Wszystko
o samochodach

Porady / Eksploatacja

Tłumiki

Data publikacji: Autor: (gw)

 Układy wydechowe pracują w ekstremalnie trudnych warunkach, dlatego trzeba o nie szczególnie dbać .

Współczesne samochody mają coraz bardziej skomplikowaną konstrukcję. Związki pomiędzy współpracującymi zespołami są tak ścisłe, że rozwiązań narzuconych przez inżynierów konstruktorów, wspieranych najnowocześniejszą techniką, niczym nie da się zastąpić. Ta zasada dotyczy także układu wydechowego, który umieszczony pod podwoziem i nierzadko brudny, jest ważnym zespołem współpracującym z silnikiem.

Układy wydechowe pracują w ekstremalnie trudnych warunkach. Temperatura gazów spalinowych opuszczających silnik przekracza 1000 stopni, podczas gdy od zewnątrz rury prowadzące spaliny i tłumiki stykają się z powietrzem, wodą czy śniegiem. Gazy spalinowe wyrzucane są z silnika z częstotliwością do 200 razy na sekundę. Powoduje to drgania układu, które nie mogą przenosić się na karoserię. Poszczególne składniki gazów spalinowych działają silnie korozyjnie od wewnątrz na materiały, z których wykonane są układy wydechowe. Od strony zewnętrznej powierzchnia blach kontaktuje się z wodą, narażona jest na niszczące oddziaływanie piasku i kamieni wyrzucanych spod opon.

Bez spawów
Dlatego układy wydechowe liczących się firm wykonywane są z materiałów zapewniających jak najdłuższy okres użytkowania np. stal nierdzewna lub 2. warstwy blach pokryte hutniczo warstewką aluminium. W technologii wykonania wyeliminowano spawanie, zastępując je walcowaniem szwów na zimno, aby uniknąć przegrzewania materiałów i potencjalnych ognisk korozji. Układ wydechowy ma odpowiednią długość, pojemność, przekroje i jest elastycznie zawieszony.

Parametry
układ wydechowy nieodpowiednio dobrany do oporów przepływu i pojemności, zasad prac i mocy silnika, może w dużej mierze przyczynić się do osłabienia osiągów jednostki napędowej. Rezultatem tego wpływu może być zmniejszona moc i moment obrotowy silnika przy podwyższonym zużyciu paliwa, a w skrajnym przypadku przegrzanie silnika, skrócenie jego żywotności i konieczność poniesienia nakładów na przedwczesny remont. Tak więc nie wystarczy zastąpienie przepalonego tłumika innym o podobnym kształcie, lecz trzeba dbać, aby był on o identycznych parametrach jak ten uszkodzony.

Niezbędna szczelność
Układ wydechowy pełni także inne bardzo ważne funkcje. Oprócz wyciszenia hałasu powodowanego przez gazy spalinowe wydobywające się z komór spalania, odprowadza te gazy na zewnątrz samochodu z zachowaniem szczelności połączeń. Nieszczelny układ oraz słabej jakości uszczelki, mogą spowodować przedostanie się bezwonnego, trującego tlenku węgla do pomieszczenia pasażerów. Rezultatem może być zatrucie kierowcy i wypadek, który wystąpił nagle bez istotnych przyczyn zewnętrznych.

Do początku artykułu

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Tagi:

Brak komentarzy - napisz pierwszy

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości