Toyota 2000GT za milion dolarów

(ip)
Toyota 2000GT Świetnie zachowany egzemplarz Toyoty 2000GT z 1968 roku został wystawiony na sprzedaż w Dubaju. Pomimo zacnego wieku białe sportowe coupe z Japonii ma na liczniku tylko 11 651 kmFot. Toyota
Toyota 2000GT Świetnie zachowany egzemplarz Toyoty 2000GT z 1968 roku został wystawiony na sprzedaż w Dubaju. Pomimo zacnego wieku białe sportowe coupe z Japonii ma na liczniku tylko 11 651 kmFot. Toyota
Ogromną część rynku samochodów klasycznych i kolekcjonerskich stanowią samochody sportowe. Do lat 60. segment ten był w całości zagospodarowany przez europejskich i amerykańskich producentów, jednak to się zmieniło, gdy na rynku pojawiła się Toyota 2000GT – pierwszy supersamochód z Kraju Kwitnącej Wiśni. Obecnie na całym świecie nie brakuje entuzjastów japońskich aut sportowych, którzy są gotowi zainwestować w nie sporą gotówkę.

Świetnie zachowany egzemplarz Toyoty 2000GT z 1968 roku został wystawiony na sprzedaż w Dubaju. Pomimo zacnego wieku białe sportowe coupe z Japonii ma na liczniku tylko 11 651 km. Taki przebieg nie jest jednak rzadko spotykany wśród aut kolekcjonerskich. Cena także jest kolekcjonerska – milion dolarów. Auto można obejrzeć i kupić w galerii Tomini Classics.

Na początku lat 60. nikt nie kojarzył Toyoty z samochodami sportowymi. Jednak po sukcesie Japanese Grand Prix w 1963 i 1964 roku Japończycy pokochali motorsport i zaczęli domagać się od rodzimych producentów sportowego samochodu z prawdziwego zdarzenia.

Pierwszym sygnałem, że japońska marka interesuje się tym segmentem rynku, zdominowanym wówczas przez marki europejskie i amerykańskie, był niewielki Sports 800, dostępny z nadwoziem coupe i roadster, który wszedł do sprzedaży w 1965 roku. W tym samym roku firma zaprezentowała na targach w Tokio większy model – 2000GT. Dwudrzwiowe coupe o aluminiowej karoserii i nowoczesnej, aerodynamicznej sylwetce wywołało sensację. 2000GT został ogłoszony pierwszym japońskim supersamochodem, a zamożni Japończycy już wyciągali portfele. Do debiutu rynkowego pozostało jeszcze jednak 2 lata, które Toyota wykorzystała do zaprezentowania możliwości prototypu w wielu zawodach sportowych. Punktem kulminacyjnym był występ na Yatabe High Speed Testing Course w 1966 roku. Prototyp 2000GT został przygotowany przez firmę Tosco (obecnie TRD). Samochód uzyskał największą średnią prędkość na okrążeniu aż 207,17 km/h, pobił trzy rekordy świata i ustanowił 13 nowych rekordów prędkości i osiągów.

Po takiej reklamie rynkowy debiut sportowej Toyoty musiał okazać się sukcesem. Sprzedaż rozpoczęła się w maju 1967 roku. Ultralekkie nadwozie zaprojektował Satoru Nozaki. 2-litrowy silnik R6 DOHC o mocy 150 KM był ewolucją cenionego silnika SOHC z aktualnej w tamtym czasie prestiżowej Toyoty Crown. W nowym 2000GT po raz pierwszy na japońskim rynku pojawiło się niezależne zawieszenie 4 kół i obręcze ze stopu magnezu. Samochód miał osiągi na światowym poziomie – rozpędzał się maksymalnie do 218 km/h, a do 100 km/h potrzebował 8,6 s. Toyota 2000GT zmieniła postrzeganie japońskiej motoryzacji na świecie i przetarła ścieżki sportowym samochodom z tej części globu.

od 12 lat
Wideo

Wybory samorządowe 2024 - II tura

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty