Toyota Avensis 2.0 D4 Sol
Data publikacji: Autor: db

![]() |
Sylwetka auta może się podobać, i to niezależnie
od wersji nadwoziowej. Toyota nie popełnia błędu typowego dla niektórych firm europejskich, rezygnując np. z czterodrzwiowego sedana. |
O tym, czy japońskiemu autu segmentu D uda się pokonać pozostałą szóstkę - Mazdę 3, BMW 5, Nissana Micrę, Fiata Pandę, Opla Merivę i Volkswagena Golfa przekonamy się 18 listopada. Z pewnością atutem Avensisa jest wysoki poziom bezpieczeństwa, w teście Euro NCAP Toyota otrzymała maksymalną notę pięciu gwiazdek.
Auto pojawiło się na rynku pół roku temu, jednocześnie trafiły do salonów trzy odmiany nadwoziowe - sedan, liftback i kombi. Dwie pierwsze są do siebie bardzo podobne. Na pierwszy rzut oka najłatwiej odróżnić je po wycieraczce tylnej szyby - w sedanie jej po prostu nie ma.
Do testu otrzymaliśmy odmianę z dwulitrowym silnikiem benzynowym z systemem bezpośredniego wtrysku paliwa. Takie rozwiązanie ma wpływać na niższe zużycie paliwa. I tak jest rzeczywiście, podczas testu Avensis 2.0 D4 zużyła nieco powyżej 10 l benzyny na 100 km. Przy tak dużym samochodzie wynik całkiem niezły. Jednostka Toyoty nie jest zbyt elastyczna, ale za to odpowiada już moment obrotowy, może niemały (196 Nm), ale osiągany przy wysokich obrotach (4000 obr./min). Silnik Avensis przy dynamicznej jeździe wymaga więc trzymania na wysokich obrotach, a to z pewnością kłóci się z oszczędnością paliwa.
![]() |
Wszystkie przełączniki są rozmieszczone ergono-
micznie, radioodtwarzacz (ciekawe zestawienie - kaseta i CD) jest pośrodku konsoli, ponad panelem sterującym ogrzewaniem i klimatyzacją. |
Sytuacja zmieni się z pewnością po wprowadzeniu do sprzedaży modelu z 2,4-litrowym silnikiem benzynowym. Takie auto będzie z pewnością znacznie bardziej dynamiczne, ale również znacznie droższe - samochody z silnikami powyżej dwóch litrów pojemności są obłożone wyższą stawką akcyzy.
W wersji Terra, najtańszej odmianie Avensis, w standardzie są m.in. poduszki gazowe kierowcy, pasażera, boczne i kurtyny, ABS, manualna klimatyzacja, elektrycznie opuszczane szyby w przednich drzwiach oraz radioodtwarzacz kaset i płyt CD. W modelu Sol, najdroższej wersji klimatyzacja jest automatyczna, są ponadto aluminiowe felgi, skórzana kierownica, elektrycznie sterowane szyby także w tylnych drzwiach i system kontroli trakcji. Na liście opcji jest zmieniarka CD, czujniki pomagające przy parkowaniu, system nawigacji satelitarnej, reflektory ksenonowe, czujnik deszczu czy tempomat.
Nabywca Avensis może wybrać jedną z trzech wersji nadwozia, różnica w cenie nie jest zbyt duża, liftback jest droższy od sedana o 2000 zł, taka sama różnica jest między liftbackiem a kombi.
Avensis, nawet jeśli nie zdobędzie tytułu Car of the Year, będzie z pewnością cieszyć się ogromnym wzięciem wśród klientów. Już dziś, by otrzymać zamówione auto, trzeba czekać od 3 do 6 miesięcy. Auto kosztuje blisko 70 tys. zł (tyle kosztuje najtańszy model), więc lepszej rekomendacji niż kolejka klientów chyba nie trzeba.
Do wyboru są trzy silniki benzynowe i jeden diesel. Najsłabszy w gamie jest silnik 1.6 - ma 110 KM. Oczko wyżej plasuje się odmiana wysokoprężna, oznaczona symbolem D4-D. Dwulitrowa jednostka z turbosprężarką i bezpośrednim wtryskiem paliwa ma 116 KM. Dwie pozostałe odmiany - 1.8 i 2.0 są zasilane benzyną. Pierwszy ma 126, drugi 147 KM. Ten ostatni silnik ma system bezpośredniego wtrysku benzyny. Wkrótce ma pojawić się w gamie wersja ze znanym choćby z Previi i Camry silnikiem benzynowym 2,4 l. To dobra decyzja, jak na flagowy model, Avensis 2.0 ma zdecydowanie za słabe osiągi.
Toyota Avensis a konkurencja
Model | Toyota Avensis 2.0 D4 | Ford Mondeo 2.5 | Renault Laguna 2.0 T |
Silnik | R4 | V6 | R4 |
Pojemność skokowa (cm sześc.) | 1998 | 2495 | 1998 |
Moc maks. (KM) | 147 | 170 | 165 |
Maks. moment obrotowy (Nm) | 196 | 220 | 270 |
Skrzynia biegów | M/5 | M/6 | M/6 |
Hamulce przednie/tylne | T/T | T/T | T/T |
Objętość bagażnika (dm sześc.) | 510 | 500 | 430 |
Długość (mm) | 4630 | 4731 | 4579 |
Szerokość (mm) | 1760 | 1812 | 1749 |
Wysokość (mm) | 1480 | 1459 | 1429 |
Rozstaw osi (mm) | 2700 | 2754 | 2748 |
Masa własna (kg) | 1335 | 1415 | 1320 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 205 | 225 | 218 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (sek) | 9,4 | 8,7 | 8,5 |
Zużycie paliwa (l/100 km) | |||
Miasto | 11,1 | 14,2 | 11,4 |
Poza miastem | 6,5 | 7,2 | 6,4 |
Średnie | 8,1 | 9,8 | 8,2 |
Wyposażenie
Model | Avensis Sol | Mondeo Trend X100 | Laguna Dynamique |
Cena (zł) | 87 100 | 92 000 | 89 100 |
ABS | S | S | S |
Airbag kierowca/pasażer | S/S | S/S | S/S |
Poduszki boczne | S | S | S |
Wspomaganie kierownicy | S | S | S |
Elektryczne szyby przód/tył | S/S | S/S | S/S |
Centralne ryglowanie zamków | S | S | S |
Radio | S | O | S |
Klimatyzacja | S | S | S |
Aluminiowe felgi | S | O | S |