Wszystko
o samochodach

Tworzymy ogólnopolskie centrum wiedzy o samochodach. Zebraliśmy już 36487 opinii. Oceń swoje auto Zamknij

Samochody / Porównania

Toyota Auris kontra Opel Astra III

Data publikacji: Autor: Jarosław Zgirski

Fot. Jarosław Zgirski: Toyota wybrała drogę ewolucji. Podobieństwa do poprzedniej Corolli i Yarisa są wyraźne Toyota Auris wzbudziła spore zainteresowanie, wszak to po prostu nowa nazwa dla niemal legendarnej już Corolli w wersji hatchback. Opel Astra trzeciej generacji to jednak sprawdzony i wymagający rywal, który posiada wiele atutów.

Toyota Auris wzbudziła spore zainteresowanie, wszak to po prostu nowa nazwa dla niemal legendarnej już Corolli w wersji hatchback. Opel Astra trzeciej generacji to jednak sprawdzony i wymagający rywal, który posiada wiele atutów. Fot. Jarosław Zgirski: Toyota wybrała drogę ewolucji. Podobieństwa do poprzedniej Corolli i Yarisa są wyraźne

 

Toyota porzuciła nazwę Corolla (pozostała w odmianie sedan), jak niegdyś, bez szkody zresztą, pogrzebała Carinę, zmienioną na Avensisa. Auris ma jednak przekonać do siebie tych, którzy uważają Toyotę za auta dla statecznych ojców rodzin.

Jej rywal, Opel Astra III od początku pojawienia się na rynku Fot. Jarosław Zgirski: Dynamiczna i sportowa linia nadwozia przyciąga przede wszystkim młodszych nabywców kokietuje zadziornych i ambitnych klientów, których obiecuje więcej przyjemności z jazdy.

 

Cechy szczególne

 

Przeciwnicy japońskich samochodów powiedzą, że wszystko już było. I faktycznie, Auris ma w sobie coś z poprzedniej Corolli i obecnego Yarisa. Przyznać należy, że nadwozie Aurisa jest jednak ciekawsze od poprzedniczki. Najbardziej zmieniono wnętrze pojazdu, które wcześniej było szare i nudne. Plastiki deski rozdzielczej i boczków drzwi są przyjemne w dotyku, uwagi można mieć jedynie do dość twardych materiałów w środkowej Fot. Jarosław Zgirski: Auris to kolejne auto z pięcioma gwiazdkami EuroNCAP - specjalna struktura nadwozia rozprasza energię zderzenia konsoli.

 

Kokpit Astry, to z kolei wierna kopia Vectry, z jej wszystkimi zaletami i wadami. Na pochwałę zasługuje bardzo prosta obsługa większości pokręteł i przycisków, jedynie do pracy przełącznika kierunkowskazów i wycieraczek należy się przyzwyczaić. Minusem jest wszechobecna czerń plastików.

 

Miejsca nad głowami w Toyocie jest sporo, fotele mają dobre trzymanie boczne, a siedzi się dość wysoko, prawie jak w minivanie. Kierowca Opla siedzi niżej, ale również wygodnie, nie ma natomiast poczucia, że zewsząd otacza go kokpit. Ponadto w japońskim kompakcie Fot. Jarosław Zgirski: Do obecnych wersji nadwoziowych Astry dołączy jesienią odmiana sedan, produkowana w Gliwicach zastosowano efektowny, ale mało wygodny hamulec ręczny.

 

Silniki

 

Jednostkę napędową Aurisa uruchamiamy przyciskiem „start”. Astrę „odpalamy” tradycyjnie, przekręcając kluczk w stacyjce. Jednostki napędowej Opla, chociaż nieco słabszej, nie trzeba wysoko kręcić, aby dynamicznie przyspieszać.

 

Konstrukcja zmiennych faz rozrządu Dual VVTi powoduje, że z tej samej pojemności można uzyskać większą moc, ale przy  wyższych obrotach silnika. To powoduje nieco większe zużycie paliwa. Różnice są jednak na tyle małe, że w codziennej eksploatacji praktycznie nieistotne. Fot. Jarosław Zgirski: Najbardziej w stosunku do poprzedniego modelu, zmieniło się wnętrze i deska rozdzielcza

 

Oba motory mają tę samą pojemność i pozwalają na swobodne poruszanie się w mieście, jak i na trasie. Zarówno sprint „do setki”, jak i czasy wyprzedzania powodują, że wśród benzynowych jednostek oferowanych w tych modelach, warte są rozważenia. Przynajmniej dilerzy w salonach Opla wskazują, że jest to najczęściej wybierany silnik Astry. W Toyocie skrzynia biegów zasługuje na pochwałę - jest precyzyjna. Przełożenia w Oplu także wchodzą łatwo, a drążek ma przy tym dość krótki skok.

Fot. Jarosław Zgirski: Kokpit Astry, choć prosty i łatwy w obsłudze, trochę razi smutną czernią plastików   

Wrażenia z jazdy

 

Zastosowana w obu autach belka skrętna to rozwiązanie proste i dość tanie w naprawach, ale nie daje zbyt dużego komfortu podróżowania. Przyznać jednak należy, że w porównaniu do Corolli, Auris pod względem trakcji nieco się podciągnął.

 

Zawieszenie Astry jest poprawne, przewidywalne i nic więcej. Dopiero specjalne wersje tego modelu, z aktywnym zawieszeniem, potrafią zadziwić kierowców o sportowym Fot. Jarosław Zgirski: Bagażnik Toyoty Auris jest przeciętny w segmencie kompaktów zacięciu. Generalnie jednak ma się wrażenie, że Astra jest odrobinę stabilniejsza w zakrętach. Rzut oka na gabaryty obu samochodów tłumaczy, dlaczego tak się dzieje – po prostu Opel jest niższy.

Widoczność do przodu i na boki w obu samochodach jest dobra.

 

Bilans przestronności wnętrza wychodzi na zero. Miejsca na nogi z tyłu w Aurisie nie ma zbyt dużo, choć Astra jest tylko odrobinę przestronniejsza. Pojedynek na bagażniki minimalnie wygrałaby Toyota, gdyby nie znacznie większe możliwości przewozowe Opla po złożeniu tylnych siedzeń. Auris ma za to sporą liczbę schowków, od skrytki na mapy, przez uchwyty na kubki, po pojemniki na butelki. Astra nie może się poszczycić podobnym bogactwem, właściwie oprócz dużego schowka z przodu, po stronie Fot. Jarosław Zgirski: Astra III posiada bagażnik o pojemności 350 l pasażera i kieszeni w drzwiach, pozostałe mogą służyć jedynie na monety i inne drobiazgi.

 

Podsumowanie

 

Toyota Auris to bardzo udane auto, choć w linii nadwozia wyraźnie widać podobieństwo do poprzedniczki. Ma ciekawsze od niej wnętrze, nowoczesny silnik, niezłe wyposażenie w stosunku do ceny i opinię dobrego jakościowo pojazdu z trzyletnią gwarancją. Dynamiczny, agresywny styl to mimo wszystko Astra, choć i ona nie daje sportowych wrażeń z jazdy. Opla wybiorą ci, którzy wyżej cenią sobie proste wzornictwo, przestronne wnętrze i niezłe właściwości trakcyjne.

 

Wybrane dane techniczne

 

 

Toyota Auris 1,6 Dual VVTi

Opel Astra III 1,6 Twinport

Liczba cylindrów/zaworów/typ silnika

4/16/benzyna

4/16/benzyna

Pojemność skokowa (cm3 )

1598

1598

Moc maksymalna (KM/obr/min)

124/6000

115/6000

Maks. moment obr. (Nm/obr/min):

157/5200

155/4000

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

10,4

11,6

Prędkość maksymalna (km/h)

190

191

Pojemność bagażnika (l)

354/777

350/1270

Pojemność zbiornika paliwa (l)

55

52

Zużycie paliwa: trasa/miasto l/100 km)

6,4/9,5

5,8/9,1

Długość x szerokość x wysokość (cm)

422/176/151,5

425/175/146

Rozstaw osi (cm)

260

261

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata)

3/12

2/12

Cena (zł)

66 300

66 500

 

Wybrane wyposażenie seryjne

 

 

Toyota Auris Luna

Opel Astra III Enjoy

Poduszki powietrzne

7

4

Układ ABS

S

S

Układ ESP

-

3250

Wspomaganie układu kierowniczego

S

S

Centralny zamek

S

S

Elektrycznie sterowane szyby przednie/tylne

S/S

S/1600

Lusterka zewnętrzne sterowane i podgrzewane elektrycznie

S/S

S/S

Klimatyzacja manualna

S

S

Radioodtwarzacz z CD

S

S

S- wyposażenie standardowe

 

Nasza ocena (+ oznacza przewagę nad konkurentem)

 

 

Toyota Auris

Opel Astra III

Przestronność wnętrza

Remis

Silnik

Remis

Poziom hałasu (odczuwalny)

 

+

Zużycie paliwa

Remis

Wyposażenie

+

 

Cena

Remis

 

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • darry dooman

    czy nie zakradl sie blad? nie ma zdjecia wnetrza toyoty a jest dwa razy opel...

  • maciej

    poprawka wprowadzona. dziękujemy za uwagę

  • Dawidka

    trudny wybór.ale jednak toyota.

  • tomek1

    Za tą kwotę lub dołożeniu kilku tysięcy można już kupić nieźle wyposażone auto klasy średniej.

  • gregor5

    Mimo wszystko Toyota to uznana marka,ale Astra nie prezentuje się dużo gorzej...tylko ten beznadziejny serwis Opla w Polsce (Haller Gdańsk ).

  • Mściciel

    Dla mnie astra ,dużo ładniejsza i sporo cichsza w trasie a to ma dla mnie duże znaczenie !

  • lordofchaos

    a mnie nie stac na te noviutenkie cacka ale za dva trzy latka kupie jedno z nich UZYVANE i chyba vybiore Opla v novej Toyocie vszystko trzeszczy jak v 10-letnim gruchocie a co bedzie pozniej?

  • Gianni

    Dwa przecietne samochody. Opel ze swoimi plastikami i ciezka linia jest gorszy od astry pierwszej generacji nastomiast Toyota postawila pierwszy raz na cene zamiast na jakosc, a szkoda. Proponuje Seata Leona, Honde Civic lub Golfa

  • gregor5

    Byłem wczoraj w salonie Toyoty...jechałem Aurisem.Nic wielkiego tylko silnik zasługuję na pochwałę (1.6 benzyna).W środku tworzywa kiepskiej jakości,"pseudo schowek-podłokietnik trzeszczy jak w 15-letnim aucie -szok!!!Muszą to poprawić bubel nr 1 !!! Plusem są fotele siedzi się dość wysoko (mam 196 cm)i całkiem wygodnie.Aktualnie jeżdzę Astrą II 1.4 Twinport nową 2006r.-przebieg 36 tyś km.I gdybym miał już dziś kupić nowe auto wybrał bym Astrę III,mimo że wnętrze może i smutne ale lepiej spasowane. Na koniec niespodzianka w Aurisie po stronie kierowcy uchwyt na kubek -butelkę..porażka!!!

  • Martinilk

    Odbyłem dzisiaj jazdę testową astrą III 1,6. Auto ok, ale silnik to porażka. Przy prędkości 70-90kmh na 4 i 5 biegu po wdepnięciu gazu do podłogi wogóle nic się nie dzieje, auto nie przyspiesza. Stary duży fiat kumpla reagował na gaz po 5 sekundach trzymania go w podłodze(i robił to lepiej). Silnik nie posiada w ogóle elastyczności. Peugeot 307 75KM, którego do tej pory uważałem za żółwia reaguje na gaz o niebo lepiej.

  • romi

    Tak to jest z dzisiejszymi wysokoobrotowymi silnikami. Przy opisanej przez Ciebie prędkości taki silnik ma na piątce ok. 2,5-3 tyś. obrotów, a one lubią mieć dużo więcej. Ja przy wyprzedzaniu TIR-ów które jadą 70-90km/h używam trzeciego biegu i po rozpędzeniu do 110 wrzucam piątkę :)

  • Civic i-CTDI Uk (gość)

    7575

  • michu (gość)

    pewnie że astrę

  • mike (gość)

    astra 3 klasa

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Opel Astra zdjęcia

Opel Astra dane techniczne

Wszystkie dane techniczne

Toyota Auris dane techniczne

Wszystkie dane techniczne

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości

Ogłoszenia z gratka.pl

Opel Astra Cena

Części dla marki Opel

Średnia cena części z Moto.Gratka.pl

Suma (średni koszt):

350 zł