Toyota Avensis 2.0 VVT-i
Data publikacji: Autor: Tomasz Szmandra

W ubiegłym roku, po trzech latach od debiutu drugiej generacji Avensisa, Toyota zdecydowała się na przeprowadzenie liftingu jednego z najpopularniejszych swoich modeli.
Kiedy w 1998 roku w miejsce Cariny pojawił się nowy model o nazwie Avensis, japońska firma nie ukrywała, że zależy jej nie tylko na utrzymaniu wizerunku solidnego i komfortowego auta, ale także na podkreśleniu jego walorów estetycznych. To oznaczało zerwanie z dotychczasową, nieco nudnawą już linią stylistyczną Cariny, na rzecz bardziej śmiałych, ale nie rewolucyjnych rozwiązań.
Avensis przejął jednak wszystkie pozytywne cechy swojego poprzednika dodając do nich ciekawszy design i lepsze rozplanowanie przestrzeni pasażerskiej. Wkrótce zyskał uznanie także u polskich klientów, którzy do końca ubiegłego roku kupili ponad 35 tys sztuk tego modelu.
Cechy szczególne
Odmłodzony Avensis charakteryzuje się niewielkimi zmianami nadwozia i wnętrza oraz niewidocznymi, ale za to istotnymi dla bezpieczeństwa i komfortu jazdy modyfikacjami mechanicznymi.
Z zewnątrz można zauważyć zmienione przednie reflektory, zderzak i kratkę wlotu powietrza.
Właśnie w przedniej części widać nawiązania do nowego Yarisa.
Dobrym posunięciem projektantów Avensisa, było zamontowanie kierunkowskazów w obudowach lusterek zewnętrznych.
Dzięki lepszej jakości materiałów, we wnętrzu auto prezentuje się znacznie korzystniej od swojego poprzednika. Ekran wyświetlający dane z komputera pokładowego przeniesiono pomiędzy zegary znajdujące się pod kierownicą.
Silnik
Pod maską Toyoty może pracować jedna z czterech jednostek benzynowych 1,6 l/ 110 KM, 1,8 l/ 129 KM, 2,0 l/147 KM i 2,4 l/ 163 KM lub trzech diesli - 2,0 l/ 126 KM, 2,2 l/ 150 KM i 2,2 l/ 177 KM . W testowanym modelu pracował benzynowy silnik VVT-i o pojemności 2,0 l, który okazał się nie mniej ciekawą propozycją niż popularne w tym modelu diesle.
147-konna jednostka zapewnia wystarczający moment obrotowy juz przy niskich zakresach obrotów, nie zmuszając kierowcy do zbyt mocnego wciskania pedału gazu. Na dodatek cechuje ją wysoka kultura pracy, a silnik jest cichy nawet gdy wskazówka obrotomierza dochodzi o 4000
obr/min. Bez zarzutu pracuje także 5-stopniowa manualna skrzynia biegów. Warto dodać, że do tej wersji Avensisa za 7 tys. zł. można dokupić 4-biegowy automat.
Wrażenia z jazdy
Modyfikacja przedniego zawieszenia miała wpływ na zmniejszenie przechyłów nadwozia podczas szybkiego pokonywania zakrętów oraz ograniczenie jego pionowych ruchów na nierównościach.
Zwiększono także siłę tłumienia amortyzatorów, a w tylnym zawieszeniu zmniejszono sztywność tulei metalowo-gumowych i średnicę stabilizatora. Auto prowadzi się teraz bardziej stabilnie, ale przy tym nie pogorszył się komfort jazdy. Bez zarzutu działa także zmodernizowany układ kierowniczy.
Już w podstawowej wersji Terra auto jest bardzo dobrze wyposażone: 5 poduszek powietrznych, 4 kurtyny, ABS, manualna klimatyzacja itp.
Podsumowanie
Ponadczasowa stylizacja nadwozia, niezłe materiały we wnętrzu, pojemny bagażnik i komfort odpowiedni do klasy pojazdu zapewniają Avensisowi wysoką pozycję na rynku. Do tego dochodzi opinia o niskiej awaryjności aut ze znaczkiem Toyoty na masce, która potrafi zrekompensować nie najniższą cenę zakupu.
Wybrane dane techniczne:
Typ silnika |
Benzynowy |
Ilość cylindrów/zaworów |
4/16 |
Pojemność skokowa (cm3): |
1998 |
Moc maksymalna (KM/obr/min): |
147/5700 |
Maks. moment obr. (Nm/obr/min): |
196/4000 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s): |
9,4 |
Prędkość maksymalna (km/h): |
210 |
Pojemność bagażnika (l): |
520 |
Zużycie paliwa: trasa/miasto (l/100 km): |
6,6/10,6 |
Długość x szerokość x wysokość (cm): |
464,5/176/148 |
Rozstaw osi (cm): |
270 |
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata): |
3 lub 100 tys. km/12 |
Cena (zł): |
92 500 |
Nasza ocena
(Przyznana ilość gwiazdek na 5 możliwych)
Przestronność wnętrza |
**** |
Z przodu jest wystarczająco miejsca, na tylnej kanapie wygodnie pojada tylko wie osoby, duży bagażnik |
Silnik |
**** |
Dynamiczny, o wysokiej kulturze pracy |
Poziom hałasu |
***** |
Niski, nawet przy wysokich obrotach |
Zużycie paliwa |
*** |
Na przyzwoitym poziomie |
Wyposażenie |
**** |
Bogate z możliwościa doposażenia |
Wybrane wyposażenie seryjne Toyota Avensis 2.0 VVT-i SOL Plus
Poduszki powietrzne |
7 |
Układ ABS |
S |
Układ ESP |
S |
Wspomaganie układu kierowniczego |
S |
Centralny zamek |
S |
Elektrycznie sterowane szyby przednie/tylne |
S/S |
Lusterka zewnętrzne sterowane i podgrzewane elektrycznie |
S |
Klimatyzacja automatyczna (dwustrefowa) |
S |
Radioodtwarzacz z CD/MP3 |
S |
S- wyposażenie standardowe