Amerykańscy managerowie mawiają, że sprzedaż małego samochodu przynosi mały zysk, dlatego nie warto go produkować. Fiat i Toyota są najwyraźniej innego zdania.
Na starym kontynencie już od lat 60. mistrzem w konstrukcji małych samochodów jest Fiat. Pierwszymi samochodami milionów Europejczyków były Fiat 600, Fiat 500, a potem Fiat 850. W Japonii po II wojnie światowej produkowano samochody, których długość nie mogła przekraczać 350 cm. Nie można więc powiedzieć, że Japończycy nie mają
doświadczenia w konstrukcji małych samochodów. Porównujemy nadzieję Toyoty - model Aygo napędzany silnikiem 1 l o mocy 68 KM ze szlagierem i podporą Fiata - modelem Panda, która, by dorównać przeciwnikowi ma mocniejszy z oferowanych silników 1,2 l/60 KM. Aygo występuje w wersji 5-drzwiowej.
Cechy szczególne
Aygo i Panda to stosunkowo proste konstrukcyjnie samochody. We wnętrzu Aygo, podobnie jak w bliźniaczym Citroenie C1, widać nieosłonięte fragmenty blachy, a okno w tylnych drzwiach jest odchylane, a nie opuszczane. Na tak stanowcze obniżanie kosztów Fiat się nie zdecydował. Konstrukcja zawieszenia jest w obu autach podobna - z
przodu kolumny McPhersona, z tyłu belka skrętna łącząca wahacze wzdłużne. Aygo jest autem nieco krótszym od Pandy, jednak o niemal identycznym rozstawie osi. Wnętrze Pandy jest wyższe i dlatego wydaje się przestronniejsze. Jednak ilość miejsca we wnętrzu Pandy i Aygo jest dość skromna, czemu trudno się dziwić. Tablica przyrządów Pandy jest czytelna i wyposażona we wszystkie niezbędne wskaźniki. W wyposażeniu podstawowym Toyoty
nie ma obrotomierza i wskaźnika temperatury cieczy chłodzącej, są za to duże pokrętła regulacji wentylacji o oryginalnym kształcie. Jakość plastików w obu autach jest dość przeciętna. Bagażnik Pandy ma objętość 205 l, a Aygo - 130 l. W Toyocie pokrywą bagażnika stanowi przedłużona tylna szyba.
Silniki
Istotna różnica między pojazdami dotyczy jednostek napędowych. W Toyocie wykorzystano nowoczesny, 3-
cylindrowy silnik ze zmiennymi fazami rozrządu o pojemności 1,0 l i mocy 68 KM. Ze względu na nieparzystą liczbę cylindrów jego kultura pracy nie jest najlepsza. Fiat stosuje "sprawdzony", 4-cylindrowy silnik z dwoma zaworami w cylindrze, który z pojemności 1,2 osiąga 60 KM mocy. Jak większość klasycznych jednostek napędowych jest on dość elastyczny, ale zużywa więcej paliwa. W mieście Panda
potrzebuje o 1,6 l paliwa więcej od Aygo.
Wrażenia z jazdy
Ze względu na małe wymiary żywiłem Pandy i Aygo jest miasto. Tutaj oba pojazdy czują się znakomicie, chociaż chcąc dynamicznie przyspieszać, trzeba utrzymywać silnik na wysokich obrotach, co wzmaga hałas. Tak jest w Fiacie i
Toyocie. Oba pojazdy mają zbliżone czasy rozpędzania do prędkości 100 km/h, ale na wyższych biegach bardziej dynamiczna jest Panda. Aygo i Panda reprezentują zbliżony poziom komfortu. Ze względu na prosta konstrukcję zawieszenia i niewielki rozstaw osi oba auta reagują na złą jakość dróg. Własności jezdne są jednak dość poprawne. Poziom hałasu przy prędkości 100 km/h nie jest wysoki i
dłuższa jazda nie jest zbyt męcząca. To komplement dla konstruktorów obu aut, gdyż poziom hałasu jest taki, jak w autach kompaktowych sprzed 10 lat. Bardziej skuteczny układ hamulcowy ma Panda, ale uzyskiwana droga hamowania jest o 1,2 m za długa w stosunku do przyjętej.
Podsumowanie
Toyota Aygo to wytwór nowoczesnego marketingu, który głosi, że pewne mankamenty produktu, np. jego wielkość, można zatuszować i potraktować z humorem. Za dodatkową opłatą nabywca Aygo może sobie okleić swojego ulubieńca kolorowymi wzorami, by się dodatkowo wyróżnić i dodać sobie animuszu. Pandy żaden diler Fiata nie okleja, ale i bez tego prezentuje się godnie. Ma większy od Aygo bagażnik i nieco lepszą dynamikę. Główną zaletą Aygo jest niewielkie zużycie paliwa. Toyota w wersji 5-drzwiowej kosztuje 34 600 zł i jest o 1200 zł tańsza od Fiata. Panda ma jednak zdecydowanie bogatsze wyposażenie.
Nasza ocena
(+ oznacza przewagę nad konkurentem)
| Toyota Aygo | Fiat Panda |
Przestronność wnętrza | | + |
Silnik | + | |
Poziom hałasu | Remis | |
Hamulce | | + |
Dynamika | | + |
Zużycie paliwa | + | |
Nowoczesność konstrukcji | Remis | |
Wyposażenie | | + |
Wybrane dane techniczne:
| Toyota Aygo | Fiat Panda |
Liczba cylindrów/zaworów/typ silnika | 3/12/benzynowy | 4/8/benzynowy |
Pojemność skokowa (cm3 ) | 998 | 1242 |
Moc maksymalna (KM/obr/min) | 68/6000 | 60/5000 |
Maks. moment obr. (Nm/obr/min) | 93/3600 | 102/2500 |
Przyspieszenie 0-100 km/h(s) | 14,2 | 14,0 |
Przyspieszenie (IV b.) 60-100 km/h (s) | 15,6 | 14,2 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 157 | 155 |
Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB)* | 70 | 70 |
Droga hamowania od 100 km/h (m) | 42,0 | 41,2 |
Pojemność bagażnika (dm3 ) | 139 | 205 |
Pojemność zbiornika paliwa (dm3 ) | 35 | 35 |
Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3 /100 km) | 4,1/5,5 | 4,8/7,1 |
Długość x szerokość x wysokość (cm) | 341 x 162 x 147 | 354 x 158 x 154 |
Rozstaw osi (cm) | 234 | 230 |
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata) | 3/12 | 2/12 |
Cena zalecana przez generalnego importera (zł) | 34 600** | 35 800 |
* - pomiar wg ADAC
** - cena wersji 5-drzwiowej
Wyposażenie seryjne:
| Toyota Aygo Terra | Fiat Panda Dynamic |
Poduszki powietrzne | 2 | 4 |
Układ ABS | S | S |
Wspomaganie układu kierowniczego | S | S |
Elektrycznie sterowane lusterka zewnętrzne | - | S |
Elektrycznie sterowane szyby przednie | - | S |
Centralny zamek | - | S |
s - wyposażenie seryjne
Drożeją motocykle sprowadzane z Niemiec
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?