Wszystko
o samochodach

Tworzymy ogólnopolskie centrum wiedzy o samochodach. Zebraliśmy już 36597 opinii. Oceń swoje auto Zamknij

Aktualności / Informacje

Toyota Avensis. Flagowy model wkrótce zniknie z rynku

Data publikacji: Autor: Mariusz Michalak

Toyota Avensis 2015 / Fot. Toyota Ten model jest obecny na rynku już od dwóch dekad. Pierwsza generacja auta wywodziła się ze słynnej Cariny E, dwie kolejne w 100 proc. zaprojektowano w Europie.
Toyota zamierza ponownie wprowadzić do europejskich salonów model Camry. Nowa Toyota Camry została zbudowana na platformie TNGA (Toyota New Global Architecture). To 8. generacja tego modelu, który zadebiutował w 1982 roku. Camryjest dostępna w ponad 100 krajach, a jej dotychczasowa łączna sprzedaż przekroczyła 19 milionów egzemplarzy. Auto trafi do salonów w Polsce, podobnie jak w całej Europie Zachodniej, w pierwszym kwartale 2019 roku. Oznacza to, że z oferty zniknie Toyota Avensis.

Niezawodna Carina

Obchodząca właśnie 20. urodziny Toyota Avensis wywodzi się w linii prostej od modelu Carina. Toyota Carina TA10/TA12 debiutowała w grudniu 1970 r. jako auto klasy średniej, pozycjonowany pomiędzy światowym bestsellerem – kompaktową Corollą, a większą Coroną. Wbrew dość często powielanej anegdocie, nazwa „Carina” nie pochodziła od popularnego zwłaszcza w Skandynawii żeńskiego imienia Karin, lecz od łacińskiej nazwy odkrytego w 1763 r. przez Nicolasa Louisa de Lacaile gwiazdozbioru nieba południowego. Położony blisko konstelacji Kompasu, Rufy i Żagla, jest znany także pod nazwą Kil. Gwiezdne pochodzenie nazw modeli Toyoty nie jest wyjątkiem, by wspomnieć tu choćby o popularnej Starlet (gwiazdeczka).

Zobacz także: Prawo jazdy. Kod 96 do kategorii B a ciągnięcie przyczepy

Zobacz także: Jak zadbać o akumulator?

Kolejne odsłony Cariny zyskały znakomitą opinię pojazdu niezwykle trwałego, funkcjonalnego i, w odróżnieniu od typowo familijnej Corony, obdarzonego sportowymi akcentami. Pierwsze generacje Cariny dzieliły bowiem liczne elementy z coupé Celica.

Na rynku japońskim Carina TA10/12 była sprzedawana w wydzielonej sieci salonów Toyota Store. W Europie model oceniano wysoko, lecz komercyjny sukces udało się odnieść dopiero Carinie T17 (1988–92). Przez wiele miesięcy był to absolutny hit sprzedaży na rynku brytyjskim i belgijskim, a także w Austrii, Danii i kilku innych krajach. Nieprzypadkowo więc wybrano miejscowość Burnaston w hrabstwie Derbyshire jako lokalizację pierwszej wytwórni Toyoty w Wielkiej Brytanii (i w Europie). Fabrykę zbudowano w ciągu kilkunastu miesięcy. Zarząd koncernu zdecydował, że nowy model zwiększy udział Toyoty w rynkowym segmencie. Warunkiem powodzenia było uwzględnienie specyfiki europejskiego klienta, innych niż w Japonii czy USA przyzwyczajeń i preferencji nabywców.

E jak Europa

Toyota Carina E (T19) debiutowała w marcu 1992 r., lecz seryjne auta opuściły hale TMUK w Burnaston 9 miesięcy później. Litera E pochodziła od słowa „Europe”, które precyzyjnie definiowało główny rynek docelowy

Na rynku japońskim odpowiednikiem Cariny E była pochodząca z zakładu Tsutsumi Toyota Corona (sedan) oraz Corona SF (liftback). Na Tajwanie, w Tajlandii oraz na rynku filipińskim pojazd nosił nazwę Corona Exsior, zaś w Indonezji – Corona Absolute. Na wybranych rynkach (Japonia, kraje Azji) oferowano wersję 4WD z napędem na obie osie. W Europie sprzedaż Cariny E rozpoczęła się na przełomie 1992/93.

Początkowo oferowano auta z 4-drzwiową karoserią typu sedan i jako 5-drzwiowy liftback. Nadwozie o długości 4,53 m było doskonale dopracowane pod względem aerodynamiki. Współczynnik oporu powietrza wynosił 0,3–0,31. Podczas projektowania kluczową rolę odegrały kwestie bezpieczeństwa. W porównaniu z poprzednią generacją wzrosła też sztywność nadwozia. Przewidziano montaż poduszek powietrznych kierowcy i pasażera, które seryjnie montowano dla klientów z RFN, Szwajcarii i Szwecji, na pozostałych rynkach – od liftingu w 1996 r.

16 listopada 1992 r. w Tokio zaprezentowano odmianę Cariny T19 z nadwoziem kombi o nazwie Caldina (w Europie: Carina E Station Wagon). Wersje japońska i europejska były niemal identyczne. Zamawiający Carinę E mieli do wyboru silniki benzynowe 1.6, 1.8 i 2.0 (107–133 KM) oraz diesla 2.0 o mocy 75 KM, zaś od 1996 r. dołączył 84-konny turbodiesel 2.0.

Toyota Avensis 2015 / Fot. Toyota

Toyota Avensis 2015 / Fot. Toyota

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • Biszkopt (gość)

    Zawsze byłem dobrze nastawiony do japońskiej myśli technologicznej. Jestem posiadaczem Avensis w sedanie. Co prawda przesiadlem sie z wysluzonego Mitsubishi i jezeli ktos zapytalby mnie skad jest Avensis to powiedzialbym ze pewnie gdzies z Europy. Nie wiem dlaczego stylistyka i wykonanie wnetrza przywodzi mi na mysl Wlochy. Jak na silnik 1,8 i 147 kucyki pod maską jestem zaskoczony latwoscia z jaka przyspiesza, a moze to tylko takie wrazenie.

  • abc (gość)

    Jednego grzybowozu mniej :D

  • GokuSSJ (gość)

    Co masz na mysli mowiac o "grzybowozach"? Kazdy samochod wczesnije czy pozniej czeka naprawa, wymiana zużytych częsci. TO normalne w jednym aucie do takich sytuacji dochodzi wczesniej, w drugim pozniej. Toyota moim zdaniem nalezy do drugiej kategorii. Auto się eksploatuje i wymaga wymian podzespolow, moja Toyota ma 2 latka i wszystko chodzi jak nalezy.

  • passat 1.9 tdi (gość)

    toyota jezdzi na benzyne

  • autodarcar

    Hej, w mojej ocenie Toyota to dobre auto. Jasne, jak każe inne przychodzi moment że coś siądzie - dotyczy to właściwie każdej marki nawet tych owianych sławą niezniszczalnych mercedesów. Z uwagi na wykonywany zawód miałem okazję jeździć różnymi autami i tym autem również jeździłem. Muszę przyznać, że jest bardzo zwrotna - do miasta idealne auto. Pozdrawiam, Dariusz www.autodarcar.pl

  • Robert (gość)

    Jeżdziłem avensis t22 od nowości i z 2001r 150km 18l i jedynie czujnik wału padł przez 18l

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Toyota Avensis zdjęcia

Toyota Avensis dane techniczne

Wszystkie dane techniczne

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości

Toyota Avensis opinie

Oceń swoje auto

Ogłoszenia z gratka.pl

Toyota Avensis Cena

Części dla marki Toyota

Średnia cena części z Moto.Gratka.pl

Suma (średni koszt):

578 zł