Toyota Corolla 2.0 D-4D

Maciej Pobocha
Fot. Maciej Pobocha: Nowa Corollą znacznie różni się od poprzedniczki. Nie tylko urosła, ale i nabrała świeżości.
Fot. Maciej Pobocha: Nowa Corollą znacznie różni się od poprzedniczki. Nie tylko urosła, ale i nabrała świeżości.
Segment C nazywany jest klasą Golfa. Równie dobrze mogłaby to być klasa Corolli, bo w chwili powstawania pierwszej generacji kompaktowego Volkswagena, kompaktowa Toyota była oferowana już od ośmiu lat.

Fot. Maciej Pobocha: Nowa Corollą znacznie różni się od poprzedniczki. Nie tylko urosła, ale i nabrała świeżości.
Fot. Maciej Pobocha: Nowa Corollą znacznie różni się od poprzedniczki. Nie tylko urosła, ale i nabrała świeżości.

 

Corolla z niezmienioną nazwą produkowana jest od 1966 r. Na przestrzeni 40 lat sprzedawano ją z nadwoziem typu liftback, hatchback, sedan, kombi i coupe. Od 2006 r. można ją kupić tylko jako auto 4-drzwiowe. Odmianę 3- i 5-drzwiową ochrzczono mianem Auris. To, jak twierdzi szefostwo Toyoty, sposób na dostosowanie się do wymagań rynku. Auris trafiać

Fot. Maciej Pobocha: Nazwę Corollą zarezerwowano wyłącznie dla sedana. Hatchback nosi obecnie miano Auris.
Fot. Maciej Pobocha: Nazwę Corollą zarezerwowano wyłącznie dla sedana. Hatchback nosi obecnie miano Auris.

ma w ręce młodszych osób, a nowa nazwa tworzy nowy wizerunek hatchbacka. Corolla przeznaczona jest z założenia dla bardziej statecznych, konserwatywnych nabywców, którzy przywiązują więcej wagi do tradycji. Lepiej to, czy gorzej?

 

Cechy szczególne

 

Kolejne generacji Corolli były większe od poprzednich. Nie inaczej jest w przypadku najnowszej. Sedan urósł wzdłuż o 13 cm, a wszerz o 5 cm bez zmiany

Fot. Maciej Pobocha: Wnętrze jest nowoczesne, wykonane z materiałów dość dobrej jakości. Nieco kłopotu sprawia obsługa radia za pomocą przycisków na
Fot. Maciej Pobocha: Wnętrze jest nowoczesne, wykonane z materiałów dość dobrej jakości. Nieco kłopotu sprawia obsługa radia za pomocą przycisków na kierownicy.

wysokości. To m.in. efekt zastosowania nowej płyty podłogowej, będącej zmodyfikowaną odmianą platformy stosowanej w Toyocie RAV4.

 

Dużo nowocześniejsze jest wnętrze. W oczy rzucają się zwłaszcza trójwymiarowe, elektroniczne zegary przywodzące na myśl te z Hondy Civic. Najpierw rozświetlają się w nich wysunięte cylindry z wyświetlaczami poziomu paliwa,

Fot. Maciej Pobocha: Trójwymiarowe, elektroniczne zegary przywodzące na myśl te z Hondy Civic.
Fot. Maciej Pobocha: Trójwymiarowe, elektroniczne zegary przywodzące na myśl te z Hondy Civic.

temperatury jednostki napędowej i komputera pokładowego, później cyfry obrotomierza i szybkościomierza, a na końcu wskazówki.

 

Kolejną nowinką techniczną jest dostępny w bogatszych wersjach wyposażenia system inteligentnego kluczyka. Otwiera

Fot. Maciej Pobocha: W bogatszych wersjach wyposażenia silnik uruchamia się i wyłącza guzikiem.
Fot. Maciej Pobocha: W bogatszych wersjach wyposażenia silnik uruchamia się i wyłącza guzikiem.

on i zamyka centralny zamek bez konieczności wkładania kluczyka w zamek drzwi czy wciskania jakiegokolwiek przycisku. Wystarczy pociągnąć za klamkę, aby dostać się do wnętrza. Na dodatek silnik uruchamia się i wyłącza guzikiem "Engine Start Stop".

 

Pasażerowie siedzący z tyłu docenią zlikwidowanie tunelu biegnącego wcześniej przez środek samochodu. Zwiększyła się dzięki temu ilość miejsca na nogi.

 

W zawieszeniu przednim Corolli zastosowano kolumny MacPhersona, a z tyłu belkę skrętną. To pewne zaskoczenie biorąc pod uwagę, że w samochodach kompaktowych (np. Volkswagen Jetta, Kia cee’d) coraz

Fot. Maciej Pobocha: Z tyłu miejsca jest wystarczająco dużo.
Fot. Maciej Pobocha: Z tyłu miejsca jest wystarczająco dużo.

częściej tylne zawieszenie jest wielowahaczowe, co w większości wypadków poprawia własności jezdne i komfort podróżowania. Szefostwo Toyoty tłumaczy przyjęte rozwiązanie chęcią zmniejszenia kosztów produkcji i eksploatacji pojazdu zaznaczając jednocześnie, że prostsze nie zawsze znaczy gorsze. W przypadku zawieszenia Corolli należy się z tym zgodzić. Nierówności nawierzchni są dobrze tłumione, nie słychać stuków, a lekkie zarzucanie tyłem przy szybszym pokonywaniu zakrętów da się kontrolować.

 

Silnik

 

Testowaną przez nas Corollę napędzała wysokoprężna jednostka o pojemności 2,0 l. To zmodyfikowany diesel bazujący na silniku Toyoty 2,2

Fot. Maciej Pobocha: Wysokoprężny silnik 2,0 l o mocy 126 KM zapewnia przyzwoitą dynamikę i nie jest zbyt głośny.
Fot. Maciej Pobocha: Wysokoprężny silnik 2,0 l o mocy 126 KM zapewnia przyzwoitą dynamikę i nie jest zbyt głośny.

l. Zużycie paliwa w trasie wyniosło 4,9 - 5,0 l/100 km (prędkości do 110 km/h, włączona klimatyzacja), a w mieście 7,8 l/100 km (prędkości do 70 km/h, włączona klimatyzacja). Utrzymaniu niskiemu zapotrzebowaniu na olej napędowy sprzyjają wskaźniki seryjnie montowane na tablicy zegarów. Jeden z nich zapala się, gdy komputer pokładowy uzna, że można już wrzucić wyższy bieg, a drugi, gdy warto dokonać redukcji.

 

Wrażenia z jazdy

 

Zajęcie wygodnej pozycji za kierownicą nie stanowi problemu. Miejsca na nogi i nad głową nie brakuje ani z przodu, ani z tyłu. Nieco kłopotu sprawia obsługa radia za pomocą przycisków na kierownicy. Są one umieszczone dość nisko i aby np. zmienić stację trzeba niemal oderwać ręce od jej koła.

Fot. Maciej Pobocha: Bagażnik ma pojemność 450 l. Jego ustawność ograniczają nadkola wnikające do wnętrza.
Fot. Maciej Pobocha: Bagażnik ma pojemność 450 l. Jego ustawność ograniczają nadkola wnikające do wnętrza.

 

Minus należy się konstruktorom Toyoty za niezbyt wysoki otwór przestrzeni bagażowej i nadkola wnikające dość głęboko do

Fot. Maciej Pobocha: Duża ilość schowków jest zaletą Corolli. Ten przed pasażerem z przodu jest dwuczęściowy.
Fot. Maciej Pobocha: Duża ilość schowków jest zaletą Corolli. Ten przed pasażerem z przodu jest dwuczęściowy.

bagażnika, przez co traci on na ustawności. Utrudnieniem jest brak uchwytów od wewnątrz pozwalających na zamykanie pokrywy bagażnika. Kiedy jest ona mokra i zabłocona, np. po opadach deszczu, łatwo pobrudzić sobie ręce.

 

Plusem jest duża ilość schowków. Poza podwójnym, znajdującym się przed pasażerem z przodu, dwa mniejsze umieszczono po stronie kierowcy - jeden na wysokości lewego kolana, a drugi przy tunelu środkowym poniżej prawego kolana. Do tego dochodzą schowki pomiędzy przednimi fotelami i ten w podłokietniku.

 

Wybrane dane techniczne

Typ silnika

Diesel

Ilość cylindrów/zaworów

4/8

Pojemność skokowa (cm3):

1998

Moc maksymalna (KM/obr./min):

126/3600

Maks. moment obr. (Nm/obr./min):

300/2000-2800

Przyspieszenie 0-100 km/h (s):

10,3

Prędkość maksymalna (km/h):

200

Pojemność bagażnika (l):

450

Zużycie paliwa: trasa/miasto (l/100 km):

4,4/7,0

Długość x szerokość x wysokość (cm):

454,0 x 176,0 x 147,0

Rozstaw osi (cm):

260,0

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata):

3/12

Cena (zł):

88 800

 

Wybrane wyposażenie seryjne**Toyota Corolla 2.0 D-4D Sol**

Poduszki powietrzne

7

Układ ABS

S

Wspomaganie układu kierowniczego

S

Centralny zamek

S

Elektrycznie sterowane szyby przednie/tylne

S

Lusterka zewnętrzne sterowane i podgrzewane elektrycznie

S

Klimatyzacja automatyczna

S

Dwupoziomowa regulacja kolumny kierownicy

S

Podgrzewane przednie fotele

S

Skórzana kierownica i dźwignia zmiany biegów

S

System "Inteligentny kluczyk"

S

Elektrochromatyczne lusterko wewnętrzne

S

Komputer pokładowy

S

Radioodtwarzacz CD ze sterowaniem w kierownicy

S

Tempomat

S

S - wyposażenie seryjne

 

Nasza ocena
(Przyznana ilość gwiazdek na 5 możliwych)
 

Przestronność wnętrza

****

Dość dużo miejsca z przodu, nieco więcej mogłoby go być z tyłu.

Silnik

****

126-konna jednostka zapewnia dobre osiągi, chociaż mogłaby lepiej "zbierać się" przy niższych obrotach

Poziom hałasu

****

Silnik dobrze wyciszony. Dźwięk jego pracy zaczyna przeszkadzać przy 2900 obr./min.

Zużycie paliwa

****

Nieco odbiega od podawanego przez producenta, ale ogólnie nie jest wysokie.

Wyposażenie

*****

Bardzo bogate wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa i komfortu podróżowania.

 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Polskie myśliwce w powietrzu

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty