Toyota Corolla 2.0 D-4D
Data publikacji: Autor: Maciej Pobocha

Corolla z niezmienioną nazwą produkowana jest od 1966 r. Na przestrzeni 40 lat sprzedawano ją z nadwoziem typu liftback, hatchback, sedan, kombi i coupe. Od 2006 r. można ją kupić tylko jako auto 4-drzwiowe. Odmianę 3- i 5-drzwiową ochrzczono mianem Auris. To, jak twierdzi szefostwo Toyoty, sposób na dostosowanie się do wymagań rynku. Auris trafiać
ma w ręce młodszych osób, a nowa nazwa tworzy nowy wizerunek hatchbacka. Corolla przeznaczona jest z założenia dla bardziej statecznych, konserwatywnych nabywców, którzy przywiązują więcej wagi do tradycji. Lepiej to, czy gorzej?
Cechy szczególne
Kolejne generacji Corolli były większe od poprzednich. Nie inaczej jest w przypadku najnowszej. Sedan urósł wzdłuż o 13 cm, a wszerz o 5 cm bez zmiany
wysokości. To m.in. efekt zastosowania nowej płyty podłogowej, będącej zmodyfikowaną odmianą platformy stosowanej w Toyocie RAV4.
Dużo nowocześniejsze jest wnętrze. W oczy rzucają się zwłaszcza trójwymiarowe, elektroniczne zegary przywodzące na myśl te z Hondy Civic. Najpierw rozświetlają się w nich wysunięte cylindry z wyświetlaczami poziomu paliwa,
temperatury jednostki napędowej i komputera pokładowego, później cyfry obrotomierza i szybkościomierza, a na końcu wskazówki.
Kolejną nowinką techniczną jest dostępny w bogatszych wersjach wyposażenia system inteligentnego kluczyka. Otwiera
on i zamyka centralny zamek bez konieczności wkładania kluczyka w zamek drzwi czy wciskania jakiegokolwiek przycisku. Wystarczy pociągnąć za klamkę, aby dostać się do wnętrza. Na dodatek silnik uruchamia się i wyłącza guzikiem „Engine Start Stop”.
Pasażerowie siedzący z tyłu docenią zlikwidowanie tunelu biegnącego wcześniej przez środek samochodu. Zwiększyła się dzięki temu ilość miejsca na nogi.
W zawieszeniu przednim Corolli zastosowano kolumny MacPhersona, a z tyłu belkę skrętną. To pewne zaskoczenie biorąc pod uwagę, że w samochodach kompaktowych (np. Volkswagen Jetta, Kia cee’d) coraz
częściej tylne zawieszenie jest wielowahaczowe, co w większości wypadków poprawia własności jezdne i komfort podróżowania. Szefostwo Toyoty tłumaczy przyjęte rozwiązanie chęcią zmniejszenia kosztów produkcji i eksploatacji pojazdu zaznaczając jednocześnie, że prostsze nie zawsze znaczy gorsze. W przypadku zawieszenia Corolli należy się z tym zgodzić. Nierówności nawierzchni są dobrze tłumione, nie słychać stuków, a lekkie zarzucanie tyłem przy szybszym pokonywaniu zakrętów da się kontrolować.
Silnik
Testowaną przez nas Corollę napędzała wysokoprężna jednostka o pojemności 2,0 l. To zmodyfikowany diesel bazujący na silniku Toyoty 2,2
l. Zużycie paliwa w trasie wyniosło 4,9 – 5,0 l/100 km (prędkości do 110 km/h, włączona klimatyzacja), a w mieście 7,8 l/100 km (prędkości do 70 km/h, włączona klimatyzacja). Utrzymaniu niskiemu zapotrzebowaniu na olej napędowy sprzyjają wskaźniki seryjnie montowane na tablicy zegarów. Jeden z nich zapala się, gdy komputer pokładowy uzna, że można już wrzucić wyższy bieg, a drugi, gdy warto dokonać redukcji.
Wrażenia z jazdy
Zajęcie wygodnej pozycji za kierownicą nie stanowi problemu. Miejsca na nogi i nad głową nie brakuje ani z przodu, ani z tyłu. Nieco kłopotu sprawia obsługa radia za pomocą przycisków na kierownicy. Są one umieszczone dość nisko i aby np. zmienić stację trzeba niemal oderwać ręce od jej koła.
Minus należy się konstruktorom Toyoty za niezbyt wysoki otwór przestrzeni bagażowej i nadkola wnikające dość głęboko do
bagażnika, przez co traci on na ustawności. Utrudnieniem jest brak uchwytów od wewnątrz pozwalających na zamykanie pokrywy bagażnika. Kiedy jest ona mokra i zabłocona, np. po opadach deszczu, łatwo pobrudzić sobie ręce.
Plusem jest duża ilość schowków. Poza podwójnym, znajdującym się przed pasażerem z przodu, dwa mniejsze umieszczono po stronie kierowcy – jeden na wysokości lewego kolana, a drugi przy tunelu środkowym poniżej prawego kolana. Do tego dochodzą schowki pomiędzy przednimi fotelami i ten w podłokietniku.
Wybrane dane techniczne
Typ silnika |
Diesel |
Ilość cylindrów/zaworów |
4/8 |
Pojemność skokowa (cm3): |
1998 |
Moc maksymalna (KM/obr./min): |
126/3600 |
Maks. moment obr. (Nm/obr./min): |
300/2000-2800 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s): |
10,3 |
Prędkość maksymalna (km/h): |
200 |
Pojemność bagażnika (l): |
450 |
Zużycie paliwa: trasa/miasto (l/100 km): |
4,4/7,0 |
Długość x szerokość x wysokość (cm): |
454,0 x 176,0 x 147,0 |
Rozstaw osi (cm): |
260,0 |
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata): |
3/12 |
Cena (zł): |
88 800 |
Wybrane wyposażenie seryjne Toyota Corolla 2.0 D-4D Sol
Poduszki powietrzne |
7 |
Układ ABS |
S |
Wspomaganie układu kierowniczego |
S |
Centralny zamek |
S |
Elektrycznie sterowane szyby przednie/tylne |
S |
Lusterka zewnętrzne sterowane i podgrzewane elektrycznie |
S |
Klimatyzacja automatyczna |
S |
Dwupoziomowa regulacja kolumny kierownicy |
S |
Podgrzewane przednie fotele |
S |
Skórzana kierownica i dźwignia zmiany biegów |
S |
System „Inteligentny kluczyk” |
S |
Elektrochromatyczne lusterko wewnętrzne |
S |
Komputer pokładowy |
S |
Radioodtwarzacz CD ze sterowaniem w kierownicy |
S |
Tempomat |
S |
S - wyposażenie seryjne
Nasza ocena (Przyznana ilość gwiazdek na 5 możliwych)
Przestronność wnętrza |
**** |
Dość dużo miejsca z przodu, nieco więcej mogłoby go być z tyłu. |
Silnik |
**** |
126-konna jednostka zapewnia dobre osiągi, chociaż mogłaby lepiej „zbierać się” przy niższych obrotach |
Poziom hałasu |
**** |
Silnik dobrze wyciszony. Dźwięk jego pracy zaczyna przeszkadzać przy 2900 obr./min. |
Zużycie paliwa |
**** |
Nieco odbiega od podawanego przez producenta, ale ogólnie nie jest wysokie. |
Wyposażenie |
***** |
Bardzo bogate wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa i komfortu podróżowania. |