Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Toyota Aygo kontra Fiat Panda

Ryszard Polit
Fot. Toyota: Toyota Aygo wyróżnia się interesującym kształtem nadwozia i jest nieco krótsza od Fiata Pandy.
Fot. Toyota: Toyota Aygo wyróżnia się interesującym kształtem nadwozia i jest nieco krótsza od Fiata Pandy.
Managerowie z USA mawiają, że sprzedaż małego auta przynosi mały zysk, dlatego nie warto go produkować. Fiat i Toyota są najwyraźniej innego zdania.

Amerykańscy managerowie mawiają, że sprzedaż małego samochodu przynosi mały zysk, dlatego nie warto go produkować. Fiat i Toyota są najwyraźniej innego zdania.

Fot. Toyota: Toyota Aygo wyróżnia się interesującym kształtem nadwozia i jest nieco krótsza od Fiata Pandy.
Fot. Toyota: Toyota Aygo wyróżnia się interesującym kształtem nadwozia i jest nieco krótsza od Fiata Pandy.

 

Na starym kontynencie już od lat 60. mistrzem w konstrukcji małych samochodów jest Fiat. Pierwszymi samochodami milionów Europejczyków były Fiat 600, Fiat 500, a potem Fiat 850. W Japonii po II wojnie światowej produkowano samochody, których długość nie mogła przekraczać 350 cm. Nie można więc powiedzieć, że Japończycy nie mają

Fot. Maciej Pobocha: Panda to przebojowy model Fiata, który sprzedaje się bardzo dobrze.
Fot. Maciej Pobocha: Panda to przebojowy model Fiata, który sprzedaje się bardzo dobrze.

doświadczenia w konstrukcji małych samochodów. Porównujemy nadzieję Toyoty - model Aygo napędzany silnikiem 1 l o mocy 68 KM ze szlagierem i podporą Fiata - modelem Panda, która, by dorównać przeciwnikowi ma mocniejszy z oferowanych silników 1,2 l/60 KM. Aygo występuje w wersji 5-drzwiowej.

 

Cechy szczególne
  

Fot. Toyota: Aygo napędzana jest nowoczesnym benzynowym silnikiem o pojemności 1 l i mocy 68 KM. ma mniejsze zużycie niż paliwa od Pandy.
Fot. Toyota: Aygo napędzana jest nowoczesnym benzynowym silnikiem o pojemności 1 l i mocy 68 KM. ma mniejsze zużycie niż paliwa od Pandy.

 

Aygo i Panda to stosunkowo proste konstrukcyjnie samochody. We wnętrzu Aygo, podobnie jak w bliźniaczym Citroenie C1, widać nieosłonięte fragmenty blachy, a okno w tylnych drzwiach jest odchylane, a nie opuszczane. Na tak stanowcze obniżanie kosztów Fiat się nie zdecydował. Konstrukcja zawieszenia jest w obu autach podobna - z

Fot. Maciej Pobocha: Panda napędzana silnikiem 1,2 l o mocy 60 KM jest nieco szybsza od Aygo
Fot. Maciej Pobocha: Panda napędzana silnikiem 1,2 l o mocy 60 KM jest nieco szybsza od Aygo

przodu kolumny McPhersona, z tyłu belka skrętna łącząca wahacze wzdłużne. Aygo jest autem nieco krótszym od Pandy, jednak o niemal identycznym rozstawie osi. Wnętrze Pandy jest wyższe i dlatego wydaje się przestronniejsze. Jednak ilość miejsca we wnętrzu Pandy i Aygo jest dość skromna, czemu trudno się dziwić. Tablica przyrządów Pandy jest czytelna i wyposażona we wszystkie niezbędne wskaźniki. W wyposażeniu podstawowym Toyoty

Fot. Toyota: Tablica przyrządów Aygo jest prosta, ale czytelna.
Fot. Toyota: Tablica przyrządów Aygo jest prosta, ale czytelna.

nie ma obrotomierza i wskaźnika temperatury cieczy chłodzącej, są za to duże pokrętła regulacji wentylacji o oryginalnym kształcie. Jakość plastików w obu autach jest dość przeciętna. Bagażnik Pandy ma objętość 205 l, a Aygo - 130 l. W Toyocie pokrywą bagażnika stanowi przedłużona tylna szyba.        

 

Silniki  

 

Istotna różnica między pojazdami dotyczy jednostek napędowych. W Toyocie wykorzystano nowoczesny, 3-

Fot. Fiat: Tablica przyrządów Fiata jest zaprojektowana ładnie i funkcjonalnie.
Fot. Fiat: Tablica przyrządów Fiata jest zaprojektowana ładnie i funkcjonalnie.

cylindrowy silnik ze zmiennymi fazami rozrządu o pojemności 1,0 l i mocy 68 KM. Ze względu na nieparzystą liczbę cylindrów jego kultura pracy nie jest najlepsza. Fiat stosuje "sprawdzony", 4-cylindrowy silnik z dwoma zaworami w cylindrze, który z pojemności 1,2 osiąga 60 KM mocy. Jak większość klasycznych jednostek napędowych jest on dość elastyczny, ale zużywa więcej paliwa. W mieście Panda

Fot. Toyota: We wnętrzu Aygo część blach nie jest osłonięta.
Fot. Toyota: We wnętrzu Aygo część blach nie jest osłonięta.

potrzebuje o 1,6 l paliwa więcej od Aygo.    

 

Wrażenia z jazdy
 

 

Ze względu na małe wymiary żywiłem Pandy i Aygo jest miasto. Tutaj oba pojazdy czują się znakomicie, chociaż chcąc dynamicznie przyspieszać, trzeba utrzymywać silnik na wysokich obrotach, co wzmaga hałas. Tak jest w Fiacie i

Fot. Maciej Pobocha: Wnętrze Pandy jest wyższe niż Aygo, dlatego w Fiat wydaje się przestronniejszy.
Fot. Maciej Pobocha: Wnętrze Pandy jest wyższe niż Aygo, dlatego w Fiat wydaje się przestronniejszy.

Toyocie. Oba pojazdy mają zbliżone czasy rozpędzania do prędkości 100 km/h, ale na wyższych biegach bardziej dynamiczna jest Panda. Aygo i Panda reprezentują zbliżony poziom komfortu. Ze względu na prosta konstrukcję zawieszenia i niewielki rozstaw osi oba auta reagują na złą jakość dróg. Własności jezdne są jednak dość poprawne. Poziom hałasu przy prędkości 100 km/h nie jest wysoki i

Fot. Toyota: Bagażnik ma objętość tylko 139 l.
Fot. Toyota: Bagażnik ma objętość tylko 139 l.

dłuższa jazda nie jest zbyt męcząca. To komplement dla konstruktorów obu aut, gdyż poziom hałasu jest taki, jak w autach kompaktowych sprzed 10 lat. Bardziej skuteczny układ hamulcowy ma Panda, ale uzyskiwana droga hamowania jest o 1,2 m za długa w stosunku do przyjętej.      

 


Fot. Maciej Pobocha: Bagażnik Fiata ma objętość 205 l.
Fot. Maciej Pobocha: Bagażnik Fiata ma objętość 205 l.


Podsumowanie

 

Toyota Aygo to wytwór nowoczesnego marketingu, który głosi, że pewne mankamenty produktu, np. jego wielkość, można zatuszować i potraktować z humorem. Za dodatkową opłatą nabywca Aygo może sobie okleić swojego ulubieńca kolorowymi wzorami, by się dodatkowo wyróżnić i dodać sobie animuszu. Pandy żaden diler Fiata nie okleja, ale i bez tego prezentuje się godnie. Ma większy od Aygo bagażnik i nieco lepszą dynamikę. Główną zaletą Aygo jest niewielkie zużycie paliwa. Toyota w wersji 5-drzwiowej kosztuje 34 600 zł i jest o 1200 zł tańsza od Fiata. Panda ma jednak zdecydowanie bogatsze wyposażenie.      

 

Nasza ocena

(+ oznacza przewagę nad konkurentem)

 

 

Toyota Aygo

Fiat Panda 

Przestronność wnętrza

 

+

Silnik

+

 

Poziom hałasu

Remis

Hamulce

 

+

Dynamika

 

+

Zużycie paliwa

+

 

Nowoczesność konstrukcji

Remis

Wyposażenie

 

+

 

Wybrane dane techniczne:

 

 

Toyota Aygo

Fiat Panda

Liczba cylindrów/zaworów/typ silnika

3/12/benzynowy

4/8/benzynowy

Pojemność skokowa (cm3
)

998

1242

Moc maksymalna (KM/obr/min)

68/6000

60/5000

Maks. moment obr. (Nm/obr/min)

93/3600

102/2500

Przyspieszenie 0-100 km/h(s)

14,2

14,0

Przyspieszenie (IV b.) 60-100 km/h (s)

15,6

14,2

Prędkość maksymalna (km/h)

157

155

Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB)*

70

70

Droga hamowania od 100 km/h (m)

42,0

41,2

Pojemność bagażnika (dm3
)

139

205

Pojemność zbiornika paliwa (dm3
)

35

35

Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3
/100 km)

4,1/5,5

4,8/7,1

Długość x szerokość x wysokość (cm)

341 x 162 x 147

354 x 158 x 154

Rozstaw osi (cm)

234

230

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata)

3/12

2/12

Cena zalecana przez generalnego importera (zł)

34 600**

35 800

* - pomiar wg ADAC

** - cena wersji 5-drzwiowej

 

Wyposażenie seryjne:

 

 

Toyota Aygo Terra

Fiat Panda Dynamic

Poduszki powietrzne

2

4

Układ ABS

S

S

Wspomaganie układu kierowniczego

S

S

Elektrycznie sterowane lusterka zewnętrzne

-

S

Elektrycznie sterowane szyby przednie

-

S

Centralny zamek

-

S

s - wyposażenie seryjne

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Drożeją motocykle sprowadzane z Niemiec

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty