Toyota Auris kontra Opel Astra III

Jarosław Zgirski
Fot. Jarosław Zgirski: Toyota wybrała drogę ewolucji. Podobieństwa do poprzedniej Corolli i Yarisa są wyraźne
Fot. Jarosław Zgirski: Toyota wybrała drogę ewolucji. Podobieństwa do poprzedniej Corolli i Yarisa są wyraźne
Toyota Auris wzbudziła spore zainteresowanie, wszak to po prostu nowa nazwa dla niemal legendarnej już Corolli w wersji hatchback. Opel Astra trzeciej generacji to jednak sprawdzony i wymagający rywal, który posiada wiele atutów.

Toyota Auris wzbudziła spore zainteresowanie, wszak to po prostu nowa nazwa dla niemal legendarnej już Corolli w wersji hatchback. Opel Astra trzeciej generacji to jednak sprawdzony i wymagający rywal, który posiada wiele atutów.

Fot. Jarosław Zgirski: Toyota wybrała drogę ewolucji. Podobieństwa do poprzedniej Corolli i Yarisa są wyraźne
Fot. Jarosław Zgirski: Toyota wybrała drogę ewolucji. Podobieństwa do poprzedniej Corolli i Yarisa są wyraźne

 

Toyota porzuciła nazwę Corolla (pozostała w odmianie sedan), jak niegdyś, bez szkody zresztą, pogrzebała Carinę, zmienioną na Avensisa. Auris ma jednak przekonać do siebie tych, którzy uważają Toyotę za auta dla statecznych ojców rodzin.

Jej rywal, Opel Astra III od początku pojawienia się na rynku

Fot. Jarosław Zgirski: Dynamiczna i sportowa linia nadwozia przyciąga przede wszystkim młodszych nabywców
Fot. Jarosław Zgirski: Dynamiczna i sportowa linia nadwozia przyciąga przede wszystkim młodszych nabywców

kokietuje zadziornych i ambitnych klientów, których obiecuje więcej przyjemności z jazdy.

 

Cechy szczególne

 

Przeciwnicy japońskich samochodów powiedzą, że wszystko już było. I faktycznie, Auris ma w sobie coś z poprzedniej Corolli i obecnego Yarisa. Przyznać należy, że nadwozie Aurisa jest jednak ciekawsze od poprzedniczki. Najbardziej zmieniono wnętrze pojazdu, które wcześniej było szare i nudne. Plastiki deski rozdzielczej i boczków drzwi są przyjemne w dotyku, uwagi można mieć jedynie do dość twardych materiałów w środkowej

Fot. Jarosław Zgirski: Auris to kolejne auto z pięcioma gwiazdkami EuroNCAP - specjalna struktura nadwozia rozprasza energię zderzenia
Fot. Jarosław Zgirski: Auris to kolejne auto z pięcioma gwiazdkami EuroNCAP - specjalna struktura nadwozia rozprasza energię zderzenia

konsoli.

 

Kokpit Astry, to z kolei wierna kopia Vectry, z jej wszystkimi zaletami i wadami. Na pochwałę zasługuje bardzo prosta obsługa większości pokręteł i przycisków, jedynie do pracy przełącznika kierunkowskazów i wycieraczek należy się przyzwyczaić. Minusem jest wszechobecna czerń plastików.

 

Miejsca nad głowami w Toyocie jest sporo, fotele mają dobre trzymanie boczne, a siedzi się dość wysoko, prawie jak w minivanie. Kierowca Opla siedzi niżej, ale również wygodnie, nie ma natomiast poczucia, że zewsząd otacza go kokpit. Ponadto w japońskim kompakcie

Fot. Jarosław Zgirski: Do obecnych wersji nadwoziowych Astry dołączy jesienią odmiana sedan, produkowana w Gliwicach
Fot. Jarosław Zgirski: Do obecnych wersji nadwoziowych Astry dołączy jesienią odmiana sedan, produkowana w Gliwicach

zastosowano efektowny, ale mało wygodny hamulec ręczny.

 

Silniki

 

Jednostkę napędową Aurisa uruchamiamy przyciskiem "start". Astrę "odpalamy" tradycyjnie, przekręcając kluczk w stacyjce. Jednostki napędowej Opla, chociaż nieco słabszej, nie trzeba wysoko kręcić, aby dynamicznie przyspieszać.

 

Konstrukcja zmiennych faz rozrządu Dual VVTi powoduje, że z tej samej pojemności można uzyskać większą moc, ale przy  wyższych obrotach silnika. To powoduje nieco większe zużycie paliwa. Różnice są jednak na tyle małe, że w codziennej eksploatacji praktycznie nieistotne.

Fot. Jarosław Zgirski: Najbardziej w stosunku do poprzedniego modelu, zmieniło się wnętrze i deska rozdzielcza
Fot. Jarosław Zgirski: Najbardziej w stosunku do poprzedniego modelu, zmieniło się wnętrze i deska rozdzielcza

 

Oba motory mają tę samą pojemność i pozwalają na swobodne poruszanie się w mieście, jak i na trasie. Zarówno sprint "do setki", jak i czasy wyprzedzania powodują, że wśród benzynowych jednostek oferowanych w tych modelach, warte są rozważenia. Przynajmniej dilerzy w salonach Opla wskazują, że jest to najczęściej wybierany silnik Astry. W Toyocie skrzynia biegów zasługuje na pochwałę - jest precyzyjna. Przełożenia w Oplu także wchodzą łatwo, a drążek ma przy tym dość krótki skok.

Fot. Jarosław Zgirski: Kokpit Astry, choć prosty i łatwy w obsłudze, trochę razi smutną czernią plastików
Fot. Jarosław Zgirski: Kokpit Astry, choć prosty i łatwy w obsłudze, trochę razi smutną czernią plastików

  

Wrażenia z jazdy

 

Zastosowana w obu autach belka skrętna to rozwiązanie proste i dość tanie w naprawach, ale nie daje zbyt dużego komfortu podróżowania. Przyznać jednak należy, że w porównaniu do Corolli, Auris pod względem trakcji nieco się podciągnął.

 

Zawieszenie Astry jest poprawne, przewidywalne i nic więcej. Dopiero specjalne wersje tego modelu, z aktywnym zawieszeniem, potrafią zadziwić kierowców o sportowym

Fot. Jarosław Zgirski: Bagażnik Toyoty Auris jest przeciętny w segmencie kompaktów
Fot. Jarosław Zgirski: Bagażnik Toyoty Auris jest przeciętny w segmencie kompaktów

zacięciu. Generalnie jednak ma się wrażenie, że Astra jest odrobinę stabilniejsza w zakrętach. Rzut oka na gabaryty obu samochodów tłumaczy, dlaczego tak się dzieje - po prostu Opel jest niższy.

Widoczność do przodu i na boki w obu samochodach jest dobra.

 

Bilans przestronności wnętrza wychodzi na zero. Miejsca na nogi z tyłu w Aurisie nie ma zbyt dużo, choć Astra jest tylko odrobinę przestronniejsza. Pojedynek na bagażniki minimalnie wygrałaby Toyota, gdyby nie znacznie większe możliwości przewozowe Opla po złożeniu tylnych siedzeń. Auris ma za to sporą liczbę schowków, od skrytki na mapy, przez uchwyty na kubki, po pojemniki na butelki. Astra nie może się poszczycić podobnym bogactwem, właściwie oprócz dużego schowka z przodu, po stronie

Fot. Jarosław Zgirski: Astra III posiada bagażnik o pojemności 350 l
Fot. Jarosław Zgirski: Astra III posiada bagażnik o pojemności 350 l

pasażera i kieszeni w drzwiach, pozostałe mogą służyć jedynie na monety i inne drobiazgi.

 

Podsumowanie

 

Toyota Auris to bardzo udane auto, choć w linii nadwozia wyraźnie widać podobieństwo do poprzedniczki. Ma ciekawsze od niej wnętrze, nowoczesny silnik, niezłe wyposażenie w stosunku do ceny i opinię dobrego jakościowo pojazdu z trzyletnią gwarancją. Dynamiczny, agresywny styl to mimo wszystko Astra, choć i ona nie daje sportowych wrażeń z jazdy. Opla wybiorą ci, którzy wyżej cenią sobie proste wzornictwo, przestronne wnętrze i niezłe właściwości trakcyjne.

 

Wybrane dane techniczne

 

 

Toyota Auris 1,6 Dual VVTi

Opel Astra III 1,6 Twinport

Liczba cylindrów/zaworów/typ silnika

4/16/benzyna

4/16/benzyna

Pojemność skokowa (cm3
)

1598

1598

Moc maksymalna (KM/obr/min)

124/6000

115/6000

Maks. moment obr. (Nm/obr/min):

157/5200

155/4000

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

10,4

11,6

Prędkość maksymalna (km/h)

190

191

Pojemność bagażnika (l)

354/777

350/1270

Pojemność zbiornika paliwa (l)

55

52

Zużycie paliwa: trasa/miasto l/100 km)

6,4/9,5

5,8/9,1

Długość x szerokość x wysokość (cm)

422/176/151,5

425/175/146

Rozstaw osi (cm)

260

261

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata)

3/12

2/12

Cena (zł)

66 300

66 500

 

Wybrane wyposażenie seryjne

 

 

Toyota Auris Luna

Opel Astra III Enjoy

Poduszki powietrzne

7

4

Układ ABS

S

S

Układ ESP

-

3250

Wspomaganie układu kierowniczego

S

S

Centralny zamek

S

S

Elektrycznie sterowane szyby przednie/tylne

S/S

S/1600

Lusterka zewnętrzne sterowane i podgrzewane elektrycznie

S/S

S/S

Klimatyzacja manualna

S

S

Radioodtwarzacz z CD

S

S

S- wyposażenie standardowe

 

Nasza ocena (+ oznacza przewagę nad konkurentem)

 

 

Toyota Auris

Opel Astra III

Przestronność wnętrza

Remis

Silnik

Remis

Poziom hałasu (odczuwalny)

 

+

Zużycie paliwa

Remis

Wyposażenie

+

 

Cena

Remis

 

od 7 lat
Wideo

Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty