Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Toyota Auris 1.6 D-4D Touring Sports. Ma sporo atutów

Wojciech Frelichowski
Auris ma być jednym z handlowych atutów marki Toyota. W zeszłym roku auto zmodernizowano. Testowaliśmy wersję kombi z wysokoprężnym silnikiem o pojemności 1,6 litra / Fot. Wojciech Frelichowski
Auris ma być jednym z handlowych atutów marki Toyota. W zeszłym roku auto zmodernizowano. Testowaliśmy wersję kombi z wysokoprężnym silnikiem o pojemności 1,6 litra / Fot. Wojciech Frelichowski
Auris ma być jednym z handlowych atutów marki Toyota. W zeszłym roku auto zmodernizowano. Testowaliśmy wersję kombi z wysokoprężnym silnikiem o pojemności 1,6 litra.
Auris ma być jednym z handlowych atutów marki Toyota. W zeszłym roku auto zmodernizowano. Testowaliśmy wersję kombi z wysokoprężnym silnikiem o pojemności
Auris ma być jednym z handlowych atutów marki Toyota. W zeszłym roku auto zmodernizowano. Testowaliśmy wersję kombi z wysokoprężnym silnikiem o pojemności 1,6 litra / Fot. Wojciech Frelichowski

Auris to pięciodrzwiowy kompaktowy samochód (hatchback i kombi), który w 2007 roku zastąpił model Corolla. Ta ostatnia nazwa została wówczas zarezerwowana tylko dla wersji czterodrzwiowej. Druga generacja Aurisa weszła do produkcji pod koniec 2012 roku. Przed rokiem auto zostało poddane liftingowi.

Całkowicie nowy jest przód nadwozia, w którym wymieniono wszystkie elementy karoserii. Reflektory wykorzystują teraz technologię LED w światłach do jazdy dziennej oraz mijania.

Ciekawie wygląda spoiler pod przednim zderzakiem, w którym osadzono reflektory przeciwmgielne. Są one umieszczone w panelach, wokół których poprowadzono chromowane elementy dekoracyjne. Tylna partia auta w wersji kombi wyróżnia się wypukłymi kloszami lamp wykrojonymi na podobieństwo przedniego oświetlenia.

Zmodernizowana kabina

W kabinie, tak jak poprzednio, kokpit poprowadzono prostopadle do podłogi i dachu, ale jednocześnie podzielono go wizualnie na dwa poziomy. Górna, szeroka część zawiera umieszczony przed oczami kierowcy zestaw przyrządów osadzonych w głębokich tubach, oraz nowy kolorowy wyświetlacz o przekątnej 4,2-cala.

Na uwagę zasługuje też kolor podświetlenia zegarów i przełączników. Zamiast wszechobecnego we współczesnych autach białej, neonowej poświaty widzimy przed sobą przyjemny dla oka błękit. Ale dlaczego w panelu sterowania klimatyzacją wygodne w użyciu duże pokrętła do ustawiania temperatury w kabinie wymieniono na zwykłe przyciski? 

Przednie fotele mają dobrze dobraną twardość siedziska i mają dopasowane podparcia boczne. Dzięki temu kierowca i pasażer siedzą wygodnie, a ich ciała są dobrze trzymane na zakrętach. Natomiast osoba siedząca pośrodku tylnej kanapy nie musi się obawiać tego, że nogom będzie przeszkadzać środkowy tunel - podłoga z tyłu jest całkowicie płaska.

Auris ma być jednym z handlowych atutów marki Toyota. W zeszłym roku auto zmodernizowano. Testowaliśmy wersję kombi z wysokoprężnym silnikiem o pojemności
Auris ma być jednym z handlowych atutów marki Toyota. W zeszłym roku auto zmodernizowano. Testowaliśmy wersję kombi z wysokoprężnym silnikiem o pojemności 1,6 litra / Fot. Wojciech Frelichowski

Bagażnik w wersji kombi ma pojemność 600 litrów, co jest bardzo dobrym wynikiem. Funkcjonalność kufra podwyższają skrytki pod podłogą oraz skrzynka na drobne przedmioty.

Nowy diesel

Zmodernizowana Toyota Auris otrzymała również nowy silnik do już stosowanych. To czterocylindrowy turbodiesel o pojemności 1,6 litra i mocy 112 koni mechanicznych.

Ta jednostka, współpracująca z sześciobiegową przekładnią manualną, radzi sobie zupełnie dobrze. Według danych fabrycznych przyspieszenie od 0 do 100 km/h trwa 10,5 sekundy. Jednak ważniejsze jest to, że silnik jest na tyle elastyczny, iż nie ma konieczności częstej zmiany biegów.

Dobre samopoczucie użytkownika tego auta gruntuje niskie zużycie paliwa. Z danych technicznych można wyczytać, że ten silnik zużywa średnio 4,1 litra oleju napędowego na 100 km. W naszym teście komputer pokładowy pokazywał spalanie co prawda o litr wyższe, ale to i tak dobry wynik.

Podczas jazdy

Auris ma być jednym z handlowych atutów marki Toyota. W zeszłym roku auto zmodernizowano. Testowaliśmy wersję kombi z wysokoprężnym silnikiem o pojemności
Auris ma być jednym z handlowych atutów marki Toyota. W zeszłym roku auto zmodernizowano. Testowaliśmy wersję kombi z wysokoprężnym silnikiem o pojemności 1,6 litra / Fot. Wojciech Frelichowski

Pierwsze, na co zwróciliśmy uwagę po przejechaniu kilkunastu kilometrów, to dobrze wyciszona kabina. Wytłumiony jest nie tylko silnik, ale również zawieszenie, którego pracy niemal nie słychać. Do środka dociera tylko stonowany szum powietrza opływającego nadwozie, a przy wyższych prędkościach obrotowych lekki pomruk silnika.

Pozytywną ocenę Aurisowi należy wystawić też za walory trakcyjne. Zawieszenie świetnie trzyma auto w ryzach, a precyzyjny układ kierowniczy nie pozwala mu na samodzielne harce. Charakterystyka zawieszenia jest nieco utwardzona, ale na tyle sprężysta, aby nie zakłócać komfortu pasażerom.

Przeszkadzały nam dwie rzeczy. Po pierwsze, tylna szyba jest stosunkowo mała, przez co obserwacja sytuacji za pojazdem jest utrudniona. Ma to szczególne znaczenie w manewrach w mieście. Podobnie jak lewy słupek A, który czasem przeszkadza w pokonywaniu ronda.

Toyota Auris 1.6 D-4D Touring Sports i konkurenci

Marka/model

Toyota Auris 1.6 D-4D Touring Sports Prestige

Ford Focus1.5 TDCi kombi Titanium

Skoda Octavia 1.6 TDI kombi Style

Cena (zł)

103 900

91 740

91 600

Typ nadwozia/liczba drzwi

kombi/5

kombi/5

kombi/5

Liczba miejsc

5

5

5

                                                   Wymiary i masy

 

 

 

Długość/szerokość/

wysokość (mm)

4595/1760/1475

4560/1823/1492

4659/1814/1465

Rozstaw kół: przód/tył (mm)

1515/1505

1559/1549

1549/1520

Rozstaw osi (mm)

2600

2648

2686

Masa własna (kg)

1295

1293

1242

Pojemność bagażnika (l)

600

490

610

Pojemność zbiornika paliwa (l)

50

60

50

                                               Układ napędowy

 

 

 

Rodzaj paliwa

olej napędowy

olej napędowy

olej napędowy

Pojemność (cm3)

1598

1499

1598

Liczba cylindrów

4

4

4

Napędzana oś

przednia

przednia

przednia

Skrzynia biegów:

typ/liczba przełożeń

manualna/6

manualna/6

manualna/6

                                                          Osiągi

 

 

 

Moc (KM) przy obr./min

112 przy 4000

120 przy 3600

110 przy 3200

Moment obrotowy (Nm) przy obr./min.

270 przy 1750

270 przy 1750

250 przy 1500

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

10,5

10,7

10,8

Prędkość maksymalna (km/h)

195

193

194

Średnie spalanie (l/100 km)

4,1

3,8

3,9

Emisja CO2 (g/km)

104

98

101

 

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty