Wszystko
o samochodach

Wiadomości / Raporty

TOP5. Najmocniejsze samochody mini, miejskie i kompaktowe dostępne w Polsce

Data publikacji: Autor: Kamil Rogala

Fot. Abarth Dla wielu kierowców to, co kryje się pod maską ma priorytetowe znaczenie. Zapas mocy i momentu obrotowego w wielu warunkach daje nie tylko sporo frajdy i emocji, ale pozwala między innymi na sprawne wyprzedzanie i komfortową jazdę nawet z całą rodziną i ze sporym bagażem. Poznajmy TOP5 najmocniejszych modeli w segmencie mini, aut miejskich i kompaktowych.

Więcej mocy! A na co to komu!?

Kiedyś posiadanie auta o mocy ponad 200 KM było marzeniem i niemal wyznacznikiem statusu społecznego. Tego typu auta były zazwyczaj bardzo drogie, posiadały duże silniki i w większości przypadków pochodziły z wyższych segmentów. Czterocylindrowy silnik wolnossący generował nieco ponad 100 KM, wyposażony w turbosprężarkę o połowę więcej, ale okolice 200-220 KM zarezerwowane były dla jednostek V6 lub V8 o dużych pojemnościach. Oczywiście były wyjątki od tej reguły, ale stanowiły one niewielki odsetek wśród popularnych aut na drogach.

Dziś moc 200 KM nie jest niczym szczególnym i nawet auta miejskie w wyższych wersjach oraz edycjach specjalnych są w stanie zaoferować kierowcy tak pokaźne stado koni mechanicznych. Niektóre auta kompaktowe posiadają jednostki napędowe o mocy ponad 300, a nawet zbliżające się do 400 KM. Ogromne SUV-y również potrafią zawstydzić niejednego posiadacza sportowego auta, gdy pod maską pracuje wielkie V8 generujące nierzadko 500, 600, a nawet ponad 700 KM. Poznajmy zatem przedstawicieli elity i auta dla tych, którzy ponad wszystko stawiają moc silnika.

Auta mini (Segment A)

Fot. Abarth- Abarth 500 595 Competizione 1.4 T-Jet 180 KM

Mówi się, że Fiat 500 to przyjemne autko o kobiecym charakterze. Owszem, ale równie dobrze można powiedzieć, że jest to auto-kameleon. Możemy je bowiem skonfigurować łagodnie np. w miętowym kolorze, z kremowym wnętrzem i silniczkiem 1.2 8V o mocy 69 KM. Po prostu cukiereczek! Ale jeśli oczekujemy ponadprzeciętnych emocji, udajemy się do Abartha, który wyczaruje z 500-tki prawdziwego potwora.

Pojemność silnika: 1398 ccm

Moc: 180 KM przy 5500 obr./min.

Moment obrotowy: 250 Nm przy 3000 obr./min.

Przyspieszenie 0-100 km/h: 6,9 s

Prędkość maksymalna: 225 km/h

Cena: od 102 000 do 107 500 zł

Fot. Opel - Opel Adam Jam Unlimited 1.4 100 KM

Kolejny „damski” samochodzik, który bez problemu przeistacza się w miejskiego łobuza do zabawy i dynamicznej jazdy. Co prawda Opel Adam nie ma startu do Abartha, ale niska masa, miniaturowe gabaryty i 100 KM potrafią zdziałać cuda!

Pojemność silnika: 1398 ccm

Moc: 100 KM przy 6000 obr./min.

Moment obrotowy: 130 Nm przy 4000 obr./min.

Przyspieszenie 0-100 km/h: 11,5 s

Prędkość maksymalna: 185 km/h

Cena: 55 800 zł

Fot. Volkswagen - Volkswagen up! GTI 1.0 TSI 115 KM

Obecnie oferowany Volkswagen up! GTI ma parametry lepsze, niż pierwszy Golf GTI. W sumie to dobrze, bo to idealna okazja, aby cofnąć się do tych pięknych czasów, gdy hot hatche były autami małymi, zwinnymi i cieszyły swoją prostotą. Dzisiejsze hot hatche mają więcej wspólnego z torowymi potworami, niż autami sportowymi dla „Kowalskiego”.

Pojemność silnika: 999 ccm

Moc: 115 KM przy 5000 obr./min.

Moment obrotowy: 200 Nm przy 2000-3500 obr./min.

Przyspieszenie 0-100 km/h: 8,8 s

Prędkość maksymalna: 196 km/h

Cena: od 64 590 do 66 080 zł

- Smart fortwo 0.9 90 KM

Fot. Smart Smart to obecnie synonim auta małego, zwinnego i z segmentu premium. Co prawda 90 KM nie wydaje się wynikiem imponującym, ale połączmy to z nadwoziem wielkości większej szafy, a wyjdzie połączenie naprawdę pobudzające. Nie dość, że szybki, zwinny, to jeszcze można go zaparkować niemal wszędzie. Szkoda, że cena dość zaporowa jak za tak małe autko.

Pojemność silnika: 898 ccm

Moc: 90 KM przy 5500 obr./min.

Moment obrotowy: 135 Nm przy 2500 obr./min.

Przyspieszenie 0-100 km/h: 10,4 s

Prędkość maksymalna: 155 km/h

Cena: od 51 200 zł

- Hyundai i10 1.2 MPI 87 KM

Fot. Hyundai Oto auto praktycznie anonimowe, gdyż w ogóle nie zdradza swoich sportowych aspiracji. W sumie, to Hyundai i10 nie ma sportowych aspiracji, a jedynie dynamiczny silnik, który pozwoli na sprawne poruszanie się po mieście i dostarczanie kierowcy, od czasu do czasu, odrobiny satysfakcji.

Pojemność silnika: 1248 ccm

Moc: 87 KM przy 6000 obr./min.

Moment obrotowy: 120 Nm przy 4000 obr./min.

Przyspieszenie 0-100 km/h: 12,1 s

Prędkość maksymalna: 175 km/h

Cena: od 49 200 zł

Zobacz także: Kosztowne awarie silników Diesla

Auta miejskie (Segment B)

- Audi A1 S Line 2.0 40 TFSI 200 KM

Fot. Audi Audi A1 w podstawowej wersji wyposażenia razi plastikiem i zaślepkami, ale jeśli ktoś chce posiadać auto małe, bardzo mocne i świetnie wyposażone, powinien zwrócić uwagę na model Audi A1 S Line z 200-konnym silnikiem. Cena powala, ale czego się nie robi dla zabawy i prestiżu w miniaturowym wydaniu.

Pojemność silnika: 1984 ccm

Moc: 200 KM przy 4400 obr./min.

Moment obrotowy: 320 Nm przy 1500-4400 obr./min.

Przyspieszenie 0-100 km/h: 6,5 s

Prędkość maksymalna: 235 km/h

Cena: 127 000 zł

- Ford Fiesta ST2 1.5 EcoBoost 200 KM

Fot. Ford No dobrze, nie ma tu prestiżu Audi i jakości wyposażenia niemieckiego konkurenta, ale Ford Fiesta ST2 to prawdopodobnie najfajniejszy mini hot hatch na rynku, który zbiera pochwały praktycznie od wszystkich, którzy mieli wielką przyjemność przejechać się tym małym łobuzem na kołach. Cena niebezpiecznie zbliża się do 100 tysięcy (w wersji ST3 przekracza), ale ileż tu jest frajdy!

Pojemność silnika: 1499 ccm

Moc: 200 KM przy 6000 obr./min.

Moment obrotowy: 290 Nm przy 1600-4000 obr./min.

Przyspieszenie 0-100 km/h: 6,5 s

Prędkość maksymalna: 232 km/h

Cena: od 88 850 do 89 850 zł

Fot. BMW BMW i3s 120Ah

Być może nie jest to auto o zacięciu sportowym, ale elektryczny silnik, lekka konstrukcja i bardzo charakterystyczna stylistyka pozwoli wyróżnić się z tłumu i zapewni naprawdę dynamiczne doznania z jazdy. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h poniżej 8 sekund w takim aucie robi wrażenie.

Pojemność silnika: -

Moc: 184 KM

Moment obrotowy: 270 Nm

Przyspieszenie 0-100 km/h: 7,7 s

Prędkość maksymalna: 170 km/h

Cena: od 183 499 zł



- Mini John Cooper Works 2.0 231 KM

Fot. Mini MINI już od dawna nie jest takie mini, ale jest coś w tych autach, co przykuwa uwagę i nadal podświadomie utrzymuje w myślach status pojazdu kultowego. Pomijając różne wariacje nadwoziowe, tradycyjne 3-drzwiowe coupe w najmocniejszej odmianie John Cooper Works naprawdę może się podobać i bez wątpienia wzbudza emocje. Podobnie jak bardzo wysoka cena…

Pojemność silnika: 1998 ccm

Moc: 231 KM przy 5200-6000 obr./min.

Moment obrotowy: 320 Nm przy 1250-4800 obr./min.

Przyspieszenie 0-100 km/h: 6,3 s

Prędkość maksymalna: 246 km/h

Cena: od 134 300 do 145 547 zł

- Volkswagen Polo GTI 2.0 TSI 200 KM

Fot. Volkswagen Na zakończenie kolejna kontynuacja legendy – Polo GTI. Już pierwsza generacja dawała mnóstwo frajdy, ale obecnie oferowany model ma parametry lepsze niż poprzednie edycje Golfa GTI. Kompaktowe wymiary, świetne wyposażenie, rewelacyjne osiągi i cena poniżej 100 tysięcy. Bardzo interesująca propozycja.

Pojemność silnika: 1984 ccm

Moc: 200 KM przy 4400-6000 obr./min.

Moment obrotowy: 320 Nm przy 1500-4400 obr./min.

Przyspieszenie 0-100 km/h: 6,7 s

Prędkość maksymalna: 238 km/h

Cena: od 84 490 do 91 990 zł
 
Auta kompaktowe (Segment C)

- Audi RS3 2.5 TFSI 400 KM

Fot. Audi Kolejne Audi w naszym zestawieniu, tym razem dwa razy mocniejsze i dwa razy droższe. W sumie rozsądna kalkulacja, ale z drugiej strony inwestycja ponad 265 tysięcy złotych w auto kompaktowe zakrawa na potężną fanaberię. Owszem, dostajemy 400-konne, rewelacyjnie wyposażone i świetnie wyglądające auto, ale jeśli wziąć pod uwagę fakt, że w tej cenie możemy mieć równie dobrze wyposażone, szybkie auto z wyższego segmentu, wkrada się sporo wątpliwości.

Pojemność silnika: 2480 ccm

Moc: 400 KM przy 5850 obr./min.

Moment obrotowy: 480 Nm przy 1700-5850 obr./min.

Przyspieszenie 0-100 km/h: 4,1 s

Prędkość maksymalna: 250 km/h

Cena: od 265 700 do 274 300 zł

- BMW M140i xDrive 3.0 340 KM

Fot. BMW Kolejny potwór na kołach w kamuflażu pod postacią auta kompaktowego. Dziś nie jest to co prawda zaskoczenie, ale osiągi, jakie oferują tego typu pojazdu mogą przyprawić o zawrót głowy nawet osobę, która miała do czynienia z najmocniejszymi supersamochodami. W końcu przyspieszenie od 0 do 100 km/h w czasie nieco ponad 4 sekund to już topowa liga.

Pojemność silnika: 2998 ccm

Moc: 340 KM przy 5500 obr./min.

Moment obrotowy: 500 Nm przy 1250-4500 obr./min.

Przyspieszenie 0-100 km/h: 4,4 s

Prędkość maksymalna: 250 km/h

Cena: od 212 00 do 215 100 zł

- Ford Focus RS 2.3 EcoBoost 350 KM

Fot. Ford Co prawda jest to poprzednia generacja Focusa, ale nie da się ukryć, że to chyba najciekawsza i najbardziej emocjonująca odmiana w historii tego modelu. Napęd na cztery koła, 350 KM, fenomenalne prowadzenie i agresywna stylistyka. Czego chcieć więcej od samochodu, który może być zarówno praktycznym autem rodzinnym ze sporym bagażnikiem, jak również torowym łobuzem? Nawet cena wydaje się dość atrakcyjna w porównaniu do konkurencji, oferującej podobne osiągi.

Pojemność silnika: 2264 ccm

Moc: 350 KM przy 6000 obr./min.

Moment obrotowy: 470 Nm przy 2000-4500 obr./min.

Przyspieszenie 0-100 km/h: 4,7 s

Prędkość maksymalna: 266 km/h

Cena: 158 240 zł

Volkswagen Golf R 2.0 TSI 310 KM

Fot. Volkswagen Jakiś czas temu do oferty Volkswagena trafił potężny Golf R. To kolejny szczebel w hierarchii nad kultowym już Golfem GTI, który mimo ogromnych pokładów emocji, które potrafi przekazać kierowcy, nie był w stanie walczyć z potęgami w segmencie C w postaci piekielnie mocnych i w niektórych przypadkach, napędzanych na wszystkie koła konkurentów.

Pojemność silnika: 1968 ccm

Moc: 310 KM przy 5500 obr./min.

Moment obrotowy: 380 Nm przy 2000-5400 obr./min.

Przyspieszenie 0-100 km/h: 4,6 s

Prędkość maksymalna: 250 km/h

Cena: od 172 690 zł



- Honda Civic Type-R 2.0 320 KM

Fot. Honda Czas na japońską myśl techniczną oraz kolejne wcielenie kultowej już Hondy Civic Type-R. W pogoni za innymi producentami, którzy nie żałowali mocy w swoich kompaktach, również Honda musiała mocno popracować nad 2-litrową jednostką napędową, która jest w stanie wykrzesać z siebie aż 320 KM. Wszystko to kierowane jest na przednią oś. Zabawy co nie miara!

Pojemność silnika: 1996 ccm

Moc: 320 KM przy 6500 obr./min.

Moment obrotowy: 400 Nm przy 2500-4500 obr./min.

Przyspieszenie 0-100 km/h: 5,8 s

Prędkość maksymalna: 272 km/h

Cena: od 151 500 do 159 700 zł

 




Zobacz także: Kia Stonic w naszym teście

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • Scarface (gość)

    Abarth 500 w podstawowej (145 km) wersji jest sporo tanszy (okolo 65-70 tys), a daje niesamowita frajde z jazdy.

  • janusz (gość)

    CLA 45 AMG nie jest dostępne, podobnie jak Clio RS. To jakieś stare zestawienie chyba bo te auta są wycofane ze sprzedaży. Nie wiem czemu publikujecie coś co jest nieprawdą

  • FG (gość)

    co z 2 litrowym golfem-310KM?

  • Redakcja Motofakty.pl

    Dziękujemy za czujność. Materiał został zaktualizowany.

  • Wojtek (gość)

    Praktycznie same Niemcy A gdzie np: Megane Rs, Clio , Peugeot 208 Gti?

  • Kamil Rogala (gość)

    Było Clio R.S. - gdy pisałem artykuł było w ofercie, ale w chwili obecnej już go nie ma. Podobnie z Peugeotem 208 GTI - również brak na oficjalnej stronie marki. Jest początek roku, duże roszady w ofertach, wymiany rocznikowe, generacyjne - jest spory bałagan :) Natomiast Megane R.S. ma "tylko" 300 KM i to w odmianie Trophy (280 KM w odmianie standardowej), więc nie załapało się do rankingu. Nie nasza wina, że "Niemcy" mają najmocniejsze silniki, a właśnie o tym jest ten ranking.

  • ian (gość)

    Takie mocne małe auta się nie sprawdzą, mi wystarczy moje 90KM w moim yarisie na ropę. Może nie jest dużo ale zarówno na miasto jak i na krajówki się nadaje

  • marcinkowski (gość)

    Jak ktoś lubi wyższą pozycję za kierownicą to tivoli jest fajną opcją dla aut miejskich. Stylistycznie też niczego sobie

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły
Advertisement

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości