Następczyni Cariny E została wprowadzona na rynek w 1997 roku. Druga generacja modelu została zaprezentowana 6 lat później, a trzecia - w 2009 roku. W czasie 9-letniego okresu produkcji, auto przeszło dwa liftingi - w 2011 i 2015 roku. Samochód był produkowany z brytyjskiej fabryce Toyoty w Burnaston. Avensis trzeciej generacji powstawał w dwóch wersjach nadwozia - sedan i kombi. Zrezygnowano z liftbacka oferowanego w poprzednich generacjach. Produkcję modelu zakończono w 2018 roku. Avensis nie doczekał się bezpośredniego następcy. W portfolio Toyoty jego miejsce zajęła Camry (sedan) i Corolla (kombi).
Toyota Avensis III. Nadwozie/wnętrze
W swoim czasie, Avensis pełnił rolę flagowej limuzyny Toyoty. Sylwetka auta jest dość prosta, ale nie można odmówić jej elegancji. Pierwszy lifting delikatnie zmienił wygląd atrapy chłodnicy oraz przednich i tylnych lamp. We wnętrzu zagościł nowy system multimedialny Toyota Touch. Większe modyfikacje przyszły wraz z drugim liftingiem, kiedy to stylistyka przodu auta została dopasowana do innych modeli. Najbardziej przypomina RAV4. Auto otrzymało LED-owe światła, przestylizowano wygląd wnętrza i poprawiono jakość materiałów wykończeniowych.
Relatywnie niewielki rozstaw osi sprawia, że Avensis nie jest mistrzem przestronności w swojej klasie. Główne zastrzeżenia dotyczą szerokości wnętrza w drugim rzędzie siedzeń oraz przeciętnej ilości miejsca na głowę w odmianie sedan. Kombi pod tym względem wypada znacznie lepiej. Plusem jest za to płaska podłoga pozbawiona tunelu środkowego. Reliktem czasów minionych są duże zawiasy wnikające do bagażnika sedana. Kufer kombi można opisywać w samych superlatywach. Jest duży (545 l), ma regularny kształt, a system szyn utrzymuje mniejszy bagaż w ryzach. Jakość wykonania jest odległa temu, co proponują producenci marek premium. Z drugiej strony wszystko jest zmontowane porządnie i rzadko kiedy coś trzeszczy.
Kupujesz auto? Kliknij i sprawdź historię pojazdu
Zdecydowanie najlepiej są wykonane egzemplarze wyprodukowane po 2015 roku. Większość samochodów z rynku wtórnego ma bogate wyposażenie. Do najczęściej spotykanych jego elementów należy automatyczna klimatyzacja, reflektory ksenonowe (LED po 2 liftingu), czujniki parkowania, nawigacja. Rzadziej trafia się dach panoramiczny i skórzana tapicerka. Użytkownicy rzadko wskazują na typowe usterki. Zastrzeżenia dotyczą łuszczącej się gałki manualnej skrzyni biegów i niskiej jakość powłoki lakierniczej. Niektórym użytkownikom samoistnie pękła przednia szyba.
Toyota Avensis III. Napęd/podwozie
Pod maski Avensisa III trafiały trzy silniki benzynowe. Miały pojemność 1.6, 1.8 i 2.0 l. Żaden z nich nie zapewnia pojazdowi sportowych osiągów, ale bezsprzecznie mają inne zalety. Czas pokazał, że jednostki te są niezawodne, a problemy z nadmierną konsumpcją oleju silnikowego, znane z poprzednich generacji auta, znacznie się zmniejszyły. Pośredni wtrysk paliwa i hydrauliczna kompensacja luzu zaworowego ułatwiają montaż instalacji LPG, z czego chętnie korzystają użytkownicy. Wszystkie benzyniaki są wyposażone w system zmiennych faz rozrządu Valvematic. Nie sprawia on problemów. Brak turbodoładowania ogranicza elastyczność w trasie, dlatego do pokonywania długich, autostradowych odległości lepiej sprawdzi się któryś z motorów wysokoprężnych.
Do 2015 roku silniki te były autorskimi konstrukcjami Toyoty. Mimo, że rodzina jednostek AD słynie z problemów z erodującym blokiem, to w Avensisie usterka nie występuje nadzwyczaj często. Zdarzają się za to problemy z filtrem DPF. Tym częściej, im więcej jeździmy po mieście. Problemy głownie dotyczą aut z początkowego okresu produkcji. Pochwały należą się za wysoką trwałość turbosprężarek i wtryskiwaczy. Od 2015 roku do Avensisa montowano diesle produkcji BMW. Pochodziły z rodziny N47. Mimo, że popularne są doniesienia o problemach z rozrządem, to w Toyocie póki co o nich nie słychać. Kluczem do bezproblemowej eksploatacji są regularne wymiany oleju. Nie warto przekraczać fabrycznie zalecanych interwałów 15 tys. km. Manualne skrzynie biegów czasem haczą. Popularne były wersje z bezstopniową skrzynią CVT, nazwaną Multidrive S. Z jednej strony przekładnia owa zapewnia bajeczną wręcz płynność jazdy. Z drugiej zaś może denerwować wyciem silnika podczas gwałtownego przyspieszania. Do takiej charakterystyki pracy da się jednak przyzwyczaić po kilku dniach jazdy, więc skreślanie z góry Multidrive S jest niecelowe. Zawieszenie auta nie sprawia większych problemów. Z przodu pracują kolumny McPhersona, z tyłu zaś mamy konstrukcję wielowahaczową. Newralgicznym punktem podwozia jest elektryczny hamulec ręczny. Problem dotyczy modułu, do którego dostaje się wilgoć, a na tablicy przyrządów pokazuje się komunikat o usterce systemu.
Toyota Avensis III. Sytuacja rynkowa
Prawie 1500 ofert sprzedaży najlepiej pokazuje, jak wysoka jest popularność Avensisa wśród polskich kierowców. Nie brakuje egzemplarzy z przebiegami powyżej 300 tys. km, a znaleziony przez nas rekordzista ma na liczniku 504 tys. km. Mimo to, auto na zdjęciach wygląda dobrze, a wnętrze nie zdradza tak dużego przebiegu. 2/3 wystawionych aut pochodzi z polskich salonów sprzedaży. Najtańsze samochody kosztują ok. 20 tys. zł. Mają 250-350 tys. km przebiegu i pochodzą z początku produkcji. Przeznaczając na auto od 40 tys. zł wzwyż można rozglądać się za egzemplarzem wyprodukowanym po 2015 r. Najdroższe Avensisy kosztują ok. 90 tys. zł, pochodzą z końca produkcji i mają przebiegi 20-40 tys. km.
Toyota Avensis III. Podsumowanie
Avensis w żadnej z kategorii nie bryluje, ale jako całość jest dopracowanym autem, na którym można polegać. Dobra opinia o tym modelu nie wzięła się znikąd - zdecydowana większość użytkowników jest zadowolona ze swoich Avensisów. Wiele z nich było i jest eksploatowanych bardzo intensywnie. Bogata i zróżnicowana oferta rynkowa pozwala mieć nadzieję na to, że znalezienie egzemplarza dla siebie nie będzie dużym kłopotem.
ZALETY:
- wysoka ogólna trwałość;
- przestronne wnętrze i bagażnik (zwłaszcza kombi);
- bogate wyposażenie większości egzemplarzy.
WADY:
- delikatny lakier;
- problematyczny elektryczny hamulec ręczny.
Opinie użytkowników
Przejechałem Toyota Avensis 240 tys. bezawaryjnie ( słownie: dwieście czterdzieści tysięcy) ! Jedyna wymiana były tylne amortyzatory i tylko serwis. Wcześniej jeździłem niemieckimi autami: Mercedes ML-SUV, Mercedes klasa E i VW Passat. Nie chce nawet słyszeć o niemieckich autach po 5 latach użytkowania japończyka. Auto jest po to aby jeździć , a nie stać w warsztacie naprawiane. Komfort Toyoty duży, auto jest bardzo ciche. Na postoju trudno rozpoznać, czy auto chodzi...czy jest wyłączone. Do 60km -70km ma się uczucie jakby się jechało elektrykiem. Wysoki komfort jazdy.
- Guid Robert
Silnik bardzo dobry. spalanie mieszane-7,8l /100, Mam 5 lat - bezawaryjny. Mało precyzyjna manualna skrzynia biegуw, słabe fotele, słaba tapicerka, słabe fabryczne radio i słabe oświetlenie .Poza tym ok. Ogólna ocena 7/10. Polecam.
ccc
Czego chcieć więcej? Nie psuje się, serwis tani jak na toyotę. Prowadzenie tylko mało precyzyjne ale to nie wyścigówka. Komfortowy i solidny wygląd
Robert M
Duży plus za bezawaryjność. Silnik mógłby być bardziej elastyczny, żeby poczuć przyspieszenie trzeba motor wkręcić na obroty pow. 4000. Przy spokojnej jeździe małe spalanie (nawet poniżej 6l/100). Zawieszenie moim zdaniem zestrojone idealnie (choć dla mnie mogłoby być nawet bardziej miękkie). Auto godne polecenia dla nie wymagających sportowych osiągуw i ceniących bezawaryjność - co wiąże się z niskimi kosztami utrzymania. Wymiany w moim przypadku to tylko sprawy eksploatacyjne (oleje, filtry, klocki hamulcowe, gumki wycieraczek).
maxx
Toyota Avensis III. Podstawowe dane techniczne:
Silnik | Pojemność skokowa [cm³] | Kod silnika | Moc maksymalna [KM] (kW) przy obr/min | Maks. moment obrotowy [Nm] przy obr/min | Przyspieszenie 0-100 km/h [s] | Prędkość maksymalna [km/h] | Lata produkcji |
Silniki benzynowe: | |||||||
1.6 Valvematic | 1598 | 1ZR-FAE | 132 (97)/ 6400 | 160/ 4400 | 10,4 | 200 | 12.2008 - 04.2018 |
1.8 Valvematic | 1798 | 2ZR-FAE | 147 (108)/ 6400 | 180/ 4400 | 9,4 | 200 | 12.2008 - 04.2018 |
2.0 Valvematic | 1987 | 3ZR-FAE | 152 (112)/ 6200 | 196/ 4000 | 9,0 | 205 | 12.2008 - 04.2018 |
Silniki wysokoprężne: | |||||||
1.6 D-4D | 1598 | 1WW | 112 (82)/ 4000 | 270/ 1750 - 2250 | 11,4 | 180 | 04.2015 – 04.2018 |
2.0 D-4D | 1998 | 1AD-FTV | 124 (91)/ 3600 | 310/ 1600 - 2400 | 9,8 | 200 | 12.2011 – 04.2015 |
2.0 D-4D | 1998 | 1AD-FTV | 126 (93)/ 3600 | 310/ 1800 - 2400 | 9,7 | 200 | 12.2008 – 12.2011 |
2.0 D-4D | 1995 | 2WW | 143 (105)/ 4000 | 320/ 1750 - 2250 | 9,5 | 200 | 04.2015 – 04.2018 |
2.2 D-4D | 2231 | 2AD-FTV | 150 (110)/ 3600 | 340/ 2000 - 2800 | 8,9 | 210 | 12.2008 – 03.2015 |
2.2 D-4D | 2231 | 2AD-FHV | 177 (130)/ 3600 | 400/ 2000 - 2800 | 8,5 | 220 | 12.2008 – 03.2015 |
Zobacz także: Tak prezentuje się nowy model Skody
Drożeją motocykle sprowadzane z Niemiec
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?