Toyota Avensis. Flagowy model wkrótce zniknie z rynku
Data publikacji: Autor: Mariusz Michalak

Niezawodna Carina
Obchodząca właśnie 20. urodziny Toyota Avensis wywodzi się w linii prostej od modelu Carina. Toyota Carina TA10/TA12 debiutowała w grudniu 1970 r. jako auto klasy średniej, pozycjonowany pomiędzy światowym bestsellerem – kompaktową Corollą, a większą Coroną. Wbrew dość często powielanej anegdocie, nazwa „Carina” nie pochodziła od popularnego zwłaszcza w Skandynawii żeńskiego imienia Karin, lecz od łacińskiej nazwy odkrytego w 1763 r. przez Nicolasa Louisa de Lacaile gwiazdozbioru nieba południowego. Położony blisko konstelacji Kompasu, Rufy i Żagla, jest znany także pod nazwą Kil. Gwiezdne pochodzenie nazw modeli Toyoty nie jest wyjątkiem, by wspomnieć tu choćby o popularnej Starlet (gwiazdeczka).
Zobacz także: Prawo jazdy. Kod 96 do kategorii B a ciągnięcie przyczepy
Zobacz także: Jak zadbać o akumulator?
Kolejne odsłony Cariny zyskały znakomitą opinię pojazdu niezwykle trwałego, funkcjonalnego i, w odróżnieniu od typowo familijnej Corony, obdarzonego sportowymi akcentami. Pierwsze generacje Cariny dzieliły bowiem liczne elementy z coupé Celica.
Na rynku japońskim Carina TA10/12 była sprzedawana w wydzielonej sieci salonów Toyota Store. W Europie model oceniano wysoko, lecz komercyjny sukces udało się odnieść dopiero Carinie T17 (1988–92). Przez wiele miesięcy był to absolutny hit sprzedaży na rynku brytyjskim i belgijskim, a także w Austrii, Danii i kilku innych krajach. Nieprzypadkowo więc wybrano miejscowość Burnaston w hrabstwie Derbyshire jako lokalizację pierwszej wytwórni Toyoty w Wielkiej Brytanii (i w Europie). Fabrykę zbudowano w ciągu kilkunastu miesięcy. Zarząd koncernu zdecydował, że nowy model zwiększy udział Toyoty w rynkowym segmencie. Warunkiem powodzenia było uwzględnienie specyfiki europejskiego klienta, innych niż w Japonii czy USA przyzwyczajeń i preferencji nabywców.
E jak Europa
Toyota Carina E (T19) debiutowała w marcu 1992 r., lecz seryjne auta opuściły hale TMUK w Burnaston 9 miesięcy później. Litera E pochodziła od słowa „Europe”, które precyzyjnie definiowało główny rynek docelowy
Na rynku japońskim odpowiednikiem Cariny E była pochodząca z zakładu Tsutsumi Toyota Corona (sedan) oraz Corona SF (liftback). Na Tajwanie, w Tajlandii oraz na rynku filipińskim pojazd nosił nazwę Corona Exsior, zaś w Indonezji – Corona Absolute. Na wybranych rynkach (Japonia, kraje Azji) oferowano wersję 4WD z napędem na obie osie. W Europie sprzedaż Cariny E rozpoczęła się na przełomie 1992/93.
Początkowo oferowano auta z 4-drzwiową karoserią typu sedan i jako 5-drzwiowy liftback. Nadwozie o długości 4,53 m było doskonale dopracowane pod względem aerodynamiki. Współczynnik oporu powietrza wynosił 0,3–0,31. Podczas projektowania kluczową rolę odegrały kwestie bezpieczeństwa. W porównaniu z poprzednią generacją wzrosła też sztywność nadwozia. Przewidziano montaż poduszek powietrznych kierowcy i pasażera, które seryjnie montowano dla klientów z RFN, Szwajcarii i Szwecji, na pozostałych rynkach – od liftingu w 1996 r.
16 listopada 1992 r. w Tokio zaprezentowano odmianę Cariny T19 z nadwoziem kombi o nazwie Caldina (w Europie: Carina E Station Wagon). Wersje japońska i europejska były niemal identyczne. Zamawiający Carinę E mieli do wyboru silniki benzynowe 1.6, 1.8 i 2.0 (107–133 KM) oraz diesla 2.0 o mocy 75 KM, zaś od 1996 r. dołączył 84-konny turbodiesel 2.0.

- Poprzednie zdjęcie
- 1 / 24
- Następne zdjęcie
Toyota Avensis 2015 / Fot. Toyota
Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!
Zobacz także
-
Na zbliżających się targach motoryzacyjnych w Genewie, Toyota pokaże nowy model Avensis, który będzie projektowany w brytyjskich zakładach tego koncernu.
-
Toyota Avensis nigdy nie szokowała nowymi technologiami i designem. Z drugiej strony, w świadomości kierowców zapisała się jako auto, na którym zawsze można polegać. W Motofaktach sprawdzamy, które wersje Avensisa ostatniej generacji są godne polecenia.
-
Toyota powiadomiła Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, że wybrane modele muszą przejść akcję serwisową. W Polsce dotyczy to ponad 5 tys. samochodów.
Tagi: nowa Toyota Avensis Toyota toyota avensis toyota avensis 2018 toyota avensis 3 2018 kombi Toyota Avensis generacje Toyota Avensis historia toyota avensis nowa Toyota Avensis silniki toyota carina czy avensis I zakup
Komentarze
-
Biszkopt (gość)
Zawsze byłem dobrze nastawiony do japońskiej myśli technologicznej. Jestem posiadaczem Avensis w sedanie. Co prawda przesiadlem sie z wysluzonego Mitsubishi i jezeli ktos zapytalby mnie skad jest Avensis to powiedzialbym ze pewnie gdzies z Europy. Nie wiem dlaczego stylistyka i wykonanie wnetrza przywodzi mi na mysl Wlochy. Jak na silnik 1,8 i 147 kucyki pod maską jestem zaskoczony latwoscia z jaka przyspiesza, a moze to tylko takie wrazenie.
-
abc (gość)
Jednego grzybowozu mniej :D
-
GokuSSJ (gość)
Co masz na mysli mowiac o "grzybowozach"? Kazdy samochod wczesnije czy pozniej czeka naprawa, wymiana zużytych częsci. TO normalne w jednym aucie do takich sytuacji dochodzi wczesniej, w drugim pozniej. Toyota moim zdaniem nalezy do drugiej kategorii. Auto się eksploatuje i wymaga wymian podzespolow, moja Toyota ma 2 latka i wszystko chodzi jak nalezy.
-
passat 1.9 tdi (gość)
toyota jezdzi na benzyne
-
autodarcar
Hej, w mojej ocenie Toyota to dobre auto. Jasne, jak każe inne przychodzi moment że coś siądzie - dotyczy to właściwie każdej marki nawet tych owianych sławą niezniszczalnych mercedesów. Z uwagi na wykonywany zawód miałem okazję jeździć różnymi autami i tym autem również jeździłem. Muszę przyznać, że jest bardzo zwrotna - do miasta idealne auto. Pozdrawiam, Dariusz www.autodarcar.pl
-
Robert (gość)
Jeżdziłem avensis t22 od nowości i z 2001r 150km 18l i jedynie czujnik wału padł przez 18l
Dodaj komentarz
- Opinie
- Dane techniczne
- Cenniki
- Zdjęcia
- Testy
- Encyklopedia
Najnowsze motofakty
- Zakaz wyprzedzania. Będą zmiany w prawie? Ministerstwo odpowiada
- Autostrada A2. Drogowcy będą naprawiać nawierzchnię
- Rejestracja auta. Powróciły stare przepisy. Sytuacja jest dramatyczna (video)
- Artykuł sponsorowany Po co własne auto, jak można je korzystnie wypożyczyć!
- Polisa OC. Młodzi kierowcy płacili za OC ponad 20% więcej niż rok wcześniej
- WOŚP 2021. Fiat Punto do wylicytowania na aukcji WOŚP
- Kontrola drogowa. Jechał na nie swoich "tablicach" i bez OC
Motofakty mazowieckie
Toyota Avensis zdjęcia
Toyota Avensis dane techniczne
-
III (2008 - teraz)
Moc: — Pojemność skokowa: — Zużycie paliwa: —
-
II (2003 - 2008)
Moc: — Pojemność skokowa: — Zużycie paliwa: —
-
I (1997 - 2003)
Moc: — Pojemność skokowa: — Zużycie paliwa: —
Top 5 motofaktów
- 1. Jak uruchomić samochód za pomocą kabli rozruchowych?
- 2. Prawo jazdy. Straciłeś prawo jazdy, możesz jeździć dalej. Jak polscy kierowcy oszukują system?
- 3. Silniki trzycylindrowe. Opinie i zastosowanie
- 4. Olej napędowy nie lubi mrozów. O czym pamiętać?
- 5. Czyszczenie (regeneracja) DPF-a. Jak, gdzie i za ile?
Testy i porównania
Premiery i nowości
Toyota Avensis Cena
-
Toyota Avensis III (2008 – )
Średnia cena na podstawie 325 ofert:
40 984 złZakres cen: 22 889 – 104 900 zł
-
Toyota Avensis II (2003 – 2008)
Średnia cena na podstawie 135 ofert:
16 177 złZakres cen: 9 800 – 24 900 zł
-
Toyota Avensis I (1997 – 2003)
Średnia cena na podstawie 15 ofert:
5 553 złZakres cen: 4 500 – 6 100 zł
Części dla marki Toyota
Średnia cena części z Moto.Gratka.pl
Suma (średni koszt):
578 zł