GV70 | 89 | 87 | 64 | 87 | 2021 | 5 |
Mercedes EQ EQS | 96 | 91 | 76 | 80 | 2021 | 5 |
MG Marvel M | 80 | 75 | 55 | 80 | 2021 | 4 |
Nissan Qashqai | 91 | 91 | 70 | 95 | 2021 | 5 |
Nissan Townster | 78 | 87 | 67 | 72 | 2021 | 4 |
Renault Zoe | 43 | 52 | 41 | 14 | 2012 | 0 |
VW Caddy | 84 | 82 | 69 | 79 | 2020 | 5 |
Skoda Fabia | 85 | 81 | 70 | 71 | Od 2021 | 5 |
Ford Mustang Mach E | 92 | 86 | 69 | 82 | 2020 | 5 |
Hyundai Bayon | 76 | 82 | 76 | 67 | 2021 | 4 |
Hyundai IONIQ 5 | 88 | 86 | 63 | 88 | 2021 | 5 |
Hyundai Tucson | 86 | 87 | 66 | 70 | 2021 | 5 |
Toyota Yaris Cross | 86 | 84 | 78 | 81 | 2021 | 5 |
Audi Q4 E-tron | 93 | 89 | 66 | 80 | 2021 | 5 |
Lynk&Co 01 | 96 | 87 | 71 | 81 | 2017 | 5 |
NIO ES8 | 82 | 84 | 72 | 92 | 2018 | 5 |
Subaru Outback | 88 | 89 | 84 | 95 | 2019 | 5 |
Toyota Mirai | 88 | 85 | 80 | 82 | 2020 | 5 |
Opel Mokka | 73 | 75 | 58 | 64 | 2021 | 4 |
Renault Kangoo | 78 | 87 | 67 | 72 | 2021 | 4 |
Citroen C4 | 80 | 83 | 57 | 63 | 2021 | 4 |
Genesis G80 | 91 | 87 | 77 | 91 | 2016 | 5 |
Genesis GV80 | 91 | 87 | 66 | 88 | 2020 | 5 |
Dacia Logan | 70 | 72 | 41 | 42 | 2021 | 2 |
Dacia Sandero | 70 | 72 | 41 | 42 | 2021 | 2 |
VW ID4 | 93 | 89 | 75 | 85 | 2020 | 5 |
Skoda Enyaq iV | 94 | 89 | 71 | 82 | 2020 | 5 |
Cupra Formentor | 93 | 88 | 68 | 80 | 2020 | 5 |
Polestar 2 | 93 | 89 | 80 | 83 | 2019 | 5 |
Euro NCAP. Testy 2020
W roku 2020 przeprowadzono tylko 13 testów (początek Covid19 i zamieranie życia we wszystkich działach). Jeden model uzyskał trzy gwiazdki (Hyundai i10) i jeden cztery gwiazdki (Honda e). Wszystkie inne miały maksymalną liczbę gwiazdek.
Oto dwa najgorzej oceniane w roku 2020:
- w przypadku Hyundai i10 ochronę jadących dorosłych oceniono na 69%, ochronę jadących dzieci na 75 %, ochronę pieszych na 52%, a zaangażowanie technologiczne poprzez stosowanie asystentów bezpieczeństwa na 59%;
- w przypadku Hondy e ochronę jadących dorosłych oceniono na 76%, ochronę jadących dzieci na 82%, ochronę pieszych na 62%, a zaangażowanie technologiczne poprzez stosowanie asystentów bezpieczeństwa tylko na 65%.
model | ochrona pasażerów | ochrona dzieci | ochrona pieszych | systemy Assist | produkcja od | ilość gwiazdek |
Mazda 2 Hybrid | 86 | 81 | 78 | 85 | 2014 | 5 |
Cupra Leon | 91 | 88 | 71 | 80 | 2020 | 5 |
Audi A3 | 89 | 81 | 68 | 73 | 2020 | 5 |
Honda e | 76 | 82 | 62 | 65 | 2019 | 4 |
Hyundai i10 | 69 | 75 | 52 | 59 | 2019 | 3 |
Isuzu D-MAX | 84 | 86 | 69 | 83 | 2019 | 5 |
KIA Sorento | 82 | 85 | 63 | 87 | 2020 | 5 |
Land Rover Defender | 85 | 85 | 71 | 79 | 2019 | 5 |
Seat Leon | 92 | 88 | 71 | 80 | 2020 | 5 |
Honda Jazz | 87 | 83 | 80 | 76 | 2020 | 5 |
Mazda MX30 | 91 | 87 | 68 | 73 | 2020 | 5 |
VW ID3 | 87 | 89 | 71 | 88 | 2019 | 5 |
Toyota Yaris | 86 | 81 | 78 | 68 | 2020 | 5 |
Euro NCAP. Testy 2019
W roku 2019 wykonano aż 65 testów. Najniższe oceny -trzy gwiazdki- uzyskały wówczas Jeep Renegade, trzy bliźniacze maluchy: VW up!, Skoda Citigo, Seat Mi oraz Aiways U5. Cztery gwiazdki przypadły w udziale Peugeot 2008, Seat Alhambra, Volkswagen Sharan, Opel Corsa, Jeep Cherokee, Peugeot 208, DS3 Crossback, Kia Cee'd, Citroen C5 Aircross.
W tym roczniku po raz ostatni badane były te same pojazdy w wersjach standard i z pakietem bezpieczeństwa. Warto prześledzić jakie zmiany nastąpiły w tych przypadkach, gdyż wszystkie wersje standard miały cztery gwiazdki, a wersje z pakietem safety pięć gwiazdek.
- w przypadku DS3 Crossback ochronę jadących dorosłych oceniono na 87% lub 96%, ochronę jadących dzieci na 84 %, ochronę pieszych na 54% lub 64%, a zaangażowanie technologiczne poprzez stosowanie asystentów bezpieczeństwa na 63% lub 76%;
- w przypadku KIA Ceed ochronę jadących dorosłych oceniono na 88%, ochronę jadących dzieci na 85 %, ochronę pieszych na 52% lub 68%, a zaangażowanie technologiczne poprzez stosowanie asystentów bezpieczeństwa na 68% lub 73%;
- w przypadku Citroen C5 Aircross ochronę jadących dorosłych oceniono na 87% lub 89%, ochronę jadących dzieci na 86 %, ochronę pieszych na 58% lub 67%, a zaangażowanie technologiczne poprzez stosowanie asystentów bezpieczeństwa na 75% lub 82%.
model | ochrona pasażerów | ochrona dzieci | ochrona pieszych | systemy Assist | produkcja od | ilość gwiazdek |
Mercedes EQ EQB | 95 | 91 | 78 | 74 | 2021 | 5 |
Mercedes GLA | 95 | 90 | 79 | 75 | 2020 | 5 |
Mercedes EQ EQA | 97 | 90 | 94 | 75 | 2021 | 5 |
BMW 4 Cabrio | 95 | 80 | 93 | 72 | 2020 | 5 |
BMW 4 Coupe | 97 | 83 | 93 | 72 | 2020 | 5 |
Renault Arkana | 96 | 83 | 75 | 74 | 2019 | 5 |
Aiways U5 | 73 | 70 | 45 | 55 | 2019 | 3 |
Audi Q8 | 93 | 87 | 71 | 73 | 2018 | 5 |
Ford Puma | 94 | 84 | 77 | 74 | 2019 | 5 |
MG HS | 90 | 81 | 64 | 76 | 2018 | 5 |
MG ZS EV | 92 | 85 | 64 | 70 | 2018 | 5 |
Nissan Juke | 94 | 85 | 81 | 73 | 2019 | 5 |
Seat Mii | 81 | 83 | 46 | 55 | 2011 – 2021 | 3 |
VW Golf | 95 | 89 | 76 | 78 | 2019 | 5 |
VW up! | 81 | 83 | 46 | 55 | 2011 | 3 |
Skoda Citigo | 81 | 83 | 46 | 55 | 2011 – 2020 | 3 |
BMW 2 Gran Coupe | 94 | 87 | 76 | 72 | 2019 | 5 |
Audi Q7 | 92 | 86 | 71 | 73 | 2015 | 5 |
Ford Kuga | 92 | 86 | 82 | 73 | 1019 | 5 |
Ford Mondeo | 96 | 87 | 70 | 73 | 2014-2022 | 5 |
Jeep Renegade | 82 | 84 | 55 | 58 | 2014 | 3 |
Peugeot 2008 standard | 91 | 84 | 62 | 68 | 2019 | 4 |
Peugeot 2008 Safety | 93 | 84 | 73 | 73 | 2019 | 5 |
Porsche Taycan | 85 | 83 | 70 | 73 | 2019 | 5 |
Renault Captur | 96 | 84 | 75 | 74 | 2019 | 5 |
Seat Alhambra | 89 | 78 | 59 | 62 | 2010-2022 | 4 |
Subaru Forester | 97 | 91 | 80 | 78 | 2018 | 5 |
Tesla X | 98 | 81 | 72 | 94 | 2015 | 5 |
VW Sharan | 89 | 78 | 59 | 62 | 2010 -2022 | 4 |
Skoda Octavia | 92 | 88 | 73 | 79 | 2019 | 5 |
Ford Explorer | 87 | 85 | 61 | 76 | 2019 | 5 |
Mazda Cx 30 | 99 | 86 | 80 | 77 | 2019 | 5 |
Mercedes GLB | 82 | 88 | 78 | 74 | 2019 | 5 |
Opel Corsa | 94 | 86 | 66 | 69 | 2019 | 4 |
BMW 1 | 83 | 87 | 76 | 72 | 2019 | 5 |
BMW 3 | 97 | 87 | 87 | 76 | 2019 | 5 |
Jeep Cherokee | 80 | 78 | 56 | 69 | 2013 – 2021 | 4 |
Peugeot 208 | 91 | 86 | 56 | 71 | 2019 | 4 |
Audi A1 | 95 | 85 | 73 | 80 | 2018 | 5 |
BMW Z4 | 97 | 87 | 91 | 76 | 2018 | 5 |
Ford Focus | 96 | 87 | 72 | 75 | 2018 | 5 |
Mercedes CLA | 96 | 91 | 91 | 75 | 2019 | 5 |
Mercedes EQ EQC | 96 | 90 | 75 | 75 | 2019 | 5 |
Ssang Yong Korando | 88 | 85 | 68 | 74 | 2019 | 5 |
Skoda Kamiq | 96 | 85 | 80 | 76 | 2019 | 5 |
DS 3 Crossback standard | 87 | 86 | 54 | 63 | 2018 | 4 |
DS 3 Crossback Safety | 96 | 86 | 64 | 76 | 2018 | 5 |
KIA Ceed standard | 88 | 85 | 52 | 68 | 2018 | 4 |
KIA Ceed Safety | 88 | 85 | 68 | 73 | 2018 | 5 |
Mercedes B | 96 | 90 | 78 | 75 | 2018 | 5 |
Mercedes GLE | 91 | 90 | 78 | 78 | 2018 | 5 |
Tesla 3 | 96 | 86 | 74 | 94 | 2017 | 5 |
Skoda Scala | 97 | 87 | 81 | 76 | 2019 | 5 |
Audi e-tron | 91 | 85 | 71 | 77 | 2018 | 5 |
Lexus UX | 96 | 85 | 82 | 76 | 2018 | 5 |
Mazda 3 | 98 | 87 | 81 | 75 | 2019 | 5 |
Renault Clio | 96 | 89 | 72 | 73 | 2019 | 5 |
Toyota Corolla | 95 | 84 | 86 | 77 | 2018 | 5 |
Toyota RAV4 | 93 | 87 | 85 | 77 | 2018 | 5 |
VW T Cross | 97 | 86 | 81 | 80 | 2018 | 5 |
Citroen C5 Aircross Standard | 87 | 86 | 58 | 75 | 2017 | 4 |
Citroen C5 Aircross Safety | 89 | 86 | 67 | 82 | 2017 | 5 |
Range Rover Evoque | 94 | 87 | 72 | 73 | 2019 | 5 |
Honda CRV | 93 | 83 | 70 | 76 | 2018 | 5 |
Mercedes G | 90 | 83 | 78 | 72 | 2018 | 5 |
Seat Tarraco | 97 | 84 | 79 | 79 | 2018 | 5 |
A jaki model wśród testowanych w latach 2022-2021-2020-2019 jest najbezpieczniejszy?
W tym wypadku trudno jednoznacznie powiedzieć, gdyż ponad 90 modeli uzyskało pięć gwiazdek przyznanych przez NCAP. Pokusiliśmy się jednak o wybranie najlepszego modelu w każdej badanej kategorii. Ponieważ przyznawanie gwiazdek NCAP jest podobne do sportowej konkurencji wieloboju, gdzie trzeba mieć wysokie noty w każdej dziedzinie, nie wiadomo kto jest najlepszy w poszczególnych konkurencjach. Zatem skupiliśmy się na wyborze najlepszego z najlepszych w każdej dziedzinie. Oto wyniki.
Ochrona kierowcy i pasażera jadących wewnątrz: Najwyższą ocenę 99% uzyskała Mazda CX 30. Notę 98 % uzyskała Mazda 3 oraz Tesla3. Notę 97 % uzyskało aż 8 modeli.
Warto podkreślić, że najwyżej ocenione są konstrukcje Skyactiv firmy Mazda, co po raz kolejny potwierdza innowację technologiczną japońskiej firmy.
model | ochrona pasażerów | ochrona dzieci | ochrona pieszych | systemy Assist | produkcja od | ilość gwiazdek |
Mazda Cx 30 | 99 | 86 | 80 | 77 | 2019 | 5 |
Tesla X | 98 | 81 | 72 | 94 | 2015 | 5 |
Mazda 3 | 98 | 87 | 81 | 75 | 2019 | 5 |
Mercedes EQ EQA | 97 | 90 | 94 | 75 | 2021 | 5 |
BMW 4 Coupe | 97 | 83 | 93 | 72 | 2020 | 5 |
Subaru Forester | 97 | 91 | 80 | 78 | 2018 | 5 |
BMW 3 | 97 | 87 | 87 | 76 | 2019 | 5 |
BMW Z4 | 97 | 87 | 91 | 76 | 2018 | 5 |
Skoda Scala | 97 | 87 | 81 | 76 | 2019 | 5 |
VW T Cross | 97 | 86 | 81 | 80 | 2018 | 5 |
Seat Tarraco | 97 | 84 | 79 | 79 | 2018 | 5 |
Mercedes EQ EQS | 96 | 91 | 76 | 80 | 2021 | 5 |
Lynk&Co 01 | 96 | 87 | 71 | 81 | 2017 | 5 |
Renault Arkana | 96 | 83 | 75 | 74 | 2019 | 5 |
Ford Mondeo | 96 | 87 | 70 | 73 | 2014-2022 | 5 |
Renault Captur | 96 | 84 | 75 | 74 | 2019 | 5 |
Ford Focus | 96 | 87 | 72 | 75 | 2018 | 5 |
Mercedes CLA | 96 | 91 | 91 | 75 | 2019 | 5 |
Mercedes EQ EQC | 96 | 90 | 75 | 75 | 2019 | 5 |
Skoda Kamiq | 96 | 85 | 80 | 76 | 2019 | 5 |
Ochrona dzieci jadących we wnętrzu: W tym wypadku mamy dominacje Mercedesa.
Wśród pięciu modeli, które uzyskały 91% są: Subaru Forester i Nissan Qashqai, oraz trzy Mercedesy: EQ EQS, EQ EQB i CLA. Notę 90 % uzyskały zaś tylko Mercedesy: EQ EQB, EQ EQA, Klasa B i Klasa GLA.
model | ochrona pasażerów | ochrona dzieci | ochrona pieszych | systemy Assist | produkcja od | ilość gwiazdek |
Subaru Forester | 97 | 91 | 80 | 78 | 2018 | 5 |
Mercedes EQ EQS | 96 | 91 | 76 | 80 | 2021 | 5 |
Mercedes CLA | 96 | 91 | 91 | 75 | 2019 | 5 |
Mercedes EQ EQB | 95 | 91 | 78 | 74 | 2021 | 5 |
Nissan Qashqai | 91 | 91 | 70 | 95 | 2021 | 5 |
Mercedes EQ EQA | 97 | 90 | 94 | 75 | 2021 | 5 |
Mercedes EQ EQC | 96 | 90 | 75 | 75 | 2019 | 5 |
Mercedes B | 96 | 90 | 78 | 75 | 2018 | 5 |
Mercedes GLA | 95 | 90 | 79 | 75 | 2020 | 5 |
Mercedes GLE | 91 | 90 | 78 | 78 | 2018 | 5 |
Renault Clio | 96 | 89 | 72 | 73 | 2019 | 5 |
VW Golf | 95 | 89 | 76 | 78 | 2019 | 5 |
Skoda Enyaq iV | 94 | 89 | 71 | 82 | 2020 | 5 |
VW ID5 | 93 | 89 | 75 | 85 | 2021 | 5 |
Audi Q4 E-tron | 93 | 89 | 66 | 80 | 2021 | 5 |
VW ID4 | 93 | 89 | 75 | 85 | 2020 | 5 |
Polestar 2 | 93 | 89 | 80 | 83 | 2019 | 5 |
Subaru Outback | 88 | 89 | 84 | 95 | 2019 | 5 |
VW ID3 | 87 | 89 | 71 | 88 | 2019 | 5 |
Cupra Formentor | 93 | 88 | 68 | 80 | 2020 | 5 |
Ochrona pieszych: W tej klasyfikacji najlepsi są Mercedes i BMW: 94% uzyskał- Mercedes EQ EQA, 93% mają - BMW 4 Coupe i BMW 4 Kabrio, a 91 % mają Mercedes CLA i BMW Z4.
model | ochrona pasażerów | ochrona dzieci | ochrona pieszych | systemy Assist | produkcja od | ilość gwiazdek |
Mercedes EQ EQA | 97 | 90 | 94 | 75 | 2021 | 5 |
BMW 4 Coupe | 97 | 83 | 93 | 72 | 2020 | 5 |
BMW 4 Cabrio | 95 | 80 | 93 | 72 | 2020 | 5 |
Mercedes CLA | 96 | 91 | 91 | 75 | 2019 | 5 |
BMW Z4 | 97 | 87 | 91 | 76 | 2018 | 5 |
BMW 3 | 97 | 87 | 87 | 76 | 2019 | 5 |
Toyota Corolla | 95 | 84 | 86 | 77 | 2018 | 5 |
Toyota RAV4 | 93 | 87 | 85 | 77 | 2018 | 5 |
Subaru Outback | 88 | 89 | 84 | 95 | 2019 | 5 |
Lexus NX | 83 | 87 | 83 | 91 | 2021 | 5 |
Ford Kuga | 92 | 86 | 82 | 73 | 1019 | 5 |
Lexus UX | 96 | 85 | 82 | 76 | 2018 | 5 |
Mazda 3 | 98 | 87 | 81 | 75 | 2019 | 5 |
Skoda Scala | 97 | 87 | 81 | 76 | 2019 | 5 |
VW T Cross | 97 | 86 | 81 | 80 | 2018 | 5 |
Nissan Juke | 94 | 85 | 81 | 73 | 2019 | 5 |
Subaru Forester | 97 | 91 | 80 | 78 | 2018 | 5 |
Polestar 2 | 93 | 89 | 80 | 83 | 2019 | 5 |
Mazda Cx 30 | 99 | 86 | 80 | 77 | 2019 | 5 |
Skoda Kamiq | 96 | 85 | 80 | 76 | 2019 | 5 |
model | ochrona pasażerów | ochrona dzieci | ochrona pieszych | systemy Assist | produkcja od | ilość gwiazdek |
Subaru Outback | 88 | 89 | 84 | 95 | 2019 | 5 |
Nissan Qashqai | 91 | 91 | 70 | 95 | 2021 | 5 |
Tesla 3 | 96 | 86 | 74 | 94 | 2017 | 5 |
Tesla X | 98 | 81 | 72 | 94 | 2015 | 5 |
NIO ES8 | 82 | 84 | 72 | 92 | 2018 | 5 |
Lexus NX | 83 | 87 | 83 | 91 | 2021 | 5 |
Genesis G80 | 91 | 87 | 77 | 91 | 2016 | 5 |
Genesis G70 | 89 | 87 | 75 | 88 | 2017 | 5 |
VW ID3 | 87 | 89 | 71 | 88 | 2019 | 5 |
Genesis GV80 | 91 | 87 | 66 | 88 | 2020 | 5 |
Hyundai IONIQ 5 | 88 | 86 | 63 | 88 | 2021 | 5 |
Genesis GV70 | 89 | 87 | 64 | 87 | 2021 | 5 |
KIA Sorento | 82 | 85 | 63 | 87 | 2020 | 5 |
Mazda 2 Hybrid | 86 | 81 | 78 | 85 | 2014 | 5 |
VW ID5 | 93 | 89 | 75 | 85 | 2021 | 5 |
VW ID4 | 93 | 89 | 75 | 85 | 2020 | 5 |
Polestar 2 | 93 | 89 | 80 | 83 | 2019 | 5 |
Isuzu D-MAX | 84 | 86 | 69 | 83 | 2019 | 5 |
Toyota Mirai | 88 | 85 | 80 | 82 | 2020 | 5 |
Skoda Enyaq iV | 94 | 89 | 71 | 82 | 2020 | 5 |
W tej kategorii czołowe miejsca zajmują modele, które otrzymały najmniej gwiazdek, czyli Renault Zoe, Dacia Spring, Dacia Logan i Hyundai i10. Co charakterystyczne, Hyundai mimo słabego wyniku „podciągnął się” w ogólnej klasyfikacji dzięki innym działom ocen.
model | ochrona pasażerów | ochrona dzieci | ochrona pieszych | systemy Assist | produkcja od | ilość gwiazdek |
Renault Zoe | 43 | 52 | 41 | 14 | 2012 | 0 |
Dacia Spring | 49 | 59 | 39 | 32 | 2021 | 1 |
Hyundai i10 | 69 | 75 | 52 | 59 | 2019 | 3 |
Dacia Logan | 70 | 72 | 41 | 42 | 2021 | 2 |
Dacia Sandero | 70 | 72 | 41 | 42 | 2021 | 2 |
Opel Mokka | 73 | 75 | 58 | 64 | 2021 | 4 |
Aiways U5 | 73 | 70 | 45 | 55 | 2019 | 3 |
Fiat 500e | 76 | 80 | 67 | 67 | 2020 | 4 |
Hyundai Bayon | 76 | 82 | 76 | 67 | 2021 | 4 |
Honda e | 76 | 82 | 62 | 65 | 2019 | 4 |
Nissan Townster | 78 | 87 | 67 | 72 | 2021 | 4 |
Renault Kangoo | 78 | 87 | 67 | 72 | 2021 | 4 |
MG Marvel M | 80 | 75 | 55 | 80 | 2021 | 4 |
Citroen C4 | 80 | 83 | 57 | 63 | 2021 | 4 |
Jeep Cherokee | 80 | 78 | 56 | 69 | 2013 – 2021 | 4 |
Seat Mii | 81 | 83 | 46 | 55 | 2011 – 2021 | 3 |
VW up! | 81 | 83 | 46 | 55 | 2011 | 3 |
Skoda Citigo | 81 | 83 | 46 | 55 | 2011 – 2020 | 3 |
BMW 2 Coupe | 82 | 81 | 67 | 64 | 2021 | 4 |
NIO ES8 | 82 | 84 | 72 | 92 | 2018 | 5 |
Najgorzej chroniące dzieci
Także w tym przypadku najgorsze oceny mają samochody z najniższą ilością gwiazdek. Zaskakująca jest niska ocena modelu Aiways U5, który ma długość 4680mm, szerokość 1865mm i rozstaw osi 2800 mm, czyli wymiary pozwalające na swobodne formowanie wnętrza.
model | ochrona pasażerów | ochrona dzieci | ochrona pieszych | systemy Assist | produkcja od | ilość gwiazdek |
Renault Zoe | 43 | 52 | 41 | 14 | 2012 | 0 |
Dacia Spring | 49 | 59 | 39 | 32 | 2021 | 1 |
Aiways U5 | 73 | 70 | 45 | 55 | 2019 | 3 |
Dacia Logan | 70 | 72 | 41 | 42 | 2021 | 2 |
Dacia Sandero | 70 | 72 | 41 | 42 | 2021 | 2 |
MG Marvel M | 80 | 75 | 55 | 80 | 2021 | 4 |
Opel Mokka | 73 | 75 | 58 | 64 | 2021 | 4 |
Hyundai i10 | 69 | 75 | 52 | 59 | 2019 | 3 |
Seat Alhambra | 89 | 78 | 59 | 62 | 2010-2022 | 4 |
VW Sharan | 89 | 78 | 59 | 62 | 2010 -2022 | 4 |
Jeep Cherokee | 80 | 78 | 56 | 69 | 2013 – 2021 | 4 |
BMW 4 Cabrio | 95 | 80 | 93 | 72 | 2020 | 5 |
VW Polo | 94 | 80 | 79 | 70 | 2017 | 5 |
Fiat 500e | 76 | 80 | 67 | 67 | 2020 | 4 |
Tesla X | 98 | 81 | 72 | 94 | 2015 | 5 |
MG HS | 90 | 81 | 64 | 76 | 2018 | 5 |
Audi A3 | 89 | 81 | 68 | 73 | 2020 | 5 |
Mazda 2 Hybrid | 86 | 81 | 78 | 85 | 2014 | 5 |
Toyota Yaris | 86 | 81 | 78 | 68 | 2020 | 5 |
Skoda Fabia | 85 | 81 | 70 | 71 | Od 2021 | 5 |
Najgorzej chroniące pieszych
Także w tym przypadku najgorzej wypadają wersje z najniższą ogólną oceną. W tym zestawieniu widać też, że największe obrażenia pieszych i innych uczestników ruchu, spowodują „spotkania” z samochodami małymi.
model | ochrona pasażerów | ochrona dzieci | ochrona pieszych | systemy Assist | produkcja od | ilość gwiazdek |
Dacia Spring | 49 | 59 | 39 | 32 | 2021 | 1 |
Dacia Logan | 70 | 72 | 41 | 42 | 2021 | 2 |
Dacia Sandero | 70 | 72 | 41 | 42 | 2021 | 2 |
Renault Zoe | 43 | 52 | 41 | 14 | 2012 | 0 |
Aiways U5 | 73 | 70 | 45 | 55 | 2019 | 3 |
Seat Mii | 81 | 83 | 46 | 55 | 2011 – 2021 | 3 |
VW up! | 81 | 83 | 46 | 55 | 2011 | 3 |
Skoda Citigo | 81 | 83 | 46 | 55 | 2011 – 2020 | 3 |
KIA Ceed standard | 88 | 85 | 52 | 68 | 2018 | 4 |
Hyundai i10 | 69 | 75 | 52 | 59 | 2019 | 3 |
DS 3 Crossback standard | 87 | 86 | 54 | 63 | 2018 | 4 |
Jeep Renegade | 82 | 84 | 55 | 58 | 2014 | 3 |
MG Marvel M | 80 | 75 | 55 | 80 | 2021 | 4 |
Peugeot 208 | 91 | 86 | 56 | 71 | 2019 | 4 |
Jeep Cherokee | 80 | 78 | 56 | 69 | 2013 – 2021 | 4 |
Citroen C4 | 80 | 83 | 57 | 63 | 2021 | 4 |
Citroen C5 Aircross Standard | 87 | 86 | 58 | 75 | 2017 | 4 |
Opel Mokka | 73 | 75 | 58 | 64 | 2021 | 4 |
Seat Alhambra | 89 | 78 | 59 | 62 | 2010-2022 | 4 |
VW Sharan | 89 | 78 | 59 | 62 | 2010 -2022 | 4 |
Najgorsze wyposażenie w systemy Assist
W tej klasyfikacji nie ma zaskoczeń. Najgorsze wyposażenie w systemy Assist mają wersje najtańsze.
model | ochrona pasażerów | ochrona dzieci | ochrona pieszych | systemy Assist | produkcja od | ilość gwiazdek |
Renault Zoe | 43 | 52 | 41 | 14 | 2012 | 0 |
Dacia Spring | 49 | 59 | 39 | 32 | 2021 | 1 |
Dacia Logan | 70 | 72 | 41 | 42 | 2021 | 2 |
Dacia Sandero | 70 | 72 | 41 | 42 | 2021 | 2 |
Seat Mii | 81 | 83 | 46 | 55 | 2011 – 2021 | 3 |
VW up! | 81 | 83 | 46 | 55 | 2011 | 3 |
Skoda Citigo | 81 | 83 | 46 | 55 | 2011 – 2020 | 3 |
Aiways U5 | 73 | 70 | 45 | 55 | 2019 | 3 |
Jeep Renegade | 82 | 84 | 55 | 58 | 2014 | 3 |
Hyundai i10 | 69 | 75 | 52 | 59 | 2019 | 3 |
Seat Alhambra | 89 | 78 | 59 | 62 | 2010-2022 | 4 |
VW Sharan | 89 | 78 | 59 | 62 | 2010 -2022 | 4 |
Citroen C4 | 80 | 83 | 57 | 63 | 2021 | 4 |
DS 3 Crossback standard | 87 | 86 | 54 | 63 | 2018 | 4 |
BMW 2 Coupe | 82 | 81 | 67 | 64 | 2021 | 4 |
Opel Mokka | 73 | 75 | 58 | 64 | 2021 | 4 |
Honda e | 76 | 82 | 62 | 65 | 2019 | 4 |
Hyundai Bayon | 76 | 82 | 76 | 67 | 2021 | 4 |
Fiat 500e | 76 | 80 | 67 | 67 | 2020 | 4 |
Toyota Yaris | 86 | 81 | 78 | 68 | 2020 | 5 |
Analizując dane testów Euro NCAP w przeciągu kilkunastu lat można zauważyć, że marzenia producentów o budowie samochodu bezpiecznego są coraz bliższe rzeczywistości. Jako przykład można podać Mercedesa klasy C i BMW serii 3 badanych w roku 1997, które otrzymały po dwie gwiazdki z zakresu ochrony jadących i dwie z zakresu ochrony pieszych (pierwsze, prostsze wyniki badań), oraz badane w roku 2019 Renault Clio, które w zakresie bezpieczeństwa pasażerów ma notę 96%, w zakresie bezpieczeństwa dzieci – 89%, ochrony pieszych – 72%, a wyposażenie w najnowsze zdobycze techniki – 73%.
Redakcja poprosiła także o wypowiedź na temat Euro NCAP ekspertów z dwóch różnych dziedzin:
Wojciecha Drzewieckiego, Prezesa Instytutu Badań Rynku Samochodowego SAMAR, zapytaliśmy o odczucia klientów, nabywających nowe modele.
Redakcja motofakty.pl: - Czy wyniki Euro NCAP są wyznacznikiem dla nabywcy pojazdu?
Wojciech Drzewiecki: W większości przypadków rozważając zakup auta, wynik testów Euro NCAP nie odgrywa aż tak dużej roli. Patrzymy przede wszystkim na koszty pozyskania auta oraz jego wyposażenie. Owszem, „przelatujemy” wzrokiem przez listę wyników, ale nie stanowią one czynnika decyzyjnego, chyba że auto w czasie testu kompletnie się złoży, ale dziś to już przypadek jest rzadki.
Redakcja motofakty.pl: - Czy poziom świadomości o bezpieczeństwie osiągnął w Polsce poziom jak w krajach dawnej UE, czyli czy nabywcy dokupują pakiety bezpieczeństwa?
Wojciech Drzewiecki: - Kwestia bezpieczeństwa ma znaczenie. Dlatego duża część producentów maksymalnie wyposaża w nie swoje produkty ograniczając listę dostępnych w postaci opcji do minimum. Wiele osób np. rezygnuje z systemów utrzymania auta na pasie ruchu, które często są właśnie dostępne w postaci opcji.
Redakcja motofakty.pl: - Jaka procentowo część ceny samochodu to konieczność spełnienia norm bezpieczeństwa. Czy można to szacunkowo określić?
Wojciech Drzewiecki: -Trudno jest dziś określić, jaką część ceny auta stanowią systemy bezpieczeństwa. To zagadnienie szersze, ponieważ bezpieczeństwo to nie tylko systemy, ale także a może przede wszystkim konstrukcja samochodu, wykorzystanie wysoko wytrzymałych materiałów oraz badania i testy prowadzone przez producentów. To także koszt, który uwzględniony jest w cenie auta. Samo dodanie poduszek czy pasów nie wpłynie na zdecydowaną poprawę bezpieczeństwa kierowcy i pasażerów.
Do tych wszystkich wymienionych wcześniej elementów należy dodać również kierowcę i jego zachowanie na drodze. Można mieć najbezpieczniejsze auto, idealnie skonstruowaną klatkę bezpieczeństwa, a zachowując się nieodpowiedzialnie na drodze stworzyć zagrożenie, przed którym nie uratują nas jakiekolwiek systemy. Fizyki nie da się oszukać.
Na temat postrzegania testów Euro NCAP przez producentów zwróciliśmy się do Wojciecha Sierpowskiego, pierwszego polskiego jurora w Car of the Year, a aktualnie Przewodniczącego jury Car of the Year Polska i Wydawcy AutoRok
Redakcja motofakty.pl: - Czy Euro NCAP jest eksponowane członkom COTY podczas prezentacji, czyli czy firmy podkreślają swój pojazd jako bezpieczny?
Wojciech Sierpowski: - Każdy producent mniej lub bardziej otwarcie chwali się osiągnięciami w tym zakresie i trudno się temu dziwić. Poziom bezpieczeństwa można zwiększać w dwojaki sposób; mozolnie dochodzić do własnych wniosków i doświadczeń, albo też kupować gotowe rozwiązania. Oczywiście bardziej ambitna jest ta pierwsza metoda i tę cenię. Ale druga metoda potrafi przyspieszyć opracowanie dobrego, bezpiecznego samochodu, aczkolwiek potrafi być zgubna i kosztowna.
Redakcja motofakty.pl: - Czy firmy samochodowe przekonują nabywców o bezpieczeństwie swego modelu (często prezentują filmy z Crash testów)?
Wojciech Sierpowski: - Rzeczywiście filmy z crashtestów robią wrażenie, ale prawda jest taka, że rzadko kto chce oglądać skutki wypadków i generalnie wgryzać się w ten temat. W zakresie bezpieczeństwa – nawet my dziennikarze – ufamy producentom, bo nie mamy innego wyjścia. Niczego nie jesteśmy w stanie sprawdzić w praktyce. Myślę że większość osób podchodzi do tego, że im więcej rozwiązań, tym lepiej. I poniekąd jest to słuszne podejście, bo każdy system coś wnosi, a co za tym idzie dokłada swoją cegiełkę do ogólnie pojętego bezpieczeństwa.
Redakcja motofakty.pl: - Jaki koncern samochodowy miał największy wpływ na rozwój systemów bezpieczeństwa?
Wojciech Sierpowski: - Nie chciałbym wymieniać konkretnych firm, ale zapewne te, które już od dawna posiadają ośrodki rozwojowe dedykowane bezpieczeństwu, a poza tym od dziesięcioleci analizowały przyczyny i skutki rzeczywistych wypadków- i oczywiście chciały temu zaradzić.
Zobacz także: Mercedes EQA - prezentacja modelu

- Poprzednie zdjęcie
- 1 / 29
- Następne zdjęcie
Testy „Crash Test”, w których rozbijane są samochody, pękają szyby, a manekiny „składają się” jak lalki, zawsze wywołują emocje. Czy to tylko samochodowe show czy też testy Euro NCAP mają realny wpływ na zakupy pojazdów?
Fot. Archiwum