Wszystko
o samochodach

Aktualności / Informacje

Tory wyścigowe w Polsce

Data publikacji: Autor: (bw)

Fot. Archiwum Polskapresse Tegoroczny sezon sportów samochodowych już się rozpoczął. W związku z tym, wielu kierowców, chcąc doskonalić swoje umiejętności "za kółkiem", szuka bezpiecznego miejsca do nauki. Poniżej prezentujemy listę kilku takich obiektów w Polsce.
Fot. Archiwum Polskapresse Tor Poznań

Tor Poznań to obecnie najpopularniejszy obiekt wyścigowy w Polsce. Jego początki sięgają 1977 roku. Został on wówczas zbudowany w miejscu starych pasów startowych lotniska Ławica. Długość toru wynosi 4083 m i składa się on z dwóch części. Pierwsza z nich to pętla samochodowa lub motocyklowa o szerokości aż 12 m natomiast druga z nich, to przystosowany do zawodów kartingowych odcinek o długości 1480 m.

W 2010 roku na obiekcie gościł Robert Kubica. Mimo, iż obiekt nie jest przystosowany do wyścigów Formuły 1, jego wielbiciele zjechali się z całej Polski by podziwiać jego pokazowy przejazd bolidem Renault R28. Kilka lat wcześniej, w Poznaniu gościł także Michael Schumacher. Wówczas był on zawodnikiem teamu Ferrari.

Tor Poznań umieszczony jest niedaleko centrum Poznania. Mimo dogodnej lokalizacji, nie wszyscy mogą z niego skorzystać. Godzina wynajęcia obiektu to koszt aż 1512,50 zł. Dość istotny jest także fakt, że toru nie da się wynająć na mniej niż 8 godzin. Obowiązkowa jest także obecność karetki pogotowia, straży pożarnej, obsługi toru i służb porządkowych. Podsumowując, dzień na Torze Poznań to wydatek rzędu 30 tys. zł. Oprócz kwestii finansowych dochodzi także nakaz posiadania licencji wyścigowej BC. Bez niej, kierowca nie dostanie zgody na przejazd po obiekcie.

Innym wyjściem na skorzystanie z przejazdu po torze, to 7-godzinny kurs doskonalenia jazdy za nieporównywalnie niższą kwotę 430 zł. Za około 500 zł mamy możliwość przejazdu po torze na czas wraz z 60 innymi uczestnikami podczas cyklicznych imprez typu Track Day.

Tor Wyrazów

Wyrazów to niewielka miejscowość zlokalizowana nieopodal Częstochowy. Znajduje się tam tor kartingowy o długości 860 m. Jego nawierzchnia jest w całości pokryta asfaltem.

Na tor wpuszczani są zarówno kierowcy samochodów jak i motocykli. Nie rzadkim widokiem są także amatorskie przejazdy „terenówek” czy quadów. Tor Wyrazów jest jednak najczęściej wykorzystywany jako miejsce zlotów czy spotkań miłośników driftingu, lub uczestników klubów samochodowych. Godzinne przebywanie na terenie obiektu jest jednoznaczne z wydatkiem 10 zł. W latach 2010-2011 organizowano na tym obiekcie jedną z rund pucharu Drift Open.

Z uwagi na dosyć dużą szerokość trasy, tor Wyrazów jest uważany za idealne miejsce dla początkujących kierowców wyścigowych. Ciekawostką jest fakt, że na tym obiekcie swoje pierwsze kroki stawiał jedyny Polak startujący w Formule 1 - Robert Kubica.

Fot. Archiwum Polskapresse Tor Kielce

Podobnie jak Tor Poznań, obiekt w Kielcach został zbudowany w 1977 roku. Tor w rzeczywistości znajduje się w Miedzianej Górze, kilkanaście kilometrów od Kielc. Jego trasa, z powodu przerw w rozbudowie, zawiera w sobie kawałek drogi użytku publicznego. Jest to droga krajowa nr 74, którą zamyka się na czas zawodów. Tor można podzielić na dwie części. Jego duża pętla (zawierająca drogę publiczną) mierzy aż 4160 m, natomiast mała to 1140 m trasy. Na terenie obiektu znajduje się także tor kartingowy o długości 880 m.

Oprócz jednego z najważniejszych wydarzeń na Torze Kielce, jakim są Wyścigowe Samochodowe Mistrzostwa Polski, można tutaj także natrafić na regularnie organizowaną giełdę samochodową. Projektant pętli, Józef Marcinkowski, starał się, by jadąc po torze kierowcy musieli pokonać kilka zakrętów o charakterystyce typowo „górskiej”. Tor Kielce uznawany jest za drugi, najbardziej atrakcyjny obiekt wyścigowy, po Torze Poznań. Cena jego wynajmu to 500 zł netto za godzinę.

Tor w Słomczynie

Tor w podwarszawskim Słomczynie to obiekt, który od 1995 roku przystosowany jest do rallycrossu. Posiada on homologację międzynarodową. Obecnie organizowane imprezy w Słomczynie to Mistrzostwa Polski, Mistrzostwa Europy i Mistrzostwa Europy Strefy Centralnej w Rallycrossie. W każdą niedzielę obiekt sportowy zamienia się w pokaźną giełdę samochodową.

Długość toru wynosi 1093 m. Nie jest to jednak pętla o jednolitej nawierzchni. Tylko 48% długości toru stanowi beton. Pozostałe 52% to typowa dla rallycrossu nawierzchnia szutrowa. Długość prostej startowej to aż 210 m, co umożliwia osiągnięcie przewagi nad innymi uczestnikami już od początku wyścigu. Jeśli komuś to nie wystarczy, szeroka na 12 – 16 m trasa powinna zapewnić odpowiednie warunki do wyprzedzania.

Cena wynajęcia toru na użytek własny konsultowana i negocjowana jest indywidualnie.

Fot. Archiwum Polskapresse Tor Lublin
Tor Lublin to mierzący 1420 m długości obiekt kartingowy. Szerokość trasy oscyluje między 8 a 12 m. Jazda po tym obiekcie motocyklem to koszt ok. 20 zł za godz.

Mimo, iż w 2011 roku obiekt został sprzedany nieznanemu inwestorowi, miłośnicy szybkiej jazdy będą mogli niego korzystać do końca października 2012 roku. Lubelski oddział Polskiego Związku Motorowego planuje do tego czasu zorganizować  jeszcze kilka sportowych imprez oraz pokazów. Nad zmianą jego lokalizacji zastanawia się obecny właściciel toru oraz władze miasta.

Motopark Toruń

Obiekt w Toruniu był drugim, po Słomczynie, obiektem rallycrossowym w Polsce. Pierwsze zawody na toruńskim torze odbyły się dopiero w 1995 roku. Pełne przystosowanie obiektu do Mistrzostw Polski nastąpiło dwa lata później. Obecnie, na toruńskim torze nie są już organizowane zawody rallycrossowe, a kierowcy mają do dyspozycji dwie konfiguracje obiektu - typowo asfaltową, jak również asfaltowo-szutrową. Tor ma długość 1100 m i szerokość od 10 do 15 m. Jego prosta startowa wynosi 110 m. Odbywa się na nim dużo lokalnych imprez, jak np. Super OES czy zawody typu KJS. Kilka razy w roku tor jest oddawany do dyspozycji także miłośnikom motoryzacji klasycznej. Obiekt w swoim wyposażeniu posiada specjalne maty poślizgowe co pozwala na organizowanie wielu szkoleń. Ponadto, Motopark w Toruniu oferuje jeszcze motocyklowy tor do supercrossu i motocrossu.

Wynajęcie toru w celu doskonalenia techniki jazdy, z wliczoną obsługą itp. to koszt rzędu 4 tys. zł za dzień. W przypadku korzystania z obiektu we własnym zakresie, cena spada do 50 zł za godz.

Fot. Archiwum Polskapresse Tor Bydgoszcz

Kartodrom Bydgoszcz to obiekt przeznaczony głównie do wyścigów kartingowych, powstały w 1979 roku. Tor znajduje się w pobliżu rzeki Brdy w dzielnicy Bartodzieje. Jego długość to zaledwie 480 m, lecz w najbliższym czasie planuje się jego rozbudowę do ok. 1200 m. Inwestycja ma zostać ukończona w 2012 roku i kosztować blisko 600 tys. zł.

Pierwsze masowe imprezy zorganizowano na torze w 1977 i w 1979 r. Były to Kartingowe Mistrzostwa Europy. W 1994 roku obiekt przyjął wszystkich kibiców Kartingowych Mistrzostw Świata Formuły C. Co ciekawe, w tamtych zawodach zwyciężył Jarno Trulli, późniejszy kierowca Formuły 1.

Z powodu słabnącego zainteresowania kartingiem, obiekt wiernie służy także motocyklistom oraz miłośnikom skuterów. Organizacja giełd samochodowych, niemal nieodłączny element obiektów sportowych, to także jedno z zadań obiektu.

Ceny wstępu nie powinny odstraszyć nikogo, kto będzie chciał "poszaleć" na bydgoskim torze. Jazda samochodem prywatnym po obiekcie to koszt 40 zł za godz., natomiast motocyklem - 30 zł za godz. Wstęp na tor z własnym gokartem to koszt 30 zł za godz. Członkowie PZM z opłaconą składką mogą liczyć na 10 zł zniżki.

Fot. Archiwum Polskapresse Tor Rakietowa Wrocław


Tor Rakietowa jest pierwszym w Polsce obiektem specjalnie stworzonym na potrzeby doskonalenia technik jazdy samochodem. Jego przemyślana, a zarazem zróżnicowana budowa pozwala kierowcom na sprawdzenie swoich umiejętności „za kółkiem”.  Obiekt wyposażony został w m.in. maty poślizgowe oraz kurtyny wodne, a także opiekę wykwalifikowanej kadry.

Długość toru to 4100 m, która zawiera w sobie 1000 m nawierzchni szutrowej. Na obiekcie znajduje się także rondo z kostki bazaltowej o średnicy 20 m. Powierzchnia całkowita terenu to aż 70 000 m2. Długość płyty poślizgowej zainstalowanej na torze wynosi aż 65 m.

Tor Rakietowa został przystosowany także do organizowania imprez sportowo-rekreacyjnych niższej rangi. Mogą z niego korzystać miłośnicy gokartów, rallycrossu czy quadów. Do dyspozycji gości jest także nowoczesna sala multimedialna.

Koszt wyłącznego korzystania z toru waha się pomiędzy 1800 a 2400 zł za dzień. W przypadku stawek za godzinę, ceny spadają do 250 - 325 zł. Jeśli jednak będziemy chcieli wjechać na tor własnym autem, będzie nas to kosztowało 150 zł. godz.

Kartodrom Radom

Tor w Radomiu został oddany do użytku w 1986 roku. Choć jest to obiekt kartingowy, organizatorzy umożliwiają również jazdę kierowcom chcącym sprawdzić swoje umiejętności w samochodach. Na obiekcie dodatkowo funkcjonuje szkoła doskonalenia jazdy.

Długość toru w Radomiu osiąga zaledwie 870 m. Szerokość jezdni wynosi 8 m, przy czym jest ona poszerzona aż do 25 m na odcinku wzdłuż trybun. Całość, wraz z parkiem maszyn, położona jest na terenie wielkości 1,5 ha. Na torze znajduje się wieża sędziowska (oddana do użytku w 1992 roku), Fot. Archiwum Polskapresse żelbetowy mur oporowy, trybuny zdolne pomieścić 4000 kibiców, a także zespół sanitarny w formie wolnostojącego budynku.

Infrastruktura toru w Radomiu jest cały czas polepszana za sprawą różnych dofinansowań, jednak już teraz jest to nieoficjalnie najlepszy obiekt kartingowy w Polsce.

Tor otwarty jest na wizyty motocykli, gokartów, a czasami również samochodów. Godzinne użytkowanie obiektu to wydatek rzędu 60 – 150 zł.

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • Gość (gość)

    Zapomnieliście o torze w Gostyniu i wielu wielu innych

  • Wojtek (gość)

    Niezła aktualność. Kielce i krajówka? Przecież od pięciu lat nie wolno z niej Automobilklubowi korzystać i dlatego okupują szkoły jazdy, które usiłują nauczyć czegoś ludzi na małej pętli pokrytej złej jakości asfaltem, zbierającym żniwo wśród samochodów ślizgających się na ostatnim na prostą startową przy prędkoci 60 km/h w pełnym słońcu... A na torach do kartingu raczej nie da się nauczyć jeździć samochodem, chyba że jazdy na pierwszych dwóch biegach.

  • bad (gość)

    I tu wychodzi polska szara zasrama rzeczywistość albo mandat 1000zł za przekroczenie prędkości pstryk ale zadbać o miejsca gdzie można się wyszaleć i poćwiczyć swoje umiejętności. Nie mówie o 30tyś bo jak mam zapłacić 30tysięcy to wolę 1tysiąc i mogę polatać godzinę po bytomiu...

  • Oskar (gość)

    Wieeelu brakuje > http://racedays.pl/faq/

  • Patryk (gość)

    Sam przetestowałem tor w Poznaniu i powiem Wam, że robi wrażenie, zwłaszcza że przetestowałem na nim vipera Edytowany przez moderatora 2013-07-15 06:24

  • KierDama24 (gość)

    Właściwie dużo torów wyścigowych jest dobrze opisanych, ale trudno jest dowiedzieć się więcej na temat przejazdów tam na torze, więc znalazłam stronę .............. i są tam możliwe przejazdy super samochodami Edytowany przez moderatora 2013-12-10 11:46

  • #36 (gość)

    własnie powstaje nowy tor pod Gdańskiem http://moto.trojmiasto.pl/Powstaje-profesjonalny-tor-dla-mlodych-kierowcow-n83995.html http://www.3mmracingacademy.pl/

  • Komentarz usunięty.

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły
Advertisement

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości