Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Toyota Aygo kontra Volkswagen up! Które z miejskich aut jest lepsze?

Dariusz Dobosz
Toyota Aygo Wyposażenie seryjne przemawia na korzyść Aygo. Ma przewagę w poduszkach powietrznych i oferuje manualną klimatyzację oraz radioodtwarzacz z MP3, które w Up!’ie wymagają dopłaty.Fot. Maciej Gis
Toyota Aygo Wyposażenie seryjne przemawia na korzyść Aygo. Ma przewagę w poduszkach powietrznych i oferuje manualną klimatyzację oraz radioodtwarzacz z MP3, które w Up!’ie wymagają dopłaty.Fot. Maciej Gis
Trzy lata temu Aygo II była nowicjuszem na rynku, teraz ma ugruntowaną pozycję i muszą się z nią liczyć konkurenci. Tacy choćby jak zmodernizowany niedawno up!
Toyota Aygo Wyposażenie seryjne przemawia na korzyść Aygo. Ma przewagę w poduszkach powietrznych i oferuje manualną klimatyzację oraz radioodtwarzacz
Toyota Aygo

Wyposażenie seryjne przemawia na korzyść Aygo. Ma przewagę w poduszkach powietrznych i oferuje manualną klimatyzację oraz radioodtwarzacz z MP3, które w Up!’ie wymagają dopłaty.

Fot. Maciej Gis

Te samochody zaskakująco wiele łączy. Należą do tego samego segmentu, mają podobne rozmiary i ceny, produkowane są za naszą południową granicą (Czechy, Słowacja) i mają „braci” pod innymi markami. Aygo drugiej generacji dzieli podzespoły z Citroenem C1 II i Peugeotem 108, wszystkie trzy modele produkowane są w Czeskim Kolinie. Bliźniakami VW up! są Skoda Citigo i Seat Mii, a miejscem produkcji „maluchów” koncernu Volkswagena jest stolica Słowacji – Bratysława.

Czy jednak ma to znaczenie, skoro Aygo i up! zdecydowanie różnią się nadwoziami i wnętrzami, a do tego zupełnie inaczej jeżdżą ? Wystarczy rzut oka by stwierdzić, że styliści tych dwóch modeli poszli zupełnie innymi drogami. Mała Toyota ma w swych kształtach więcej dynamiki, przede wszystkim dzięki pomysłowemu projektowi przodu. Kombinacja czarnych paneli (mogą mieć inny kolor, do wyboru 8 barw) i dużej osłony chłodnicy, czego efektem jest motyw w kształcie litery X, robi świetne wrażenie. Dodajmy, że litera X pojawia się także w nazwach pakietów wyposażenia. Jest zatem swoistym znakiem rozpoznawczym dla Aygo. Interesująca jest także tylna część nadwozia, z małym spoilerem, dużymi lampami na słupkach, malowaną na czarno pokrywą bagażnika i zderzakiem z dyfuzorem o tej samej barwie, co przednie panele tworzące literę X. Nabywca może też wybrać kolor panelu, pokrywającego dach. Mówiąc krótko - Aygo ma sportowego ducha i wyrazisty charakter, a na dodatek daje możliwość ciekawej personifikacji.

Volkswagen up! W kwestii silników Volkswagen wykazał dużo większą inicjatywę. Proponuje dwa silniki wolnossące 1.0 (60 lub 75 KM), a od ostatniej modernizacji
Volkswagen up!

W kwestii silników Volkswagen wykazał dużo większą inicjatywę. Proponuje dwa silniki wolnossące 1.0 (60 lub 75 KM), a od ostatniej modernizacji również doładowanego 1.0 o mocy 90 KM. Trudno się temu dziwić, bo nawet wersja 75-konna nie przekona dynamiką bardziej rzutkich kierowców.

Fot. Karol Biela

Pudełkowate nadwozie Volkswagena, podporządkowane funkcjonalności, prezentuje się zgrabnie, ale dość banalnie. Nie znajdziemy w nim ani stylizacyjnego polotu ani szczególnych estetycznych doznań związanych z detalami. Co prawda up! po modernizacji zyskał nieco na urodzie dzięki nowym zderzakom, diodowym światłom do jazdy dziennej, zmienionym kloszom tylnych lamp i nowym wzorom obręczy kół, ale pozostał autem zwyczajnym, nie budzącym szczególnych emocji.  

Ale cóż może być lepszego od pudełka, z kółkami odsuniętymi w najdalsze kąty, jeśli chce się uzyskać maksymalnie dużo przestrzeni we wnętrzu? Volkswagen tworząc up!’a przyjął taką właśnie strategię i dał jadącym nie tylko wygodniejszy przedział pasażerski, ale również większy bagażnik. Dodatkowe centymetry w długości, szerokości i wysokości niemieckiego auta producent wykorzystał wzorowo. Za to wykończeniem up! wciąż nie zachwyca, chociaż po modernizacji lepiej prezentują się tworzywa sztuczne, przeprojektowana konsola centralna i niektóre detale. Wciąż jednak trzeba pogodzić się z widokiem nieosłoniętych blach w kolorze nadwozia i tanimi plastikami w niższych partiach wnętrza. Aygo, choć zdecydowanie ciaśniejsza (zwłaszcza z tyłu), ma bardziej przytulną i ciekawiej zaprojektowaną kabinę. Toyota z większym polotem ukształtowała też deskę rozdzielczą. Oba auta to konstrukcje czteroosobowe, więc o tłoku na tylnych kanapach nie ma mowy.

W kwestii silników Volkswagen wykazał dużo większą inicjatywę. Proponuje dwa silniki wolnossące 1.0 (60 lub 75 KM), a od ostatniej modernizacji również doładowanego 1.0 o mocy 90 KM. Trudno się temu dziwić, bo nawet wersja 75-konna nie przekona dynamiką bardziej rzutkich kierowców. Nad Aygo ma jednak przewagę w osiągach, bo 6 KM więcej i sporo niższa masa auta robią swoje. Toyota nie ma nic do zaproponowania oprócz 69-konnej „litrówki”, która kompletnie nie pasuje do tak dynamicznie wyglądającego auta. Pewną rekompensatą za jej ospałość jest niższe niż u rywala zużycie paliwa. Silniki obu aut to trzycylindrowce, z racji przeciętnego wyciszenia dobrze słyszalne w kabinach. Szczególnie przy „wchodzeniu” na wysokie obroty.

Prawo na drodze: Mandat za nieważną gaśnicę?

[page_break]

Toyota Aygo Wyposażenie seryjne przemawia na korzyść Aygo. Ma przewagę w poduszkach powietrznych i oferuje manualną klimatyzację oraz radioodtwarzacz
Toyota Aygo

Wyposażenie seryjne przemawia na korzyść Aygo. Ma przewagę w poduszkach powietrznych i oferuje manualną klimatyzację oraz radioodtwarzacz z MP3, które w Up!’ie wymagają dopłaty.

Fot. Maciej Gis

Podwozia Aygo i up!’a są przygotowane na znacznie trudniejsze wyzwania, niż te, które mogą zapewnić silniki obu aut. Zestrojono je stosunkowo sztywno, zachowując jednak przyzwoity poziom komfortu. Samochody zachowują stabilność w każdych warunkach i prowadzą się bez zarzutu. Mają podwoziową elektronikę, kontrolującą trakcję i ułatwiającą życie kierowcy w trudnych warunkach albo gdy popełni on błąd. Producenci mogli by się tylko postarać o lepszą precyzję działania układów kierowniczych.

Wyposażenie seryjne przemawia na korzyść Aygo. Ma przewagę w poduszkach powietrznych i oferuje manualną klimatyzację oraz radioodtwarzacz z MP3, które w up!’ie wymagają dopłaty. Wyposażeniowy standard Toyoty obejmuje też obszyte skórą kierownicę i dźwignię zmiany biegów. Volkswagen ma z kolei system zapobiegania poślizgowi podczas hamowania silnikiem (MSR).

Jak widać rywalizacja między Aygo a up!’em jest wyrównana, każde z aut ma swoje mocne i słabe punkty, żadne nie ustępuje pola rywalowi w zdecydowany sposób. Zarówno Toyota jak i Volkswagen mocno przyłożyły się do swoich modeli w segmencie A i dlatego Aygo i up! rywalizują na rynku jak równy z równym.

Wybrane dane techniczne:

 

Toyota Aygo 1.0 VVT-i X-Play 5d

VW up! 1.0 move up! 5d

Liczba cylindrów/zaworów/typ silnika

3/12/benzynowy

3/12/benzynowy

Pojemność skokowa (cm3)

998

999

Moc maksymalna (KM/obr/min)

69/6000

75/6200

Maks. moment obr. (Nm/obr/min):

95/4300

95/3000-4300

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

14,2

13,2

Prędkość maksymalna (km/h)

160

171

Pojemność bagażnika (l)

168/780

251/959

Pojemność zbiornika paliwa (l)

35

35

Średnie zużycie paliwa (l/100 km)

4,1

4,6

Długość/szerokość/wysokość (cm)

345,5/161,5/146

360/164,5/150,4

Rozstaw osi (cm)

234

240,7

Masa własna (kg)

940

865

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata)

36/12

24/12

Cena (zł)

od 42 400

od 42 300

Utrata wartości po 3 latach (%)

 

 

Wybrane wyposażenie seryjne:

 

Toyota Aygo 1.0 VVT-i X-Play 5d

VW up! 1.0 move up! 5d

Poduszki powietrzne

6

4

Układ ABS

S

S

Układ ESP

S

S

Wspomaganie układu kierowniczego

S

S

Centralny zamek

S

S

Elektrycznie sterowane szyby p/t

S/-

S/-

Lusterka zewnętrzne sterowane elektr

S

S

Klimatyzacja manualna/automatyczna

S/-

O/-

Radioodtwarzacz /CD/MP3

S/-/S

O/O/O

S  wyposażenie standardowe
O wyposażenie za dopłatą
-   wyposażenie niedostępne
*   opcje dostępne w pakietach wyposażeniowych

Nasza ocena

 

Toyota Aygo 1.0 VVT-i X-Play 5d

VW up! 1.0 move up! 5d

Przestronność wnętrza

 

+

Silnik

+

+

Osiągi

 

+

Podwozie

+

+

Poziom hałasu (odczuwalny)

+

+

Zużycie paliwa

+

 

Wyposażenie

+

 

Cena

+

+

Wynik końcowy

++++++ (6)

++++++ (6)

Podsumowanie

Remis w tym porównaniu może nieco zaskakiwać, bo mamy przecież do czynienia z dwiema różnymi koncepcjami miejskiego auta. Okazuje się jednak, że każda z nich sprawdza się na swój sposób i nie góruje bezwzględnie nad rywalem. Widać wyraźnie, że Aygo i up!’a stworzono dla różnych grup nabywców, ale cel producentów był ten sam – zbudowanie nowoczesnego samochodu dobrze spisującego się w warunkach miejskich. I to się udało, mimo drobnych mankamentów jakie można znaleźć u obu rywali. 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Droga księżycowa w Gdyni, czyli Marszewska Góra

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty