Toyota Camry (1991 – 1996)

Jerzy Kozierkiewicz
Fot. Toyota: Toyota Camry jest sprowadzana z Europu zachodniej i USA. Pojazdy różnią się tylną częścią nadwozia, wyposażeniem i skrzynią biegów. Na zdjęciu model z 1991 r.
Fot. Toyota: Toyota Camry jest sprowadzana z Europu zachodniej i USA. Pojazdy różnią się tylną częścią nadwozia, wyposażeniem i skrzynią biegów. Na zdjęciu model z 1991 r.
Toyota Camry jest praktycznym i komfortowym autem, który mimo upływu lat jest uważany nadal za atrakcyjny.

 

 

Samochody marki Toyota cieszą się na rynku aut używanych opinią niezawodnych. Modelem, który ugruntował taka opinię była Camry.

 

Fot. Toyota: Toyota Camry jest sprowadzana z Europu zachodniej i USA. Pojazdy różnią się tylną częścią nadwozia, wyposażeniem i skrzynią biegów. Na zdjęciu
Fot. Toyota: Toyota Camry jest sprowadzana z Europu zachodniej i USA. Pojazdy różnią się tylną częścią nadwozia, wyposażeniem i skrzynią biegów. Na zdjęciu model z 1991 r.

Nadwozie

 

Toyota Camry drugiej generacji występuje z trzema rodzajami nadwozia – sedan (wytwarzany w Japonii), kombi (Wagon) i coupé, ale najbardziej popularna jest wersja pierwsza. Wagon i coupé, produkowane w USA głównie na tamte rynki, w Polsce występują w śladowych ilościach. Jeżeli o sedanie można powiedzieć, że ma elegancką linię nadwozia, to kombi wygląda „ciężko”. Tył auta sprawia wrażenie doklejonego do całości, natomiast budzi respekt swoją wielkością. Linia nadwozia sedana jest spokojna i ponadczasowa, co w chwili premiery było raczej wadą, a obecnie stało się zaletą. Dzięki temu, mimo upływu lat, auto prezentuje się elegancko. Zwraca na siebie uwagę także wielkością nadwozia, dając kierowcy poczucie bezpieczeństwa i luksusu.

 

Obszerne wnętrze Camry umożliwia wygodnie podróżowanie pięciu osobom. Z tyłu jest duża kanapa dla trzech pasażerów, a jeżeli podróżuje się we dwójkę, to odchylany podłokietnik

Fot. Toyota: Camry uważana jest za pojazd niezawodny i trwały. Koszty eksploatacji są jednak dość wysokie. Ma zdjęciu model z 1996 r.
Fot. Toyota: Camry uważana jest za pojazd niezawodny i trwały. Koszty eksploatacji są jednak dość wysokie. Ma zdjęciu model z 1996 r.

między przednimi siedzeniami podnosi komfort jazdy. Kierowca ma bardzo wygodny fotel, z kompletem regulacji. Tablica przyrządów auta jest czytelna i ergonomiczna, przełączniki i dźwignie znajdują się w prawidłowych miejscach. Do wykończenia wnętrza użyto sporo plastiku, ale w dobrym gatunku, natomiast tapicerka jest pluszowa.

Bagażnik sedana ma 520 litrów, co jest zadowalającym wynikiem. Wersja kombi ma pojemność większą o 15 litrów. Samochodem podróżuje się bardzo przyjemnie. Układ kierowniczy jest precyzyjny, a duży rozstaw osi zapewnia komfort i łagodne pokonywanie nierówności na drodze.

 

Silniki  

 

Camry była oferowana z dwoma silnikami, obydwoma benzynowymi. Słabszy ma pojemność 2,2 l i moc 136 KM. Jest to rzędowy, 4-cylindrowy silnik z wtryskiem wielopunktowym, o średniej ekonomice zużycia paliwa. Charakteryzuje się on dużą kulturą pracy – nie czuje się drgań, jest dobrze wyciszony. Drugi silnik, 3-litrowy, 6-cylindrowy w układzie V, ma moc 188 KM. Ten jest

Fot. Toyota: Do Camry oferowane były wyłącznie silniki benzynowe.
Fot. Toyota: Do Camry oferowane były wyłącznie silniki benzynowe.

już bardziej paliwożerny. Oba silniki są solidnie wykonane, wytrzymują przebiegi po kilkaset tysięcy kilometrów.  

 

Eksploatacja

 

Toyota Camry należy do jednych z najmniej awaryjnych aut. Eksploatowana prawidłowo i w rękach solidnego właściciela jest autem niezawodnym. Oczywiście i w tych modelach trafiają się usterki układu elektrycznego, zużycie elementów gumowych zawieszenia, wycieki oleju z silnika czy awarie pompy paliwowej. Są to jednak drobiazgi, biorąc pod uwagę wiek aut i przebiegi.

 

Na naszym rynku występują Toyoty Camry z rynku europejskiego i amerykańskiego. W przypadku sedana zewnętrzna różnica między nimi polega na usytuowaniu tylnej tablicy rejestracyjnej – w wersji amerykańskiej jest ona wpasowana w zderzak. Modele różnią się także wyposażeniem (amerykańskie bogatsze) oraz skrzynią biegów. Wersje z USA mają automatyczną skrzynię biegów. W ofertach można trafić także na wersję Camry o nazwie Avalon. Jest to model z rynku USA w bogatym wyposażeniu i z mocniejszym silnikiem 3,0 l (200 KM). Spora część oferowanych u nas aut, szczególnie z silnikami 3,0 l, ma zamontowane instalacje gazowe.

 

Wady:

- mały wybór silników,

- wysokie koszty eksploatacji,

- duże przebiegi oferowanych aut.

 

Zalety:

- obszerne wnętrze,

- trwałość i niezawodność,

- komfort podróżowania.

 

Ważniejsze daty z historii modelu

 

1991 – prezentacja Camry drugiej generacji w wersji sedan,

1992 – wprowadzenie na rynek modelu Wagon, czyli kombi,

1994 – początek produkcji coupé oraz modelu Avalon w USA

1996 – premiera kolejnej generacji Camry.

 

Orientacyjne ceny wywoławcze (w tys. zł)*

 

Silnik

1991

1992

1993

1994

1995

1996

2,2

5,9 - 6,7

7,9 - 15,9

8,9 - 13,6

12,9 - 16,2

11,8 - 16,0

13,5 - 18,7

3,0

9,9 - 11,9

10,9 - 12,9

9,9 - 13,4

12,7 - 17,9

14,9 - 23,8

23,7 - 26,9

*  na podstawie ofert internetowych (ceny wywoławcze).

 

Wybrane dane techniczne *

 

Silnik

2.2

3.0 V6

Pojemność skokowa (cm³)

2164

2959

Moc (KM/obr/min.)

136/5400

188/5400

Maks. moment obrotowy (Nm/obr/min.)

196/4000

255/4400

Prędkość maksymalna (km/h)

205

215

Przyspieszenie 0 – 100 km – sedan/kombi (s)

9,7/10,4

9,0/9,4

Zużycie paliwa: trasa/miasto (l/100 km)

6,5/10,6

8,7/13,7

Opony

205/65 HR15;

195/70 HR14

205/65 VR15

Zbiornik paliwa (l)

70

Objętość bagażnika – sedan/kombi (dm³)

520/535

Rozstaw osi – sedan (cm)

267

Rozstaw kół przód/tył – sedan (cm)

155/152

Długość/szerokość/wysokość – sedan/kombi (cm)

473/177/142 ; 479/177/149

Masa własna – sedan/kombi (kg)

1330/1450

1430/1530

Masa całkowita – sedan/kombi (kg)

1820/1925

1930/b.d.

* - dane z 1995 r.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty