Tory Formuły 1: Austin Circuit of Americas

(jg)
Fot. Ryszard Urych
Fot. Ryszard Urych
Po kilku latach przerwy Formuła 1 znów powraca do USA. Tym razem kierowcy nie będą korzystali z jednej z istniejących pętli, lecz będą się ścigali na całkowicie nowym obiekcie zaprojektowanym z myślą o tej serii. Czy Austin Circuit of Americas zyska popularność kibiców i zawodników będziemy mogli przekonać się już w sezonie 2012, kiedy to zorganizowane zostanie na nim pierwsze Grand Prix.

Fot. Ryszard Urych
Fot. Ryszard Urych

Lokalizacja:

Tor znajduje się w Teksasie, jednym z najbogatszych stanów Ameryki, na rozległym i płaskim terenie na obrzeżach Austin. Położony jest na 1000-akrowej działce gruntu w Elroy, na południowy zachód od miasta, około dwóch mil od międzynarodowego lotniska Bergstrom International Airport z widokiem na malownicze przedmieścia.

Historia i budowa:

Tor jest pionierskim przedsięwzięciem w kilku aspektach. Po pierwsze, jest żywym dowodem na dążenie szefa FIA – Berniego Ecclestone'a do globalizacji Formuły 1 i ekspansji poza Europę.

Wciąż powstający tor inicjuje też wielki powrót Formuły 1 do Stanów Zjednoczonych po 5 latach przerwy. Poprzednim razem, od 2000 do 2007 roku, wykorzystywano do ścigania się w ramach tej serii obiekt Indianapolis. Pętlę w Austin planowano przez 3 lata, choć o sam wyścig, mający miejsce akurat w Austin, w Teksasie (rozważano też inne lokalizacje), promotor Tavo Helmund starał się u Berniego Ecclestone'a jeszcze w latach 90. XX wieku. Przez ten cały długi czas – bezskutecznie.

Połączenie amerykańskiego rozmachu w organizacji imprez sportowych i europejskiego stylu ścigania się może gwarantować podczas Grand Prix Formuły 1 na nowym torze w Austin fenomenalną rozrywkę dla spodziewanych około 520 milionów telewidzów z całego świata oraz fanów, którzy zjawią się na torze.

Budowa obiektu, jak dotąd, kosztowała 350 mln USD. Kwotą 25 mln USD, pochodzącą ze specjalnego stanowego funduszu Major Event Trust Fund, budowa miała zostać dofinansowana przez rząd stanu Teksas. Ta część pieniędzy ma być jednak wypłacona dopiero po pierwszym wyścigu,a nie jak na początku zakładano przed rozpoczęciem budowy, co było źródłem kontrowersji i przestoju w budowie. Jak dotąd, budowa toru w Austin przebiegała burzliwie. Po wydaniu przez właścicieli kilkudziesięciu milionów USD na prace budowlane, doszło do wstrzymania robót na cały miesiąc w listopadzie 2011 roku, co było spowodowane konfliktem pomiędzy COTA (właścicielami obiektu) a szefem Formuły 1 – Bernie Ecclestonem i Tavo Hellmundem (promotorem wyścigu) w kwestii przekazania opłaty za wyścig na rzecz FIA przed powstaniem toru. Do dziś aspekty sporu nie są do końca jasne.

Kolejne przesunięcia terminów budowy zanotowano w grudniu 2011 roku, ze względu na ciągłe opady deszczu, uniemożliwiające prowadzenie prac.

Tor będzie obfitował w ultranowoczesną infrastrukturę, dodajmy, powstającą w tej chwili bardzo szybko, wręcz na ostatnią chwilę (np. konstrukcję ogromnego paddocku ukończono w czasie 2 miesięcy). Otwarte zostanie centrum prasowe, wyścigowa szkoła jazdy, tor kartingowy, muzeum, centrum handlowe, rozrywki i mediów (o powierzchni około 4000 m²), kompleks medyczny i wiele innych. Główna widownia pomieści 9000 fanów. W paddocku będzie mieścić się hala bankietowa na 500 osób. Z pętli można będzie wydzielić dwa mniejsze, niezależne obiekty. Ze względu na właściwości gliny zawartej w podłożu, trasa kładziona jest dłużej, ponieważ pod asfaltem musi znaleźć się więcej warstw konstrukcyjnych stabilizujących nawierzchnię.

Pod trasą wyścigu zostaną umieszczone dwa obszerne tunele samochodowe na potrzeby obiektu, teamów i widzów.
Ziemia, którą wykopuje się podczas prac terenowych, zostaje spożytkowana w innych częściach przyszłego kompleksu. Nie zwozi się jej na plac budowy ani stamtąd nie wywozi, co jest podkreślane przez właścicieli toru jako ukłon w stronę ekologii.

Obiecują oni również, że będzie on gotowy na dzień 18 listopada 2012 roku. Przewidziano 40-metrową różnicę w elewacji i miejsce dla 120.000 gości. Głównymi imprezami po Formule 1 będą rozgrywki MotoGP i V8-Superstars. Zawody Formuły 1 mają być organizowane w Austin do 2021 roku, a MotoGP od 2013 do 2022 roku.

Charakterystyka:

Oficjalnie podawana długość ma wynieść 5,407 km, a wyścig będzie trwał przez 56 okrążeń, co da łączny dystans ok. 308 km do pokonania. Według wewnętrznych symulacji, prędkość maksymalna na obiekcie wyniesie około 320 km/h. Wyścig będzie odbywał się w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara.

Jak prawie każda nowa pętla, Circuit of The Americas zaprojektowany został w całości przez naczelnego projektanta obiektów Formuły 1 – Hermana Tilke. Tor będzie posiadał 20 zakrętów (11 lewych, 9 prawych), 3 szybkie proste, 3 ostre nawroty stanowiące potencjalne punkty do wyprzedzania i dwa bardzo kręte sektory, składające się z podwójnych, zacieśniających się wiraży „S”. W projekcie zawarto również szybkie łuki. Szerokość trasy szacuje się na 11,9 m w najwęższym miejscu i 15,9 m w najszerszym.

Ponieważ asfalt nie został jeszcze położony, a prace budowlane nieprzerwanie trwają by dotrzymać napiętego terminu, jak tor będzie wyglądał, można wnioskować tylko z oficjalnych wizualizacji. Niewykluczone, że zostaną wprowadzone drobne zmiany. Znana jest swoista „wizytówka” obiektu w Austin – 40-metrowy podjazd z pól startowych do pierwszego, ciasnego lewego zakrętu, z którego bolidy będą jechały w dół do serii szybkich wiraży. Trasa podlega naturalnym zmianom elewacji nie tylko przy zakręcie 1. Zakręt 4. rozpoczyna pierwszą sekwencję średnio szybkich zakrętów „S”. Wiraże 5. i 6. charakterystyką naśladują układ z Silverstone. Zakręty 16, 17, 18 łączące się całość o wielu wierzchołkach będą lustrzanym odbiciem wirażu w Istanbul Park. Zakręt 20. prowadzić będzie jednocześnie na prostą startową i do alei serwisowej.

Obiekt przypomina odrobinę trasę w Hockenheim, przynajmniej ze względu na podobny do Parabolica odcinek pomiędzy 11. (najbardziej wysuniętym punktem toru). a 12. zakrętem. Na najdłuższej prostej, bolidy osiągną prędkość maksymalną.
Ponieważ tor zostanie ukończony tuż przed wyścigiem, może dojść tutaj do ciekawych akcji, gdyż asfalt nie będzie należycie „nagumowany”, a kierowcy zaczną dopiero wtedy poznawać charakterystykę trasy.

Ciekawostki:

• W marcu 2012 władze toru rozpoczęły współpracę z firmą Phunware Inc. w sprawie stworzenia oficjalnej aplikacji przeznaczonej na telefony komórkowe, która ma ułatwić widzom poruszanie się po torze i informować o wszystkim co dzieje się na Circuit of The Americas.

• Na placu budowy stale przebywa nawet ponad 500 robotników. Prace odbywają się 24 godziny na dobę. Właśnie one, tak jak i intensywne, oślepiające wręcz oświetlenie placu budowy nocą, prowadzą do protestów miejscowej ludności. Dochodzi do tego kwestia dojazdu do obiektu, którą pomija się w oficjalnych raportach z budowy, skupiając się wyłącznie na wewnętrznej infrastrukturze toru. Mieszkańcy skarżą się, że dojazd do obiektu praktycznie nie istnieje – planowana czteropasmówka FM812 nadal jest wąskim, dwupasmowym odcinkiem bez wyznaczonych pasów ruchu.

• Jednym z celów organizacji Grand Prix Formuły 1 w Stanach Zjednoczonych jest zainicjowanie przemian w puli kierowców tej serii, które doprowadziłyby do wykreowania gwiazd pochodzących również z Ameryki Północnej.

• Uzgadniana jest możliwość stworzenia bezpośredniego lotu między Austin i Londynem by tym sposobem wesprzeć teamy Formuły 1 i podróżników, chcących dostać się na Grand Prix Stanów Zjednoczonych.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty