Toyota Auris z nowym silnikiem

(ip)
Fot. Toyota
Fot. Toyota
W lipcu br. pod maską zmodernizowanej Toyoty Auris zadebiutuje całkowicie nowa jednostka benzynowa z turbosprężarką, opracowana od podstaw przez Toyota Motor Corporation w Japonii.
Fot. Toyota
Fot. Toyota

Opracowana od podstaw jednostka benzynowa Turbo o pojemności 1197 cm3 rozwija moc 116 KM i moment obrotowy 185 Nm, w zakresie od 1500 do 4000 obr./min. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h w kompaktowym Aurisie zajmuje 10,1 sekundy, a elastyczność na V biegu od 80 do 120 km/h wynosi tylko 13,7 s. Pojazd wyposażony w nową jednostkę Turbo osiąga prędkość maksymalną 200 km/h. Takie wyniki są uzyskiwane przy niewysokim poziomie zużycia paliwa i niskiej emisji C02 — Auris 1.2 Turbo zużywa w cyklu mieszanym 4,7 l/100 km i emituje 109 g/km CO2.

Innowacyjny system sterowania czasem otwarcia zaworów VVT - iW (Variable Valve Timing – inteligent Wide) pozwala na opóźnienie czasu otwarcia zaworów dolotowych, na tej samej zasadzie co w silnikach benzynowych, stosowanych w napędzie hybrydowym Toyoty, powodując wejście jednostki w cykl pracy Atkinsona. Dzięki temu, przy spokojnej jeździe, znacznie zmniejszone są straty wynikające z zasysania powietrza do komory spalania, a w konsekwencji jednostka
jest bardziej oszczędna. Przy bardziej zdecydowanym dodaniu gazu, silnik powraca do tradycyjnego cyklu pracy Otto.

Lepsze osiągi przy niższym zużyciu paliwa

Zastosowanie podwójnego układu chłodzenia pozwoliło na podniesienie sprawności silnika w pewnych warunkach pracy, co również wpływa na lepsze osiągi przy obniżonym zużyciu paliwa. Rozwiązanie Toyoty zakłada oddzielenie układu chłodzącego turbosprężarkę i intercooler od układu chłodzenia silnika. Dzięki temu obniżona została temperatura powietrza zasysanego przez jednostkę. Dodatkowo zastosowany w układzie wydechowym wymiennik ciepła zmniejsza temperaturę spalin, poprawiając efektywność pracy turbosprężarki.

Wysoki moment obrotowy już przy niskiej prędkości obrotowej silnika

Wysoki moment obrotowy o optymalnym przebiegu jest zapewniony przez zintegrowane działanie turbosprężarki o małej bezwładności, systemu VVT - iW oraz bezpośredniego wtrysku paliwa D-4T. Odpowiednie zharmonizowanie tych elementów powoduje natychmiastową reakcję na wciśnięcie pedału gazu.

System wtrysku paliwa został skonstruowany od podstaw, specjalnie na potrzeby silnika 1.2 Turbo. Dzięki kompaktowym rozmiarom dobrze pasuje do jednostki o stosunkowo niewielkiej pojemności skokowej. Pozwala na wielokrotne wtryski w jednym suwie pracy, a ograniczona długość i szerokość strumienia paliwa zapewnia wysoką jakość spalania.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty