Samochody marki Toyota cieszą się na rynku aut używanych opinią niezawodnych. Modelem, który ugruntował taka opinię była Camry.
Nadwozie
Toyota Camry drugiej generacji występuje z trzema rodzajami nadwozia – sedan (wytwarzany w Japonii), kombi (Wagon) i coupé, ale najbardziej popularna jest wersja pierwsza. Wagon i coupé, produkowane w USA głównie na tamte rynki, w Polsce występują w śladowych ilościach. Jeżeli o sedanie można powiedzieć, że ma elegancką linię nadwozia, to kombi wygląda „ciężko”. Tył auta sprawia wrażenie doklejonego do całości, natomiast budzi respekt swoją wielkością. Linia nadwozia sedana jest spokojna i ponadczasowa, co w chwili premiery było raczej wadą, a obecnie stało się zaletą. Dzięki temu, mimo upływu lat, auto prezentuje się elegancko. Zwraca na siebie uwagę także wielkością nadwozia, dając kierowcy poczucie bezpieczeństwa i luksusu.
Obszerne wnętrze Camry umożliwia wygodnie podróżowanie pięciu osobom. Z tyłu jest duża kanapa dla trzech pasażerów, a jeżeli podróżuje się we dwójkę, to odchylany podłokietnik
między przednimi siedzeniami podnosi komfort jazdy. Kierowca ma bardzo wygodny fotel, z kompletem regulacji. Tablica przyrządów auta jest czytelna i ergonomiczna, przełączniki i dźwignie znajdują się w prawidłowych miejscach. Do wykończenia wnętrza użyto sporo plastiku, ale w dobrym gatunku, natomiast tapicerka jest pluszowa.
Bagażnik sedana ma 520 litrów, co jest zadowalającym wynikiem. Wersja kombi ma pojemność większą o 15 litrów. Samochodem podróżuje się bardzo przyjemnie. Układ kierowniczy jest precyzyjny, a duży rozstaw osi zapewnia komfort i łagodne pokonywanie nierówności na drodze.
Silniki
Camry była oferowana z dwoma silnikami, obydwoma benzynowymi. Słabszy ma pojemność 2,2 l i moc 136 KM. Jest to rzędowy, 4-cylindrowy silnik z wtryskiem wielopunktowym, o średniej ekonomice zużycia paliwa. Charakteryzuje się on dużą kulturą pracy – nie czuje się drgań, jest dobrze wyciszony. Drugi silnik, 3-litrowy, 6-cylindrowy w układzie V, ma moc 188 KM. Ten jest
już bardziej paliwożerny. Oba silniki są solidnie wykonane, wytrzymują przebiegi po kilkaset tysięcy kilometrów.
Eksploatacja
Toyota Camry należy do jednych z najmniej awaryjnych aut. Eksploatowana prawidłowo i w rękach solidnego właściciela jest autem niezawodnym. Oczywiście i w tych modelach trafiają się usterki układu elektrycznego, zużycie elementów gumowych zawieszenia, wycieki oleju z silnika czy awarie pompy paliwowej. Są to jednak drobiazgi, biorąc pod uwagę wiek aut i przebiegi.
Na naszym rynku występują Toyoty Camry z rynku europejskiego i amerykańskiego. W przypadku sedana zewnętrzna różnica między nimi polega na usytuowaniu tylnej tablicy rejestracyjnej – w wersji amerykańskiej jest ona wpasowana w zderzak. Modele różnią się także wyposażeniem (amerykańskie bogatsze) oraz skrzynią biegów. Wersje z USA mają automatyczną skrzynię biegów. W ofertach można trafić także na wersję Camry o nazwie Avalon. Jest to model z rynku USA w bogatym wyposażeniu i z mocniejszym silnikiem 3,0 l (200 KM). Spora część oferowanych u nas aut, szczególnie z silnikami 3,0 l, ma zamontowane instalacje gazowe.
Wady:
- mały wybór silników,
- wysokie koszty eksploatacji,
- duże przebiegi oferowanych aut.
Zalety:
- obszerne wnętrze,
- trwałość i niezawodność,
- komfort podróżowania.
Ważniejsze daty z historii modelu
1991 – prezentacja Camry drugiej generacji w wersji sedan,
1992 – wprowadzenie na rynek modelu Wagon, czyli kombi,
1994 – początek produkcji coupé oraz modelu Avalon w USA
1996 – premiera kolejnej generacji Camry.
Orientacyjne ceny wywoławcze (w tys. zł)*
Silnik | 1991 | 1992 | 1993 | 1994 | 1995 | 1996 |
2,2 | 5,9 - 6,7 | 7,9 - 15,9 | 8,9 - 13,6 | 12,9 - 16,2 | 11,8 - 16,0 | 13,5 - 18,7 |
3,0 | 9,9 - 11,9 | 10,9 - 12,9 | 9,9 - 13,4 | 12,7 - 17,9 | 14,9 - 23,8 | 23,7 - 26,9 |
* na podstawie ofert internetowych (ceny wywoławcze).
Wybrane dane techniczne *
Silnik | 2.2 | 3.0 V6 |
Pojemność skokowa (cm³) | 2164 | 2959 |
Moc (KM/obr/min.) | 136/5400 | 188/5400 |
Maks. moment obrotowy (Nm/obr/min.) | 196/4000 | 255/4400 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 205 | 215 |
Przyspieszenie 0 – 100 km – sedan/kombi (s) | 9,7/10,4 | 9,0/9,4 |
Zużycie paliwa: trasa/miasto (l/100 km) | 6,5/10,6 | 8,7/13,7 |
Opony | 205/65 HR15; 195/70 HR14 | 205/65 VR15 |
Zbiornik paliwa (l) | 70 | |
Objętość bagażnika – sedan/kombi (dm³) | 520/535 | |
Rozstaw osi – sedan (cm) | 267 | |
Rozstaw kół przód/tył – sedan (cm) | 155/152 | |
Długość/szerokość/wysokość – sedan/kombi (cm) | 473/177/142 ; 479/177/149 | |
Masa własna – sedan/kombi (kg) | 1330/1450 | 1430/1530 |
Masa całkowita – sedan/kombi (kg) | 1820/1925 | 1930/b.d. |
* - dane z 1995 r.
Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?